XP2200 goed lucht-gekoeld krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik heb een XP2200 met een zalman CNPS6000-Cu als koeler. Nu merk ik met het warme weer dat mijn systeem erg warm word. Idle is het systeem al 47C en stressed word het nog veel warmer. Het bijplaatsen van een casefan zorgt ervoor dat de kast koeler word, maar de CPU blijft zo warm. Nu weet ik dat dit niet zo'n ramp is voor een XP2200, maar ik weet dat het met luchtkoeling koeler kan.

Nu heb ik de standaard 9cm fan van zalman vervangen door 2x8cm fans van coolermaster, maar dat veranderd niets aan de idle temp van de CPU. Ook de temp van de kast veranderd niet.

De enige manier om het zaakje veel koeler te krijgen (42C idle en 47C stressed) is door een tafel ventilator voor de geopende zijkant te zetten. Nu is dit niet echt een oplossing waarvan ik gecharmeerd ben, dus zoek ik een permanente oplossing, die hetzelfde kan bieden als de tafelventilator, zonder deze permanent in de zijkant van mijn case te monteren (wat op zich wel erg :P uit zou zien 8)7 )

Zou ik de fans van 8cm moeten vervangen door 1 fan van 12cm? Of misschien een aantal case fans inbouwen, en zo ja, waar zou ik die het best kunnen plaatsen? Ik neem aan de er 1 aan de onderkant komt die de lucht de kast inzuigt. En er moet er een komen die de warme lucht er boven uitzuigt. Misschien ook nog 1 in de deur ter hoogte van de CPU fan? Dat word alleen lastig, want daar zit mijn window.

Wat kan ik het beste bijplaatsen om het systeem op die temps te krijgen?

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Blaas niet alleen lucht in je case rond, zet bijvoorbeeld ook een of twee fans ande voor- en achterkant van je case zodat de warme lucht die je anders alleen zou alten circuleren met je fans naar buiten wordt geblazen.

Wanbeleid is ook beleid.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Weet je zeker dat je het koel element goed contact maakt?
Niet te veel en ook niet te weinig koelprut?
Tot hoever is het koel element van Zalman gespecificeerd?

Ik zou de standaard 92mm fan terug plaatsen en de fanmate er tussen uit halen.
Één intake fan van 80mm onderin de voorkant van de kast. En ééntje achterin hoog in de kast van 80mm.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• GreenGolf3
Het element maakt denk ik goed kontact. Ik heb er een mooi dun laagje artic silver 3 tussen zitten. Tot hoever het koelelement van zalman gespecificeerd is weet ik niet, maar ik neem aan dat hij het wel aan moet kunnen.

Ik heb de fanmate al ertussenuit gehaald, maar dat maakt geen verschil. Het probleem is, dat ik die uitgaande fan niet goed kan plaatsen. De inkomende is geen probleem. Daar heeft chieftec rekening mee gehouden en een mooi bracket voor-onderin de kast gemaakt. Alleen de uitgaande is minder. Die brackets zitten namelijk onder de voeding. Dus hoger zetten kan ik ze niet. En ALS ik ze daar neerzet, dan zitten ze op gelijke hoogte van de CPU koeler en zuigen de lucht van het koellichaam weg, waardoor hij nog warmer word. De enige optie is dan een blowhole in bovenkant te maken. Of zijn er nog andere opties?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:23

Ankh

|true

Toevallig :D
ik heb ook een XP2200 (a versie)
en ook een zalman 6000 maar dan alcu :)
als ik kijk naar mijn setup dan is hij CPU 49C en CHA 42C bij een rpm van nog geen 3000 :) ik vind het zo best ik heb dan 2 x 80x80mm fans voor intake en 1 80mm papst als outtake en dan nog een enermax 450watt voeding als "extra" outtake maar die regelt het zelf natuurlijk :)

Alleen ik moet voor de gaten groter maken want de fans voor de intake maken te veel lawaai met die airflow :(

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Verwijderd

Ik zie het probleem niet zo ?

Zolang dat ding maar geen 70C graden wordt dan is het goed.
Mensen hebben zo vage obbesie met temp.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:45
Ik heb ook een XP2200 in een chieftec kast.

