Toon posts:

Athlon 2000 op een FSB van 166MHz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik per ongeluk een AMD Athlon XP 2000+ op een FSB van 166 gezet 8)7 .
Ik vroeg me alleen af hoe dat nou werkt met de deviders. Waar stelt het mobo z'n deviders op af? Ik bedoel dus, zijn de deviders afhankelijk van de multiplier van de processor of zet het mobo de deviders sowieso hoger als je hem op 166MHz zet?
Ik kreeg namelijk helemaal geen beeld wat mij tot de conclusie bracht dat de deviders toch van iets anders afhankelijk moeten zijn :? .

Ik had gister ook al een gelijksoort topic geplaatst waar meteen een slotje op kwam met de melding: "lees de FAQ van overclocking" maar daar wordt dit echt niet in uitgelegd!

Thanks!!!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Ik had gister ook al een gelijksoort topic geplaatst waar meteen een slotje op kwam met de melding: "lees de FAQ van overclocking" maar daar wordt dit echt niet in uitgelegd!
Dan heb je denk ik niet goed genoeg gekeken, want het staat er toch echt in :)
Daadwerkelijk overklokken: FSB tweaking

Daarnaast is het beter in zo'n geval contact op te nemen met de mod die je topic heeft gesloten ipv een nieuwe te openen ;)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 May 2003 @ 08:41:
Gisteren heb ik per ongeluk een AMD Athlon XP 2000+ op een FSB van 166 gezet 8)7 .
Ik vroeg me alleen af hoe dat nou werkt met de deviders. Waar stelt het mobo z'n deviders op af? Ik bedoel dus, zijn de deviders afhankelijk van de multiplier van de processor of zet het mobo de deviders sowieso hoger als je hem op 166MHz zet?
Ik kreeg namelijk helemaal geen beeld wat mij tot de conclusie bracht dat de deviders toch van iets anders afhankelijk moeten zijn :? .

Thanks!!!
Hmm..ik heb het idee dat je de vraag nu wat specifieker stelt. :)

Dividers zijn verhoudingen in snelheid als het ware. Met een mem-divider kun je bijvoorbeeld de memsnelheid regelen. En een pci divider zorgt ervoor dat je pci op 33Mhz blijft.

Voorbeeldje:
Divider: 5:2:1 (FSB=5x33 : AGP=2x33 : PCI=1x33) Dus FSB: 166Mhz, AGP: 66Mhz etc etc. Er is ook een 4:2:1 divider (voor een fsb van 133 dus). En tegenwoordig zijn er planken die de pci en agp locken.

Mem dividers zie je veel op P4 planken. Dat zijn ook gewoon verhoudingen van het mem tot de fsb. Bijv 3/4, 4/4 of 4/5 (geloof ik). Het verschilt ook nog per plank welke dividers erop zitten.

Wat jij nodig hebt is een 5:2:1 met een mem div van 1:1 (gelijk aan de fsb dus)

Verwijderd

Topicstarter
Aah eindelijk een duidelijker antwoord :)

Maar dat is juist het probleem, ik kan die deviders niet zelf instellen daarom vroeg ik me af HOE het mobo dat doet. Gewoon aan de FSB die jij ingeeft? Dan had de computer het volgens mij gewoon moeten doen terwijl er geen beeld kwam, wat duid op een overklokte AGP bus... of niet?!?

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Maar dat is juist het probleem, ik kan die deviders niet zelf instellen daarom vroeg ik me af HOE het mobo dat doet.
Dit is afhankelijk van welk mobo je hebt. Sommige passen de freq van je pci+agp automatisch aan en bij sommige moet je je divider zelf instellen.
Welk moederbord heb je?

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 mei 2003 @ 11:13:
Aah eindelijk een duidelijker antwoord :)

Maar dat is juist het probleem, ik kan die deviders niet zelf instellen daarom vroeg ik me af HOE het mobo dat doet. Gewoon aan de FSB die jij ingeeft? Dan had de computer het volgens mij gewoon moeten doen terwijl er geen beeld kwam, wat duid op een overklokte AGP bus... of niet?!?
Ow hehe..dat was ik nog vergeten.

De fsb divider kun je niet instellen..tenminste..op heel veel planken niet. Dat gaat vanzelf namelijk. Als jij de fsb op 166Mhz zet dan pakt hij zelf de volgende divider.

