[HDD] Maxtor 120 GB -> 31,5 GB

Pagina: 1
Acties:

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-03 17:18
Ten eerste een compliment voor de goede en uitgebreide FAQ van deze catagorie van GOT.

Ik heb op 25 april 2003 een Maxtor 120GB 6Y120L0 gekocht. Toen heb ik daar een backup op gemaakt van 2 andere partities. Ging allemaal goed.

Toen had ik de schijf in m'n bureau-la gelegd, een houten, tis niet vochtig, ook niet warm of koud. Dus de schijft ligt daar rustig. Daar had ik 'm neergelegd omdat ik nog geen USB 2.0 HDD Rack heb.

Gisteren had ik de schijf weer nodig, maar hij wordt maar gedetecteerd als een ~33800 MB, precieze weet ik niet, in Windows is dat dus 31,5 GB. Een schijf van iemand op school, precies hetzelfde 6Y120L0 had 1366 UltraDMA CRC Error Count, dus dat ook betekent dat het niet helemaal goed gaat, er waren 3 partities compleet leeg van de schijf. Dus heb ik met EasyRecovery de data nog goed terug kunnen halen.

Maar nu had ik op m'n eigen schijf geen ruimte meer om de laatste partitie van de 3 terug te halen, dus wilde ik daarvoor mijn schijf aansluiten om het tijdelijk daarop te zetten. En als alle data terug gehaald is de hele schijf formateren en partitioneren en data terugzetten. Maar toen had ik het probleem dat ie er maar 31,5 GB van mijn schijf ziet.

Dan hebt ik nog een vraagje, ik heb zelf 2 x 80 GB in RAID0 staan (dus 160GB). Nu heb ik op IDE kanaal 1 die 2 HDD's van 120 aan zitten, ook als ik de 31,50 GB (120GB) alleen op Kanaal 1 aansluit geeft ie nog steeds 31,5 aan. Dus het ligt niet aan een HDD GB barriere.

Ik heb een Abit BE7-RAID moederbord met BIOS versie DP van "2003/03/27".

Dus vraag ik vriendelijke om hulp of hints. Ook Partition Magic ziet de schijf dus als 31,5.

Ook heb ik van de FAQ MaxBlast en PowerMax, PowerMax is alleen om te benchmarken en S.M.A.R.T. na te kijken. Dus heb ik MaxBlast gebruikt, die ziet de schijven wel allebei als 120GB, dus heb ik met MaxBlast de schijf gepartitioneerd/geformateerd. Daarna opnieuw opgestart en dan zie ik dat ie gewoon de verkeerde heeft geformateerd (terwijl ik de juiste heb gekozen met de 5 partities). Nou ja, nix aan de hand, alle data die ik er nog af kon halen was vervangbaar, en anders kan ik nog een unformat datarecovery programma gebruiken. Dus daarna allebei de schijven geformateerd met MaxBlast, maar toch blijft de schijf 31,5 GB.

Ik heb nu alles uitgelgd over de schijven en wat ik heb geprobeerd.

Hier nog een plaatje, ik gebruik Windows 2000 Pro SP3:
Plaatje Schijfbeheer
En kijk dan vooral naar het eigenschappen venster rechtsonderin, daar zie je 6Y120L0 staan... Nu klopt 6Y031L0 beter

<Homepage>

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Had je misschien niet per ongeluk de jumpers verkeerd gezet dat de CLJ jumper positie bezet werd?

http://www.maxtor.com/en/...per_settings/style_a2.htm :)

Verwijderd

32Gb is idd weer zo'n BIOS grens; oudere systemen zullen grotere schijven niet herkennen zonder een diskmanager. Bij sommige grens-gevallen kan het zijn dat je nog wat in het BIOS moet klooien, en controleer sowieso even de huidige settings in de BIOS.

[edit] Beter lezen Floppus |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 10:41 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe kan het dan dat de schijf eerder goed werkte :? 8)7

Verder heeft hij een Abit BE7 die is voorzien van 48bits LBA addressering: max 128PB :)

• KoalaBear84
Ik heb idd de jumper verzet omdat ie eerst op Master stond, nu staat ie waarschijnlijk op slave. Ik zal de settings even nakijken, ik zet daarna wel een berichtje met het 'resultaat'.

<Homepage>

• KoalaBear84
Thnx BalusC!!!

Nadat ik op de pagina heb gekeken zag ik die CLJ, en ik had de jumper precies in die CLJ stand staan, dus de 3de positie van links (ook van rechts) het midden.

Nu staat de jumper in parkeerstand (slave).

Harstikke bedankt voor je goede hulp. Misschien dat ik nu nog wel een unformat recovery ga doen. Nu werkt alles weer.

<Homepage>

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is het erg als ik zeg dat dit al lang en breed in de OM FAQ staat uitgelegd?
http://gathering.tweakers...sage/16985207#hddlimieten

Check de 2e paragraaf B)

• Stefan53xx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02
hehe mjah hij stond zeker op de 32gb clip?:)

• KoalaBear84
Het spijt me, dat heb ik niet precies gelezen, maar ik had zelf niet het idee dat dat daarmee te maken kon hebben, en had ook niet goed in m'n achterhoofd zitten dat het 32GB was.

<Homepage>

Pagina: 1