[Prog]Bestaat er zo iets?

Pagina: 1
Acties:

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Bestaat er eigenlijk wel een prog waar je een foto of plaatje in kan voeren, vervolgens zoekt die prog een bepaalde deel van je HD af om het plaatje dat jij hebt ingevoerd te vergelijken met de plaatjes die jij op je HD hebt staan?

Om het nog ingewikkelder te maken: Bestaat er ook zo'n prog waarbij je het ingevoerde plaatje laat vergelijken met plaatjes op het Internet.

Laat ik een voorbeeld nemen:
* Ik heb dit plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/g/if/1/socket.jpg
* Dit plaatje laad ik in het programma.
* Het programma zoekt vervolgens een aantal internetsites af, op zoek naar een identiek plaatje of eentje die erop lijkt.
* Vervolgens geeft het programma je de url waar het plaatje zich bevindt en de site, in dit geval: http://www.tweakers.net

Het klinkt misschien allemaal een beetje vaag. Maar ik vroeg me af of zo iets mogelijk was en of het al bestond.
Ik bedoel je ziet soms ook in films dat de politie een foto van een crimineel in hun computer propt en deze dan gaat vergelijken met de opgeslagen foto's in hun database om zo achter de gegevens van die crimineel te komen. Of is dit alleen mogelijk in films?

Signature

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 00:08

Pyrus

Hardknock life

Iets vergelijken via een database is héél verschil met iets vergelijken over het hele internet. Die foto's van criminelen die jij als voorbeeld geeft staan in de database van de politie en zijn alleen toegankelijk voor de politie.

Op het net staan zo ontiegelijk veel afbeeldingen dat je volgens mij uren zo niet dagen of jaren aan het zoeken bent of je een match hebt. Dat kost zo'n lading dataverkeer dat als je een plaatje vergelijkt je gelijk over de datalimiet zit (zelfs met fair-use policy).
Reken maar uit:
aantal afbeeldingen (schatting): 10^9 (1.000.000.000)
gemiddelde grootte van een afbeelding: 100KB
( (10^9) * 100 ) / 1024 = 97656250 MB dataverkeer voor één plaatje.
uitgaande van een goede, constante verbinding (400KB/s) kom je uit op bijna 8 jaar vergelijken voor één afbeelding

Ik denk dus niet dat er zoiets bestaat.

Wat je wel kunt proberen is bij bv. google naar images gaan en daar zoektermen invoeren die betrekking hebben op de afbeelding. Dat kan wel helpen, maar een programma om het net af te zoeken naar een afbeelding lijkt me het bestaan onwaarschijnlijk van.

[ Voor 4% gewijzigd door Pyrus op 29-05-2003 13:25 ]

LinkedIn

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 13:22

Tim Schuhmacher

abasios

Het is technisch wel mogelijk, maar praktisch niet haalbaar om alle website op inet langs te gaan.
Het programma thumbplus kan wel van een groep afbeeldingen dubbelen eruit vinden. Er wordt dus naast het formaat ook naar de afbeelding zelf gekeken.
Het programma zoekt vervolgens een aantal internetsites af, op zoek naar een identiek plaatje of eentje die erop lijkt.
Bedoel je hier dat je zelf een beperkt aantal site opgeeft om die langs te gaan om de gevraagde afbeelding te zoeken?

Je dan teleport pro kunnen gebruiken die alle afbeeldingen van een bepaalde site download om die vervolgens met je gegeven afbeelding in thumbplus te vergelijken.