Toon posts:

Vermoed een slechte werking, hoe testen (9700-pro)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi..

Ben in bezit van een nogal nieuwe pc met van alles en nog wat oa.

Asus P4G 8x de luxe
P4-3 GHz (cooled met Zalman 6500 @ 32º)
2048 Mb ram PC2100 Dual chanel (1 gig ramdrive)
Ati Radeon 9700 pro 128 Mb
Promisse Fastrak 133 pci Raid
4 x 120 Gb WD - 8 Mb, in stripe/aray
SB Audigy 2 Platinum EX
Plextor 48 x CDRW
Pioneer S116 Dvd rom
Enermax 350 Watt PSU
Philips 201cs 21'' CRT

Alles werkt wel, maar niet echt fijn,
bv. het sys hapert heel even als je bv explorer opent.
er zitten permanent wat wazige plekken in beeld, links en rechts onder
(heb zelfs een andere monitor neergezet, zelfde probleem).
en bij veranderen van bv de refresh maakt de monitor een raar geluid ook bij aanzetten, (deed de vorige monitor ook).

Ik heb al massa's dingen uitgeprobeerd maar geen oplossing gevonden

ik begin nu haast te geloven dat de voeding wellicht te licht is.. alleen hoe test je zulks, of wat ook nog kan, hoe weet ik of dat extra voedings kabeltje voor de 9700 voldoende stroom geeft...

Iemand hier misschien meer ervaring mee ?

• Caerbannog
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

Wat zijn de voltages? Dit is wel uit de bios te halen. Anders met een testprogrammatje zoals Sandra.
Geeft een andere videokaart hetzelfde probleem?

edit: lekker systeempje trouwens :P

[ Voor 12% gewijzigd door Caerbannog op 29-05-2003 13:54 ]

Verwijderd

Wat heb je al gedaan en wat zijn je voltages "?

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eh!

Die te lichte voedingsverhalen zijn volgens mij fabeltjes, ik heb een Shuttle die maar een 200 watt voeding heeft en die tsjokvol zit en zelfs nog een ati9800pro zou kunnen aanslingeren....slechte voeding (geen stabiele voltages) zou natuurlijk wel kunnen.
Heb je al eens een nieuwe installatie geprobeerd? En dan 1 voor 1 software/hardware installeren zodat je misschien kunt zien wanneer precies de problemen optreden?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Die happeringen zou kunnen komen door je raid setup en je hd's.
Heb het zelf ook een paar keer gehad met mijn wd800jb in raid 0.
Draai zelf nu weer none raid.

Verwijderd

Topicstarter
even kijken hoor, hier het bios verhaal (volgens mij nix mis mee)

CPU 47º (het is nu nogal warm hier in mijn hokje)
mobo 39º
VCore 1.550
+3.3V = 3.34
+5 V = 4.99
+12 V = 11.96
AGP Volt = 1.5
DDR Volt = 2.5

ik heb al gedraaid, met alleen één losse hdd met install en de rest allemaal losgehaald,
heb ook met de helft van het geheugen gedraaid..

is het trouwens veilig om die fdd voeding van de 9700 te halen (systeem uit, dan áán) om door te meten ? (heb zelf dat kabeltje verlengd)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 14:28 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Niet dat kabelke los halen! Dan moet je R9700 al zijn stroom van het mobo trekken wat aardige brandplekjes op kan leveren, als ie al boot...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
pfwee maar goed dat ik nog niet zo enthousiast geweest ben

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aan die Enermax voeding ligt het zeker niet. Voltages zien er goed uit, en die dingen trekken nog een vrachtwagen. Miss. is toch je vid kaart niet helemaal lkkr ?

Verwijderd

Topicstarter
hoe kom ik daar achter, viper ?

Verwijderd

Andere kaart erin (garantie claimen), of de kaart testen in een andere PC.

Explorer stotteringen kunnen ook samenhangen met installatiefouten van Windows. Het vage beeld kan ook veroorzaakt worden door de monitor of brakke kabels. En ik heb hier 3 monitoren staan die geluid maken als er van resolutie/refreshrate veranderd wordt...

