Save and Exit probleem met A7N8X?

Pagina: 1
Acties:

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 12:04

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Zojuist is mijn PC gestopt met werken. Ik zal hieronder uitleggen hoe het gekomen is, wat ik allemaal geprobeerd heb om het op te lossen en of er mensen zijn die mij zsm kunnen helpen.

Ik was wat aan het rommelen met mijn geheugen settings in de BIOS omdat het leek dat het geheugen niet op 200 Mhz wilde draaien. Om het probleem te isoleren heb ik mijn fsb op 150 gezet, de rest van mijn hardware op standaard en het geheugen op 150 % zodat het geheugen op 200 Mhz draaid maar. Na op Save and Exit gedrukt te hebben viel het beeld weg, kwam er een piep uit mijn PC en wilde hij niet opstarten. Ik dacht van ik haal de stroom eraf en de PC zal het wel weer doen. Helaas.
Dus haalde ik de batterij eruit zodat alle BIOS settings verloren gaan maar ook dit mocht niet baten

Na verschillende topics over dit mobo te hebben gelezen ben ik erachter gekomen dat verschillende mensen problemen hebben gehad met dit moederbord. Wat er dan gebeurt is dat als er op Save and Exit wordt gedrukt, de BIOS corrupt raakt en het systeem niet meer wilt starten. Het lijkt er dus op dat ik ook last heb van dit probleem. Wat denken jullie?

Zijn er nou veel mensen die hier last van hebben gehad? Moet zeggen dat ik dit toch een behoorlijke bug vind van Asus.

Aangezien ik mijn PC eigenlijk zsm draaiend wil hebben vroeg ik mij af of iemand mij hiermee vanavond al mee zou kunnen helpen. Ik heb gelezen dat als je een Moederbord hebt met een 4Mbit BIOS, je de BIOS kan omwisselen op een draaiend systeem, de corrupte BIOS flashen en dat dan het probleem opgelost is.

Is er iemand het liefst in de omgeving van Utrecht met verstand van het swappen van een BIOS op een draaiend systeem en in het bezit is van een NForce 2 mobo met 4MBit BIOS die vanavond even tijd heeft zodat mijn systeem weer draaiend gemaakt kan worden?? :)

Om het verhaal compleet te maken zijn hier mijn specs:
2 * 512MB Twinmos PC3200, Ati 9700, SB Audigy 2, Enermax 365 Watt

[ Voor 4% gewijzigd door Sandermvdb op 29-05-2003 19:26 ]

Verwijderd

heb je al geprobeerd je bios te resetten via je onboard jumper?, als dat niet werkt tja dan kan ik je alvast voorbereiden om waarschijnlijk je bordje te gaan terugbrengen en een nieuwe te halen.

heb het zelf ook gehad, bordjewas toen ook dood, maar heb toen een rev 2.0 gekregen :-D en alles werkt n perfect.

heb er alleen wel een tik aan overgehouden, als ik nu iets save in de bios dan save ik eerst, en dan pas save&exit

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Het vervelende is dat ik het moederbord via een webshop gekregen heb. Ben dus bang dat de garantieafhandeling vrij lang gaat duren.
Maar zoiets mag toch niet gebeuren?!?

En ik heb trouwens de batterij eruit gehaald en de ClearCMOS jumper ge-enabled.

[ Voor 20% gewijzigd door Sandermvdb op 29-05-2003 21:35 ]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:08
nog geen last van gehad. maar het duurde tot biosversie 1.004 (rev 1.04). wel een tijdje met saven.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Sandermvdb schreef op 29 May 2003 @ 19:24:
Moet zeggen dat ik dit toch een behoorlijke bug vind van Asus.
Natuurlijk is het een bug van Asus, nVidia is tenslotte heilig. Helaas zit de bug wel in hun chipset, als je >200Mhz FSB draait gaat er wel 'ns iets mis bij het saven van bios settings :X

Zo stond het *ergens* in het nForce2 topic... Alle nForce2 planken hebben er last van.
Aangezien ik mijn PC eigenlijk zsm draaiend wil hebben vroeg ik mij af of iemand mij hiermee vanavond al mee zou kunnen helpen. Ik heb gelezen dat als je een Moederbord hebt met een 4Mbit BIOS, je de BIOS kan omwisselen op een draaiend systeem, de corrupte BIOS flashen en dat dan het probleem opgelost is.

