HDD met ochtendhumeur.

Pagina: 1
Acties:

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zoals aan mijn SystemSpecs te zien is, is mijn pc uitgerust met twee harde schijven. Op de master staan alle programmabestanden en WinXP-Pro. De slave gebruik ik voor de opslag van downloads en video. De Western-Digital functioneert als master, de Maxtor als slave.

Bij een 'koude start' is alleen de master-schijf zichtbaar en bruikbaar aanwezig. Pas na een reboot treedt ook de slave-schijf in werking.

Dit probleem treedt op sinds ik deze schijf i.p.v. een maxtor 20 gig heb geïnstalleerd.

SystemSpecs:

AMD Athlon XP 2400+ (2,0GHz)
Moederbord Club3D KX400
512MB PC2700 DDR SDRAM
Hercules 3D Prophet 9500 Pro 128MB
Maxtor 40GB (DiamondMax Plus9, 7200 2MB)
Western Digital 40GB (WD400BB, 7200rpm, 2MB)
Pioneer DVD 115 16/40
Sony DRU500A
Voeding 300 watt

[ Voor 33% gewijzigd door Par_Martinos op 30-05-2003 09:25 ]

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Verwijderd

voeding is wel voldoende? (voltages?)

heb je de mogelijkheid om de initialisatie time-out in de bios te wijzigen?

gebruik je master/slave settings of cable select?

Master aan het eind, slave in het midden, mobo aan het langste eind van de ATA kabel?

Al getest met een andere (bijv. geen rounded!) ATA kabel?

Verwijderd

Je bent een beetje karig met de informatie die je geeft.

-Welk OS gebruik je?

-Zie je bij een koude start ook in de BIOS die ene schijf niet?

-Niet iedereen heeft de signatures aanstaan.

-Als jij denkt dat je systeemspecs belangrijk kunnen zijn moet je het voor ons wel een beetje makkelijk maken door de belangrijkste specs in je post te plaatsen.

Heb je verder:

-Jumpers gecontroleerd (van alle schijven dus)?

-Kabels effe los en weer vast?

-Toch wel de lange kant van de IDE kabel naar het mobo lopen?

-Effe omgeprikt (als test) naar je andere IDE controller?

• Lambert
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is je voeding niet te zwak....(ff specs kijken)....ik zou eens een min. 350 watt probeeren.

Keb het vaker gehad, alleen dan 'tikte' de 2de schijf en dat was zo'n 'tik' dat je krijgt als hij net opstart maar omdat de voeding het niet trok dan ging hij daarna weer uit :(. Voeding vervangen van 300 naar 350 en problem solved :).

• Par_Martinos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 09:03:

Heb je verder:

-Jumpers gecontroleerd (van alle schijven dus)?

-Kabels effe los en weer vast?

-Toch wel de lange kant van de IDE kabel naar het mobo lopen?

-Effe omgeprikt (als test) naar je andere IDE controller?
Voordat ik deze topic starte, is veel handarbeid geschied. De search is uitermate doorwandeld, en ook bovenstaande mogelijkheden zijn uitgeprobeert.

Ik zal zorgen dat de systemspecs te zien zijn.

De bios geeft ook geen slave schijf aan bij een koude start.

[ Voor 7% gewijzigd door Par_Martinos op 30-05-2003 09:27 ]

Verwijderd

Par_Martinos schreef op 30 mei 2003 @ 09:22:
[...]

Voordat ik deze topic starte, is veel handarbeid geschied. De search is uitermate doorwandeld, en ook bovenstaande mogelijkheden zijn uitgeprobeert.

Ik zal zorgen dat de systemspecs te zien zijn.

De bios geeft ook geen slave schijf aan bij een koude start.
Ok dan (maar dat weten wij toch niet als je het niet vertelt).

Anyway, zoals Sletje al opmerkte, misschien is je voeding te zwak, en is het tegelijk opspinnen van je schijven net teveel.

