Electronische Camera besturing maken

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Steeds meer websites hebben tegenwoordig een webcam ergens naar buiten gericht. Het aardige is dat ook steeds meer van die camera's te besturen zijn met een java applet oid.
De camera zit dan op zo statief die de camera kan draaien en in en uit kan zoomen mbv motors die via de pc worden aangestuurd.
Ik wil zoiets ook hebben, maar omdat zoiets veel te duur is om te kopen wil ik zelf iets in elkaar knutselen, die me camera kan draaien/zoomen en evt ook in hoogte kan verstellen. De aansturing is geen probleem, ik weet wel aardig hoe ik de poorten kan gebruiken en programmeren. maar meer is het probleem hoe ik zoiets goedkoop kan bouwen, met name de constructie/motors/tandwielen/snaartjes. Mooi zou natuurlijk zijn hiervoor een stappenmotor te gebruiken maar die heb ik niet en zijn vrij prijzig. Heeft iemand ook al es iets zo bedacht of een idee?
Het gaat overigens om een video8 camera(sony handycam, ca 500-800g), dus heb wel beetje stevige constructie nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door robbertb op 30-05-2003 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09
Hmm misschien iets met Lego Mindstroms??? En btw, kant en klare pan/tilt constructies zijn niet zo ontzettend duur toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op 30 May 2003 @ 00:23:
Hmm misschien iets met Lego Mindstroms??? En btw, kant en klare pan/tilt constructies zijn niet zo ontzettend duur toch?
weet niet wat jij niet zo duur noemt, maar ik heb geen zin om daar 100 euro voor te betalen en volgens mij ben je snel al paar 100 euro kwijt..
En heb ook wel es gedacht om met technisch lego te maken, alleen is dat niet erg stevig, beetje zonde om buiten neer te zetten, beetje primitief, lastig met de snoertjes omdat je dan zo lego stekkertje nodig hebt, batterijen moet je dan steeds vervangen, en is lastig aan de pc aan te sluite dan moet je iets op die stekkertjes vastklemmen etc.

Ik heb hier trouwens ook nog 2 servo's ligge die bij zo afstandsbesturingssetje hoort van modelbouw vliegtuig, zit dus ook receiver en sender bij

[ Voor 10% gewijzigd door robbertb op 30-05-2003 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Is dit geen idee ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Lego is hier te slap voor. Daar kom je wel achter nadat je camera van driehoog naar beneden duikelt :)

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Tekeningetje van mij :+:

Afbeeldingslocatie: http://gsjosh.yabbsites.com/camera.JPG

Motoren kunnen servo's zijn en dan is geen vertraging nodig, als het normale motoren zijn wel natuurlijk, die kan je makkelijk slopen uit oude apparaten. Misschien zijn er nog sensoren nodig om het ding te vertellen dat hij niet verder kan draaien/kantelen. De zoommotor en dergelijke zal in de camera gebouwd moeten zitten, zo niet dan gaat dat zoom-feest niet door.

[ Voor 58% gewijzigd door Josh op 30-05-2003 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Hmz iig en idee om aan een stappenmotor te komen :D
Enw ildus niet met lego.. maar met hout/plexyglas oid

Ik wil het ook niet met lego doen dat vind ik ook zo tijdelijke oplossing
GsJosh schreef op 30 May 2003 @ 00:48:
Tekeningetje van mij :+:

[afbeelding]

Motoren kunnen servo's zijn en dan is geen vertraging nodig, als het normale motoren zijn wel natuurlijk, die kan je makkelijk slopen uit oude apparaten. Misschien zijn er nog sensoren nodig om het ding te vertellen dat hij niet verder kan draaien/kantelen. De zoommotor en dergelijke zal in de camera gebouwd moeten zitten, zo niet dan gaat dat zoom-feest niet door.
Leuk die tekening maar zo idee had ik ook al, vraag me alleen af hoe ik dit gewoon beste kan maken, de aandrijving tusse camera en motor enzo

[ Voor 16% gewijzigd door robbertb op 30-05-2003 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69057

Is het geen id om de camera gewoon stil te laten staan en te laten "kijken' via een kleine beweegbare spiegel ? Volgens mij is dat gemakkelijker (betrouwbaar en stevig) te maken.
Nadeel is wel dat je bewegingsbereik in een richting wat kleiner zal zijn, en dat je waarschijnlijk je beeld moet "ontspiegelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07

BCM

Neem inderdaad modelbouw servo's.
Kheb FF geen zin om voor je te googlen maar:
Besturing van servo's op seriele poort dmv een pic-controller bestaat, inc drivers voor windows en linux en code voor website.
Moet je alleen nog die twee servo's aan je cam modden.
Succes, BTW kheb alles liggen, ben er alleen nog niet aan toe gekomen.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-06 20:20

AirX

Tweak Guru

eh, liev, maar wat nou als de ene bezoeker naar links wil en de andere naar rechts? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69057

Meen mij te herinneren dat je servo'tjes ook wel direct aan de parralelle poort kunt hangen, of zou dat onder windows (?) niet meer goed werken ?

Stond volgens mij ooit in Elektuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 18:52
AirX schreef op 30 May 2003 @ 10:57:
eh, liev, maar wat nou als de ene bezoeker naar links wil en de andere naar rechts? :+
Gewoon met een wachtrij gaan werken..
Iedereen 1 min ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64816

volgens mij heb je hier wel wat aan. Er wordt uitgelegd hoe je een webcam met 2 servo's via VB kan aansturen. Dus je zou er dan ook nog een website omheen kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

Anoniem: 69057 schreef op 30 May 2003 @ 11:10:
Meen mij te herinneren dat je servo'tjes ook wel direct aan de parralelle poort kunt hangen, of zou dat onder windows (?) niet meer goed werken ?

Stond volgens mij ooit in Elektuur.
Klopt, maar.....
Om te beginnen ben ik daar nooit kapot van geweest. Ik houd van "nette" aansturingen van mn IO poorten. Het belast je pc best wel. Zeker zo'n Servo. Zo'n ding wordt gestuurd door een puls width modulatie. (50 keer per seconde wordt er een puls gestuurd varierend tussen 1 en 2 ms (dat bepaalt dan de uitslag))

Voordeel van zo'n PIC is dat je hem gewoon serieel aanstuurd en hij regelt de rest.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Met servo's hoef je geen vertraging te hebben en die zijn wel wat goedkoper dat stappenmotoren. Ten tweede heb je voor stappenmotoren een speciale kaart nodig om die aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

waarom geen stappen motoren? pak een oude star LS10 of andere printer.. en je hebt er 2 .. hiermee kan je heel veel aansturen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Looki op 30-05-2003 11:29 ]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 19:08

Corn

Raar jongetje

servo's zijn heel gemakkelijk op de parallele poort aan te sluiten zonder enige vorm van interface. 5v trekken uit de computer en je bent klaar. Servo's zijn sterk genoeg voor dit soort dingen, maar ik zou toch liever kijken naar een kleiner cameratje (maakt het allemaal makkelijker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Cornholio2001 schreef op 30 May 2003 @ 11:44:
servo's zijn heel gemakkelijk op de parallele poort aan te sluiten zonder enige vorm van interface. 5v trekken uit de computer en je bent klaar. Servo's zijn sterk genoeg voor dit soort dingen, maar ik zou toch liever kijken naar een kleiner cameratje (maakt het allemaal makkelijker)
Mja heb dus nog wel 2 servo's ligge maar dat op idee van die site http://www.thevortex.nl/ kan ik dus niet toepassen, daar is me cam wat te zwaar voor.
En nieuwe cam kopen ben ik ook niet zo voorstander van, zo kleine cam levert veel slechter beeld en kan niet zoomen.. En dat kost me weer hoop geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59259

Mmm leuke topic! Ik heb hier ook nog en hoop servo's liggen uit printers ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

robbertb schreef op 30 May 2003 @ 13:24:
[...]

Mja heb dus nog wel 2 servo's ligge maar dat op idee van die site http://www.thevortex.nl/ kan ik dus niet toepassen, daar is me cam wat te zwaar voor.
En nieuwe cam kopen ben ik ook niet zo voorstander van, zo kleine cam levert veel slechter beeld en kan niet zoomen.. En dat kost me weer hoop geld
Als het geheel als webcam moet gaan draaien dan durf ik toch haast te beweren dat je al zoveel kwaliteitsverlies hebt met je captureboard dat de kwaliteit er toch niet zoveel meer toe doet. Een goedkoop USB webcammetje kost je een paar tientjes, en die is zonder meer direct te gebruiken met 2 servos (weegt haast niks)
Wil je het nog steeds per se doen met een grote camera dan raad ik je aan om stappenmotoren te gebruiken in combinatie met een hele grote vertraging. Maar het word op die manier hoe dan ook een groot & lomp systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 59259 schreef op 30 May 2003 @ 14:19:
Ook ideeen? :)
En zitten er in printers servo's? Volgens mij eerder stappenmotoren?
Cornholio2001 schreef op 30 mei 2003 @ 14:34:
[...]

Als het geheel als webcam moet gaan draaien dan durf ik toch haast te beweren dat je al zoveel kwaliteitsverlies hebt met je captureboard dat de kwaliteit er toch niet zoveel meer toe doet. Een goedkoop USB webcammetje kost je een paar tientjes, en die is zonder meer direct te gebruiken met 2 servos (weegt haast niks)
Wil je het nog steeds per se doen met een grote camera dan raad ik je aan om stappenmotoren te gebruiken in combinatie met een hele grote vertraging. Maar het word op die manier hoe dan ook een groot & lomp systeem
Ik snap niet echt wat je bedoeld, een video8 cam levert veel beter beeld dan een webcam, zeker bij snelle bewegingen (niet streperig) en mn pc is snelgenoeg om beeld te comprimeren en te versturen :) Wil het niet alleen als camera op website gebruike maar ook gewoon voor thuis dat ik op me tv kan zien wat er om het huis heen gebeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Koop voor 40 euro oid een webcam, sloop daar de printplaat uit (bij mij was ie 3x3 ofzo). Plak die vast op een plaatje, dan ff 2 servo's eraan. En je kan alle kanten uit met je camera. Helaas geen zoom functie dan (tenzij je er een zoomlens voor stopt maar dat kost weer centen) en je bent klaar.

Via internet heb je echt niet meer als een webcam nodig hoor, daarom heten ze zo he?

1 servo dus aan de zijkant van het plaatje zodat je boven en beneden kan besturen.

1 servo onder het plaatje zodat je links en rechts kan besturen. Je kan dan via de software regelen dat ie niet zichzelf in de soep draait als mensen blijven drukken.

Software maken/zoeken kost je ff 1 uurtje, servo's kosten geen reet. En een 2e hands webcammetje is overal te vinden. Aansturing is dan ook niet zo moeilijk (eventueel een pic-controller ertussen van 2 euro)

Ik heb zelf al een keer een plotter gemaakt met 3 servo's en een klein piccontrollertje en ik weet dus dat het allemaal niet zo moeilijk is. Alleen met een grote dure camera zou ik het niet doen.

En die strepen bij snel beeld dat komt niet van de webcam, dat komt van de compressie die gebruikt wordt doordat het beeld interlaced verzonden wordt.

En natuurlijk is jouw pc snel genoeg om hoge kwaliteit te comprimeren (dat is een P3 450 nog wel) maar je verbinding moet er ook naar zijn he?

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 30-05-2003 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

robbertb schreef op 30 May 2003 @ 15:00:
Ik snap niet echt wat je bedoeld, een video8 cam levert veel beter beeld dan een webcam, zeker bij snelle bewegingen (niet streperig) en mn pc is snelgenoeg om beeld te comprimeren en te versturen :) Wil het niet alleen als camera op website gebruike maar ook gewoon voor thuis dat ik op me tv kan zien wat er om het huis heen gebeurd :)
voor dat laatste kun je net zo goed een tvout gebruiken.. Ik heb het idee dat een video8 camera een minder goed beeld geeft na het capturen met een capture kaart dan een goedkoop webcammetje op 640x480. Mocht dat niet zo zijn dan wegen de voordelen niet op tegen de nadelen van zo'n grote camera.. Als het per se een analoog beeld moet geven dan moet je eens op een rommelmarkt zoeken naar een oude kleuren beveiligingscamera. Geven meestal een vrij goed beeld, en zijn véél compacter waardoor het geheel veel simpeler kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
http://www.smilecam.com hebbe ze ook zoiets da jij zoekt volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84892

Ik heb zoiets al, met 2 servo's, ik zoek alleen nog mooie software, aangezien ik zelf een enorme prog n00b ben, zit dat er niet in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59259 schreef op 30 May 2003 @ 14:19:
Servo's uit printers? Zitten ze daar dan OOK al in?

