[winxp] Traag bij opstarten en onboard audio probleem

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een Windows XP systeem met SP1 die echt baggertraag is met opstarten. Ik heb het geteld; het balkje komt 48 keer voorbij, en blijft heel ff vast zitten bij de 3e, 8e, 22e en 48e keer. Het systeem is een Athlon XP 2200+ met 512MB geheugen. Ruim voldoende rekenkracht dus. Verder zit er een U2W SCSI controller van Dawicontrol in, met de bootschijf eraan (een 10krpm, dus ook meer dan genoeg), hij heeft een DC10+ kaartje van pinnacle, een of ander vaag modem en een vaag netwerkkaartje. Misschien heeft het er iets mee te maken: als ik er een Intel of 3Com netwerkkaart in prik, gaat de PC niet eens aan, alleen met dit el-cheapo kaartje werkt het geheel.

De PC is - als ie eenmaal opgestart is - razendsnel overal mee. Geen delays of traagheidsproblemen ná het opstarten dus. Wat me wel opvalt is, als ik em naar nieuwe hardware laat zoeken, dat dan een paar keer het systeem helemaal hangt voor een seconde of 2 (lijkt hetzelfde te doen als bij het opstarten).

Het laatste probleem is dat ik de onboard audio niet aan de pruttel krijg. Hij ziet wel een "overig apparaat" met "multimedia-audio controller" als naam, maar dat is dan ook alles. Als ik de drivers probeer te installeren, zegt ie dat ik de on-board audio in het BIOS moet enablen (en dat heb ik natuurlijk wel gedaan, dus die melding is bullcrap). Het gaat om een Asus A7V266-E met een KT266A chipset en dus een AC'97 ding on-board. De nieuwste Hyperion staat er ook op.

Wie o wie helpt me uit de shit?

日本!🎌

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:33
Als je pas SP1 installeerde, ligt het daar aan. Sommige systemen hebben last van traagheid na het installen van SP1 als de andere software er al op stond.

De oplossing: herinstallatie, direct SP1 erop en dan pas je software. (tja, veel werk!)
Kijk ook eens op [rml][ WinXP] Nederlandse Q815411 pre sp2 patch?[/rml]

[ Voor 14% gewijzigd door passer op 30-05-2003 10:21 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een installatie van XP met SP1 slipstreamed gedaan. Die update waar je het over hebt, staat er ook nog niet op... Ik kan me persoonlijk ook niet voorstellen dat een update het opstarten letter 15x langzamer laat gaat. Ook het probleem met die netwerkkaarten kan nooit door die update komen.

Dus, nog andere ideeën?
Ik heb trouwens in het BIOS ook aleens PnP OS uitgezet, en alle niet-essentiele PCI kaarten eruit getrokken, zonder effect.

/edit
ok, het probleem is veranderd. Als ik de harddisk eruit haal, gaat het iets sneller. Het opstartbalkje komt dan 8 keer ofzo voorbij, maar blijft nog wel af en toe haken. Ook vlak nadat het balkje weg is, krijg ik ongeveer 3 seconden een zwart scherm en dan pas de login-prompt. Als ik me aanmeld, dan krijg ik na het opstart-geluidje weer een delay van 5 seconden waarin de pc helemaal *niets* doet (alleen de muiscursor doet het, maar verder niets).

[ Voor 35% gewijzigd door _Thanatos_ op 30-05-2003 13:37 ]

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Goed, ik haal de SCSI-controller eruit, en het probleem is weg. Erg weird.

Dit topic heeft nog maar weinig met windows te maken, aangezien het een hardwareprobleem bleek te zijn. Wat mij betreft mag ie wel gemoved worden dan.

Magoed, dit topic komt dus ongeveer hierop neer:

Gebruik geen A7V266-E i.c.m een Dawicontrol DC2976UW controller! ;)

日本!🎌