[paniek] partities weg (backups)? RH 7.2

Pagina: 1
Acties:

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Ok ik heb een HD van 40 gig met meerdere partities, heb de eerste 10 vrijgemaakt door alle belangrijke dingen op de overige te zetten. Situatie, een eerste partitie met 10gig vrij en 30 met veeeeeel dingen (die 3000 MP3s zijn nog wel te doen, maar homepages en andere shabba..) Wel wat backups op CD gelukkig. Enfin, ik dacht laat ik weer es Linux proberen. Dus 5.2 geinstalleerd (die had ik nog), swap driveje, nativeje, en 8 niet geinitialiseerd. Leuk en aardig, maar ook flauw van. Dus net Redhat 7.2 erin, disk druid, blabla ongeldige/ongeinitieerde partities (zou zo maar kunnen, hij doet maar wat hij niet laten kan met die eerste 10 gig) ik dacht die DOS partities herkent ie wel. Dus iniatiliseren maar. Bam.. mooi schermpje waar ik mijn 40 opnieuw in kon delen.. hmmm das minder maar niet gesaved dus zal wel, herstarten met win98 disk, niks nada, fdisk (onder dos), ziet 40 gig speelruimte. Ik kan me niet voorstellen dat alles weg is, want normaal schrijf je zo'n table toch weg lijkt me..
win vs linux vs n00b flames zit ik dan weer niet te wachten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzper op 29-05-2003 23:20 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
heb je al eens gezien wat er in fdisk /x gebeurt? <- Es voor DR-DOS ;)
Heb je al eens gezien wat er in fdisk expert mode gebeurt?
Er bestaan ook DOS/Linux utilities die hard disks kunnen recoveren moest je een foutje gemaakt hebben.
En wat nog beter is ;-) een partitietabel kun je wel weggooien, maar de data erop wordt niet hardwarematig gewist (behalve bij goede software zoals PGP enzo)

[ Voor 103% gewijzigd door Guru Evi op 29-05-2003 23:35 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Zolang je geen partities aangemaakt hebt (en vooral: die niet geinitialiseerd / geformatteerd hebt), heb je nog een redelijke kans om je data terug te krijgen. Het belangrijkste is om erg voorzichtig te zijn, want als je nu wat verkeerd doet kun je waarschijnlijk dag zeggen tegen je data.

Als je nog een HD van 40 GB of groter "over" hebt, dan is het erg aan te raden om als eerste een 1-op-1 kopie van je HD te maken. Dit kan bijvoorbeeld vanuit Knoppix, een bootable GNU/Linux CD. Wellicht zijn er ook specifiekere programma's voor die vanaf flop of CD draaien (ghost zou ik afraden, tenzij je zeker weet dat die 1-op-1 kopieen kan maken), maar die ken ik zo snel niet.

Om de data terug te krijgen kun je proberen met een simpele fdisk tool (bijvoorbeeld vanaf Knoppix cd of MSDOS flop) de partities opnieuw aan te maken, _exact_ zoals ze eerst waren. Als de partities zelf niet (te erg) beschadigd zijn, dan zou dit er alweer voor moeten zorgen dat je bij je data kunt.

Alternatief zijn er speciale programma's die kunnen zoeken naar (restanten van) partities, wellicht bereik je daar het één en ander mee.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
mm die optie van 1-op-1 is er niet daar ik niet zo'n hd heb.. Maar idd ik zal es met andere fdisk achtigen of met die optie /x kijken. Man das wel schrikken. maar ik heb niks weggeschreven dus moet er nog zijn. En anders heb je dat bedrijf in engeland waar ze harddisks waar tanks overheen gereden hebben en die in de fik of verdronken zijn kunnen redden. Dat wil ik ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Heh heh. Dat kost geld heb ik gehoord. Veel geld zelfs. Zou ik alleen doen indien je een onvervangbare hdd gefscked hebt, waar levensreddende informatie op staat ;) Enfin, doe zoals deadinspace zegt, zet exact je partities terug met behulp van fdisk en je favoriete rescue distro. Dat heb ik een keer of twee moeten doen, en het werkte als een toverspreuk. (Dat ik daarna toch nog weer een verkeerde partitie formatteerde is een ander verhaal 8)7)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
maar goed, ik had al die partities (dikke rommel, wel 6) 'growing'aangemaakt, dus ik heb geen idee hoe groot ze waren, scheelt dat?

Verwijderd

/me begrijpt niet helemaal wat growing partitions zijn. Bedoel je soms dat je een logical volume manager ofzo hebt geinstalleerd? Of is het een optie van Windows?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
nee toen ik partities aanmaakte bij de install van RH5.2 kun je ipv het aantal mb's ook zeggen dat hij growing is, ookwel, je hebt 11 gig vrij, zegt dat 500mb swap moet zijn en dan maak je nog een native aan die mag die opvullen tot die 11 gig. (11G-500mb dus), dan rekent ie het zelf uit. Met dit voorbeeld kan ik het acterhalen, maar had smerigere aantallen en getallen dus weet niet meer. Iemand een naam van een mooie tool?
iets als: HelpThePoorBastardWhoScrewedHimSelf 1.0 beta?

