[3com] PC blijft hangen, geluid kraakt bij netwerkactiviteit

Pagina: 1
Acties:

• Pnothy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik heb alweer een tijdje het onderstaande systeem met daarin zowel een realtek netwerkkaartje als een 3com 3c905cx-tx-m. Op dit moment heb ik @home aangesloten op de 3com kaart en het interne netwerk op de realtek kaart, eerst was dat andersom.

Nu het probleem: bij veel netwerkactiviteit (zoals eerst dus over het LAN) gaat deze computer hangen en krijgt ie pieken van CPUverbruik, ongeveer iedere 3 seconden. Hierbij was de maximale transfersnelheid ongeveer 6MB/s als ik geluk had, en daarbij dus iedere 3 seconden even <1 seconde dat het geluid bleef hangen, de muispijl bewoog niet meer, alles stil dus.
Hier een plaatje ter verduidelijking (alle piekjes boven de rode lijn waren ongeveer punten waarop hij even bleef hangen, 1 hokje is ongeveer 1-2 seconden):
Afbeeldingslocatie: http://www.pnothy.org/cpu_client.jpg

Na het omwisselen van de 2 nics (althans, de kabels) gebeurde wat ik wel verwachtte: de computer hing niet meer bij LAN transfers, en ik haal nu 10MB/s (in de andere PC zit overigens ook een 3com nic, dezelfde).

Nu ik internet via de 3com kaart binnenkrijg heb ik natuurlijk minder last van het probleem, aangezien ik daarbij max 300kB/s haal. Op nieuwsgroepen van @home haal ik echter soms 3,5Mbps en dan begint het probleem zich alweer voor te doen. Het is alleen nog niet zo erg, alleen het geluid kraakt, maar nog niet de hele pc hangt.

De 2 netwerkkaarten in deze PC hebben allebei IRQ 5, de USB controller ook. De geluidskaart zit op IRQ 10.

Is dit een hardwareprobleem? Kan het aan de drivers (nieuwste van 3com, zelfde als op de andere PC) liggen? Iets anders :? Ik kan hierover niks vinden met de search of bij 3com.

B.v.d.

[ Voor 10% gewijzigd door Pnothy op 28-05-2003 23:34 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Lijkt me gewoon een brakke netwerkkaart -> terugsturen geloof dat 3com lange garantie heeft. valt me btw wel op dat er relatief weinig cheapass kaartjes kapot gaan en wel veel van die 5-6 zo dure 3com's

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Mjaa die 3COM's gebruiken eigenlijk geen CPU power bij het ontvangen en verzenden; die brakke kaartjes zijn zo simpel dat ze bijna niet kapot kunnen gaan ;)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
dan pak je toch lekker een intel kaartje, ik heb serieus het afgelopen jaar al een stuk of 10 kapotte 3com's gehad van de 60 die ik heb langs zien komen. en met zo'n machine als de TS heeft is een extra realtekje echt geen probleem hoor

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00
Er zit ongeveer maar 10% verschil in cpu gebruik tussen een 3Com en Realtek, in prestaties is er vrijwel geen verschil. Dus ik zou gewoon die Realtek erin laten :)

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 29-05-2003 10:18 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh