[Server] Debian op een alpha?

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik heb van m'n broer een oude Alpha gekregen (twee eigenlijk, maar er is maar een met genoeg hardware in om te booten, andere is mobo + processor).

Specs:
Deskstation Raptor3
UniFlex 5/266 Processor Module (DEC Alpha 21164 RISC processor)
64MB RAM (4 SIMMetjes)

===

Er ziet op dit moment een ARCS BIOS in. Van wat ik atm heb opgezocht blijkt dat ding enkel WinNT te willen draaien, en dat zomaar even de Linux kernel erop te booten niet zo simpel is dan op een standaard i386 (men steke de disk erin, men reboote, hoppa install screen)

ftp://ftp.belnet.be/debia...-alpha/3.0.23-2002-05-21/

Hier heb ik de files gedownload.

ftp://ftp.belnet.be/debia...2-05-21/doc/index.en.html
Hier vind je de documentatie.

Vraag is, hoe krijg ik die install nu werkende? Bij 5.5.2, weet iemand wat OS Selection Menu is? Ik denk dat ik weet wat het is maar je kan helemaal niet iets bijvoegen AFAIK.

Verwijderd

(als je Alpha hardware weg doet hoor ik het graag ;) ook incomplete
systemen = okay)

Je hebt MILO nodig. Meer weet ik er niet van, omdat ik nog nooit Linux
op een Alpha heb geinstalleerd. Zoek eens goed op www.debian.org daar
staat als het goed is documentatie. Mocht je er niet uitkomen, dan post
ik in het weekend weer dan zie ik m'n Alpha guru maatje namelijk :) hij
heeft ook zo'n Windows NT bootloader en gebruikt ook MILO om z'n Debian
te booten.. maar momenteel ligt z'n bak eruit dus ik kan ook geen config
checken. Ik raad je aan om eens goed te zoeken met Google/Debian site

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Het makkelijkste is om ipv de ArcBios de SRM firmware te laden. Als je zoekt op dit forum, of op compaq.com dat zijn er vast wel links te vinden. De srm is bedoelt om Unix systemen te booten, dus ook Linux. Milo wordt al een tijdje niet meer onderhouden, en schijnt ook niet lekker te werken met linux 2.4. Er zijn mensen die zeggen dat Milo en 2.4 goed werkt, maar hoe je het aan de praat krijgt heb ik nog nooit gehoord.

https://timelord.nl

Verwijderd

Debian is er inderdaad voor Alpha. Maar mischien kun je hier eens kijken:
www.vmsnetwork.com
hier staat ook uitgelegd hoe je linux op een Alpha krijgt.
Wel voor een AXP150 Jensen maar ik hoop voor je dat dat hetzelfde werkt

• lvh
Dystopia: Misschien, misschien ;)

Ik had al naar MILO gezien, en het schijnt dat er al aan moest gewert worden op 2.2 serie kernels bootende te krijgen. Zou een 2.4 daar ook op werken?

mpol: Zie je wel dat ik gelijk heb :P

Bigniels: Zou kunnen, maar van wat ik in de manual gelezen heb blijkt dat de mijne (wat ik tot nu toe heb kunnen identificeren als een "Ruffian", god knows what that is) een generic Ruffian is en geen Jensen. Moest het hetzelfde zijn hadden ze waarsch. geen aparte delen gekregen ;)

EDIT:

ftp://ftp.digital.com/pub/Digital/Alpha/firmware/v6.4

Hier zit de firmware in, alleen, hoe weet ik welke ik moet hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door lvh op 30-05-2003 09:47 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 20:00

Equator

Crew Council

#whisky #barista

MILO heb je volgens mij helemaal niet nodig..

Probeer bij het boten eens in de SRM prompt te komen..

^P werkt wel geloof ik..(zal zo even kijken wat je anders moet doen als hij op ArcBIOS staat ingesteld)

Wanneer je achter de ">>>" intyped
>>> set os_type unix
dan zal hij niet meer met de ARc BIOS komen..

Prop de Alpha cd van je favoriete distro erin, en probeer er achter te komen welk device je CD is..
>>> sho dev of sho config
Of als je weet op welk SCSI ID hij staat, dan weet je het ook..
>>> boot DKA400 waarbij 4 je scsi ID is..
en gaan ..