Is er iemand het liefst in de omgeving van Utrecht met verstand van het swappen van een BIOS op een draaiend systeem en in het bezit is van een NForce 2 mobo met 4MBit BIOS die vanavond even tijd heeft zodat mijn systeem weer draaiend gemaakt kan worden?? :)
* Mentalist thinks V&A... Ook voor dingen lenen... GoT is niet echt een advertentiesite om te vragen of er iemand in de buurt je ergens mee kan helpen.
Om het probleem te isoleren heb ik mijn fsb op 150 gezet, de rest van mijn hardware op standaard en het geheugen op 150 % zodat het geheugen op 200 Mhz draaid maar.
Waarom ben je eigenlijk überhaupt a-sync gaan draaien? Levert toch (vrijwel) geen prestatiewinst op met een nForce2, je had net zo goed 150Mhz/150Mhz kunnen instellen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Ik kan het fout hebben maar:
als je je CPU FSB op 150 doet en geheugen op 150% dan is geheugen-FSB toch 225 en niet 200?

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:39
je moet de jumper ook weer terug plaatsen in zijn oude stand. En als het goed is hoef je dan je batterij er niet uit te halen en alleen de jumper te gebruiken. Heb je wel de de stroom van je pc af gehaald.

Verder probeer het gewoon een paar keer. Bij een vriend van me is het wel gelukt na een paar keer wel met een ander mobo. Maarja misschien helpt het.

En haal anders is je mobo uit je kast haal de batterij eruit en wacht even een dag dan weer erin met minimale wat nodig is en als het dan nog niet werkt dan heb ik geen idee meer anders dan het moederbord terug te sturen.

Veel geluk ermee. Hoop dat het lukt :).

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik kan het fout hebben maar:
als je je CPU FSB op 150 doet en geheugen op 150% dan is geheugen-FSB toch 225 en niet 200?
Idd, wou ik ook net zeggen. 133% van 150 is wél 200 :)
Lijkt me dus gewoon dat je geen beeld kreeg omdat je mem @ 225 MHz stond.
Check batterij en CMOS jumper nog een keer goed (doe die jumper idd weer terug naar de originele stand ;)) en kijk wat er gebeurd.

Bij je volgende OC alles lekker sync laten draaien (FSB gelijk met je MEM speed dus) en niet meteen alles op z'n hoogste stand zetten, maar lekker MHz voor MHz telkens ietsje omhoog.
Op die manier kan er weinig fout gaan :)

Succes...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Bij mij zijn er al 3 nforce2 borden geneuveld 2xA7N8X en 1xNF7S allemaal
door corrupte bios, was niks meer mee te beginnen.
Heb ze iedere keer kunnen ruilen en draai nu op een A7N8X met bios saviour.
Sindsdien geen problemen meer gehad.
Er wordt ook gezegd dat je kunt voorkomen door eerst de instellingen te saven,
en daarna pas op save en exit te klikken.
Als niemand bij jou in de buurt je kan helpen kun je beter het bord omruilen
en gelijk vragen voor een rev 2.0.

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Niemand heeft bij mij in de buurt zo'n Nforce2 bord dus ik ga inderdaad terug naar de winkel voor een nieuw bord. Zal ik dan weer een Asus nemen of kan ik bijvoorbeeld beter een Abit nemen??
Iets wat ik wel super vind van die Asus borden is dat Q-fan. Ik heb een fan van 7000 rpm en dan is dat Q-fan toch wel zo prettig :)

De rede dat ik de FSB en het geheugen uit sync liet lopen is om de max snelheid van me geheugen te bepalen en daarbij de FSB als bottleneck uitsluiten.

