Ik ben op zoek naar een stille en energiezuinige server die ook moet fungeren als internetgateway. Ik wil als OS waarschijnlijk debian gaan nemen. Ik zit op een gewone ADSL verbinding dus echt snel hoeft het allemaal niet te gaan. Nu heb ik hier nog een oude pentium 90 liggen met 32 mb ram. maar er zit een 300 watt voeding bij
best wel overkill die voeding voor een servertje naar mijn idee. De energierekening is door het laten aan staan van mijn AMD 2100 flink toegenomen dus vandaar wil ik weer een simpel servertje gaan draaien. Iemand suggesties wat voor systeem ik het beste kan nemen?
Die 300 Watt, wordt natuurlijk niet helemaal gebruikt, je PC neemt wat hij nodig heeft uit de voeding , dus dat moet geen probleem zijn.
ok kan ik simpel meten hoeveel watt hij verbruikt dan?Radian schreef op 29 mei 2003 @ 11:41:
Die 300 Watt, wordt natuurlijk niet helemaal gebruikt, je PC neemt wat hij nodig heeft uit de voeding , dus dat moet geen probleem zijn.
Ikzelf heb een via epia 800, een superkleine aopen kast van de mycom, er zit een kleine 200w voeding in met en 80mm fan (tepm gestuurd) presies naast de cpu. De cpu is dus passief gekoeld.
Verder een 7200 rpm maxtor 40gb, die ik ooit nog wil ruilen tegen een 5400...
Verder een 7200 rpm maxtor 40gb, die ik ooit nog wil ruilen tegen een 5400...
Als je een Amperemeter hebt wel ja.
Ik zou zeggen: zorg dat je een oude notebook kan vinden!
Ik gebruik al jaren m'n Pentium 233 MMX, 64 Mb, met Linux Slackware als server, plus voor m'n "dagelijkse" bezigheden als mail/news/ICQ. Ik heb hem ooit gemeten: 17 W, en ik kon geen verschil vinden met display aan/uit. Voor Masquerading is het snel genoeg (hoewel ik met 10 Mbit netwerkkaart niet m'n volledige 100 Mbit internet kan benutten
), en 17 W kost bijna 50 cent per week aan stroom! (ik kwam er pas achter dat Mycom er destijds een desktop-processor in heeft gestopt, anders was-ie vast zuiniger geweest...)
Ik gebruik al jaren m'n Pentium 233 MMX, 64 Mb, met Linux Slackware als server, plus voor m'n "dagelijkse" bezigheden als mail/news/ICQ. Ik heb hem ooit gemeten: 17 W, en ik kon geen verschil vinden met display aan/uit. Voor Masquerading is het snel genoeg (hoewel ik met 10 Mbit netwerkkaart niet m'n volledige 100 Mbit internet kan benutten
edit:
Voor wat betreft stil: als-ie het warm heeft, zet-ie z'n fan aan, en die maakt een teringherrie...
Voor wat betreft stil: als-ie het warm heeft, zet-ie z'n fan aan, en die maakt een teringherrie...
[ Voor 29% gewijzigd door RemcoDelft op 29-05-2003 12:15 ]
Thuis gebruik ik een toshiba notebook (P133MMX, 144Mb RAM) als server en routertje. Gemiddeld trekt dit ding zo'n 3 Ah. Voor de webserver die er nu op draait blijkt het *net* voldoende krachtig... Extra voordeel is dat hij nauwelijks hoorbaar is, de meeste desktops daarentegen...
Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2
Op zich zou je alles kunnen gebruiken van P1 233MMX tot AMD K6-II 550 om te gebruiken als netwerk-servertje-van-alles. 
Ik heb nu een Bescheiden servertje staan (AMD K6-II 550) met 256MB PC133 geheugen erin.
Deze server heb ik volledig passief gekoeld zodat hij bijna geruisloos is (op de schijven na dus)
Deze server heeft maar een paar taken:
DB-server (MySQL)
Webserver (Apache)
FTP-server
Fileserver (Samba)
Ik heb er Mandrake 9.0 op gezet en het draait prima. Alleen werkt het traag als je wat onder X wilt doen. De server zelf beheer ik op kleine schaal vanuit het netwerk (voor zover dit nodig is). De rest van de configuratie geschiedt vanaf de machine zelf. Kijk, om de webpagina's te onderhouden hoef je niet op de machine zelf te zitten, dat doe ik gewoon via FTP of als ik vanachter een andere computer thuis zit, Samba (dus gewoon een gedeelde WWW-map).
Dit kun je dus ook met een P1-233MMX alleen zou ik dan geen zware dingen ermee gaan doen. Ik heb dan welliswaar geen ervaring met Debian maar wel met Red Hat/Mandrake. Op mijn vorige configuratie (Cyrix M-II 233) was het maar behelpen, zodra het ook maar iets drukker werd op de server dan ging de boel onderuit. Dat kan ook door mijn kennis komen (was toen nog niet zo best) maar ook door de hardware zelf. Het is dus even spelen met wat je wil als je ervoor kiest om een servertje met bescheiden spec's neer te zetten.
Ik heb nu een Bescheiden servertje staan (AMD K6-II 550) met 256MB PC133 geheugen erin.
Deze server heb ik volledig passief gekoeld zodat hij bijna geruisloos is (op de schijven na dus)
Deze server heeft maar een paar taken:
DB-server (MySQL)
Webserver (Apache)
FTP-server
Fileserver (Samba)
Ik heb er Mandrake 9.0 op gezet en het draait prima. Alleen werkt het traag als je wat onder X wilt doen. De server zelf beheer ik op kleine schaal vanuit het netwerk (voor zover dit nodig is). De rest van de configuratie geschiedt vanaf de machine zelf. Kijk, om de webpagina's te onderhouden hoef je niet op de machine zelf te zitten, dat doe ik gewoon via FTP of als ik vanachter een andere computer thuis zit, Samba (dus gewoon een gedeelde WWW-map).
Dit kun je dus ook met een P1-233MMX alleen zou ik dan geen zware dingen ermee gaan doen. Ik heb dan welliswaar geen ervaring met Debian maar wel met Red Hat/Mandrake. Op mijn vorige configuratie (Cyrix M-II 233) was het maar behelpen, zodra het ook maar iets drukker werd op de server dan ging de boel onderuit. Dat kan ook door mijn kennis komen (was toen nog niet zo best) maar ook door de hardware zelf. Het is dus even spelen met wat je wil als je ervoor kiest om een servertje met bescheiden spec's neer te zetten.
ja een notebook zat ik ook aan te denken maar helaas zijn vaak die harde schijven wat traag en heel misschien wil ik de server ook nog als fileserver gaan gebruiken. Dus dat weet ik nog niet...
[ Voor 9% gewijzigd door savale op 29-05-2003 11:57 ]
Als het alleen voor het internet delen is, kan je misschien beter een hardware router kopen, verbruikt ook heel weinig stroom. Of je zou eens kunnen denken aan een VIA EDEN met bijpassen moederbordje, verbruikt ook erg weinig stroom.
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
Qua snelheid van de harddisk in een notebook, is het netwerk de beperking. Daarvoor hoef je het dus niet te laten...
Een P90 met 100 Mbit 3Com doet dat wel veel beter!
Een P90 met 100 Mbit 3Com doet dat wel veel beter!
Een Via C3 933MHz samen met 256Mb op een gigabyte GA-6VEML mobo met een Intel 10/100 en 3Com 10/100 nic erin, dit samen met een Maxtor 80Gb/5400tpm in een Aopen H300d behuizing draait hier alweer een jaar lang, het grootste deel met Clarkconnect als OS. Het is niet superzuinig, maar een goed compromis tussen energieverbruik en prestaties
Pagina: 1