Kleine schokjes bij DivX

Pagina: 1
Acties:

• SSirhc
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hallo,
Af en toe kom ik weleens een divx film tegen die kleine schokjes lijkt te hebben.
Dit valt op bij langzamere bewegingen van de camera, en ook bij de credits kun je dit goed zien.
Hier heb ik een link naar een filmpje wat bij mij schokt (4MB) (stukje uit credits) http://users.skynet.be/megalomania/schok.avi
Als ik nakijk met VirtualDub of er geen dubbele frames inzitten lijkt het gewoon vloeiend te moeten lopen.(Bv. via 25->23,976 fps of omgekeerd).
Oh ja mijn systeem: 800 MHz Athlon, 384 MB SDRAM, 5400 ATA 66 HDD, GF4 MX 440 met TV-out.
Weet iemand wat er aan de hand is en wat ik eraan kan doen?
bvd!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Stukken film met veel van elkaar verschillende frames (draaiende camera, veel objecten die bewegen) vragen veel meer power van je cpu om te decoden, omdat er veel meer nieuwe informatie in elke frame zit...dit kan je oplossen door een zwaardere cpu aan te schaffen of door de playback qualitiy lager te zetten, maar dit laatste werkt lang niet altijd. Ik heb zelfs op m'n P4 1.700 nog wel dit probleem bij erg hoge kwaliteit films.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02 22:21

Wallie

Herr

MissingDog schreef op 29 mei 2003 @ 15:15:
Stukken film met veel van elkaar verschillende frames (draaiende camera, veel objecten die bewegen) vragen veel meer power van je cpu om te decoden, omdat er veel meer nieuwe informatie in elke frame zit...dit kan je oplossen door een zwaardere cpu aan te schaffen of door de playback qualitiy lager te zetten, maar dit laatste werkt lang niet altijd. Ik heb zelfs op m'n P4 1.700 nog wel dit probleem bij erg hoge kwaliteit films.
Hij zegt "Dit valt op bij langzamere bewegingen van de camera"....

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• MissingDog
  • Niet online
Wallie schreef op 29 May 2003 @ 15:16:
[...]

Hij zegt "Dit valt op bij langzamere bewegingen van de camera"....
Dan valt het pas op, omdat het anders te snel gaat voor het menselijk oog misschien en het vervalt in een waas van beelden? Tevens zijn credits by the way regelmatig met lagere kwaliteit ge-encodeerd en achteraf toegevoegd, het zou dus ook kunnen zijn dat hier het probleem ligt.

Maar een Athlon 800 is in mijn ogen wat beperkt voor de nieuwere codecs als DivX 5.03 en Xvid, aangezien deze veel meer power vragen en gebruik maken van processoroptimalisaties zoals deze in de huidige generatie processoren aanwezig zijn.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44

Smarron

The bend

Ik kan met een PII350 ook gewoon DivX-jes kijken, dus het systeem is heus wel sterk genoeg ...

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:12
Ik ken het verschijnsel en dit ligt niet aan de CPU. Waar het wel aan ligt weet ik helaas ook nog niet. Ik zie het vooral als er een scene is waar je bijv. een landschap ziet, dan zie je het beeld steeds heel miniem schokken.

Ik vermoed dat het eerder ligt aan het coderen, want de ene film heeft het erger dan de andere. Het lijkt als het ware alsof de bitrate te laag is en dat er teveel frames worden weggegooid.

[ Voor 31% gewijzigd door Unicron op 29-05-2003 15:24 ]

• MissingDog
  • Niet online
Unicron schreef op 29 mei 2003 @ 15:23:
Ik ken het verschijnsel en dit ligt niet aan de CPU. Waar het wel aan ligt weet ik helaas ook nog niet. Ik zie het vooral als er een scene is waar je bijv. een landschap ziet, dan zie je het beeld steeds heel miniem schokken.
Als het geen cpu probleem is, dan is het ongetwijfeld het 25fps probleem....er is meer informatie dan in een vloeiende stream encoded kan worden door de (te) lage framerate.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Het scheelt idd wat voor qualiteit film het is. Hele mooie divx'jes gaan op m'n AMD xp@1Ghz ook traag. Misschien kun je ze omzetten naar mpeg zodat je ze niet meer elke keer hoeft te decoderen?

• SSirhc
  • Niet online
schokt dit sample-tje dan een beetje in verticale richting bij jullie? http://users.skynet.be/megalomania/schok.avi

• Unicron
SSirhc schreef op 29 mei 2003 @ 15:29:
schokt dit sample-tje dan een beetje in verticale richting bij jullie? http://users.skynet.be/megalomania/schok.avi
Er lijkt inderdaad een hele ligte schok in te zitten.

• smarthass
  • Laatst online: 27-02 20:22
Bij mij schokt het wel ja, maar alle films schokken op mijn pc :/
Kep een xp2400 en een Radeon9700pro, met via KT400 moederbord. Altijd als ik een film ga kijken zet (nouja zetten, dat gaat vanzelf bij ATi) ik de monitor van mijn pc en de tv op dezelfde refreshrate (50hz), daardoor hapert het al wat minder. Vanmiddag kwam ik er ook achter dat in de bios van mijn moederbord de functie "AGP Performance Control" oid zat, en toen ik deze en AGP Fastwrites aanzette werd het haperen nog veel minder.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips... want haperen/schokken is idd vrij storend

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 11:57
filmpje bekeken en aangezien het NTSC is lijkt het mij het gevolg van het fout omkoderen. Er is dan of een frame toegevoegd (dus 2x zelfde frame) of weggelaten om framerate kloppend te houden. Hierdoor krijg je schokje in beeldweergave. Is een bekend probleem bij omzetten NTSC filmmateriaal. Kijk bijvoorbeeld op Doom9 uitleg telecide voor informatie over achtergronden.

[ Voor 9% gewijzigd door BartNL op 29-05-2003 15:40 ]

• SSirhc
  • Niet online
Oh dus je bedoelt dat een PAL dvd naar een NTSC-divx-framerate is omgezet zodat er een frame is weggelaten?

[ Voor 6% gewijzigd door SSirhc op 29-05-2003 15:46 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 11:57
Nee, Telecide / Telecine is puur een NTSC truc om 20% frames te besparen door van 29.97 naar 23.97fps te gaan. Bij afspelen kan NTSC via inverse weer terug vertaald worden naar 29.97 fps. Oorspronkelijk is dit gebruikt om bij NTSC 24fps filmmateriaal om te zetten naar 29.97 fps voor TV. Wanneer omzetting goed gebeurd is er geen probleem. Maar bronmateriaal is niet altijd even goed en dan kun je bij coderen dit soort problemen krijgen.

Maar zoek op google als je echt wilt weten wat de oorzaak is ;)

[ Voor 18% gewijzigd door BartNL op 29-05-2003 15:57 ]

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10
Ik heb het probleem ook al een tijdje,ik heb ontdekt dat het alleen bij films is die AC3 geluid hebben. Je moet maar eens ffdshow gebruiken om naar je decode fps te kijken. Bij films met mp3 geluid blijft hij mooi rond de echte fps waarde terwijl hij bij films met AC3 soms terugzakt tot 16 fps.
http://users.pandora.be/desertstorm/sample/AC3test.avi
http://users.pandora.be/desertstorm/sample/MP3test.avi

:: AMD2000+ :: 512Mb :: Geforce2GTS ::

• SSirhc
  • Niet online
Mantis schreef op 29 May 2003 @ 16:32:
Ik heb het probleem ook al een tijdje,ik heb ontdekt dat het alleen bij films is die AC3 geluid hebben. Je moet maar eens ffdshow gebruiken om naar je decode fps te kijken. Bij films met mp3 geluid blijft hij mooi rond de echte fps waarde terwijl hij bij films met AC3 soms terugzakt tot 16 fps.
http://users.pandora.be/desertstorm/sample/AC3test.avi
http://users.pandora.be/desertstorm/sample/MP3test.avi

:: AMD2000+ :: 512Mb :: Geforce2GTS ::
hier ook ja, hmmz raar...

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 06:46

spaceboy

Op grote hoogte

Ik ken het probleem. Heb net dat schok-filmpje van jou bekeken op een P4 1.7 met 512mb en GeForce 3. Schokt ook een beetje. Heb op mijn divx/dvd/mp3 bak (Celeron 1700 met Matrox G550) zelfde beeld. Zoals al gezegd ligt dit zeer waarschijnlijk aan de divx.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• SSirhc
  • Niet online
Raar genoeg is dat als ik m'n ac3 filter uninstall de film wel goed loopt 8)7
ik ga even wat andere ac3 filters proberen...