En waar haal je zo'n Bios saviour??

[ Voor 88% gewijzigd door Mentalist op 01-06-2003 22:56 ]

• Mentalist
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Sandermvdb schreef op 01 June 2003 @ 20:48:
Niemand heeft bij mij in de buurt zo'n Nforce2 bord dus ik ga inderdaad terug naar de winkel voor een nieuw bord. Zal ik dan weer een Asus nemen of kan ik bijvoorbeeld beter een Abit nemen??
Er staat iets in de faq over "wat moet ik kopen"...
Iets wat ik wel super vind van die Asus borden is dat Q-fan. Ik heb een fan van 7000 rpm en dan is dat Q-fan toch wel zo prettig :)
Q-fan is toch gewoon een grap in je bios waardoor je fan langzamer draait bij lage temps? Dat kan Speedfan ook.

Eeuhm, die post van je fix ik wel even :P

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 01-06-2003 22:57 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Cow_tipping
  • Laatst online: 03-08 16:25

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Ik heb hetzelfde probleem hier.
Bij mij helpt het inderdaad door niet met F10 te saven en exitten, maar eerst via het menu de optie save te kiezen en daarna exit.
(stond hierboven al)
Maar als dit inderdaad een bug is van het moederbord zal ik er ook maar mee teruggaan.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Verwijderd

Sandermvdb schreef op 01 June 2003 @ 20:48:

En waar haal je zo'n Bios saviour??
Ik heb hem besteld bij www.eksitdata.com in zweden, dat ding was binnen 4 dagen in huis.
Als je dat bord gaat ruilen is het niet zozeer een vraag welk merk, maar welke revisie.
De nieuwste revisies hebben (volgens fabrikanten) :) dit BIOS brobleem niet meer.
Bij ASUS is dat de rev 2.0, en bij ABIT ook de 2.0.
Van de andere merken ben ik niet zo op de hoogte.

Verwijderd

En ik heb trouwens de batterij eruit gehaald en de ClearCMOS jumper ge-enabled.
Fout, de juiste manier volgens je handleiding is:
- PC uitschakelen
- Batterij erin laten
- Reset jumper omzetten en tot 3 tellen
- Reset jumper terug zetten naar de normale werkstand
- PC inschakelen en bios opnieuw configureren.

Werkt dat nog niet dan is de volgende stap:
- PC uitschakelen
- Batterij eruit halen
- lange tijd (24 uur?) wachten
- Batterij er weer in
- PC aanzetten en bios opnieuw configureren.

Overigens zijn er ook bedrijven/particulieren die bios'en geflasht en al opsturen, kun je ook Asus mailen voor oplossingen en kun je evt. (indien uit garantie) hotflashen overwegen.

Save en Exit problemen heb ik alleen maar indien ik ongeldige instellingen gebruik die POST'en onmogelijk maken (een POST error kaart erin geeft dan vaak aan wát het probleem is - of de POST optie in het mobo zelf van dat wijffie: "Memory Test Failed", "CPU failure" bijvoorbeeld...). Resetten en de juiste instellingen gebruiken is dan de oplossing.

Mijn mobo: Asus A7N8X Deluxe Gold UAY v 1.04 met Bios 1004.
Wat er dan gebeurt is dat als er op Save and Exit wordt gedrukt, de BIOS corrupt raakt
Een overgeklokt systeem kan er voor zorgen dat bios corruptie optreedt. Dit is geen fout van het bios, maar van de overklok (dus user).

Overigens is dan niet het bios corrupt, maar het gebied waar de diverse hardwareinstellingen (ESCD-area?) worden bijgehouden - een biosreset zorgt ervoor dat niet wordt gewerkt met die (foute) instellingen, maar met de systeemdefaults.

Een corrupte bios (dus de bios zelf en niet de ESCD-area?) kun je wel krijgen door het bios te flashen met een overgeklokt systeem....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 00:01 ]

Pagina: 1