Het is natuurlijk niet hel makkelijk, maar zo heb ik RedHat heel gemakkelijk op een Alpha Server 400 geinstalleerd..

Offtopic
Oh, en Dystopa.. Wat voor Alpha HW zoek je.. Ik heb nog wel het e.e.a.

Verwijderd

ff van gatekeeper.dec.com de latest SRM firmware voor je box halen, flashen, en linux booten. Milo wil je niet, vooral omdat het zoals andere ook zeggen, voornamelijk gemaakt is voor 2.2 kernels.

CyberJ: /me is ook gek van alpha, heb je toevallig nog een dual-proc module voor een alphaserver 1000a? Of mischien een lijst met hw?

Verwijderd

CyberJ schreef op 30 May 2003 @ 11:06:
Probeer bij het booten eens in de SRM prompt te komen..
Een Ruffian is een ARC only machine :r SRM kan je dus vergeten en daarmee ook *BSD, Tru64 UNIX en OpenVMS :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 15:37:
CyberJ: /me is ook gek van alpha, heb je toevallig nog een dual-proc module voor een alphaserver 1000a?
Een 1000A is toch echt een single processor machine. Misschien dat je in de war bent met de 1200 ? Dat is namelijk wel dual processor en zit in een zelfde kast als de 1000A

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 14:53
ik heb een whitebox Alphaserver 3300 staan (400 MHz 21164) die ook zogenaamd enkel NT draait, maar Redhat for Alpha en consorten draaien prima. OpenVMS en Tru64 hoef je niet te proberen natuurlijk.

We spend our years as a tale that is told

Verwijderd

Dutchman! schreef op 30 May 2003 @ 22:22:
ik heb een whitebox Alphaserver 3300 staan (400 MHz 21164) die ook zogenaamd enkel NT draait, maar Redhat for Alpha en consorten draaien prima. OpenVMS en Tru64 hoef je niet te proberen natuurlijk.
Het leuke aan de ARC only Alpha systemen is dat ze vaak hetzelfde zijn als andere systemen die wel SRM ondersteunen. Alleen pikt een ARC only systeem het niet als je er een SRM firmware op probeert te flashen.

Zo heeft bijvoorbeeld een XL/266 hetzelfde moederbord als een Alphastation 400. Als je ze gaat vergelijken is het enige verschil dat je kan vinden het revisie level van het moederbord.

In theorie zou het dus mogelijk zijn om bij een aantal ARC only systemen de flashchip die de firmware bevat van het moederbord te halen en deze op een hardware flash programmer voorzien van de passende SRM firmware :P Daarna de chip netjes terug plaatsen op het moederbord en bidden dat je OpenVMS :9~ of Tru64 8) kan installeren.

Als je internet gaat afzoeken naar deze truc dan vind je allemaal mensen die dit idee in theorie hebben, maar nooit iemand die het ook daadwerkelijk geprobeerd heeft :(

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Dat het kan werken kan ik je zeker vertellen, ik heb hier naast me namelijk een werkende alpha (digital 433a, 19 mb ram, 2 * 2 gb scsi) met debian for alpha erop...

Wat voor mij de grootste stap was was het aanzetten van de "SRM Console", dit is een soort mini-os dat een stel functies heeft, vanuit hier moet het lukken debian te installeren.

Zelf heb ik er een aantal weken over gedaan, steeds weer iets gevonden/uitgevonden, veel succes

• lvh
Cyberbetica: No offence, maar daar heb ik weinig aan :P Enig idee hoe ik die SRM erop krijg?

BTW, Desacrator, betekent dit dan dat ik op die Ruffian helemaal geen SRM krijg? En, AFAIK is Ruffian standaard (dus bij mij) enkel ARCS, en is "eventjes met ^P SRM prompt halen" helemaal niet zo vanzelfsprekend.

