[debian] alleen naar beneden scrollen?

Pagina: 1
Acties:

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:32
Ik heb vanmiddag lekker met mijn laptop op het balkon gezeten, maar nu ik m terug hang aan de poortreplicator, kan ik ineens alleen nog maar naar beneden scrollen? (dus wel naar beneden, maar niet omhoog :?) Het gaat om een logitec cordless desktop pro.

Wat heb ik geprobeerd:
- Uiteraard heb ik even de batterijen van de muis vervangen (you just never know) - gpm draait niet (want dan gaat mijn muis erg raar doen in gnome), als ik nu gpm opstart verlies ik zelfs alle muismogelijkheden in gnome

muis part uit de XF86config-4

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Section "InputDevice"
        Identifier      "Mouse"
        Driver          "mouse"
        Option          "CorePointer"
        Option          "Device"                "/dev/psaux"
        Option          "Protocol"              "ImPS/2"
        Option          "Emulate3Buttons"       "false"
        Option          "ZAxisMapping"          "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier      "Generic Mouse"
        Driver          "mouse"
        Option          "SendCoreEvents"        "true"
        Option          "Device"                "/dev/input/mice"
        Option          "Protocol"              "ImPS/2"
        Option          "Emulate3Buttons"       "false"
        Option          "ZAxisMapping"          "4 5"
EndSection

Section "ServerLayout"
        Identifier      "Default Layout"
        Screen          "Default Screen"
        InputDevice     "Generic Keyboard"
        InputDevice     "Mouse"
        InputDevice     "Generic Mouse"
EndSection

Ik heb mijn 2e muis er nu niet aanzitten (Generic Mouse dus), heb ik alleen als ik buiten de deur mijn laptop gebruik, maar dat is tot op heden nooit een probleem geweest.

Dit ziet er toch allemaal goed uit dacht ik?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• deadinspace
  • Laatst online: 16:57

deadinspace

The what goes where now?

"Kan niet scrollen"... Kun je iets specifieker zijn?

Waarmee scroll je? Scrollwheel op je muis?
Waar werkt het scrollen niet? Specifieke applicaties, overal?
Werkt het wel met de scrollknopjes op je laptop (als je die hebt)?
Externe muis loshalen en weer eraan hangen, helpt dat?
Die externe muis, is die USB of PS/2 ?

• JaQ
sorry, je hebt gelijk, je zou ook met je pijltjestoetsen van je keyboard kunnen scrollen, maar dan had ik niet naar mijn muisconfig gekeken ;)

iets specifieker:

het gaat idd om het scrollwheel van mijn muis. Het naar boven scrollen werkt in geen enkele applicatie. De scrollknopjes op mijn laptop heb ik nog nooit aan de gang gehad (ook nooit de moeite voor genomen eigenlijk).

Het is een ps/2 muis (eigenlijk USB, maar met zo'n verloopstukje). Heb de muis los gehad, stekker 3 keer gecontroleerd. muis in andere pc geprobeerd, gdm opnieuw gestart, heb zelfs gereboot. Ook een batterij check gedaan Het enige wat ik zou kunnen proberen is de muis in een usb poort drukken (dus zonder verloopje), maar dan zit ik met wat randapparatuur.

De muis zit in een ps/2 poort die in een poortreplicator zit. Verder zit daar ook een toetsenbord, utp, boxen, webcam, externe HD en digicam aan. Deze werken allen naar behoren. De poortreplicator heb ik sinds dinsdag, de laptop is 2 weken oud. (mocht dat nog relevant zijn)

Het scrollen werkt in geen enkele applicatie (naar boven scrollen dan, naar beneden scrollen werkt wel in bijna iedere applicatie)

Ik weet zo goed als zeker dat de muis in orde is (vanochtend werkte het scrollen naar boven nog wel namelijk). Heb ook geprobeerd om ImPS/2 naar PS/2 te zetten, maar dan werkt het ook niet.

Verwijderd

Misschien offtopic maar je begint er zelf over, dus ik denk dat je GPM ook graag aan de praat wilt krijgen. GPM: als je X naast elkaar wilt laten werken moet je mogelijk ook GPM herconfigureren. Wat ik mij afvraag is: wat is je GPM config? Gebruik je daar ps2 of imps2 en gebruik je /dev/gpmdata, /dev/psaux of iets anders? Ik weet niet meer hoe het precies zit met /dev/gpmdata... ik heb hier GPM en X naast elkaar lopen zonder gebruik te maken van /dev/gpmdata maar herinner me van vroeger dat ik dat wel nodig had. Misschien heb jij dat ook nodig? Ik denk dat je dat dan vanuit X moet definieren ipv. /dev/psaux. En wat ik mij ook afvraag is: wat zegt de log van X? Werkt het met een andere muis en (ongeveer) dezelfde config? Misschien is het verloopstukje het probleem, is het een beetje stuk?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Sluit je muis eens opnieuw aan en druk hem goed vast. Het kan zijn dat doordat je er scheef aan getrokken hebt, een contact los zit. Heb ik wel eens last van.

• JaQ
nadat ik de laptop plat heb gelegd en alle stekkers (ook van de poortreplicator) heb schoongeblazen (heel fijn, zo'n airbrush dingetje) werkt het weer.

Toch vreemd, aangezien er eigenlijk niets mee is gebeurd. (over de connector van de poortreplicator doe ik altijd een beschermhoes-achtig-geval-ding. Achterkant van mijn laptop heb ik ook een afdek dingetje voor.. )

Zou debian er niet goed mee omgaan als je laptop al draaiend aan een dockingstation wordt gehangen?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:36
DrFrankenstoner schreef op 30 May 2003 @ 10:45:
Zou debian er niet goed mee omgaan als je laptop al draaiend aan een dockingstation wordt gehangen?
De meeste fabrikanten ondersteunen geen hot-docken, wel undocken via een "slaapstand".
Ik denk dat je hot-dock nu voor problemen zorgt.....
Probeer het anders nog eens om het zeker te weten.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Pagina: 1