E D I T :
8)7 k ga eerst het hele topic maar ff lezen voordat ik weer wat zeg...

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 84892 op 30-05-2003 18:16 . Reden: niet goed gelezen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55168

Haha, heel toevallig ben ik zelf ook zoiets aan 't knutselen..

Ik heb een Cannon LBP-4 laserprinter open gehaald en daar zat een leuke stappenmotor met vertraging in:
Afbeeldingslocatie: http://vouwfiets.vitsch.net/Tweakers-net/webcam/DSC00276.jpg
Ik had 2 laserprinters gekregen en als ik ze gemaakt kreeg mocht ik ze houden.
De errormelding vertelde dat de motor die de laserstraal afbuigt defect moest zijn, dit kost 60 Euro en was me te duur. Dus dan maar eens helemaal open slopen en kijken of er nog bruikbare onderdelen in zitten. En toen zag ik die stappenmotor met vertragingskast. Het zwarte deel is uit de printer gehaald (incl. vertraging en motor). Dit was een best lomp groot geheel, maar een slijptol doet wonderen (er is nog maar 1/3 van over gebleven.
Ik moest alleen iets verzinnen zodat die as goed vast zat, daar komt namelijk de webcam op te staan. Een stuk trespa (kunststof) hielp me een handje (het witte blok).
Je ziet dat het blok trespa 2x ingezaagd is (1x had ik verkeerd gezaagd). Deze zaagsnede komt door het gat waar de as zit. Ik heb de as rondom een beetje ingezaagd en daar een ringetje op geklemd die ik ook weer ergens uit de printer heb gehaald (zo'n ringetje dat wanneer je niet uit kijkt hij in je oog springt:) ). Nu kan de as dus niet meer omhoog of omlaag maar wel draaien.

Op de rechtopstaande pin moet dus de webcam komen (daar moet ik nog iets voor fabrieken

Hier zie je de onderkant:
Afbeeldingslocatie: http://vouwfiets.vitsch.net/Tweakers-net/webcam/DSC00277.jpg
Rechts bovenin zie je die klodder lijm zitten, daar zit een optische sensor mee vast.

Ff tandwieltjes eraf en je ziet de zender zitten voor de sensor (volg de draden):
Afbeeldingslocatie: http://vouwfiets.vitsch.net/Tweakers-net/webcam/DSC00278.jpg

Je kunt zien dat de as vlak langs de lichtsluis af gaat. In het tandwieltje wat op deze as zit (bij deze foto zit het tandwiel er niet op) heb ik een sleuf van nog geen milimeter gemaakt. Met deze lichtsluis kan ik heel nauwkeurig m'n nulpunt detecteren.

Dus nu nog iets fabrieken voor op die as te zetten en het mechanische deel is klaar. Ik denk dat ik voor de besturing een Atmel AT90S2313 ga gebruiken. Leuke microcontrollers waar ik al wat meer mee gespeeld heb:)

Mijn opzet is dat wanneer je de schakeling inschakeld het systeem zelf opzoek gaat naar z'n nulpunt. Vanaf daar draait hij helemaal rond tot dat hij weer z'n nulpunt vind. Het aantal stappen dat hij gemaakt heeft onthoud hij.
De pc uit kan lezen in welke stand hij staat en dan een nieuwe stand doorgeven. Communicatie tussen een microprocessor en een pc heb ik nog nooit gedaan, is weer een leuke uitdaging (iets met UART schijnt).....

Het leuke van alles is dat ik bij 't slopen er achter gekomen ben waar het probleem zat, een SMD IC zat niet goed vastgesoldeerd. Maar ik had hem toen al onherstelbaar gesloopt. Dus bij de 2e laserprinter ga ik eens kijken of die 't zelfde heeft (geeft ook dezelfde errormelding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-03 16:56

BJD

Die motortjes uit printers met een stuk of 6 aansluitingen,
Kan ik daar dit http://www.thevortex.nl/ schema voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BJDI schreef op 30 May 2003 @ 20:07:
Die motortjes uit printers met een stuk of 6 aansluitingen,
Kan ik daar dit http://www.thevortex.nl/ schema voor gebruiken?
Nee. Een servo is iets heel anders dan een Stappenmotor. Stappenmotoren vind je in printers, ect. Servo's vind je meestal in bestuurbare wagens (kan zo verder geen andere voorbeelden noemen)..
Ik meen dat een servo gewoon een stappenmotor is met een schakelingetje erin verwerkt die de aansturing 10x makkelijker maakt.
Maar je bent elektronica hobbyist, dus dan pak je gewoon toch lekker een stappenmotor;)..

Een stappenmotordriver IC kun je hier vinden: http://www.allegromicro.com/sf/5804/

Je kunt een paar gratis samples aanvragen, duurt alleen een paar maanden voor je ze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-03 16:56

BJD

Anoniem: 55168 schreef op 30 May 2003 @ 20:18:
[...]

Nee. Een servo is iets heel anders dan een Stappenmotor. Stappenmotoren vind je in printers, ect. Servo's vind je meestal in bestuurbare wagens (kan zo verder geen andere voorbeelden noemen)..
Ik meen dat een servo gewoon een stappenmotor is met een schakelingetje erin verwerkt die de aansturing 10x makkelijker maakt.
Maar je bent elektronica hobbyist, dus dan pak je gewoon toch lekker een stappenmotor;)..

Een stappenmotordriver IC kun je hier vinden: http://www.allegromicro.com/sf/5804/

Je kunt een paar gratis samples aanvragen, duurt alleen een paar maanden voor je ze hebt.
En de schema`s enz. dan?
De meeste software die ik ben tegengekomen (webbased) is serieel.
Of zijn dit soort grapjes niet oniverseel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 04:58
[...]

Bij maximic zullen ze zoiets ook wel hebben, en daar heb je je samples in een week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvvv schreef op 30 May 2003 @ 22:00:
[...]