• Par_Martinos
  • Niet online
Sletje schreef op 30 mei 2003 @ 09:09:
Is je voeding niet te zwak....(ff specs kijken)....ik zou eens een min. 350 watt probeeren.
Dat de schijf het niet doet met te zwakke voeding is duidelijk. Maar waarom doet de schijf het wel als je de pc opnieuw opstart? Nu bijvoorbeeld. Even rebooten, en het probleem is opgelost.
Geeft een warme voeding meer energie dan een koude? Mijn pc draait niet op een dieselaggregaat. }:O

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als iets opstart/net aan gaat heb je vaak stroompieken door bijv elco's die opladen, motoren die nog moeten gaan draaien een daardoor veel stroom trekken etc.
daar je kan je voorstellen dant je spannings voorziening daar een beetje moeite mee heeft
het kan zijn dat die 2e hd dat ziet en denkt bekijk het maar die spanning is niet betrouwbaar dus ik doe neks, totdat er een reset voorbij komt.

Iperf

• Par_Martinos
  • Niet online
Mijn dank aan een ieder die mijn vraag heeft beantwoord is daverend. Ik groet u allen, en ga op weg om een krachtiger voeding aan te schaffen.

_/-\o_

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
300 W zou genoeg moeten zijn voor jouw systeem, maar de ene voeding is natuurlijk de andere niet...
Ik had laatst een klein probleem met de detectie van 1 van mijn 2 hd's (ook Maxtor toevallig en ook slave). Bij een koude start duurde het vaak nogal lang voordat die werd gevonden, maar sinds ik in de BIOS de hd settings handmatig heb ingesteld ipv auto gaat het zoals het hoort.

edit:

typo

[ Voor 7% gewijzigd door vandenberg op 30-05-2003 16:46 ]

Systeem

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38
Probeer beide schijven eens op master te zetten, dus je 2e schijf secundary master.
Je cd/dvd spelers/branders dan slave.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat je kan doen om te testen is de wait tijd voor de HD's op 6 sec. ofzo zetten. Dan wacht het systeem 6 seconden voordat die de HD's aanspreekt in de bios.

• Par_Martinos
  • Niet online
Handig, nog wat tips om mee aan de slag te gaan.
Ik stond bij de plaatselijke computerboer te kijken voor een voeding en nog wat ander gesnor, komt er een medewerker met een doos binnnen, kiept dat hele ding op z'n kop, (midden in de winkel) Een hoop kabaal vanonder dat karton, de man trekt de doos weg, en op de grond liggen een stuk of 10 dvd-branders. Vervolgens legt hij ze doodgemoedereerd in het schap.

Toen dacht Par_Martinos:"kom, laat ik eens kijken hoe laat het thuis is', alwaar hij op GOT nog wat interessante tips aantrof om zijn morrende schijfje in de eerste instantie aan de praat te krijgen.

Verwijderd

Par_Martinos schreef op 30 May 2003 @ 17:26:
Handig, nog wat tips om mee aan de slag te gaan.
Ik stond bij de plaatselijke computerboer te kijken voor een voeding en nog wat ander gesnor, komt er een medewerker met een doos binnnen, kiept dat hele ding op z'n kop, (midden in de winkel) Een hoop kabaal vanonder dat karton, de man trekt de doos weg, en op de grond liggen een stuk of 10 dvd-branders. Vervolgens legt hij ze doodgemoedereerd in het schap.

Toen dacht Par_Martinos:"kom, laat ik eens kijken hoe laat het thuis is', alwaar hij op GOT nog wat interessante tips aantrof om zijn morrende schijfje in de eerste instantie aan de praat te krijgen.
Dus Par_Martinos gaat op zoek naar andere compu-winkel?

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Al eens aan een BIOS update gedacht? Misschien dat de kaart niet volledig ondersteund wordt door je BIOS. Zou het maar eens proberen.

Profile

Pagina: 1