Terratec trouble.

Pagina: 1
Acties:

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:18
Ik heb een Terratec DMX6 Fire 24/96 geluidskaartje op windows XP runnen. De geluidskwaliteit enzo is allemaal prima. Een ding erger ik me toch kapot aan; in elke audio-type, of het nu TV, mp3, windowsgeluidjes, Games of wat dan ook is, op een willekeurig tijdstip hoor je iets van trrrrrrrrrrrrrrrrrrrt, een soort hapering alsof de mp3 niet goed is of een CD slecht ofzo.

Ik heb van alles geprobeerd, oudere drivers, nieuwste drivers. Heb verder alles maximaal geupdate, dus windows, moederbord (A7N8X) etc. maar niks helpt. Het blijft altijd maar terugkomen. Het heeft niks met wat je doet te maken, dat maakt het zo vreemd.

Ik heb nog een beetje in oude topics gekeken en daar stond hetzelfde probleem voor oudere terrateckaartjes in maar daarbij geen oplossing.

Is er iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen of waar het aan ligt?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
ander pci slot geprobeerd ? is je pc overclocked ?

[ Voor 30% gewijzigd door KaMiKaZe op 30-05-2003 12:30 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Heb iets soortgelijks aan de hand gehad met m'n X-fire 1024. In mijn geval was de oplossing om de Via 4-in-1 drivers niet te installeren.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:34
Waar kan je die vinden ?

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Dan zou best kunnen, dat 'ie een conflict heeft met bijvoorbeeld je IDE controller ofzo ... maakt 'ie het geluid ook als je alleen maar een CD-tje afspeelt (in je CD-rom dus), zonder dat je verder iets doet ? Zodat de harde schijf niet hoeft te werken zeg maar ... Wat KaMiKaZe zegt, een ander PCI slot doet vaak wonderen, en je kunt het ook eens proberen met alleen je videokaart en geluidskaart in je PC en verder zo min mogelijk hardware, kijken of 'ie het geluid dan ook maakt. Aan de geluidskaart zelf zal het niet liggen, heb zelf ook zo'n kaart en wat dit betreft nergens geen last van !

Mother, will they like this song?

• M.K.
Ik heb de pc verder niet overclocked. Hij maakt dat geluid zelfs af en toe tijdens het opstarten! Maar ik ga zeker even een ander PCIslot proberen, dat zou zeker wonderen kunnen doen.
Trouwens, dat IDEconflict klinkt op zich heel erg aannemelijk, want als ik CD's brand loopt me hele computer superlangzaam en is het trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt aan de lopende band. Ik kan dan niet eens MSNen ofzo, want dan zie ik de tekst die ik typ eens per 3 seconden verschijnen. Ik brand dan op 12 of 16 speed met een 48 speed brander zonder verder met veel dingen bezig te zijn. Dit kan lijkt mij ook niet goed zijn; je moet toch met mijn systeem makkelijk vele dingen tegelijkertijd met het branden kunnen doen? Als ik trouwens CD-RW's afspeel hapert ie ook meer.....

Ik zal even mijn totale systeem opnoemen, misschien dat dat iets verheldert:
AMD Athlon XP 2000+ 1.67GHz Socket A 266 FSB Tray
Socket A - ASUS A7N8X nForce2 DualChannelDDR
XFX GeForce4 Ti4200 128MB DDR AGP TVout Retail
2 x Dane DDR 256 MB PC2700 (333MHz)
Antec ELS SX1040B II EC Miditower 400W - Black
Terratec DMX 6fire 24/96 LT
120GB Maxtor Plus9 7200rpm 8MB UDMA133 Liquid, 6Y120
Logitech Wheel Mouse Optical MX500
Pioneer 106S 16x40 IDE Slot-in DVD Bulk
Benq 48x16x48 IDE 4816P retail

[ Voor 3% gewijzigd door M.K. op 01-06-2003 13:48 ]

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Je kan proberen de geluidskaart op een andere IRQ te zetten

Orange & Red

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Ik heb dezelfde kaart en hetzelfde probleem. Het gebeurt bij mij als ik mijn DC10+ videokaart bijvoorbeeld inschakel dan blijft het stukje geluid wat er op dat moment speelt even hangen. Maar tijdens willekeurige moment heb ik het niet. Het zou kunnen zijn dat het geluid geblokkeerd wordt doordat jouw harddisk of cdrom misschien niet op DMA modus staat. Ik zou daar dan even naar kijken als ik jou was.