Bij maximic zullen ze zoiets ook wel hebben, en daar heb je je samples in een week
Net ff lopen zoeken, volgens mij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 04:58
Anoniem: 84892 schreef op 30 May 2003 @ 22:06:
[...]

Net ff lopen zoeken, volgens mij niet...
Ze hebben wel zaken voor motoren, maar niet specifiek voot stappenmotoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BJDI schreef op 30 May 2003 @ 21:16:
[...]

En de schema`s enz. dan?
De meeste software die ik ben tegengekomen (webbased) is serieel.
Of zijn dit soort grapjes niet oniverseel?
Ik snap niet precies wat je bedoelt. Dit IC is een complete stappenmotorbesturing. met 1 lijn kun je bepalen of hij links of rechts om draait en met de andere kun je stappulsen geven.
Hoe je dit IC wil gaan gebruiken is voor ieder de keuze. Ik ga deze waarschijnlijk gebruiken (heb er nog 2 liggen) en aan m'n microcontroller knopen.
Ik denk er nu ook aan dat de tandwielvertraging best groot is, dus het is niet nodig de stappenmotor continu te bekrachtigen (de as krijg ik met geen mogelijkheid rondgedraait als ik geen spanning op de motor zet). Dus ik sluit de enable lijn van die UCN5804 ook aan op m'n microcontroller.
Voordeel van dit ic is ook dat ik nog meer dan genoeg pennen van m'n microcontroller over hou om iets anders mee te doen (eventueel een verticale positieverandering).
Wat je met serieel bedoelt snap ik ook ff niet. Ik ga in ieder geval m'n microcontroller via de serieele poort laten babbelen met de pc (serieel dus).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 55168 op 31-05-2003 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Ik zou het resultaat van zo'n projektje wel eens willen weten, want meestal houdt zo'n topic vrij plotseling op en hoor je er nooit weer wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

FF inside info:
Een RC-servo (Radio-controlled) is geen stappenmotor. Het is een doodeenvoudig klein dc motortje. Daarop zit een grote vertraging. (ik weet het niet zeker maar ergens in de buurt van de 1:250 afhankelijk van type). Op de uitgaande as zit een potmeter die de positie meet. Tesamen met een klein stukje elektronica wordt daarmee de slag bepaald.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59259

ohh..ik heb dus nog een hoop stappenmoters liggen ivp servo's..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 07:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ben hier ook mee bezig:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.o.r.broek/images/cameraproject.jpg
Sorry voor de brakke kwaliteit

Hij kan meer dan 360 graden draaien, en omhoog en omlaag, dat allemaal binnen zeer respectabele tijden :P. De boel wordt aangestuurd via een C-Control. Het enige is is dat de camera die er nu op zit kapot is, dus ik moet eerst een nieuwe camera zien te vinden voordat ik verder kan ;(. (dat was gewoon een oude camcorder zoals je ziet om ook in te kunnen zoomen (54X))

[ Voor 6% gewijzigd door LauPro op 31-05-2003 11:41 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier ook een paar pics van mijn camera-beweeg-ding-met-servo's:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/cyberstuffhost/got/Image2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/cyberstuffhost/got/Image3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/cyberstuffhost/got/Image4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/cyberstuffhost/got/Image5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/cyberstuffhost/got/Image6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/cyberstuffhost/got/Image7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/cyberstuffhost/got/Image8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/cyberstuffhost/got/Image9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/cyberstuffhost/got/Image10.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 84892 op 31-05-2003 12:43 . Reden: BMP vervangen door JPG ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Laatst online: 29-11-2023
cyberwouter > zet ze even om naar jpg aub!...

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AvOn schreef op 31 May 2003 @ 12:34:
cyberwouter > zet ze even om naar jpg aub!...
Dat wou ik net vragen, weet iemand daar een handig proggie voor dat dat in 1 keer doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84892 schreef op 31 mei 2003 @ 12:35:
[...]
Dat wou ik net vragen, weet iemand daar een handig proggie voor dat dat in 1 keer doet?
Heb al wat gevonden: www.irfanview.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben gisteren bezig geweest de lichtsluis te verbeteren. Ik heb nu een verschil van 1 Mohm naar 800 ohm:).
Ben nu tussenbij aan 't tekenen hoe alles aangesloten wordt. Ik heb nog een paar uitgangen vrij van m'n microcontroller, daar zet ik mischien nog wat ledjes op voor de fun..
Ondertussen ben ik ook aan 't zoeken geweest naar info over Uart van deze AT90s2313. Dat is ook nog ff werk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Anoniem: 55168 schreef op 01 June 2003 @ 13:41:
Ondertussen ben ik ook aan 't zoeken geweest naar info over Uart van deze AT90s2313. Dat is ook nog ff werk..
Dat is een makkie. Gewoon ff het hoofdstuk over UART in de datasheet ervan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hm... Ben niet zo goed in datasheets ontrafelen. Heb ondertussen wel de Nederlandse vertaling van deze microcontroller gevonden, zeer makkelijk:
http://www.mcselec.com/download/appnotes/at90s2313nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Heeft iemand nog een idee over de constructie hoe die goed en goedkoop te maken en zodat deze ook geschikt is voor video8 cam?
Ik dacht aan montage iig met schroefje in camera (zit standaard statief schroefgat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

< K N I P P E R D E K N I P K N I P >

Daar heb ik er dus ook een paar besteld, maar nou beld er vanmorgen een belg op om te vragen of het klopt dat ik een halfmiljoen van die ictjes wil :S :X blijkt dus dat ik een foutje had gemaakt bij het invullen :(

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 84892 op 02-06-2003 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84892 schreef op 02 juni 2003 @ 14:31:
[...]
Daar heb ik er dus ook een paar besteld, maar nou beld er vanmorgen een belg op om te vragen of het klopt dat ik een halfmiljoen van die ictjes wil :S :X blijkt dus dat ik een foutje had gemaakt bij het invullen :(
Grappig, je zou maar eens een half miljoen van die dingen gratis krijgen. Dan kun je meteen gaan rentenieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55168 schreef op 30 mei 2003 @ 20:18:
[...]