[ Voor 52% gewijzigd door SSirhc op 29-05-2003 20:07 ]

• SSirhc
  • Niet online
geen succes...
hebben mensen met een ac3 decoder op hun geluidskaart hier ook last van (het schokken)?

• bfree
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-01 16:30
Idem hier :(
Tbird 1400-512 Mb DDr Gforce 4 ti4400 SB Audigy 2 met Creative inspire 5700 digital. (maw ik heb een externe ac3 decoder).
Heb al verschillende ac3filters gebruikt maar het probleem blijft.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Heeft het ook niet iets te maken met de vsync?

een film op 24fps op een 85Hz scherm...lijkt me dat ie om de zoveel tijd schokt om weer te syncen.

Misschien onzin.

Ook dit gevonden:

8.__What effects might I see if the AC3 files have been muxed improperly? The most common problem seen if broken muxing software (NanDub) was used is to have jerky pan & scan scenes during playback or audio stutters. Another common problem might be excessive CD drive activity as mentioned above. Watch a movie closely when the camera pans from left to right or vice versa, it should be very smooth. An easy way to compare is to watch your ripped AVI without any audio muxed and then watch the same clip after you have muxed the AC3, you should not see any difference in regards to smooth playback (ie. Pan & Scan scenes). One last common symptom of a poorly muxed file is to hear the audio stuttering or dropping out during play, especially during high action scenes.

[ Voor 71% gewijzigd door 1Mark op 29-05-2003 21:32 ]

• SSirhc
  • Niet online
Ja het lijkt dus te liggen aan de preload/interleave setting in nandub/vdub... het muxen van het ac3 geluid dus.

Ik heb zojuist de ac3, uit een film die schokte, gehaald en de video daarmee gemuxt met een 160/160 (preload/interleave) waarde (een andere waarde dus, die wordt aangeraden bij 384kb/s AC3 5.1 geluid volgens http://www.everwicked.com...read.php?s=&threadid=1055 ).

Resultaat: geen schokken meer!!! :9

Ik vraag me af of het bij sommige mensen wel goed afspeelt aangezien ik best veel DVD-rips heb gezien van "professionele"ripgroepen :?

[ Voor 4% gewijzigd door SSirhc op 30-05-2003 00:11 ]

• SSirhc
  • Niet online
Oh, hier nog wat samples:
Hier beeld zonder geluid (perfecte weergave): http://users.skynet.be/megalomania/Schoktest-sample3.avi

Hier een sample met ac3 384kb/s (en ernstig schokkend beeld): http://users.skynet.be/megalomania/Schoktest-sample1.avi

en hier met de veranderde instelling (160/160), dezelfde ac3 (minder schokkend beeld, maar nog niet perfect): http://users.skynet.be/megalomania/Schoktest-sample2.avi

Na wat proberen: bij sommige rips met ac3 valt het me niet echt op/is er geen schokking (lijken nieuwere rips te zijn).

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:41

Wildfire

Joy to the world!

Gebruik AVIMux GUI om AC3 met een AVI te muxen. Werkt perfect!

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Unicron
Ik lees hier nu veel over AC3 filters enzo, maar ik zie het ook wel bij films die gewoon mp3 audio hebben.

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10
Wildfire schreef op 30 mei 2003 @ 09:16:
Gebruik AVIMux GUI om AC3 met een AVI te muxen. Werkt perfect!
Aha idd, werkt goed!
Het is natuurlijk wel lullig als je al tig films op cds hebt staan, je kan ze moeilijk allemaal muxen en opnieuw branden |:(

• PilatuS
  • Niet online
ik heb er ook wel eens last van dit is alleen bij een aantal films, bij de film sphere is het heel erg duidelijk merkbaar

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:41

Wildfire

Joy to the world!

Mantis schreef op 30 May 2003 @ 13:02:

[...]

Aha idd, werkt goed!(
Tsja, ik deed bij mijn 'backups' altijd met Nandub mixen, totdat ik bij Doom9 las dat dat schokken kon opleveren als het beeld langzaam bewoog. En idd, toen ik daar op ging letten zag ik het ook. Er werd toen aangeraden AVIMux GUI te gaan gebruiken en sindsdien is dat schokken-probleem foetsie.

Toch wel jammer dat Nandub dat probleem heeft en er nog steeds niets aan gedaan is. Het is volgens mij ondertussen toch echt al wel wat langer bekend.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1