Mijn temps zijn nu ook wat hoger geworden. Maar ja, zolang hij niet te heet wordt vind ik het geen probleem.

Mijn mobo (Epox 8rda) wordt nu idle 30 graden en mn CPU wordt idle 47 graden.
Stressed is mn mobo 32 en mn CPU 53 graden.

Verder heb ik 1 papst al intake en 2 papst fans in die brackets aan de achterkant als outtake.
Maar moet er wel bij zeggen dat de temp in mn kamer 24 graden is en dat mn Vcore op 1.7 staat.

Stop chasing the dream, you're already living it

Verwijderd

The magic word is 'airflow'. Het veranderen van de fans op de koeler heeft weinig zin (althans, volgens je eigen meting), maar de tafelventilator wel. In dat geval lijkt me dit een typisch geval van 'verkeerde airflow'.

Is het een optie om bovenin die kast een gat te maken met een fan? Andere optie is toch die 2e fan onder je voeding monteren, en de kast voor de rest afdichten. Op die manier is er wel een sterke luchtstroom in je kast, en dat is echt voldoende. Ongeacht het feit dat die luchtstroom niet recht over je CPU gaat.

Maar goed, waarom zoveel moeite? Is je systeem instabiel?

• Microkid
  • Laatst online: 22:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik denk dat je te weinig lucht door je kast laat waaien. Ik heb ook een XP2200, draait zelfs op XP2400, en idle is ie maar ong. 34 graden. Maar ik heb dan ook een 12cm intake, en 2x 8cm outtake fans om lucht door de kast te pompen. Om herrie te besparen draaien ze maar op 5 volt, maar da's blijkbaar toch voldoende.
Ik zou als ik jouw was dus eens wat extra fans in je kast hangen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Heb je redenen om aan te nemen dat je machine te warm wordt?

Het kan inderdaad koeler dan 49oC, maar als je systeem stabiel is, waarom zou je dan nóg koeler willen?

Kans is vrij groot dat je dat niet gaat lukken zonder het bijplaatsen van casefans, die vaak weer voor beetje extra herrie zorgen.

Verwijderd

ik heb het volgende:

CPU fan: Coolermaster Aero7 (met warm weer op 4500 draaiende; anders op 3300)
Casefans: 2 x Titan 2500 RPM

Voor in mijn kast zit een koeler die koude/verse lucht aanzuigt. Dan komt ie in mijn kast de Aero7 turbine tegen en een ventilator van mijn voeding. Die neemt dus al een gedeelte weg en uiteindelijk nog een casefan aan de achterkant. Zo heb ik een goeie doorstroming; begin = koel, eind = warm. Tadaa

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:50

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 09:21:
ik heb het volgende:

CPU fan: Coolermaster Aero7 (met warm weer op 4500 draaiende; anders op 3300)
Casefans: 2 x Titan 2500 RPM

Voor in mijn kast zit een koeler die koude/verse lucht aanzuigt. Dan komt ie in mijn kast de Aero7 turbine tegen en een ventilator van mijn voeding. Die neemt dus al een gedeelte weg en uiteindelijk nog een casefan aan de achterkant. Zo heb ik een goeie doorstroming; begin = koel, eind = warm. Tadaa
Maakt die Aero7 nu erg veel lawaai?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

mijn xp 1700 @ 3000 draait idle ook 46 C en stessed op 53 C
ik snap niet waarom die idle niet lager wil
nou ik ben er allang achter , dat komt omdat mun amd geen stop commando krijgt
als ik er Vcool of iets van hetzelfde opzet zit ik idle ook aan de zelfde temperatuur als de lucht in de kast
dus je krijgt hem niet veel lager
hij loopt nu eenmaal contineu te " stressen "

Verwijderd

Ik snap niet hoe je (TS) aan die hoge temp komt. Ik heb dezelfde zallman koeler. Ik heb een 1700+ op 2600+ draaien en met de fan nog niet eens voluit blijft ie stressed nog koeler dan die 2200 van jou. Ik heb geen enkele extra fanzooi erin. Alleen enermax fannetje in me voeding, die ook maar 1500 rpm draait. Kzou toch eens kijken of je t wel helemaal goed hebt zitten...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 09:49 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Waarom wil je 'm eigenlijk per se op die temp krijgen? Hij zal er echt niet stabieler van worden ofzo hoor...