Verwijderd

Het gaat je toch om de laatste 30 GB die je terug wilt krijgen? Hoe je die eerste 10 GB verder hebt ingedeeld maakt niets uit. Als je maar de exacte cilinder kunt aanwijzen waar die laatste 30 GB partitie begint.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
en als ik dat werkelijk waar niet kan... misschien heb ik nog ergens een diskette met een installatielog.txt achtig iets van caldera openlinux 3.11 (ook geprobeerd..)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
As I said: er bestaan programmatjes voor zolang je je partitie's niet geformatteerd hebt. De namen weet ik niet precies, maar ze zijn er, ze zijn gratis of warez en kun je hier met een GoT search vinden ;-)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
mm punt is; normaal zou ik ook zeggen, zoek zelf eens goed, maar mijn internet pc nu is de server en die staat in de gang kast dus muis op de tower toetsenbord o pde arm. Dat bevordert het uren inlezen niet ;)

Verwijderd

Ik gebruik altijd Ontrack om data terug te halen mocht ik dit kwijt zijn, ideaal

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Jazzper schreef op 29 May 2003 @ 23:41:
mm die optie van 1-op-1 is er niet daar ik niet zo'n hd heb..
Heb je wel ergens een HD (die in gebruik is) waar nog 40 GB vrij is? Dan zou je over het netwerk een backup kunnen maken.
Jazzper schreef op 30 mei 2003 @ 00:48:
Iemand een naam van een mooie tool?
iets als: HelpThePoorBastardWhoScrewedHimSelf 1.0 beta?
gpart. Die kan je HD afzoeken op partition signatures, en zo vertellen waar (waarschijnlijk) partities begonnen zijn. Wel eerst de documentatie lezen ;)

gpart draait overigens onder GNU/Linux (en prolly andere Unices), dus ik zou wederop Knoppix of iets dergelijks aan willen raden. Ik ben niet bekend met dergelijke programma's in stand-alone vorm of voor Windows.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:03
Jazzper schreef op 30 May 2003 @ 18:44:
mm punt is; normaal zou ik ook zeggen, zoek zelf eens goed, maar mijn internet pc nu is de server en die staat in de gang kast dus muis op de tower toetsenbord o pde arm. Dat bevordert het uren inlezen niet ;)
Ik denk dat je deadinspace' z'n advies het beste op kan volgen. Probeer aan een Knoppix cd te komen en start er mee op.
offtopic:
Knoppix is een linux distributie die je van cd kan starten en die je hd niet nodig heeft. Je hardware wordt gedetecteerd en je wordt in een grafische omgeving geslingerd. Leuke rescue cd!

Je kan nu internetten op een PC die niet in de kast staat en toch alles fijn grafisch enzo. Download dan gpart en lees de pagina en de manual. Succes (en sterkte :P)!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:50
probeer parted. Redelijk briljant partieprogramma voor GNU/Linux:
kent de optie rescue, waarbij hij op je schijf gaat zoeken naar filesystems, en dus effectief je partitietabel kan recreeren. is als bootdisk te krijgen, http://www.gnu.org/software/parted/.
Command: rescue start end
rescue a lost partition that used to be about start and end

Looks for file system signatures around start and end. If one is found, it will ask you if you want to create a partition for it. This is useful if you accidently deleted a partition with parted's rm command, for example.

Example:

(parted) print
Disk geometry for /dev/hdc: 0.000-8063.507 megabytes
Disk label type: msdos
Minor Start End Type Filesystem Flags
1 0.031 8056.032 primary ext3
(parted) rm
Partition number? 1
(parted) print

OUCH! We deleted our ext3 partition!!! Parted comes to the rescue...

(parted) rescue
Start? 0
End? 8056
Information: A ext3 primary partition was found at 0.031Mb ->
8056.030Mb. Do you want to add it to the partition table?
Yes/No/Cancel? y
(parted) print
1 0.031 8056.032 primary ext3

It's back! :)

[ Voor 71% gewijzigd door schijndel op 31-05-2003 12:48 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
super bedankt voor jullie hulp, nog even vanuit de meterkast. Ga zo naar mijn ouders maar maandag full contact klussen met knoppix (even ingelezen, lijkt me mooi) en dat gpart. Jullie horen het nog!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
goed, ik heb nu dus lopen klussen met dat GNU parted.
Op zich leuk proggie maar als ik ga guessen naar mijn partities vind hij niks.
Moet ik exact de grootte gokken, mag ik er iets van af zitten, of hoe werkt dat?
Ik heb nou niet echt veel documentatie gezien. Ja, er stond op die disks een link maar daar stonden geen bestanden (/usr/nogwattes).

Verwijderd

Volgens mij was het niet erg als je de partitie iets te groot gokte, maar als je hem te klein inschat kun je uiteraard gegevens verliezen.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 05:40

Brazza

Byte me!

Wat voor indeling hebben die partities? NTFS? Zo ja dan kan het wel kloppen dat fdisk ze niet ziet (incl ext2/3/reiserfs)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
maar ik begrijp goed dat ik eerst zelf moet gokken hoe groot mijn partities zijn voor parted ze evt gokt?? dat Parted kan zowiezo alle soorten aan (zelfs Dos 12). Aaarg.. ik baal er wel goed van, al 2 weken geen pc, maar ja eerst tentamens ;)

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:50
Toen ik mijn partities kwijt was, wist ik ook niet waar precies de grenzen van de filesystems zich bevonden. Ik heb als grenzen toen de gehele size van mijn hd opgegeven. Dus start: 0 en End: 30000.00 . (Heb een 30 Gig schijf).
Vervolgens vond parted alle 3 mijn partities terug.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
oh ik zal het eens proberen, ben bijna toe aan die 30 gig afschrijven maar er staat te veel belangrijke zooi op. Heb nu als tijdelijk een 540mb (ja dat lees je goed) hd met win98 erop en een office rip off (602). dat duurt nu al weken zo.. kan ik niet tegen hehe, maar zal die truc van de hele schijf es proberen

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Probeer het anders eens met Partition Magic. Daar zit een optie 'Rebuild/Revive Partition' of iets dergelijks in.
Rechtermuistoets op 'lege' ruimte.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Pagina: 1