Survival of the fittest(fit = passen. Degene die zich het beste aanpast aan de omgeving zal overleven). In de ijstijd bijvoorbeeld waren de neanderthalers zo slim zichzelf in een beren vel te steken en een vuurtje te stoken.
En ik dacht dat de Neanderthalers zelf niet konden overleven in een gebied waar de Homo Sapiens dat wel kon omdat hij op zijn beurt slimmer was.
Een ander groot nadeel van intelligentie is de gigantische hoeveelheid energie die het kost. En in tegenstelling tot spieren gebruiken je hersenen bijna altijd evenveel energie of je nu aan het slapen bent of zware wiskunde aan het doen bent.
De hersenen verbruiken in actie zo'n slordige 15% van de totale lichaamsenergie.
Er is genoeg leven in het heelal.
Er is genoeg intelligent leven in het heelal.
Er is genoeg intelligent leven in het heelal dat in staat is de aarde te bezoeken.
1e regel van Starfleet (Star Trek): bemoei je niet met leven dat lager ontwikkeld is dan je eigen. Dat zullen buitenaardsen ook wel respecteren denk ik. (of zoiets)
Intelligenter leven zal ons uit desinteresse gerust laten omdat ze toch niets kunnen leren van ons, het enige wat hen in dat geval naar hier zou kunnen brengen zijn onze fossiele rijdommen. (net zoals Bush een beetje de alien is van Irak

) Anderzijds zal minder intelligent leven niet de mogelijkheid hebben ons te komen opzoeken...
Ik wil ook niet zeggen dat die beer die slimmere is. Integendeel de beer is in dat voorbeeld het lijdend voorwerp niet het onderwerp. Het gaat om die hond die in die situatie duidelijk de l*l is en dus niet voldoende aangepast aan de omgeving.
Dit is wel een heel vergezochte situatie. Je moet de hele populatie bekijken over een lange periode, dan pas kan je zeggen of een soort al dan niet succesvol is.
Nu ik het er toch over heb: Herbivoren hebben geen intelligentie nodig, want planten lopen toch niet weg. Carnivoren zouden an sich wel iets aan intelligentie hebben zodat ze efficienter kunnen jagen. Iets zegt mij, dat de kans dat een Alien Carnivoor is, nogal groot is. Iets zegt mij dan ook dat agressie en jacht nog steeds een essentiel deel van het wezen inhoudt. Of we zo blij moeten zijn als er al Aliens bestaan...
Zou intelligentie grotendeels te wijten zijn aan de aanwezigheid van bewegende prooien? Ik denk het niet, er zijn heel wat primaten die herbivoor zijn, en om wat insecten te pakken moet je nu ook niet meteen 300cc herseninhoud hebben

Andere kijk, toen wij amerika ontdekte, dachten we niet, laten we die arme indiaantjes wat kennis bij brengen, laten we ze helpen. Nee we hebben ze hellemaal leeg geplunderd, vermoord en wat voor enge dingen dan ook. Dus als ze komen, die alians, dan komen ze echt niet om ons eens fijn bij te scholen.
Ja, maar je spreekt over een periode dat de moraal van de mens wel heel laag was. De dag van vandaag zou het er heel anders aan toe gaan. Ik denk niet dat er in de 2e helft van de 20e eeuw veel Indianenstammen vermoord zijn om hun territorium. Wel worden ze omgekocht met allerlei moderne spullen die ze zelf niet hebben. Het Westen krijgt nog vaak haar zin, maar nu op een subtielere manier. (in de negatieve zin) Nu zijn er ook mensenrechten ed., dus zoiets zal niet meer op grote schaal gebeuren door het Westen. Misschien zetten buitenaardse bezoekers wel een heel smerig plannetje op waarvan ze weten dat de mens er altijd zal intrappen of vinden ze een of ander concept uit dat als een virus werkt op de mens. Ooit eens een aflevering gezien van 'The Outer Limits'; door een bepaald geluid werden mensen gehypnotiseerd om vervolgens zonder weerstand ontvoerd te worden door die Aliens.
Waar in deze discussie nog volledig aan voorbij is gegaan is de beperkte levensduur van intelligente samenlevingen. De menselijke samneleving als zodanig bestaat slechts enkele duizende jaren en de kans is vrijgroot dat wij als sameneving de eerst volgende 20 duizend jaar niet overleven. Daarvoor bestaan er teveel gevaren voor ons voortbestaan. (comeet inslagen, ompoling van het aard magneetveld, nabije supernovae etc.)
De kans is dus groot dat samenlevingen in de rest van het universum met even grote zo niet groter problemen worstelen (het zonnestelsel is best wel rustig) Dus kan je er wel vanuit gaan dat samenleving een redelijk berperkte levensduur hebben en dat maakt het aantal intelligent samenlevingen op het moment dichtgenoeg bijons om met ons interactie te hebben bestwel een stukje kleiner.
Zou kunnen, maar je kan het ook omgekeerd bekijken. Misschien zijn andere zonnestelsels ivm het onze wel ontzettend stabiel? Bestaan er statistieken over hoe ons zonnestelsel zich gedraagt tegenover andere zonnestelsels waar al planeten ontdekt zijn?
Echter, Mars & Triton zijn sowieso te koud voor intelligent leven, zeker voor hogere levensvormen(gewervelden etc).
Onder de ijsschors van Mars zou het wel eens zo warm kunnen zijn dat er water is. En dan nog, we denken nog steeds dat het leven enkel kan ontstaan in water of op basis van koolstofverbindingen, maar zoals reeds gezegd geweest, er zou wel eens leven kunnen ontstaan in andere omstandigheden.
Er is ook al veel gepraat over kracht vs. intelligentie. Maar voor de mens maakt het allemaal niet zo veel uit, die zet z'n intelligentie gewoon om in kracht. Enkele kogeltjes en je vilt de grootste beer, we kunnen zelfs al een hele stad verwoesten in een oogwenk.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 01-06-2003 18:47
]