Ik heb ze binnen een week binnen 8)

Maar is iemand er nog mee bezig? Met mooie software ofzo?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 84892 op 10-06-2003 20:39 . Reden: reden: gaat je niks aan! >:) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hm.. Ben er mee bezig. UART werkt nog niet helemaal. De microcontroller roept leuk "test" naar de pc, maar de pc kan niet terug communiceren. Waarom weet ik niet, maar ik zal er eens een scoop bij moeten hangen die ik niet heb. Dus dan maar eens naar school met m'n printje. Doe ik pas na de tentameweken. DUs voorlopig staat alles bij mij op een laag pitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 55168 schreef op 10 juni 2003 @ 23:09:
Hm.. Ben er mee bezig. UART werkt nog niet helemaal. De microcontroller roept leuk "test" naar de pc, maar de pc kan niet terug communiceren. Waarom weet ik niet, maar ik zal er eens een scoop bij moeten hangen die ik niet heb. Dus dan maar eens naar school met m'n printje. Doe ik pas na de tentameweken. DUs voorlopig staat alles bij mij op een laag pitje.
Mja hier staat het ook ff tijdelijk op laag pitje, ben ff druk bezig met security enzo van me pcs en ben nog steeds niet uit wat voor constructie ik ga bouwen.. wilk eeerst een goede degelijke constrtuctie hebbe en dan gaak poas kijke naar de aansturing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Soowwww ff een update, ben weer aan het knutselen geweest(niet dat dit nou gelijk al een heel erg degelijke constructie is zoals boven staat beschreven):

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/EersteOpzetb.JPG
Hijs nog lang niet klaar, maar dit is dus voor verticaal bewegen van de cam. Bovenop komt dan de cam die m.b.v. schroefje door het plankje wordt vast gezet.
Dit geheel moet later nog op een plaat komen waarop dit kan draaien op een asje ofzo voor horizontaal bewegen van de cam.

Ik wil dit aandrijven met servo's die ik nog heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/servob.JPG

En nog even een tekening, owja bij deze tekening is te zien dat de hoeken schuin zijn en op de foto niet, de foto is namelijk nog oud. De veertjes zouden misschien elastiekjes kunnen zijn om het zo wat lichter te maken.. Maargoed twijfel inmiddels of dat wel goed idee is:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/model.JPG

Maar nou zit ik met de volgende punten:
-weet niet precies hoe ik nou me servo's beste kan aansturen om dit geheel te sturen
-wordt dit misschien te zwaar voor me servo's, zo ja hoe kan ik dat oplossen? Die handycam die eropmoet is namelijk 500 gram ofzo, en das misschien wel veel gewicht voor zo servo.

Kortom, mensen nog ideen? Want zit momenteel ff vast hiermee :(

[ Voor 12% gewijzigd door robbertb op 01-07-2003 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

robbertb schreef op 01 July 2003 @ 02:30:
Soowwww ff een update, ben weer aan het knutselen geweest(niet dat dit nou gelijk al een heel erg degelijke constructie is zoals boven staat beschreven):

[afbeelding]
Hijs nog lang niet klaar, maar dit is dus voor verticaal bewegen van de cam. Bovenop komt dan de cam die m.b.v. schroefje door het plankje wordt vast gezet.
Dit geheel moet later nog op een plaat komen waarop dit kan draaien op een asje ofzo voor horizontaal bewegen van de cam.

Ik wil dit aandrijven met servo's die ik nog heb:
[afbeelding]

En nog even een tekening, owja bij deze tekening is te zien dat de hoeken schuin zijn en op de foto niet, de foto is namelijk nog oud. De veertjes zouden misschien elastiekjes kunnen zijn om het zo wat lichter te maken.. Maargoed twijfel inmiddels of dat wel goed idee is:
[afbeelding]

Maar nou zit ik met de volgende punten:
-weet niet precies hoe ik nou me servo's beste kan aansturen om dit geheel te sturen
-wordt dit misschien te zwaar voor me servo's, zo ja hoe kan ik dat oplossen? Die handycam die eropmoet is namelijk 500 gram ofzo, en das misschien wel veel gewicht voor zo servo.

Kortom, mensen nog ideen? Want zit momenteel ff vast hiermee :(
Ik zou die servo het plankje niet rechstreeks laten bewegen, heb ik ook geprobeert, dit vereist teveel van je servo.
Wat ik gedaan heb: servohebeltjes en een stangetje gebruiken (paps maakt modelviegtuigen, vandaar) , zo heb je een vertraging/overbrenging en leeft je servo veel langer.... ;)

Plaatje hoe ik het opgelost heb:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/cyberstuffhost/got/Image8.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 84892 op 01-07-2003 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 84892 schreef op 01 juli 2003 @ 15:22:
[...]

Ik zou die servo het plankje niet rechstreeks laten bewegen, heb ik ook geprobeert, dit vereist teveel van je servo.
Wat ik gedaan heb: servohebeltjes en een stangetje gebruiken (paps maakt modelviegtuigen, vandaar) , zo heb je een vertraging/overbrenging en leeft je servo veel langer.... ;)

Plaatje hoe ik het opgelost heb:
[afbeelding]
Mja was ik al bang voor dat dat te zwaar zou zijn.

Maar denk dat jouw oplossing ook te zwaar is, aangezien ik geen relatief lichte webcam gebruik maar een video8 sony handycam, van zo 500gram gok ik.. en tis wel een redelijk gewicht wat ie dan weer overeind moet hijsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Misschien wel leuk om te vertellen: ik ben met mijn projectje ook weer verder gegaan, en hij kan nu al om zijn horizontale en venticale as draaien, _erg_ vet als zeg ik het zelf. Plobleem waar ik net tegenaan liep was dat de stappenmotoren _erg_ heet worden na een tijdje> ik heb nu dat die na 20 seconden de spanning eraf gooit en dat de camera in z'n vrij komt te staan. In die 20 seconden worden ze dan gekoeld door een ventilator 8)7.

Ik zal zsm proberen wat foto's online te gooien, voor de menen die het willen weten; hij komt op Megabit te hangen (zie sig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LauPro schreef op 02 July 2003 @ 02:08:
Misschien wel leuk om te vertellen: ik ben met mijn projectje ook weer verder gegaan, en hij kan nu al om zijn horizontale en venticale as draaien, _erg_ vet als zeg ik het zelf. Plobleem waar ik net tegenaan liep was dat de stappenmotoren _erg_ heet worden na een tijdje> ik heb nu dat die na 20 seconden de spanning eraf gooit en dat de camera in z'n vrij komt te staan. In die 20 seconden worden ze dan gekoeld door een ventilator 8)7.

