Je moet 1 controller instellen als zijnde IDE0 (primairy) met de jumpers op de I/O kaart.
de 2e controller stel je dan in als IDE1 (secundairy) met de jumpers op de I/O kaart.
Eventueel kun je ook een geluidskaart met IDE (bijv. SoundBlaster) gebruiken als secundaire/tertaire controller, maar niet om vanaf te booten omdat deze controller pas werkt nadat hij geininitialiseerd is door software/drivers.
Op die manier heb ik zelf bij een 386DX40 drie verschillende IDE controllers + SoundBlaster IDE controller werkend gehad (zelfs nog W95 mee getest, was alleen een ramp om te wachten op de vensters die opnieuw gerenderd moesten worden bij een screenrefresh)
Het helpt in ieder geval een hele hoop door 1 kaartje er eerst in te doen, en met de bios oid te kijken waar elke jumper voor is (compoort adres/irq, parallelpoort, gamepoort, floppy en IDE instellingen) - bovendien heeft niet iedere IDE controller de mogelijkheid om ingesteld te worden als secundairy/tertairy/quaternairy. Neem een blaadje bij de hand en probeer met onaangesloten drives alle jumpermogelijkheden 1 voor 1 uit.
Succes! (want hiervoor moet je geduld en veel tijd om te testen hebben)....
Mocht je bij mij in de buurt zitten, ik heb nog wel een 486 of hoger voor je...
Pas als je 2 controllers ingesteld hebt (1 als primairy, een andere als secundairy) ga je drives aansluiten en deze aanmelden in de Bios...
Heeft de bios de mogelijkheid tot instelling van harddisken op de secundairy? (oftwel, kun je 2 of 4 drives instellen in de bios) ?
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 31-05-2003 01:43
]