Ik heb zelf nog iets ergers en dat is dat op het moment dat ik video opneem met mijn DC10+ en geluid met de Terratec dat ik tikjes in het geluid krijg bij de opname, hier ben ik al meer dan een jaar mee bezig om het op te lossen maar het lukt me niet.

Via drivers wel of niet installeren maakt in mijn geval niet uit. Het schijnt te maken te hebben met de VIA chipsets. Ik heb het probleem op een A7V, A7V133, A7V333 en nu op mijn MSI KT3 Ultra ook.

Mijn volgende mobo wordt dan ook vanzelfsprekend een Intel.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 01-06-2003 15:42 ]

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Hij heeft een nForce2, geen VIA dus...

Orange & Red

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
M.K. schreef op 01 June 2003 @ 13:42:
AMD Athlon XP 2000+ 1.67GHz Socket A 266 FSB Tray
Socket A - ASUS A7N8X nForce2 DualChannelDDR
XFX GeForce4 Ti4200 128MB DDR AGP TVout Retail
2 x Dane DDR 256 MB PC2700 (333MHz)
Ik weet niet of het iets gaat helpen, maar heb je je geheugen wel op pc2100 lopen (dus synchroom met je fsb)? Dat levert met jou mobo veel betere presaties dan dat je het op pc2700 laat lopen

• M.K.
ik heb het ding nu in een ander PCIslot gedaan en mijn brander voor de handigheid niet op primary slave 8)7 :X maar secundary master maar het blijft allemaal drama, als ik nu dat windowsopstartgeluidje hoor is het helemaal gescrambled, totaal niet om aan te horen.

Dat DMA, hoe regel je precies?

En stel dat ie een conflict heeft met de IDE-controller, wat valt daar aan te doen?

[ Voor 13% gewijzigd door M.K. op 01-06-2003 19:03 ]

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Misschien ff opnieuw drivers installeren, DMA via apparaatbeheer, maar staat standaard wel aan bij XP. Als je een conflict heb kan je dat ook zien in apparaatbeheer. Kijk daar eerst maar eens naar.

Orange & Red

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

C4M1 schreef op 01 June 2003 @ 20:10:
Misschien ff opnieuw drivers installeren, DMA via apparaatbeheer, maar staat standaard wel aan bij XP. Als je een conflict heb kan je dat ook zien in apparaatbeheer. Kijk daar eerst maar eens naar.
Niet helemaal waar. Als ik windows XP installeer denkt XP dat mijn 52 speed cdrom in PIO moet draaien en als ik dat aanpas staat ie mooi op DMA dus standaard staat het niet altijd goed.

• M.K.
DMA is het ook niet. Ik heb trouwens wel het idee dat het iets te maken heeft met wat je doet, want als ik helemaal niks doe en gewoon winamp aanzet dan doet ie het prima. Maar als ik bijvoorbeeld dit berichtje zit te typen dan ratelt/hapert ie weer lekker. Maar typen lijkt me toch niet de moeilijkste bezigheid voor een computer, heeft iemand nog ideeën wat dan wel de oorzaak kan zijn?

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Heb je de bios van je A7N8X al geflashed?
Als dit ook niet werkt kan je de kaart ook laten testen bij de winkel waar je hem hebt gekocht.
Wat het natuurlijk ook kan zijn is een conflict tussen onboard geluid nForce en geluidskaart. Als je die nForce All-In-One installeert installeer je gelijk onboard geluid, dat moet je weer even uninstalleren/uitzetten.

[ Voor 100% gewijzigd door C4M1 op 07-06-2003 00:46 ]

Orange & Red

Pagina: 1