Toon posts:

Gigabyte 7VRXP en geheugen-probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Ik heb 2 PC2700 512mb geheugenreepjes, 1 ervan is een nieuwe (reep A) en de andere is +/- 6 maanden oud (reep B ). Allebei komen ze van dezelfde winkel (computerland) en allebei zijn ze van hezelfde merk en type.
De volgende situatie doet zich voor:

reep B in de computer: niets aan de hand...
reep A in de computer: hoppa meteen bij het starten van XP een blauw scherm
reep A en B in de computer: Na zo'n 2-3 minuten rare meldingen en vaak een blauw scherm.

Nu zul je zeggen: reep A (de nieuwe) is brak, omruilen die handel. Nou dat heb ik dus ook gedaan, kreeg gewoon een nieuwe mee. Ik dus blij naar huis... :) Niet dus, zelfde verhaal. :( Wat nu?
Bij Computerland verwacht ik de opmerking "nou dat ligt aan uw moederbord".

Ik zelf heb het idee dat het een slechte partij is. Reepje A werkt weliswaar wel maar dan moet ik in de BIOS (chipset features setup) de optie Top Performance uitzetten. Dit doet dus reep A de nek om als ik deze optie aanzet. Met reep B geen probleem dan werkt het allemaal perfect. Zie hieronder:

(Reep A of Reep A + B draaien goed)
Top Performance :Disabled
Fast Command :Ultra
Configure SDRAM by SPD :Enabled
SDRAM Frequency :Auto
SDRAM CAS# Latency :2
SDRAM Command Rate :1T Command

(Reep A of Reep A + B draaien 'slecht', reep B draait zonder problemen)
Top Performance :Enabled
Fast Command :Ultra
Configure SDRAM by SPD :Enabled
SDRAM Frequency :Auto
SDRAM CAS# Latency :2
SDRAM Command Rate :1T Command

Nu heb ik hierover de volgende vragen:
Heeft de optie Top Performance enig nut en wat doet deze optie?
Zal elk merk PC2700 geheugen met deze instelling moeten kunnen draaien?
Is reep A wel een PC2700 geheugen?

Alvast bedankt voor de (ik hoop) vele reacties!

Dennis

Verwijderd

Topicstarter
Eeeh sorry bij SDRAM CAS# Latency : moet staan 2.5
Dus SDRAM CAS# Latency :2.5

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Achter elkaar posten is niet nodig en kan bij de meesten ook irritatie opwekken .. Hiervoor kun je gewoon het edit-knopje gebruiken Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif :)

Maar de timings staan allemaal wel érg strak .. Zet ze gewoon zo hoog mogelijk en begin daarna met tweaken door ze stap voor stap lager te zetten :) Zie de RAM FAQ voor achtergrondinformatie (linkje is te vinden in Technische PMG FAQ B) )

Welke geheugenreepjes heb je exact? Lees de opschriften van de geheugenchipjes uit en jaag ze door Google of post ze gewoon hier :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 29-05-2003 09:59 ]

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
ik heb ook het ga7vrxp(ver2) mobo met amd xp1800 en kan top performance niet aanzetten,dus die staat nu uit en alles loopt lekker en geen blue screens.ik had gigabyte hierover gemaild,en die zeiden dat in de meeste gevallen problemen optreden met top perf.aan,ivm.verkeerde herkenning geheugentimings SPD door mobo.

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Same here, ik kan op mijn PC2700 512 MB ook geen Top Performance met Cas 2 aanzetten dus heb ik maar voor 133 MHz DDR met Top Performance en Cas 2 gekozen, maakt die 33 MHz teruggang ruimschoots goed.

EDIT
Misschien dat die nieuwere partij een ander type chips erop heeft zitten waardoor hij net wat minder aankan? Ik bedoel in een half jaar tijd wordt er nog wel eens verandert in een fabriek qua onderdelenkeuze.

[ Voor 36% gewijzigd door The Third Man op 29-05-2003 12:14 ]

Verwijderd

Dat probleem met top performance hebben veel mensen of je nu ver 1 of 2 hebt het is namelijk gebeurd bij de update van f6 daarvoor deed hij het wel, en indd geef eens een naaam van het geheugen dat zou wat duidelijker kunnen zijn voor ons

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:52
Lekkere Kwal schreef op 29 mei 2003 @ 12:13:
Same here, ik kan op mijn PC2700 512 MB ook geen Top Performance met Cas 2 aanzetten dus heb ik maar voor 133 MHz DDR met Top Performance en Cas 2 gekozen, maakt die 33 MHz teruggang ruimschoots goed.

EDIT
Misschien dat die nieuwere partij een ander type chips erop heeft zitten waardoor hij net wat minder aankan? Ik bedoel in een half jaar tijd wordt er nog wel eens verandert in een fabriek qua onderdelenkeuze.
nieuws: Analyse van prestatieverschillen tussen geheugentimings

Dat is dus niet waar he.... 166 mhz CL 2.5 is veel sneller dan 133 mhz CL 2

Maar als het geheugen op normale settings draait op¨166 mhz voldoet het aan de specificaties waarvoor je het hebt gekocht (nl. 166 mhz). Over de CAS RAS e.d. wordt meestal niets gezegd bij de normale modules... alleen bij de hele dure staat soms CL 2.

[ Voor 17% gewijzigd door paknaald op 29-05-2003 16:09 ]

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:52
--knip-- sorry :)

[ Voor 96% gewijzigd door paknaald op 29-05-2003 16:08 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

paknaald schreef op 29 mei 2003 @ 16:07:
[...]

nieuws: Analyse van prestatieverschillen tussen geheugentimings

Dat is dus niet waar he.... 166 mhz CL 2.5 is veel sneller dan 133 mhz CL 2
Je moet wel verder kijken dan je neus lang is hè, qua geheugenbandbreedte misschien, maar zeker niet qua latency (CL zegt het al hè). Zie ook een reactie op die newspost:
CAS latency betekent kwa bandbreedte niet zoveel, dat is waar. Kwa snelheid van wanneer de data beschikbaar is voor de CPU is het echter een GROTE winst (33%) van CAS3 -> CAS2. Dat wordt hier blijkbaar niet meegenomen, snelheid is pure bandbreedte in deze test.
EDIT
Over de CAS RAS e.d. wordt meestal niets gezegd bij de normale modules... alleen bij de hele dure staat soms CL 2
Dat klopt ook niet, ik ben zat SDR en DDR modules van zowel A- als OEM-merken waar opstaat wat ze aankunnen, dus 222 of 322 of 333 of iets dergelijks.

[ Voor 18% gewijzigd door The Third Man op 29-05-2003 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mensen alvast bedankt! Ik ben dus niet de enige met dit probleem. Zet hem dus maar een pitje lager... Ik zal in ieder geval nog even de soort geheugen posten (merk etc.). Nogmaals bedankt!!! _/-\o_
Pagina: 1