Verwijderd

Je kan ook een Vulcano 7+ kopen.
Kost 30 euro, en op low houdt hij mijn XP2400+ @ 2800+ netjes op 44 graden stressed.
Op high koelt ie beter dan waterkoeling: 32 graden :D (maar dan heb je ook een Boeing in je pc :P)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 09:47:
Ik snap niet hoe je (TS) aan die hoge temp komt. Ik heb dezelfde zallman koeler. Ik heb een 1700+ op 2600+ draaien en met de fan nog niet eens voluit blijft ie stressed nog koeler dan die 2200 van jou. Ik heb geen enkele extra fanzooi erin. Alleen enermax fannetje in me voeding, die ook maar 1500 rpm draait. Kzou toch eens kijken of je t wel helemaal goed hebt zitten...
lol , het wil niet zeggen dat het alleen aan de cpu ligt.
kan dat jou temp sensor afwijkt ( of die van de ts )
maar je kunt eigenlijk geen temps vergelijken
ik kan mijn temp sensor ook omlaag duwen ( scheelt toch al snel 3 - 5 C )
en geen xtra case fan dan lijkt het me sterk dat je zo'n temps haalt du's ;)

• rvanlooijen
  • Laatst online: 21-06-2021
Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 09:55:
[...]

lol , het wil niet zeggen dat het alleen aan de cpu ligt.
kan dat jou temp sensor afwijkt ( of die van de ts )
maar je kunt eigenlijk geen temps vergelijken
ik kan mijn temp sensor ook omlaag duwen ( scheelt toch al snel 3 - 5 C )
en geen xtra case fan dan lijkt het me sterk dat je zo'n temps haalt du's ;)
Mwah dat valt mee hoor, ik krijg met mn kast open, cpu fan @ 2300rpm, mn 1800+ op de 28 graden idle, 34 stressed. Met kast dicht iets meer, afhankelijk van airflow (fans ed aan/uit). Dit wordt tegenwoordig op een fatsoenlijk plankje dus gemeten met de interne diode IN de core, niks te sensortje dus. S2K bus disconnect _o_

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
O, kzie het al weer ;) Het is een Asusje en die hebben nog al wat moeite om de temp bij te houden. Misschien kun je je BIOS updaten of hem ff op ander board proberen zonder temp problemen :z

Khad toevallig ook dezelfde proc. voor mijn huidige 3GHZ diek nu heb :P :*) Zie oude specs (http://specs.tweak.to/3168) daar staan ook mijn oude temps

[ Voor 29% gewijzigd door XoReP op 30-05-2003 10:15 ]

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 15:00
ik heb ook een xp2200 nu met dit weer idle 43.. anders was het rond de 40 en stressed is ie nu 45....ik heb een koeler genomen die eigenlijk voor de 2600+ bedoeld is maar hij koelt goed op een rpm van 2900

offtopic: alleen mijn hd's zijn gloeiend
zo rond de 45 - 50 graden i guess

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• GreenGolf3
Mijn bios is up-to-date. Ik denk dat het plaatsen van een outtake fan bovenin de kast een goede start is. Dus een blowhole in de bovenkant maken. Daarna onderin de kast een intake fan plaatsen en dan nog eens kijken hoe het zaakje draait. De zalman zal denk ik wel goed op de core zitten. Niet te veel koelprut ertussen en mooi aangedrukt, dus dat moet wel goed zitten.

Ik had eerst het verschijnsel dat als het systeem boven de 56C kwam, hij rebootte. Nu heb ik wel mijn mobo vervangen, want daar was het USB gedeelte van dood. Nu is de vraag of ALLEEN het USB gedeelte defect was, of toevallig ook iets meer.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:45
Ik heb dus ook geprobeerd om mn temp naar beneden te krijgen. Maar het werkte niet echt. Temps zijn nu 28/47 idle en 32/53 stressed, 9*214 @ 1.7V

mobo= EPOX 8rda en proc= AMD XP2200+.

Ik heb dus 3 casefans: Papst 8412 N/2GML.

Hiervan heb ik er nu 2 als outtake en in als intake onderin mn kast. M'n kast is btw een zwarte chieftec dragon (zo'n bigtower).

