Toon posts:

meerdere controllers in 386

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer om meer dan 2 hdds in m'n 386 te proppen maar nu krijg ik het probleem bij 't opstarten dat de comp gewoon geen een controller meer gebruikt, daardoor kan ik dus niet opstarten. mijn vraag is nu: heeft iemand een idee hoe ik 't wel aan de praat kan krijgen?

aub geen posts zoals "bij de schroot"

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vaak ondersteunen die oude dingen niet meer dan 1 device per controller.
Heb je er al eens een extra controller geprobeerd bij te zetten (gewoon ISA kaartje?).

Verwijderd

Topicstarter
dat is 't probleem juist :9
meerdere controllers wil (nog) niet

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 01:46:
dat is 't probleem juist :9
meerdere controllers wil (nog) niet
dat kon ik niet echt opmaken vanuit je startpost, maar goed.
Zijn die krengen wel gejumperd op de juiste manier, en kun je evt ook nog iets in je bios instellen.
geef voor zover mogelijk ook nog even de specs

Verwijderd

Topicstarter
mobo: PC Chips M321 Rev. 2.6
controller 1: Goldstar Prime 2 (9150) (staat op de chipset)
controller 2: UMC UM82C862F (staat ook op de chipset)
harddisks aan controller 1: IBM H3171-A2 (171MB), Conner CP30104H (121MB)
harddisks aan controller 2: Fujitsu M2682TAU, Seagate ST35 I A/X

de BIOS is van AMI, © 1993 dacht ik. Heeft al wel auto detectie voor de hdd :*).

Verwijderd

3 controllers zou zelfs kúnnen werken, indien goed gejumpert.

Heb je wel alle jumpergegevens/mogelijkheden van die controllers ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou niet weten wat die controllers allemaal kunnen want ik kan geen info vinden :(

Edit: ik heb nu wel info over de Seagate hdd, de Fujitsu heb ik trouwens niet eens jumpers kunnen vinden

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 02:37 ]

Verwijderd

Je moet van de controllers instellen welke volgorde ze zijn (primairy, secondairy, tetairy, quaterny) imo dmv de INT# instellingen.

2 primairy controllers gaan niet werken in 1 systeem (netzomin als 2 HDD masters op 1 kabel).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 02:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh, ik vond 't al raar dat dat gewoon 'moest kunnen'. Ik zal zoeken voor info

Edit: moet dat in de BIOS of op de kaart zelf (ik kon daarvan geen info vinden :'()

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 02:48 ]

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Voor de juiste jumpersettings zou je hier evt terecht kunnen:
http://th99.too.it/

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
hehe, dat is leuk. die site kende ik al, ik heb alleen niet zoveel kunnen vinden :'(
Ik heb ook wel andere controllers, en ook een paar geprobeert maar 't werkt niet. Ik weet ook niet wat ik nou precies moet instellen op die kaartjes

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 00:00:
hehe, dat is leuk. die site kende ik al, ik heb alleen niet zoveel kunnen vinden :'(
Ik heb ook wel andere controllers, en ook een paar geprobeert maar 't werkt niet. Ik weet ook niet wat ik nou precies moet instellen op die kaartjes
En dan verwacht je van ons GOTters dat wij dat wel weten ?

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

Verwijderd

Topicstarter
Hoe je zo'n kaart moet instellen of iets in de BIOS moet veranderen, misschien moet dat maar dat weet ik dus niet. Daarom vraag ik het maar aan de slimme mensen hier :D

Verwijderd

Zitten er uberhaupt jumpers op die kaart? Zo ja, hoeveel en waar?

Wat voor kaart is het precies? Is het een multi i/o kaart, of echt alleen een IDE controller?

(multi i/o = par+2xser+ide+game)

Verwijderd

Topicstarter
het is een Multi I/O: controller 2: UMC UM82C862F (staat op de chipset)
daar zitten 7 jumpers op (JP2 t/m JP8).

maar zoals ik al zei, ik heb ook wel meer kaarten (Bijv. van Winbond, LGS of Acer)

Verwijderd

In dat geval: zet alle on-board spullen uit (indien mogelijk), zet die multi-io er in en ga met de jumpertjes spelen.. met 7 jumpers ben je er wel een keer uit..