Ik zal zsm proberen wat foto's online te gooien, voor de menen die het willen weten; hij komt op Megabit te hangen (zie sig).
Hebbie de fotos al onlien staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53621

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/vbleeker/hsa/cam.gif

Ik heb samen met 3 ander studenten aan een project gewerkt.
Dit project was als volgt:
Ontwerpen en ontwikkelen (mechanisch en electronisch) van een webcambesturing en het automatisch laten volgen van bewegende voorwerpen langs de webcam.

De mechanica van de webcam besturing kan je in bovenstaande foto zien.
De horizontale en verticale bewegingen worden verkregen via servo's.
De servo's worden aangestuurd d.m.v. een microcontroller.

Op dit moment wordt de microcontroller nog gestuurt via de printerpoort. We zijn in een erg ver stadium om dit via usb1.1 voor elkaar te krijgen.

Het automatisch volgen van bewegende voorwerpen wordt d.m.v. het opvangen van de beelden uit de webcam mogelijk gemaakt.

De webcam is op dit moment via toetsenbord op de pc waar de webcam-besturing aan hangt te besturen.
Dit zal binnenkort ook via het internet mogelijk zijn.

Greetz Vincent Bleeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53621 schreef op 06 July 2003 @ 20:14:
[afbeelding]

Ik heb samen met 3 ander studenten aan een project gewerkt.
Dit project was als volgt:
Ontwerpen en ontwikkelen (mechanisch en electronisch) van een webcambesturing en het automatisch laten volgen van bewegende voorwerpen langs de webcam.

De mechanica van de webcam besturing kan je in bovenstaande foto zien.
De horizontale en verticale bewegingen worden verkregen via servo's.
De servo's worden aangestuurd d.m.v. een microcontroller.

Op dit moment wordt de microcontroller nog gestuurt via de printerpoort. We zijn in een erg ver stadium om dit via usb1.1 voor elkaar te krijgen.

Het automatisch volgen van bewegende voorwerpen wordt d.m.v. het opvangen van de beelden uit de webcam mogelijk gemaakt.

De webcam is op dit moment via toetsenbord op de pc waar de webcam-besturing aan hangt te besturen.
Dit zal binnenkort ook via het internet mogelijk zijn.

Greetz Vincent Bleeker
Cool vorral dat volgen, en USB vindt ik heel intressant, hebben jullie hier ook een website van gemaakt? zo ja heel graag :9~ . Ben heel benieuwd hiernaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 84892 schreef op 06 July 2003 @ 19:34:
[...]
Hebbie de fotos al onlien staan?
Bij deze een nieuwe foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8116/thumb.jpg.

Ik ben nog hard op zoek naar een camera, iemand nog 1 voor mij? Zie ik nu heb heb ik tijdelijk geleend, en ik wil een camera met zoom :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 17:46

Brothar

meester

Vraagje, Laupro:
hoe stuur je de stapper-motoren aan met de C-control (heb ook een C-control, vandaar) ?

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Brothar schreef op 08 July 2003 @ 01:16:
Vraagje, Laupro:
hoe stuur je de stapper-motoren aan met de C-control (heb ook een C-control, vandaar) ?
POTjandorie! (om de stichting anti-schelden een eer aan te doen ;)) die was ik heelmaal vergeten.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8117/thumb.jpg
De interface tussen de C-Control en mijn computer staat er niet op, maar dat stelt niet zoveel voor. Ik was van plan om de software open-soruce te maken maar om dat zou hier te posten wordt denk ik een beetje gortig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Brokenrules schreef op 30 May 2003 @ 15:41:
http://www.smilecam.com hebbe ze ook zoiets da jij zoekt volgens mij..
w00t deze is vet:
Afbeeldingslocatie: http://www.smilecam.com/home/english/imgs/product/s_d_photo_02.jpg

Pan/tilt 90graden/sec :D
En 0.1 lux minimal lighting..wel een gaaf ding, vraag me af wattie kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53621

hier de link naar de website van ons project: http://212.127.206.208/cam/
Er staat nog erg weinig op de website, maar dit zal in de loop van de tijd wel beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 53621 schreef op 08 July 2003 @ 15:29:
hier de link naar de website van ons project: http://212.127.206.208/cam/
Er staat nog erg weinig op de website, maar dit zal in de loop van de tijd wel beter worden.
Hm interessant hoop dat er binnenkort nog meer komt.

Ik heb me laten inspireren door jullie en mn ontwerp aangepast. Heb nu dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tweedeOpzet-klein.JPG
En zonder camera van schuin van voren:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tweedeOpzet-2-klein.JPG

Ik wil het met servo's doen net zoals jullie maar ben nog niet helemaal uit hoe ik dat in mijn situatie ga maken, die servo moet ergens weg te werken zijn, en ik wil toch redelijke draaihoek houden. Hoever kunnen servo's draaien eigenlijk? Met de afstandsbediening/receiver die erbij zit is het bereik zeer beperkt, denk in totaal tussen de 90 en 180 graden.
Aangezien ik het dus ook met servo's doe ben ik best wel geinteresseerd in jullie software enzo. Maar ik vroeg me af of het niet gewoon zonder interface te doen is maar gewoon direct op de seriele poort.

[ Voor 11% gewijzigd door robbertb op 09-07-2003 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18963

Niet op de seriele poort maar wel op de parralelle poort want die kan je gewoon pin voor pin aan of uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 18963 schreef op 09 juli 2003 @ 20:12:
Niet op de seriele poort maar wel op de parralelle poort want die kan je gewoon pin voor pin aan of uit zetten
Seriele poort moet toch ook kunnen? daar heb ik ook overigens een schematje van gezien, en moet je aansturen dmv pulsen.

Ben btw weer iets verder:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tweedeOpzet-3.JPG
Ik vraag me overigens af hoeveel kracht zo servo kan hebben. En of het erg wordt als ze beetje belast worden (want dan voel je dat ie weerstand gaat maken en dat motortje gaat lopen). Ik weet niet precies hoe een servo intern werkt en of dit dus erg is.