Nu heb ik dus een beetje lopen kloten met de opstelling van die fans.

Had 2x intake en 1x outtake geprobeerd, maar daar werd mn temp alleen maar hoger van.
En heb mn intake fan geprobeerd om niet helemaal onderin te zetten, maar 1tje hoger in zo'n HD bracket, waardoor die iets meer op mn proc blaast. Afijn, dit had ook geen resultaat, temps blevem hetzelfde als met 2x outtake en 1x intake helemaal onderin.

Dus heb nu de fans maar weer teruggezet naar de beginpositie: 2x outtake en 1x intake helemaal onderin mn kast.

Stop chasing the dream, you're already living it

• Losha
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

wat ik in zo'n geval elke keer zeg:
ga onderclocken..de voltage
stapsgewijs steeds eentje lager tot ie instabiel wordt dan weer een hoger.
mijn 1700+ op 1670mhz is idle 41 graden met zon op woonkamer... anders 37 idle..

• tak77
  • Laatst online: 13-06-2022
tak77 schreef op 30 May 2003 @ 10:29:
[...]

Met NOG meer warme dagen 8) in aantocht heb ik mijn systeem eindelijk van een ander jasje verzien. Het is de chieftec dragon geworden, de bigtower versie, waarbij 7 fans geinstalleerd kan worden, wat ik ook gedaan heb. 3 intake, 3 outtake en een aan de zijpanel ( outtake). Ik heb ook mijn beide boxed koelers vervangen door 2 koelers van coolermaster: HAC-V81, X-Dream , met koperen kern en 80x80 fans erop.
ik heb ze verder teruggeklokt van 2600+ naar 2400+ (nog een winst van 200+ }) )
De temp valt eerlijk gezegd beetje tegen. Beide cpu's bleven hangen tussen 53-56 graden. Ik denk dat ik het echt niet lager kan krijgen met luchtkoeling of ik moet ze nog verder terugklokken. De airflow in de kast is nu perfect. Er komt warme lucht naar buiten via alle outtake fans , inclusief die ene die op de zijpanel zit terhoogte van cpu 2, ik heb ook in plaats van dat de koelers blazen, ze laten zuigen, dus in principe blijft er heel weinig warme lucht in me kast hangen 8). ik kan met deze koelers ook de rpm opschroeven, waardoor de temps nog verder kunnen zakken tot ergens in de 50 graden, maar dan neem de geluid ook toe :(
ik heb op www.2cpu.com gelezen dat mijn bord de temp's uitleest via een intern diode, waardoor deze vaak hoger uitvallen dan de mobo's van andere fabrikanten, laat dat waar zijn :> . Op die site lees ik ook dat mijn bordje bartons kan gebruiken, alleen moet je zelf wel wat klooien met de fsb en mp. Misschien een alternatief als mijn huidige cpu's na een tijdje toch van warmte begeven :Y) .
ik dacht dus ook dat ik via luchtkoeling ( nog meer fans) de cpu's kan laten afkoelen, maar helaas. Met luchtkoeling haal je denk ik MAX 5 graden verschil.. maar dan krijg je ook veel lawaai erbij 8)7 . Accepteer nou maar dat sommige cpu's gewoon warmer worden. En trouwens onder 50 graden is heel netjes hoor voor een AMD..

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

Verwijderd

Ik denk toch dat hij wel lager moet kunnen komen. Mijn bord leest ook via die diode, en komt stressed uit op 54 graden, idle op 45. Dit geld voor een XP 2200+@1800 (=default) met een boxed cooler met thermal pad. Afgezien van de fan in de voeding voor de rest geen casefan, en het is hier momenteel 26 graden in huis.

Dan moet je imo met een kast met goede flow, een betere koeler + pasta en een lagere omgevingstemperatuur toch echt lager uitkomen, ook al overclock je 200Mhz..

