Probleem met voeding: transformator resoneert?

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Om de computer stiller te maken heb ik een potmeter op de fan van de voeding gezet. Nou hoor je de fan niet meer en je kunt de fan ook uitzetten. Maar als je de fan uit zet hoor je de voeding nog steeds! Ik begrijp niet hoe dat komt. Het is zo dat er 220 volt wordt omgezet naar andere voltages in een transformator, ik vraag me af of de transformator nu resoneert of zo: er komt een laag zoemend geluid uit de voeding en de behuizing fungeert als klankkast. Het is nu de grootste bron van geluid uit mijn computer en ik wil dat ook graag stil hebben. Iemand die dit probleem ook heeft en weet wat er aan te doen? Of is dit iets wat alle voedingen hebben?

(De voeding (300 watt) zat in de kast die 50 euro kostte. In de computer zit het volgende: duron 750, 80GB 5400 maxtor, cdwriter, dvd-lezer, k7vza 3.0 mobo, 128 MB 133 Mhz)

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 22:17
het zal 90% zeker de PFC spoel zijn, als je niet bang bent om nog wat verder aan je voeding te sleutelen kun je die er gewoon uithalen ...

het hoe en waarom heb ik al tig keer uitgelegd :

Dikke spoel in voeding :?

[rml][ EL] Vreemd blok in voeding[/rml]

[rml][ CM] Ook een stille PC? Beschijving!!![/rml] <-- aanrader !!

Trafo uit Chieftec 360W voeding verwijderen

(en nou maar hopen dat Steef1983 eroverheen leest :X )

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Goede onderbouwing Sine!

Die PFC is dus eigenlijk voor het energiebedrijf en niet voor de consument?

(althans zo lees ik [rml]Sine in "[ CM] Ook een stille PC? Beschijving!!!"[/rml] -> verschil tussen verbruik [P = U * I * Cos phi] en afrekening [P = U * I] ivm blindvermogen)

Of zijn er ook voordelen voor de consument/eindgebruiker als een voeding PFC heeft ? (en voor zendamateurs die al last hebben van een muis/toetsenbord die ze ontvangen op hun apparatuur?)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 30-05-2003 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Sine schreef op 30 May 2003 @ 02:03:
het zal 90% zeker de PFC spoel zijn, als je niet bang bent om nog wat verder aan je voeding te sleutelen kun je die er gewoon uithalen ...
Het is inderdaad dezelfde spoel. Ik heb 2 voedingen open gemaakt en van binnen lijken ze erg op elkaar. Maar de een heeft die spoel niet en de andere wel dus ik heb gewoon de voedingen omgewisseld.
het hoe en waarom heb ik al tig keer uitgelegd :
Ja, in de search heb ik er niets over kunnen vinden. In ieder geval bedankt voor je antwoord want daar kan ik zeker wat mee. :-) Thx.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.