Edit:
Kwam net nog een topic tegen die ook interessant is en hierover gaat:
Voorbeeld draaisysteem voor webcam

Deze is ook wel handig als je met servo's gaat werken:
Servo aansturen met pc

[ Voor 40% gewijzigd door robbertb op 10-07-2003 04:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

Vraagje. Weet iemand wat voor een schroefdraad er in een camera zit? Volgens mij is het gestandaardiseerd want mn cam pas op ieder statief. Alleen volgens mij is het geen metrisch?

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Laatst online: 18-06 22:52

Super_ik

haklust!

k heb ook een remote controlled webcam pas gemaakt :P bestuurbaar via internet, ook gewoon met 2 stappemotoren, s ff kijke of k er foto's van heb

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
BCM schreef op 10 July 2003 @ 13:49:
Vraagje. Weet iemand wat voor een schroefdraad er in een camera zit? Volgens mij is het gestandaardiseerd want mn cam pas op ieder statief. Alleen volgens mij is het geen metrisch?
Mja is gewoon zelfde als bij fototoestel. IK heb gewoon ff gekeken naar een schroef die erin paste, die had ik toevallig nog genoeg liggen.
Super_ik schreef op 10 juli 2003 @ 14:12:
k heb ook een remote controlled webcam pas gemaakt :P bestuurbaar via internet, ook gewoon met 2 stappemotoren, s ff kijke of k er foto's van heb
Das wel gaaf, does ff pics + source + aansturing hosten :) Niet dat ik daar belang bij heb (ik werk met servo's) maar een vriend van me wel.

Kan iemand nou nog iets zeggen, over de kracht van servo's?

[ Voor 5% gewijzigd door robbertb op 10-07-2003 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 17:54

w00Dy

Make soap, not war

Nu heb ik vanmiddag een paar oude hd's en floppy liggen slopen.
Resultaat: een NEC HB-306 4wires. Hij kan maar een 170 graden draaien ofzo, want er zit een begrenzing op. Maar wat meer is, als ik de polariteit van draad 1 en 2 om de beurt verander draait hij rechtsom en doe ik dit met draad 3 en 4 draait hij linksom. Ik heb al zitten zoeken achter een sturing maar ik denk dat ik niet veel ben met dit motortje.

Iemand een ideetje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35539

Je kan het ook kant en klaar kopen bij de spy shop in amsterdam, maja dat is enorm duur. Zal gewoon wat model motors kopen, die zijn krachtig genoeg om een camera voor te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

robbertb schreef op 10 July 2003 @ 14:23:

Kan iemand nou nog iets zeggen, over de kracht van servo's?
De kracht van een RC-servo wordt uitgedrukt in het moment (Ncm). Ik dacht de een standaard servo ongeveer op 30 Ncm.

[ Voor 15% gewijzigd door BCM op 11-07-2003 09:56 ]

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik

Super_ik

haklust!

[...]

nou, k heb daar 6 samples aangevraagt, wordt net gebeld, wat die vent ammel wel nie wou weten zeg
8)7

heb maar gezecht dat k er niet teveel over mag loslaten :P

8<------------------------------------------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Zo ben weer wat verder, hij is nu zo beetje klaar, kan nu ook horizontaal bewegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tweedeOpzet-4-klein.JPG
Maar ben nog niet echt tevreden, het geheel wiebelt beetje, op de horizontale as. de gebruikte kogellager zit beetje speling in kennelijk (is rechts onder te zien op de foto, heb ik er effe bijgelegd).
Daarnaast valt de draaihoek tegen, maar 90 graden! Voor verticaal is dat niet erg maar horizontaal vind ik dat beetje weinig. Maar volgens mij kan de servo wel verder, maar is de aansturing zo ingesteld dat ie niet verder gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik

Super_ik

haklust!

dan moet je der servo ff openmaken en t nokje van da tantwieltje afhalen :)
tenminste, bij sommige types kan da probleemloos, en kun je de servo geheel rond laten draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Super_ik schreef op 12 July 2003 @ 23:03:
tenminste, bij sommige types kan da probleemloos, en kun je de servo geheel rond laten draaien :)
uhm? sinds wanneer zijn potmeters 360 graden?
en 360 graden hoeft van mij ook niet maar 180 of iets meer zou wel fijn zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Super_ik schreef op 12 July 2003 @ 23:03:
wat je nu doet is link :X

je vergeet dat hij de potmeters eruit moet halen, (zitten onder hetzelfde tandwiel als waar hje dat nokje vanaf snijd...)

de potmeter moet je wel aangesloten houden en in het midden zetten (dwz. dat de motor niet draait als hij een neutraal signaal binnenkrijgt....), nu gaat de motor oneindig lang doordraaien een bepaalde kant op afhankelijk van het inkomende signaal (snelheid en richting)...

succes verder :)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik

Super_ik

haklust!

owja, zo was t :P
k wist t nog wel ongeveer, maar k heb t ooit ook maar ergens gelezen, bij dat robotje uit de elektuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
3lmowww schreef op 12 July 2003 @ 23:38:
[...]

wat je nu doet is link :X

je vergeet dat hij de potmeters eruit moet halen, (zitten onder hetzelfde tandwiel als waar hje dat nokje vanaf snijd...)

de potmeter moet je wel aangesloten houden en in het midden zetten (dwz. dat de motor niet draait als hij een neutraal signaal binnenkrijgt....), nu gaat de motor oneindig lang doordraaien een bepaalde kant op afhankelijk van het inkomende signaal (snelheid en richting)...

succes verder :)
mja zoiets was ik dus ook absoluut niet van plan. ga me goed werkende servo's niet slopen :/ nee misschien dat ik alsnog een stappenmotor ofzo gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82835

robbertb schreef op 12 July 2003 @ 22:52:
Zo ben weer wat verder, hij is nu zo beetje klaar, kan nu ook horizontaal bewegen:
[afbeelding]
Maar ben nog niet echt tevreden, het geheel wiebelt beetje, op de horizontale as. de gebruikte kogellager zit beetje speling in kennelijk (is rechts onder te zien op de foto, heb ik er effe bijgelegd).
Daarnaast valt de draaihoek tegen, maar 90 graden! Voor verticaal is dat niet erg maar horizontaal vind ik dat beetje weinig. Maar volgens mij kan de servo wel verder, maar is de aansturing zo ingesteld dat ie niet verder gaat
dat gedoe met dat wiebelen kun je oplossen door 2 lagers te gebruiken, met een of meer cm ruimte er tussen te gebruiken. Hiermee los je dat wiebelen op
hoe groter de ruimte tussen de lagers hoe stabieler hij word. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

En hier is 'ie dan: de eerste pilot :*)

@ http://212.187.14.178:8000

offtopic:
Ga aub niet zeggen dat de camera offline is in dit topic als hij offline is, het is gewoon een test.

