Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] CCFL's doen vreemd.

Pagina: 1
Acties:

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb 2 CCFL's van Sunbeam (toen met IA gekocht) Maar nu sluit ik ze aan en 1tje doet het helemaal en 1tje voor de helft.

Alles even eruit gehaald en op tafel getest en nu werkte ze allebei goed.

Nu heb ik alle kabels netjes weggewerkt etc. En nu werken ze allebei maar voor de helft.

Waar kan dit aan liggen?

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Dat je connector niet goed zit.
Probeer hem is naar een andere kant te drukken.
En ja.... Het blijven altijd CCFL`s.

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik denk dat je em perongelijk op 5 volt hebt aagesloten ipv op 12 volt.
5 volt is rood 12 volt iz geel voor gound kan 1 van de 2 zwarte draaden gebruikt worden.

• Xavier
  • Niet online
Fuzzems schreef op 29 mei 2003 @ 11:21:
Ik denk dat je em perongelijk op 5 volt hebt aagesloten ipv op 12 volt.
5 volt is rood 12 volt iz geel voor gound kan 1 van de 2 zwarte draaden gebruikt worden.
I know, I know.

Alleen ik heb alles precies hetzelfde aangesloten.

Ik ga die connectors wel ff checken.

• Xavier
  • Niet online
Het zijn dus gewoon brakke CCFL's.

Net de aansluitingen erafgehaald en meteen direct op de printplaat gesoldeerd.
Maar nu doen de laatste 5cm het niet. En dat bij beide CCFL's.

Verwijderd

Kijk eens naar die twee witte draadjes die uit je ccfl komen. Beweeg ze eens uit elkaar.

Verwijderd

kan het niet aan je voeding komen ?? dat die te zwak is ??

Verwijderd

denk idd ook dat het een voeding probleempje is :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 mei 2003 @ 13:16:
Kijk eens naar die twee witte draadjes die uit je ccfl komen. Beweeg ze eens uit elkaar.
Heb ik al vaker gehoord, maar zelf nog nooit last van gehad. Die draadjes zouden elkaar dusdanig 'storen' dat een goede werking uitblijft...

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 01:23:
[...]

Heb ik al vaker gehoord, maar zelf nog nooit last van gehad. Die draadjes zouden elkaar dusdanig 'storen' dat een goede werking uitblijft...
yep, dat is het probleem, ik heb ze ook,
als draadjes tegen metaal of tegen elkaar aanzitten worden ze een stuk zwakker :( heb dat wel vaker gelezen, toen die ia net klaar was las je er ook zat over :P

[ Voor 3% gewijzigd door Rebels op 30-05-2003 09:30 ]

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
als het kan, kort ze eens in als ze langer dan 25cm zijn. ongelijke lengtes van de inverterkabel kan ook wel dit soort kwalen veroorzaken. en draden zover uitelkaar en uit de buurt van metaal natuurlijk, maar das niet altijd even goed te doen in een casemod :/

Mn 3D printer blogje..

• Xavier
  • Niet online
Hmm dat is klote.
Want ik heb de kabels waar ze uit het plexi komen afgeknipt en vervangen door gewoon draad zoals uit een voeding komt en met kabelmesh bij elkaar gemaakt. Ziet er vet netjes uit.
Maar ik ga nog wel ff verder kutten.

Verwijderd

Succes ermee :)

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:07

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Xavier schreef op 30 mei 2003 @ 12:33:
Hmm dat is klote.
Want ik heb de kabels waar ze uit het plexi komen afgeknipt en vervangen door gewoon draad zoals uit een voeding komt en met kabelmesh bij elkaar gemaakt. Ziet er vet netjes uit.
Maar ik ga nog wel ff verder kutten.
Ik had ooit eens gelezen dat die draad die uit dat plexi komt (vaak dat gladde witte draad), dat je die niet zo 1-2-3 mocht vervangen door ander draad, doordat de weerstand te hoog zou worden, (omdat we hier over een heel laag amperage praten). Ook zou je dan al snel de draden te lang kunnen maken, en dus te hoge weerstand creeren.