Weet iemand trouwens een manier om zeker te zijn dat ik wel degelijk een Ruffian heb? Ik heb hier alle documentatie van het systeem bij me :)

Verwijderd

racoontje schreef op 31 May 2003 @ 21:37:
BTW, Desacrator, betekent dit dan dat ik op die Ruffian helemaal geen SRM krijg? En, AFAIK is Ruffian standaard (dus bij mij) enkel ARCS, en is "eventjes met ^P SRM prompt halen" helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Een Ruffian heeft alleen ARCBIOS ondersteuning. Het is dus niet mogelijk om een SRM firmware op deze machine te installeren. Linux booten zul je vanuit ARCBIOS moeten doen.

• lvh
Wederom mijn vraag, kan iemand me een manier geven om 100% zeker te zijn dat het een Ruffian is? Als het een andere is dan kan SRM nog.

Probleem is:
ARCS => altijd MILO => geen 2.4 support

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 14:53
Verwijderd schreef op 31 May 2003 @ 20:09:
[...]

Het leuke aan de ARC only Alpha systemen ...
De 3300 is (gelukkig) geen ARC only systeem maar boot keurig in de SRM als dat gewenst is :) Via de SRM is het idd simpelweg de install vanaf de CD starten en gaan met die banaan.

Invoking the SRM Console
To invoke the SRM console mode:
1. Shut down the operating system according to the procedure described in your
operating system documentation.
2. Press the Halt button on the control panel until it engages.
3. Press the Reset button or power the system on.

^^ hardware matig op te roepen dus.

Eigenlijk zonde dat het bakbeest hier al tijden als "tafel" voor een andere bak dient en niet meer actief wordt gebruikt.

We spend our years as a tale that is told

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het gebruik van Milo raad ik af.
Ik raad aan om de SRM console te gebruiken, die is wat algemener en van Digital zelf.
Overstap van ARC naar SRM is vrij gemakkelijk, met Google zijn daar zat documenten over te vinden en ook bij de download zitten readme's.

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

racoontje schreef op 31 May 2003 @ 21:37:
Cyberbetica: No offence, maar daar heb ik weinig aan :P Enig idee hoe ik die SRM erop krijg?
Heb ik niet opgezocht omdat:

1. Je 99% zeker een andere bios hebt ( ik ben van AlphaBIOS naar SRM gegaan, en jij heb iets anders
2. Zie post hierboven

• lvh
svdmeer schreef op 01 juni 2003 @ 01:06:
Het gebruik van Milo raad ik af.
Ik raad aan om de SRM console te gebruiken, die is wat algemener en van Digital zelf.
Overstap van ARC naar SRM is vrij gemakkelijk, met Google zijn daar zat documenten over te vinden en ook bij de download zitten readme's.
Verwijderd schreef op 31 mei 2003 @ 22:03:
[...]

Een Ruffian heeft alleen ARCBIOS ondersteuning. Het is dus niet mogelijk om een SRM firmware op deze machine te installeren. Linux booten zul je vanuit ARCBIOS moeten doen.
Hmm.. :P

Ik ga even kijken naar SRM :)

EDIT:
On Wed, 15 Sep 1999, Sean Hunter wrote:

> Could someone just explain if there would be any benefit in me (a
> Ruffian user) moving my box to boot from the SRM, please?
>
> I don't dual-boot or do network booting.

Well, even of there was an advantage. You don't have a choice, there is no
SRM for the ruffian, only the ARCS BIOS you currently have.

--rdp

> Sean
Blijkbaar niet dus... MILO is dus m'n enige optie... Lijkt dat we best erachter komen hoe ik de Debian install bootend krijg...

BTW, waarschijnlijk helpt het niet veel, maar het *hoeft* helemaal geen Debian voor mij te zijn hoor, als het werkt wil ik best een andere distro proberen :)

[ Voor 35% gewijzigd door lvh op 02-06-2003 20:33 ]

Verwijderd

Volgens deze pagina, zit er niet een standaard Digital ALCOR chipset op. Dit betekend in het kort dat het niet mogelijk is om hier SRM op te zetten zonder dat je SRM zou herschrijven om de verschillende hardware componenten te ondersteunen. (net iets meer info dan "het gaat nooit werken" :P )

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Milo werkt wel samne met 2.4 kernels, enkel moet je dan op zoek naar experimentele kernels... Zal het zelf helaas niet meer kunnen reproduceren nu ik tegenwoordig 100% SRM boot en de arc schijf waarop milo stond nogal dood is :( Maar het kan wel en boot prima...