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet dat oudere Conners alleen met andere Conners aan de interface willen en niet met HD's van andere merken (is mij in ieder geval niet gelukt). Misschien dat dat in ieder geval al een deel van je probleem is. De mijne was namelijk 170mb, dus ws nog nieuwer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen gelukkig onboard zooi :)
Over die conner, hij werkt perfect met een IBM aan dezelfde kabel :)
Ik ga denk ik maar met jumpers spelen van de 2de controller. Iemand anders nog ideeën ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 01:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 mei 2003 @ 01:11:
Ik heb geen gelukkig onboard zooi :)
Over die conner, hij werkt perfect met een IBM aan dezelfde kabel :)
Ik ga denk ik maar met jumpers spelen van de 2de controller. Iemand anders nog ideeën ?
een dual ide controller kaartje zoeken? :P

(zal je wel VESA moeten hebben, (had een 386 die al? nee toch? )

Verwijderd

Topicstarter
nee VLB is er pas vanaf de 486s :)
en ik wil juist een 386 nuttig gebruiken :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 01:21:
nee VLB is er pas vanaf de 486s :)
en ik wil juist een 386 nuttig gebruiken :*)
k had hier trouwens vroeger 2 winbond kaartjes ofzo en daar kon ik op zetten wel IDE kanaal het moest zijn, IDE0 en IDE1.

alleen van die zooi is bar bar weinig te vinden :(

Verwijderd

Topicstarter
hrm, ik heb een paar maanden geleden 6 monitor dozen vol met rommel gekocht, ik zal is kijken of die er ook tussen zit :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 mei 2003 @ 01:27:
hrm, ik heb een paar maanden geleden 6 monitor dozen vol met rommel gekocht, ik zal is kijken of die er ook tussen zit :P
wie weet :D

enige wat ik ff vind over die GOLDSTAR PRIMA 2 is http://www.lgeservice.com/400gg.html

maar k geloof niet dat je daar echt veel aan zal hebben?

Verwijderd

Je moet 1 controller instellen als zijnde IDE0 (primairy) met de jumpers op de I/O kaart.
de 2e controller stel je dan in als IDE1 (secundairy) met de jumpers op de I/O kaart.

Eventueel kun je ook een geluidskaart met IDE (bijv. SoundBlaster) gebruiken als secundaire/tertaire controller, maar niet om vanaf te booten omdat deze controller pas werkt nadat hij geininitialiseerd is door software/drivers.

Op die manier heb ik zelf bij een 386DX40 drie verschillende IDE controllers + SoundBlaster IDE controller werkend gehad (zelfs nog W95 mee getest, was alleen een ramp om te wachten op de vensters die opnieuw gerenderd moesten worden bij een screenrefresh) :)

Het helpt in ieder geval een hele hoop door 1 kaartje er eerst in te doen, en met de bios oid te kijken waar elke jumper voor is (compoort adres/irq, parallelpoort, gamepoort, floppy en IDE instellingen) - bovendien heeft niet iedere IDE controller de mogelijkheid om ingesteld te worden als secundairy/tertairy/quaternairy. Neem een blaadje bij de hand en probeer met onaangesloten drives alle jumpermogelijkheden 1 voor 1 uit.

Succes! (want hiervoor moet je geduld en veel tijd om te testen hebben)....
Mocht je bij mij in de buurt zitten, ik heb nog wel een 486 of hoger voor je...

Pas als je 2 controllers ingesteld hebt (1 als primairy, een andere als secundairy) ga je drives aansluiten en deze aanmelden in de Bios...

Heeft de bios de mogelijkheid tot instelling van harddisken op de secundairy? (oftwel, kun je 2 of 4 drives instellen in de bios) ?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 01:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is een BIOS uit 1992/1993, ik kan maar 1 controller instellen. Enne, computers heb ik genoeg hoor :D
Ik heb net wat kaartjes gepakt, zou het helpen om 2 controllers van 't zelfde type/merk te gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij werkt ie nu ook nog :D maar zou ook kunnen dat de kaart kapot is, laten we het beste hopen :)

Verwijderd

t lijkt me onlogish dat die ouwe kaarten ineens samen willen werken ??

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij was die kaart kapot :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 19:01:
Volgens mij was die kaart kapot :'(
daar was ik al bang voor :/

zit er geen kaart tussen je puinhoop waar je wel settings ed van kan achter halen ?
Pagina: 1