De memdivider kun je instellen door het mem type te veranderen. Alleen werken niet alle dividers. Je kan bijvoorbeel niet 166/200 draaien op veel planken. Simpelweg omdat die divider er niet opzit. 133/200 kan weer wel want die divider zit er wel op.
Je memdiv is dus een optie in de BIOS die eruit ziet als:

Memclock = DDR400
of
Memclock = DDR333

Als jij DRR333 instelt en je draait 166Mhz op de fsb dan is je memdiv dus 1:1. Ga je vervolgens omhoog naar 170Mhz..dan gaat je mem mee want die 1:1 blijft ingesteld staan. Dat komt omdat boven de 166MHz de memdiv gewoon vast staat. Op een NForce2 plank stel je de memdiv weer anders in..daar gaat het met percentages van de fsb. 100% is 1:1.. je kan ook 50% instellen..etc etc.. Het verschilt dus per mobo.

Edit:

Ik had met mijn 8K9A (KT400 chipset) wel eens dat hij niet wilde booten bij het wisselen van pci divider. Dus fsb van 165 naar 166 => niet booten. Simpel weg de pc uit en aanzetten wilde nog wel eens helpen :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 11:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aah OK, thanks voor de info!

Mijn mobo is een MSI KT4V. Videokaart een Radeon 9500 (met softmod).
Dan vind ik 't wel raar dat ie niet wilde booten MET beeld. Maarja, niet dat
ik het nog een keer ga proberen want morgen heb ik toch een 2600+ :)

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op 29 May 2003 @ 11:35:
Aah OK, thanks voor de info!

Mijn mobo is een MSI KT4V. Videokaart een Radeon 9500 (met softmod).
Dan vind ik 't wel raar dat ie niet wilde booten MET beeld. Maarja, niet dat
ik het nog een keer ga proberen want morgen heb ik toch een 2600+ :)
Die had je al, als je je FSB op 166 hebt gezet ;)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-02 10:22

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Al zijn de dividers wel gewoon goed, je moet niet vergeten dat je ook je xp2000 flink aan het overklokken bent als je hem op 166 FSB zet zonder de multiplier te verlagen.
Zeker als je nog een oude Palomino core hebt, zal het zeker niet draaien op 166 FSB als hij niet unlocked is...

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• FlowDesign
Twee Dee schreef op 29 May 2003 @ 11:42:
Al zijn de dividers wel gewoon goed, je moet niet vergeten dat je ook je xp2000 flink aan het overklokken bent als je hem op 166 FSB zet zonder de multiplier te verlagen.
Zeker als je nog een oude Palomino core hebt, zal het zeker niet draaien op 166 FSB als hij niet unlocked is...
daar heb je helemaal gelijk in,
is het echter een T-bred ( B ) dan is het geen enkel probleem om je FSB op 166 te zetten :)

Verwijderd

FlowDesign schreef op 29 mei 2003 @ 11:43:
[...]

daar heb je helemaal gelijk in,
is het echter een T-bred ( B ) dan is het geen enkel probleem om je FSB op 166 te zetten :)
*ligt ook aan wat je geheugen kan trekken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dat is dus raar. Het is een T-bred, daarom wilde ik m ook ff als 2600 gebruiken... kijken of ie dat trekt. Kennelijk niet dus. Geheugen is Infineon PC2700, dat moet wel goed gaan dacht ik zo.

• Twee Dee

Twee Dee

Wanneer je dan je FSB op 166 zet, moet je in ieder geval zorgen dat je in het BIOS je geheugensnelheid op 266 zet.
Als je je geheugen op 333 zet, gebruikt je mobo namelijk cpu clock + 33 MHz, dit zal dan neerkomen op 400 MHz voor je DDR, dat zal iets teveel kunnen zijn :).
Probeer ook eerst alle geheugentimings zo traag mogelijk te zetten.

Ook zal natuurlijk niet elke T-bred 2000+ zomaar op 2600+ kunnen draaien, dit is afhankelijk van de core, en dan nog is het afhankelijk per exemplaar...