• lvh
Kippenijzer schreef op 02 June 2003 @ 21:17:
Milo werkt wel samne met 2.4 kernels, enkel moet je dan op zoek naar experimentele kernels... Zal het zelf helaas niet meer kunnen reproduceren nu ik tegenwoordig 100% SRM boot en de arc schijf waarop milo stond nogal dood is :( Maar het kan wel en boot prima...
Wat bedoel je precies met experimentele kernels, en waar moet ik op letten?

• Kippenijzer

Kippenijzer

geen experimentele kernels, experimentele milo's... Je moet iig veel doorzettingsvermogen hebben... Ga ervan uit dat het je minimaal een maand veel werk kost voor hij werkt... Gewoon veel klooien... Doe een poging om gewoon in install aan de praat te krijgen op een generieke 2.2 kernel, en bak daarna je eigen kernel... Werkt hij niet? Dan gewoon weer je oude kernel laden en nogmaals proberen (Altijd dingen in dat kopje waar voor x86 Magic SysKey ofzo staat, op een na laatste optie in de nieuwste kernel met die libarary opties als laatste...)

• lvh
Zomervakantie, ik heb tijd ;)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 20:00

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@R3b00t Ik heb een volledig uitgevoerde Alpha Server 2100 staan. QUAD 200Mhz, 1GB Ram, en dubbele drive bay's met meerdere disken. (sommige wat brak)
Dubbele 1200Watt voeding (heeft hij nodig) een reserve voeding, en 2 stuks 128MB plaaten.

Verder kan ik wellicht nog aan dingen komen die je zoekt.. Mail me dan maar even de dingen die je zoekt..

@TS:
Er zijn op Intels mogelijkheden om de boot.ini te gebruiken om een bootsector te laden van een linuxinstall. Mou zit ik niet erg diep in de ARC bios (ik moest arcsetup.exe ofzo op flop zetten om deze te kunnen runnen |:( i.p.v. vanaf CD) Maar misschien is er een mogelijkheid om de ARC bios te misbruiken om een bootsector te laden :?

• Kippenijzer

Kippenijzer

Weet niet of je hem al gezien hebt btw, maar http://www.alphalinux.org/ staat een milo howto en meer info + links...

Daarnaast een vraag of je al bekend bent met Debian, of deze gewoon koos omdat deze er nou eenmaal is voor Alpha? Gentoo heeft nl. ook een alpha distro, en die werkt voor sommige mensen prettiger (dacht zelfs 2.4 out-of-the-box)...

En als je echt tijd hebt en tijd wil nemen, kun je altijd nog LFS (Linux from Scratch) overwegen... Duurt flink lang op een alpha, en als je het primaire installatie book doorgenomen hebt kun je nog precies niets, maar als je daarmee aan de slag gaat leer je wel enorm veel (problemen oplossen o.a.) van zowel linux zelf als alpha specifieke zaken... Maar jah, ook daarvoor moet je een host-distributie hebben waarmee je LFS gaat maken (daarna mag de host weggegooid worden... Draait hier iig naar volle tevredenheid :) )

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Er is zelfs pas weer een Suse 8.1 voor Alpha uitgebracht.
Maar Debian is toch de meest gebruikte, volgens mij.

Als je een ARC only systeem hebt, moet je dus inderdaad Milo gebruiken.
Om te installeren kun je het beste een (fat) floppy aanmaken met de Milo en de
"linload.exe" erop. Let op , elk systeem heeft een andere Milo, je moet de goeie voor jouw systeem hebben.
Dan via de menuutjes in je arc een nieuwe entry in je boot menu aanmaken die
de milo van je flop voor je start. Het kan zijn dat je hiervoor eerst een menuentry moet
weggooien.
Als dit werkt , kun je vanuit milo je installatie starten, en na de installatie
ook je systeem weer starten.
Het is het handisgste bij je disk-indeling een kleine fat partitie in te stellen ergens op je
harddisk , om daar die milo en linload.exe heen te kopieren.
ARC / Milo snapt alleen PC style partitietabellen overigens dus kies niet voor
BSD-style disklabels.

[ Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 03-06-2003 11:42 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1