PHP met GD installeren gaat niet goed

Pagina: 1
Acties:

• chiel2002
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2021
okay ik probeer php met GD2 te installeren op mijn RH7.3.
Ik begruik deze regel

./configure --prefix=/usr/local/php --with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs --with-mysql --with-gd=/usr/local/gd-2.0.12 --with-jpeg-dir=/usr/lib --with-png-dir=/usr/local/libpng --with-zlib

dat gaat allemaal goed, maar als ik dan make doe krijg ik op het einde de volgende melding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
ext/mysql/libmysql/my_tempnam.lo: In function `my_tempnam':
/usr/local/src/php-4.3.2/ext/mysql/libmysql/my_tempnam.c:115: the use of `tempnam' is dangerous, better use `mkstemp'
/usr/bin/ld: warning: libpng.so.2, needed by /usr/local/gd-2.0.12/lib/libgd.so, may conflict with libpng.so.3
ext/gd/gd.lo: In function `zm_deactivate_gd':
/usr/local/src/php-4.3.2/ext/gd/gd.c:382: undefined reference to `gdFreeFontCache'
collect2: ld returned 1 exit status
make: *** [sapi/cli/php] Error 1

ook als ik --with-gd gebruik zonder path werkt het niet, iemand dit wel eens gehad?

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 13:54
Krijg dit probleem ook, met PHP 4.3.2. Heb ook zelf eigen GD compiled - en zoals gewoonlijk - in /usr/local staan. Nieuwste PHP soms andere GD versie nodig, aangezien hier 2.0.0 op staat (niet de nieuwste nee). Ik heb ongeveer dezelfde configure rule, maar dan zonder de PNG libs.

Ik wil graag mijn eigen gecompilede GD libs blijven gebruiken, aangezien hier GIF-support bij zit. Bug van PHP, bug van GD :??

[ Voor 19% gewijzigd door zeroxcool op 30-05-2003 00:41 ]

zeroxcool.net - curity.eu

• chiel2002
hmz als ik -with-gd helemaal weg haal gaat het wel goed. ga morgen eens kijken naar de install van gd..

Verwijderd

Er zijn bepaalde php versies waar gd2.0 nogal tegen op hikt, op de officiele site van gd is hier documentatie over te vinden en ook diverse patches.

• rvm
  • Niet online

rvm

Uit de PHP 4.3 release announcement:
"GD library is now bundled with the distribution and it is recommended to always use the bundled version"

Misschien helpt het om alleen "--with-gd" te gebruiken zonder de locatie van GD aan te geven.....
edit:
maar dat had je al geprobeerd :)

[ Voor 14% gewijzigd door rvm op 30-05-2003 10:30 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:53
rvm schreef op 30 May 2003 @ 10:14:
Misschien helpt het om alleen "--with-gd" te gebruiken zonder de locatie van GD aan te geven...
chieltje schreef op 29 mei 2003 @ 21:36:
ook als ik --with-gd gebruik zonder path werkt het niet, iemand dit wel eens gehad?
L-e-z-e-n ... >:) ;)

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 13:54
Inmiddels heb ik nieuwste GD, libpng, freetype en jpeg-sources (daar is niet veel nieuws aan ;)) erop gezet. Toen lukte de compile wel...

zeroxcool.net - curity.eu

• chiel2002
Jahh het werkt :D heb ook alles opnieuw geinstalleerd..en deze keer alles een beetje netjes in mapjes. (jpeg was kut om te installeren)

voor de mensjes die hier ook problemen mee hebben en voor mij om terug te bladeren:
zlib:
./configure --prefix=/usr/local/zlib-1.1.4
make
make install

png:
cp scripts/makefile.std makefile (prefix aangeven in makefile bestand)
make
make install

jpeg-6b:
./configure --prefix=/usr/local/jpeg-6b --enable-static --enable-shared
make
strip rdjpgcom wrjpgcom .libs/{cjpeg,djpeg,jpegtran}
mkdir -p /usr/local/jpeg-6b/{bin,include,lib,man/man1}
make install
cp jversion.h /usr/local/jpeg-6b/include

gd2:
./configure --prefix=/usr/local/gd-2.0.12 --with-png=/usr/local/libpng-1.2.5 --with-jpeg=/usr/local/jpeg-6b --with-freetype=/usr/local/freetype-2.1.4 --with-zlib=/usr/local/zlib-1.1.4
make
make install

apache 1.xx:
./configure --prefix=/usr/local/apache --enable-module=so
make
make install

php:
./configure --prefix=/usr/local/php --with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs --with-mysql --with-gd=/usr/local/gd-2.0.12 --with-jpeg-dir=/usr/local/jpeg-6b --with-png-dir=/usr/local/libpng-1.2.5 --with-zlib-dir=/usr/local/zlib-1.1.4 --with-ttf=/usr/local/freetype-2.1.4
make
make install

en dan zorgen dat in je httpd.conf de volgende 2 regels aanwezig zijn:
LoadModule php4_module libexec/libphp4.so
AddType application/x-httpd-php .php

apache restart :)

misschien iemand die zegt dat ik iets anders beter kan instellen???
Pagina: 1