Veel plezier met je nieuwe CPU trouwens! ;)

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt iedereen voor de snelle reacties! :)

Cheers

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Wanneer je dan je FSB op 166 zet, moet je in ieder geval zorgen dat je in het BIOS je geheugensnelheid op 266 zet.
Als je je geheugen op 333 zet, gebruikt je mobo namelijk cpu clock + 33 MHz, dit zal dan neerkomen op 400 MHz voor je DDR, dat zal iets teveel kunnen zijn
Sorry hoor maar volgens mij klopt hier weinig (tot niks) van. er weinig van wat ik nu ga zeggen: :P
Ten eerste is 333+33 nog altijd 366Mhz en is het uberhaupt onzin dat wanneer jij je FSB op 166 zet je je geheugen (mits PC 2700) op 266 zou moeten zetten omdat anders je mobo er 33 Mhz boven op doet!

[ Voor 4% gewijzigd door DeverauX op 29-05-2003 13:15 ]

Quincy Jones

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
DeverauX schreef op 29 May 2003 @ 12:51:
[...]

Sorry hoor maar volgens mij klopt hier weinig (tot niks) van.
Ten eerste is 333+33 nog altijd 366Mhz en is het uberhaupt onzin dat wanneer jij je FSB op 166 zet je je geheugen (mits PC 2700) op 266 zou moeten zetten omdat anders je mobo er 33 Mhz boven op doet!
nee, 333 is 2x166. Tel eens 2x33 bij 333 op, en je hebt 2x200 :)

• Twee Dee

Twee Dee

DeverauX schreef op 29 May 2003 @ 12:51:
[...]

Sorry hoor maar volgens mij klopt hier weinig (tot niks) van.
Dan zul je toch beter onderzoek moeten verrichten, de grap zit in de chipset zelf...
Je hebt een standaard fsb van 133 MHz. Je kunt in je moederbord instellen of je je DDR op 266 of 333 wilt laten draaien.
Voor 266 geldt FSB*2 = 133*2 = 266.
Voor 333 geldt (FSB+33) *2 = (133+33)*2 = 166*2 = 333.

Wanneer je je fsb nu op 166 zet, zullen voor de instellingen gelden:
"Setting 266": FSB * 2 = 166 * 2 = 333 MHz
"Setting 333": (FSB+33)*2 = (166+33)*2 = 200*2 = 400 MHz.

Dus helemaal zo gek nog niet wat ik zeg toch?
Voor de volledigheid: in deze rekenwijze worden inderdaad afrondingen gedaan als in 2*166 = 333 8)

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

/me Deveraux zal voortaan zijn grote mond houden :o

Quincy Jones

• FlowDesign
Twee Dee schreef op 29 May 2003 @ 12:57:
[...]

Dan zul je toch beter onderzoek moeten verrichten, de grap zit in de chipset zelf...
Je hebt een standaard fsb van 133 MHz. Je kunt in je moederbord instellen of je je DDR op 266 of 333 wilt laten draaien.
Voor 266 geldt FSB*2 = 133*2 = 266.

Wanneer je je fsb nu op 166 zet, zullen voor de instellingen gelden:
"Setting 266": FSB * 2 = 166 * 2 = 333 MHz
"Setting 333": (FSB+33)*2 = (166+33)*2 = 200*2 = 400 MHz.

Dus helemaal zo gek nog niet wat ik zeg toch?
Voor de volledigheid: in deze rekenwijze worden inderdaad afrondingen gedaan als in 2*166 = 333 8)
ok, dat had ik ook niet door, maarrrr...

op (bijna) alle nieuwe moederborden kun je in de BIOS je geheugensnelheid apart instellen.
Zet je mobo die snelheid echt vast of is dat onzin?

bijvoorbeeld: op mijn gigabyte ga-7vax heb ik een XP1800+ tbred b
normaal heeft die een fsb van 133, maar die heb ik (uiteraard) op 166 gezet 8-)
verder heb ik Samsung/Samsung PC2700 CL2.5
Dus in de BIOS staat de FSB op 166 en ik heb m'n DDR op 333 gezet (PC2700).

Als ik nu m'n FSB verhoog naar 169... wat worden dan de snelheden van CPU en geheugen?

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Als ik nu m'n FSB verhoog naar 169... wat worden dan de snelheden van CPU en geheugen?
Setting 333: (FSB+33)*2 = (169+33)*2 = 202*2 = 404 MHz :)

Zoals Twee Dee al zei: "de grap zit in de chipset zelf..." ;)

Quincy Jones

Pagina: 1