Toon posts:

Netwerk kabel probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
OK, ikweet het niet meer :?

Situatie: Ik had een notebook vroeger via een 10 Mb PCMCIA kaart aangesloten op mijn netwerk. Nu heb ik een nieuw notebook met een 100MB ingebouwd LAN. Prima toch?

Maar:
ik heb twee kabels: een korte testkabel van 1 meter en de bestaande kabel van 20 meter.
In mijn nieuwe notebook kan ik ook het PCMCIA kaartje stoppen, en beide de lange en korte kabel doen het prima in het netwerk.
Echter als ik het in het ingebouwde Lan poort stop, doet het netwerk het met de korte wel en de lange niet. (foutmelding: een van de kabels is niet aangesloten)

Conclusies:
1- de LAN poort van het notebook doet het in het notebook.
2- De lange kabel maakt op de juiste wijze contact (straight cable, geen cross) en er is geen breuk en is niet kapot enkan ook de afstand overbruggen.

Maar waarom doet hij het nou niet met de lange kabel in de ingebouwde Lan, want dat wil ik juist !!!

Iemand enig idee??

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:19

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Is die lange wel een Cat.5 (of hoger)?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

Uhmzzz bij 10 mbit use je maar 4 van de 8 aansluitingen op de kabel en bij 100mbit alle 8 (als mij het goed heb). Maar als je bij de 100mbit de kapotte kabel gebruikt waarvan de nog 4 cruciale aansluitingen werken zou hij aanmoeten geven dat het netwerk 10mbit is... dus is beetje weird verhaal. B)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 29 May 2003 @ 17:56:
Uhmzzz bij 10 mbit use je maar 4 van de 8 aansluitingen op de kabel en bij 100mbit alle 8 (als mij het goed heb). Maar als je bij de 100mbit de kapotte kabel gebruikt waarvan de nog 4 cruciale aansluitingen werken zou hij aanmoeten geven dat het netwerk 10mbit is... dus is beetje weird verhaal. B)
Nee, ook 100Base-TX gebruikt maar 2 van de 4 paren (i.t.t. bijv. 100Base-T4, 100Base-VG en 1000Base-T).
Alleen, ik denk dat TS zoals gewoonlijk bij deze symptomen de connectoren niet goed heeft zitten, en daardoor de paren niet samen heeft gehouden. Dat werkt goed bij 10Base-T en hele korte kabels, maar bij 100Base-TX en langere kabels is het net zo werkzaam als een waslijn.

De paren zijn als volgt verdeeld :
paar 1 : pen 1 & 2
paar 2 : pen 3 & 6
paar 3 : pen 4 & 5 (worden niet gebruikt bij de 2-paars varianten van Ethernet)
paar 4 : pen 7 & 8 (worden niet gebruikt bij de 2-paars varianten van Ethernet)

Je moet paar 1 en 2 allebei echt als kleur&kleur/wit kabels bijeenhouden, anders is het hopeloos.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
[Alleen, ik denk dat TS zoals gewoonlijk bij deze symptomen de connectoren niet goed heeft zitten, en daardoor de paren niet samen heeft gehouden. Dat werkt goed bij 10Base-T en hele korte kabels, maar bij 100Base-TX en langere kabels is het net zo werkzaam als een waslijn.

De paren zijn als volgt verdeeld :
paar 1 : pen 1 & 2
paar 2 : pen 3 & 6
paar 3 : pen 4 & 5 (worden niet gebruikt bij de 2-paars varianten van Ethernet)
paar 4 : pen 7 & 8 (worden niet gebruikt bij de 2-paars varianten van Ethernet)

Je moet paar 1 en 2 allebei echt als kleur&kleur/wit kabels bijeenhouden, anders is het hopeloos.
mmm, dat zou het wel eens kunnen zijn, want het verschil in kleurcodering was me al opgevallen tussen de kabels. Zou je dat ook kunnen uitleggen, want ze zijn toch beide op dezelfde maier verbonden. Ligt dat aan interferentie, en waarom lukt dat bij 10Base wel?

Zaterdag maar nieuwe RJ45 stekkers kopen en proberen. :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ja het ligt inderdaad aan allerlei electronische vervuilingen, die "twisted pair" in Unshielded Twisted Pair zit dar opzettelijk, ze gaan niet voor niets paren met elkaar verdraaien. Het aantal slagen per meter ligt zelfs vast, en verschil tussen CAT-3, CAT-5 enz.
En 10 Mbps is nou eenmaal minder gevoelig dan 100 Mbps, dus je hebt daar wat meer speelruimte, dus meestal trek je het wel tot 10m, waar het bij 100 Mbps na een paar meter al is afgelopen. Wat niet wil zeggen dat je niet een hoop problemen hebt bij 10 Mbps, maar als je niet expliciet gaat lopen zoeken op fouten op je interface, zie je niet dat je veel pakketjes uitval hebt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, bedankt voor de info. Ik ga het proberen en degene die de oude kabel gemaakt heeft even een draai om zijn oren geven.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt :-)
Pagina: 1