Maar ik heb het hier ook maar gelezen, maar dat zou wel verklaren waarom die afstanden van inverter en ccfl altijd zo klein zijn......

T60P Widescreen

• FragFrog
  • Laatst online: 16:27
Seesar schreef op 30 May 2003 @ 14:12:
Maar ik heb het hier ook maar gelezen, maar dat zou wel verklaren waarom die afstanden van inverter en ccfl altijd zo klein zijn......
Dit klopt, kabels zijn van een speciaal soort, die de hoge voltages goed aankunnen. Zomaar vervangen door willekeurige andere kabels levert dit soort problemen op. Enige wat je kunt doen is goede kabels er weer aan hangen :)

Brakke voeding is haast onmogelijk, zoveel trekt een CCFL nou ook weer niet. Hoogstends wanneer je'm direct op je mobo aansluit (wil bij m'n Asus P3b-F niet, bij m'n Tyan S2466n-4m wel.. raar..), alhoewel dat niet zou verklaren waarom ze het eerst wel deden en later niet.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Xavier
  • Niet online
Ik heb een Enermax 431Watt voeding. Dus doet meot goed genoeg zijn.

De draden die ik eraan heb gezet zijn dezelfde als uit een voeding komen. Dus dat moet ook wel goed genoeg zijn lijkt me.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
Kan het zijn dat je de draadjes hebt verlengt?
Dat heb ik ook gehad. Wanneer het een beetje fris was branden deze ook maar half.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-08-2024

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

Xavier schreef op 30 mei 2003 @ 12:33:
Hmm dat is klote.
Want ik heb de kabels waar ze uit het plexi komen afgeknipt en vervangen door gewoon draad zoals uit een voeding komt en met kabelmesh bij elkaar gemaakt. .
en DAT had je dus niet mogen doen :'(

die bekabeling wat tussen je ccfl en inverter zit; dat is speciale hoog rendementskabel; met zeer fijne koperkernen; om zo weinig mogelijk verlies te veroorzaken, als je die wil verlengen; ga naar een elektronica winkel (geen elektrowinkel; die hebbe dat niet) , en vraag naar hoog rendements audio kabel; of neem een stukje van de originele mee.

mss dat dit toch maar ergens in een faq moet staan; ik krijg naar mijn zin iets teveel mensen in de winkel die klagen dat hun ccfl het niet doet |:( nuja; ik verdien er weer centjes aan dor ze de juiste kabel te verkopen.

wel effe opletten dat je zelfs met de jsuite kabel max tot 20 a 30 cm kan verlengen (in totaal; dus 10-15 cm per ccfl draad)

• Xavier
  • Niet online
FlashBlue schreef op 31 May 2003 @ 10:12:
[...]

die bekabeling wat tussen je ccfl en inverter zit; dat is speciale hoog rendementskabel; met zeer fijne koperkernen; om zo weinig mogelijk verlies te veroorzaken, als je die wil verlengen; ga naar een elektronica winkel (geen elektrowinkel; die hebbe dat niet) , en vraag naar hoog rendements audio kabel; of neem een stukje van de originele mee.

mss dat dit toch maar ergens in een faq moet staan; ik krijg naar mijn zin iets teveel mensen in de winkel die klagen dat hun ccfl het niet doet |:( nuja; ik verdien er weer centjes aan dor ze de juiste kabel te verkopen.

wel effe opletten dat je zelfs met de jsuite kabel max tot 20 a 30 cm kan verlengen (in totaal; dus 10-15 cm per ccfl draad)
OK thanx, zal ik van de week dan ff halen bij de shop.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

FlashBlue schreef op 31 May 2003 @ 10:12:
[...]

PURE onzin... Het zal best kunnen dat het speciale kabels zijn; maar ik heb ze verlengd, en dan bijna een METER speakerkabel ertussen (el cheapo)... Normale koperdraad heeft een weerstand van bijna 0 op een meter... Ik heb er in ieder geval geen last van...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Mag ik zulke (zie afbeelding) kabel dan niet gebruiken om mijn CCFL's en fans te verbinden?
Het is speakerkabel...

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/scheers/kabel.jpg

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Scyth schreef op 01 juni 2003 @ 01:40:
[...]