Over een Shuttle met 200 Watt en nog een 9800 pro aanslingeren:
RADEON 9700 PRO requires connection to your PC's internal power supply for operation. Consult your system builder or OEM to ensure your system has an adequate power supply. Otherwise ATI recommends a 300 watt power supply or greater to ensure normal system operation where a number of other internal devices are installed.

http://www.ati.com/products/pc/radeon9700pro/specs.html
edit:
Figuurlijk letterlijk nemen: :)
Een Enermax kan geen vrachtwagen trekken, die lopen op diesel en 24V welke geen van beiden door Enermax geleverd worden.

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 20:16 ]

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 22:53

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

Aetje schreef op 29 May 2003 @ 14:40:
Niet dat kabelke los halen! Dan moet je R9700 al zijn stroom van het mobo trekken wat aardige brandplekjes op kan leveren, als ie al boot...
euh; hoe ga ik dit aardig zeggen; ah ja; ONZIN

als je die niet aansluit gaat je kaart gewoon in safe mode; en laat alleen een error screen zien; en blokeert de bootsequence.

dus je kan zonder prob dat kabeltje losmaken; pc aanzetten; en meten.

Verwijderd

In het TNT tijdperk was het wel mogelijk om je mobo op te blazen door een te zware videokaart te gebruiken. Workaround was het doorsnijden van een aantal sporen naar het slot toe en deze direct aan te sluiten op de AT(X) voeding.
(geen errorscreen, de kaart blies je regulator + mobospoortjes op tijdens de POST, wat resulteerde in een systeem wat met geen enkele mogelijkheid te booten was). Het vervangen van de regulator, de afvlakkingscondensatoren, 1 filterspoeltje en het aanleggen een draadbrug naar het AGP slot was dan genoeg om zo'n dood mobo weer aan de gang te krijgen.

Of dit nu nog zo is? Geen idee, maar in safemode wordt de kaart nog steeds aangestuurd - niet in hoge belasting of 3D, maar er komt nog steeds belasting op het AGP slot.

Waarom die kabel losmaken? Je kan perfect meten met die kabel aangesloten door op de kaart zelf of via een andere molex te meten....

Afbeeldingslocatie: http://www.3dspeed.idv.tw/ATIR9700PRO-7.jpg

Een voeding kan wel oorzaak zijn van instabiliteit, maar imo niet van slecht/vaag beeld (of hij moet zoveel storen dat je ook bijv. brak geluid hebt) -> 9800PRO Probleem + Oplossing

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat is dus geen probleem.. heb nog wel ergens een fdd psu splittertje, en anders haal ik zo'n ding..

wat ik zou willen weten, is er geen referentie benchmark of zo, waaraan je kunt zien of de kaart wel of minder goed werkt ?

Trouwens. voor alle volledigheid deze kaart is dus een Hercules, maar dat zal toch weinig uitmaken...

het is meer in de trent van: als ik aan kan tonen waar of wat er niet goed functioneert dan kan ik met dat verhaal naar de winkelier, die jongens geven je tenslotte ook niet zomaar een 2de mee om even te proberen.

Verwijderd

Die vage beeldafwijkingen, heb je die alleen zichtbaar op de monitor, of zijn die ook zichtbaar in screenshots? (HypersnapDX is een goede snapper)

Ik kwam trouwens net dit tegen over die stroomaansluiting:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ja.hogeboomvanbuggenum/Tweakers/voorteken.jpg
MokerHamer in "ATI Radeon 9500 rebuild --> 9700 (PRO) -"

Blijkbaar zijn de Radeons >9500/9700 iig beveiligd tegen gebruik zonder stroomaansluiting zoals FlashBlue al opperde.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2003 05:31 ]

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 02:04:
Die vage beeldafwijkingen, heb je die alleen zichtbaar op de monitor, of zijn die ook zichtbaar in screenshots? (HypersnapDX is een goede snapper)
Gewoon op printscreen raggen en pasten in Irvanview (of ander lijp progje, desnoods paint).

Probeer je videoplank eens in een anders systeem.

Grolsch Royce!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen..

Probleem voorgelegd aan de leverancier (PCL Den Haag)

Ik kreeg na enig overleg een 3D Prophet 9800 pro mee naar huis
moest ik wel beloven die 9700 terug te sturen !!! _/-\o_

Moest wel 125 euro bijbetalen (zeer redelijk lijkt mij)

m'n PCtje draait nu als een tierelier 8)
Pagina: 1