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 13-07-2003 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben weer terug van vakantie :D
@robbertb over de trekkracht:
Ik weet niet wat voor een servo jij hebt, maar de gemiddelde servo heeft een trekkracht van 5 a 10 kg, zie bijv http://www.netshop.nl/shop/rc/nl/dept_124.html

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 84892 op 19-07-2003 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mensen voor de BTW: mijn camera is ONLINE

Afbeeldingslocatie: http://81.161.228.4:8080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Gaaf hoor LauPro, heb d'r al mee gespeeld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
LauPro schreef op 21 juli 2003 @ 14:59:
Mensen voor de BTW: mijn camera is ONLINE

[afbeelding]
Ja werkt mooi, hij kan zelfs helemaal naar boven filmen, zodat ik de ophanging kan zien :D
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/mbitcam.JPG
Wanneer kan je zoomen en komt er een wachtrij? :)

De mijne is ook klaar en werkend ben alleen em nog wat aan het verbeteren zodat ie stabieler is en grotere draaihoek heeft.
Daarnaast ben ik nog beetje aan uitzoeken wat voor pic ik gebruik en welk schema :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

De camera die ik ervoor bedoeld had is een paar weken geleden stuk gegaan, maar nu hangt er een sony camera in. Deze kan echter niet zoomen helaas, dat is dus iets voor volgend jaar :P. Je kan de bak die hem aanstuurt een beetje zien in het eerste rack links van de bar. Vanavond komen er nog 2 cams bij en dan zal ik er ook eentje richting op deze camera.

Wachtrij is wel een idee, alleen die is er al in principe (de COM-poort heeft ook een buffer). En voor de mensen die denken dat ik gek ben: de camera kan NIET eindeloos ronddraaien :P

offtopic:
Als de camera wat traag reageert: op dit moment trekt die bak zo'n 9 MB down en 6 MB up :+ (op ander ip overigens ;))

[ Voor 17% gewijzigd door LauPro op 21-07-2003 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
LauPro schreef op 21 juli 2003 @ 17:06:
De camera die ik ervoor bedoeld had is een paar weken geleden stuk gegaan, maar nu hangt er een sony camera in. Deze kan echter niet zoomen helaas, dat is dus iets voor volgend jaar :P. Je kan de bak die hem aanstuurt een beetje zien in het eerste rack links van de bar. Vanavond komen er nog 2 cams bij en dan zal ik er ook eentje richting op deze camera.

Wachtrij is wel een idee, alleen die is er al in principe (de COM-poort heeft ook een buffer). En voor de mensen die denken dat ik gek ben: de camera kan NIET eindeloos ronddraaien :P

offtopic:
Als de camera wat traag reageert: op dit moment trekt die bak zo'n 9 MB down en 6 MB up :+ (op ander ip overigens ;))
Ik bedoel een wachtrij dat iemand zegmaar vrij 30-60 sec ofzo de cam kan besturen, zonder dat anderen ermee gaan bemoeien. En iemand anders die wil, kan dan op knopje drukken met countdown, en degene die als eerste heeft gedrukt komt na die 30-60 sec aan de beurt.

En leek me ook wel logisch dat ie niet eindeloos rond kan draaien, zit er een beperking op? Of knappen na aantal draaiingen de kabels? :)

[ Voor 3% gewijzigd door robbertb op 21-07-2003 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

robbertb schreef op 21 July 2003 @ 17:27:
[...]
Ik bedoel een wachtrij dat iemand zegmaar vrij 30-60 sec ofzo de cam kan besturen, zonder dat anderen ermee gaan bemoeien. En iemand anders die wil, kan dan op knopje drukken met countdown, en degene die als eerste heeft gedrukt komt na die 30-60 sec aan de beurt.
Zoiets had ik ook in mijn gedachte, maar zoals het er nu uit ziet komt het bijna niet voor dat men hem tegelijk bediend. Iemand naast me gaat ff een lay-out klussen vanavond en dan zal ik ook wel ff een wachtrij oid maken, ik was ook van plan om er een wachtbox bij te maken trouwens.
En leek me ook wel logisch dat ie niet eindeloos rond kan draaien, zit er een beperking op? Of knappen na aantal draaiingen de kabels? :)
Zoals je misschien op jouw foto ziet gebruik ik fietsventielslang. Die zit aan een klein schakelaartje, en zodra de slang te strak komt te staan haalt hij dat schakelaartje om en zorgt de processor ervoor dat 'ie niet verder mag die kant op. Daarna moet hij eerst 150 stapjes de andere kant op alvorens je weer terug mag. Dit om te voorkomen dat je telkens tegen het maximum aanzit.

Het zijn nogal wat kabels idd, de volgende keer ga ik dat wat anders doen: 1 lintkabel en een dunne coax kabel. Dat is veel flexibeler en dan kan de camera dus ook sneller ronddraaien. Nu is er dus 1 x 5 mm coax, 1 x 230v voor de camera en 2 x utp kabels voor de stappenmotoren en sensoren.

En wij - megabit - hebben nog veel meer leuke foefjes :P, je kan nl ook zien hoeveel we verbruiken op dit moment: http://danoontje.megabit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Servo's zijn moeilijk positioneerbaar.. als je een goede stappenmotor hebt kan je zeggen ga 1 graat maar rechts of links en 1 graat omhoog / naar beneden. en het kan erg makkelijk aangestuurt worden! ..
1 ic (4094) en 20 andere componentjes en klaar.
sluit aan op de compoort en stuur een aantal bits uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Looki op 21-07-2003 19:23 ]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Pagina: 1