• tak77
  • Laatst online: 13-06-2022
maar het is dus niet zo.. ze willen gewoon niet lager.. je wil niet weten hoevaak ik de cpu's + koelers eraf heb gehaald om te checken of ik ze niet toevallig scheef heb opgezet ofzo.
De airflow is binnen me kast is heel goed. Wat wil je met zoveel intake en outtake fans.
Pasta is gewoon as3 en heel dun aangebracht. Dat binnen in me kast wel koel is haal ik uit het feit dat mijn 3 hd's maar 26 graden worden en case temp 30 graden wordt. Het zijn gewoon de CPU's (gewoon pech) die zo warm worden ;(

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37
Verwijderd schreef op 29 mei 2003 @ 23:44:
Ik zie het probleem niet zo ?

Zolang dat ding maar geen 70C graden wordt dan is het goed.
Mensen hebben zo vage obbesie met temp.
een 120mm Delta voor in je kast die zoveer herrie maakt dat je nieteens normaal kan praten? *ahum* :P

maar ok, je hebt gelijk, maar lagere temps is toch leuk :)

@topicstarter, al aan een beter koelblok gedacht?

Verwijderd

Niets om zorgen over te maken, mijn XP1800+ wordt zelfs 70 graden dus...

Verwijderd

Skuzz schreef op 30 mei 2003 @ 16:29:
[...]

een 120mm Delta voor in je kast die zoveer herrie maakt dat je nieteens normaal kan praten? *ahum* :P

maar ok, je hebt gelijk, maar lagere temps is toch leuk :)

@topicstarter, al aan een beter koelblok gedacht?
Hoe weet je dat ik een 120 mm delta voor in me case heb ?

• Bramster
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 19:59:
[...]

Hoe weet je dat ik een 120 mm delta voor in me case heb ?
The Party

ik kwam effe met je praten, en toen moest je eerst je delta uitzetten :P

Verwijderd

Skuzz schreef op 30 mei 2003 @ 20:01:
[...]

The Party

ik kwam effe met je praten, en toen moest je eerst je delta uitzetten :P
O ja das waar LOL :D

• GreenGolf3
Oke. ondertussen heb ik een redelijk resultaat gekregen met wat fan-geplaats. Er zit een 80mm fan voor-onder die lucht inblaast. Een 80mm fan in het bovenste fan-slot van de kast zuigt de lucht weer naar buiten en de 92mm fan van zalman zit op zijn plaats, boven het koelblok. Het systeem is nu 42C idle en 51C stressed met een case temp van 32C.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-02 19:59

Brazza

Byte me!

Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 09:53:
Je kan ook een Vulcano 7+ kopen.
Kost 30 euro, en op low houdt hij mijn XP2400+ @ 2800+ netjes op 44 graden stressed.
Op high koelt ie beter dan waterkoeling: 32 graden :D (maar dan heb je ook een Boeing in je pc :P)
DAt vind ik netjes, ik heb hem op 54 graden met een tbred core (2000+) en met dit weer zelfs op 56 (idle!) op middelste stand.

[ Voor 4% gewijzigd door Brazza op 31-05-2003 12:10 ]

Verwijderd

zorg voor onderdruk in uw kist da helpt al veel

Verwijderd

verdomme ik moet die topics eens beter lezen

• GreenGolf3
Kleine update, vandaag een extra casefan gemaakt en morgen ga ik proberen een blowhole te maken. Die komt boven in de kast te zitten. Ik heb alleen geen fangard, maar hij zal het zonder ook wel goed doen :)

• Bramster
GreenGolf3 schreef op 31 May 2003 @ 22:53:
Kleine update, vandaag een extra casefan gemaakt en morgen ga ik proberen een blowhole te maken. Die komt boven in de kast te zitten. Ik heb alleen geen fangard, maar hij zal het zonder ook wel goed doen :)
fanguard is alleen maar voor je vingertjes :P
eigenlijk zou een fan zonder het beter moeten doen, omdat de er dan niets de luchtstroom in de weg zit

• GreenGolf3
Skuzz schreef op 01 June 2003 @ 00:03:
[...]

fanguard is alleen maar voor je vingertjes :P
eigenlijk zou een fan zonder het beter moeten doen, omdat de er dan niets de luchtstroom in de weg zit
Jep, het is zeker beter voor de airflow, maare, ik vind het toch een iets veiliger idee als er niets in kan komen :P

Verwijderd

Lees de faq eens over airflow.. Verder kun je heel veel vinden hierover met de search. Goede luchtkoeling fixen lijkt me toch niet echt heel moeilijk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.