PURE onzin... Het zal best kunnen dat het speciale kabels zijn; maar ik heb ze verlengd, en dan bijna een METER speakerkabel ertussen (el cheapo)... Normale koperdraad heeft een weerstand van bijna 0 op een meter... Ik heb er in ieder geval geen last van...
Het gaat meer om de isolatie van de kabel ...
de spaningen zijn zo hoog na de invertor dat de door de isolatie van de (laagspannings) speakkerkabel heen kunnen slaan
waardoor er aan het eind van de kabelniet genoeg spaning meer over is

Dit kun kun je soms heel mooi in het donker zien met 2 snoertjes die niet direct aan mekaar vast zitten maar wel tegn elkaar aanliggen .. dan zie je allemaal blauwe vonkjes tussen die "slechte" draden

nog een mooie:
The ballast delivers AC at some tens of kilohertz (the higher the frequency, the better the CCFL will work, but the more power will be lost though cable capacitance), but that's not high enough to get into the radio frequency range where "skin effect" causes the current to fail to penetrate much into a conductor (like, for instance, a human). What electricity gets to you will pass through you much like lower frequency AC would. But the low current capacity still makes these things reasonably safe.
http://www.dansdata.com/danletters037.htm

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 01-06-2003 12:42 ]

Iperf

• FragFrog
  • Laatst online: 16:27
Xavier schreef op 31 mei 2003 @ 08:29:De draden die ik eraan heb gezet zijn dezelfde als uit een voeding komen. Dus dat moet ook wel goed genoeg zijn lijkt me.
Hmmzja, niet dus. Zijn al meer topics over geweest overigens :)

Fans kunnen overigens wel gewoon met normale kabels toe...

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

fish schreef op 01 juni 2003 @ 12:37:
[...]

Het gaat meer om de isolatie van de kabel ...
de spaningen zijn zo hoog na de invertor dat de door de isolatie van de (laagspannings) speakkerkabel heen kunnen slaan
waardoor er aan het eind van de kabelniet genoeg spaning meer over is

Dit kun kun je soms heel mooi in het donker zien met 2 snoertjes die niet direct aan mekaar vast zitten maar wel tegn elkaar aanliggen .. dan zie je allemaal blauwe vonkjes tussen die "slechte" draden
Nou, dat lijkt me wat overdreven, zo hoog is die spanning nu ook weer niet, iets van 800V meen ik.
Om een vonkje te laten overslaan bij een bougie zijn er ettelijke kiloVolts nodig terwijl de afstand tussen de electroden nog geen millimeter is.
En dat is ook nog door de lucht, een betere geleider dan isolatiemateriaal.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Idd, overslaan in een speakerkabel is met die spanningen niet eens mogelijk...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Al dat gedoe over verlengen van de kabels voor een CCFL...
Volgens mij (maar wie ben ik?) is het nog een groot verschil of je de kabel die gaat van voeding naar inverter verlengt, of dat je de kabel verlengt van inverter naar CCFL...
Van voeding naar inverter = 12V
Van inverter naar CCFL = 700-800V

Dus verlengen van voeding naar inverter zou denk ik geen problemen mogen opleveren? Toch?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet kan dat gewoon (voeding->inverter) :)

De kabeltjes tussen de CCFL en de inverter zijn ook speciaal gemaakt om zulke voltages aan te kunnen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 12:55:
[...]

Nou, dat lijkt me wat overdreven, zo hoog is die spanning nu ook weer niet, iets van 800V meen ik.
Om een vonkje te laten overslaan bij een bougie zijn er ettelijke kiloVolts nodig terwijl de afstand tussen de electroden nog geen millimeter is.
En dat is ook nog door de lucht, een betere geleider dan isolatiemateriaal.
ff opgezocht idd 3MV/M .. 3Kv voor 1mm ......

nou ja dan alleen capacitief dan

Iperf

• FlashBlue
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-08-2024

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

Scyth schreef op 01 June 2003 @ 01:40:
[...]

mja; en welke kabel heb jij verlengd ? juist; de kabel tussen de voeding en invertor. wel; met de kabel tussen invertor en lamp lukt dat dus niet .
Pagina: 1