Moederbord voedingsconnector "verbrand"

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 23:01
Bij de pc van mijn broertje is zojuist 1 van de voedingsconnectors van het moederbord verbrand. Het gele draadje om precies te zijn. De pc liep de laatste paar dagen steeds vaker vast dan normaal. ( normaal is 2x per dag ofzo ) op het laatst liep de pc al vast bij het checken van het geheugen e.d. Ook werd zo af en toe het beeld heel raar bij het opstarten (rare tekens / kleuren) na een reset was het dan weer over maar liep ie toch nog vast direct na het aandrukken van de aan/uit knop.

Toen heb ik maar besloten om ff in de kast te kijken en toen kwam ik hier dus achter:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/funplaze/forums/Verbrand.JPG

Het plastic van de connector waar de gele draad in gaat is helemaal verbrand/gesmolten.

Het vreemde is dat we niet eens een brandlucht roken... Mischien was het al langer aan de gang maar ging het bij kleine beetjes meer verbranden ofzo.

We hebben al heel erg lang ( lees: meer dan een half jaar ) niks meer aan de hardware configuratie gewijzigt. Niet eens de kast geopend of verplaatst. En het werkte altijd goed.

Kan het niet zijn dat het moederbord te veel stroom trok o.i.d? En dat het dan langzaam aan zo is gesmolten? Dat kleine vierpins connectortje wat naast de ( verbrande ) voedingsconnector ziet is overigens nooit aangesloten geweest ( geen stekker voor aanwezig op de voeding ) Kan het niet zo zijn dat daarom het moederbord wat te weinig stroom kreeg en dat daarom die éne connector zo is verbrand?

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

Onderdelen die aangsloten zitten op de ( goedkope ) 300 watt voeding:

MSI K7T - Turbo2 mobo
AMD XP 1600 + Koeler
2 x 256 MB-Ram ( PC133 )
Geforce 3 TI 200 videokaart
PCI Creative 64 geluidk.
20 GB WD HD ( 7200 rpm )
16 Speed Cd - Rom speler
10/100 NIC
Diskettestation
Casefan

Dat was het wel zo'n beetje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-09 14:52
Wat is het merk van de voeding? Zal wel slechter wezen dan een codegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Burner NL op 28-05-2003 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Sowieso een andere voeding gebruiken.
En voorzichtig proberen je PC weer te booten, en hopen dat de sluiting o.i.d. in de voeding zat. Ik ben echter bang dat je mobo wel eens naar de filistijnen zou kunnen zijn.
Is ook wel een erg krap hoekje.
Heatsink van het een of ander, geheugen, en zowel de ATX als de extra 12v op zo'n klein stukkie bij elkaar.
Die heatsink zal er niet voor niets zitten, er zal iets onder zitten dat die heatsink nodig heeft. Geheugen is over het algemeen ook niet het meest koele spul.
Misschien is het wel gewoon een temperatuurs probleem.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

wow :|

Denk dat je die voeding echt weg ken gooien, ziet er nah uit dat die verrot is althans dat denk ik. Ik hoop dat het geen verderegevolgen heeft voor je mobo.

Right for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:17

Wallie

Herr

Ik heb dat een keer meer op de foto gezien van iemand met een Dual AMD bord, hij had een nieuwe atx connector eraan gezet en toen werkte het weer... is het proberen waard :).

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 04:57

Losha

clear my path motherfucker

BredeP schreef op 28 mei 2003 @ 22:21:
Geheugen is over het algemeen ook niet het meest koele spul.
Misschien is het wel gewoon een temperatuurs probleem.
nou, pc133 geheugen wordt nou niet bepaald warm hoor..alst nuo ddr was ok..maar geen pc133

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Geel = +12V over het algemeen. Als die sluiting maakt op het mobo dan denk ik niet dat je daar een nieuwe voeding aan zetten moet. Claim brandschade.

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
Het mobo ziet er op die éne verbrande connector na nog goed uit. Geen andere verbrande draden/onderdelen op het mobo te zien. Ook ziet die voedingskabel er verder nog heel goed uit op het laatste verbrande stukje na dan. Ik zal morgen het moederbord eens aan de onderkant bekijken. en ff een grotere / duidelijkere foto maken i.v.m. het gebrek aan licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is al eens eerder voorgekomen, in exact dezelfde vorm (nee, géén verkapt UTFS oid, maar zoeken kan je iig wat meer info opleveren :) )

De oorzaak is in 99% van de gevallen een slecht contact.

Daardoor neemt de weerstand van de verbinding toe, en daarmee ook de warmteproductie... en er lopen meer dan voldoende Ampères doorheen om voldoende warmte te doen ontwikkelen zodat de boel verkoolt...

Als je de connector op 't mobo goed schoonmaakt kan die zo weer mee.

Wat de voeding betreft bijna 't zelfde advies: De connector van de voeding schoonmaken én de contacten wat beter passend maken, dwz wat samendrukken zodat hij beter om de pin in 't mobo past. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit mobo ook....gebruik de 12v aux connector.Waarschijnlijk is ie verbrand door een te grote stroomopname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 22:35:
Daardoor neemt de weerstand van de verbinding toe, en daarmee ook de warmteproductie... en er lopen meer dan voldoende Ampères doorheen om voldoende warmte te doen ontwikkelen zodat de boel verkoolt...
Je kan wel eens gelijk hebben, op de voeding staat dat er 10 A door loopt...

Gelukkig was het niet een rode draad want volgens de voeding loopt daar 25 A door >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
Burner NL schreef op 28 mei 2003 @ 22:20:
Wat is het merk van de voeding? Zal wel slechter wezen dan een codegen.
JNC Staat erop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vervang je voeding door een met de p4 connector (aux) en maak de verbrande pen van je 20polige atx connector ff schoon.ik denk dat je probleem dan wel verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 23:01:
vervang je voeding door een met de p4 connector (aux) en maak de verbrande pen van je 20polige atx connector ff schoon.ik denk dat je probleem dan wel verholpen is.
Is die 4 pins connector dan echt nodig? In het boekje van het mobo staat er weinig over in meende ik ( Vond het anderhalf jaar geleden tijden het assembleren ook al vreemd dat er geen aansluiting voor was en dat het boekje van het mobo er zo onduidelijk over was...)

[ Voor 4% gewijzigd door GeneralNL op 28-05-2003 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
Oeps foutje

[ Voor 96% gewijzigd door GeneralNL op 28-05-2003 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeneralNL schreef op 28 May 2003 @ 23:08:
[...]

Is die 4 pins connector dan echt nodig? In het boekje van het mobo staat er weinig over in meende ik ( Vond het anderhalf jaar geleden tijden het assembleren ook al vreemd dat er geen aansluiting voor was en dat het boekje van het mobo er zo onduidelijk over was...)
Ja ,hij levert extra stroom voor je cpu.
Ik weet zeker dat je connector verbrand is doordat er te veel stroom doorheen ging.Door die 12volt plug aan te sluiten verdeel je de belasting niet over 1 geel draadje maar over 3 dus....een lagere stroom door iedere afzonderljike draad. :)

Bij dit mobo word de cpu gevoed vanuit de 12 volt ljin.je hebt net als ik een xp1600 die verstookt 62.8 watt.gooi er nog 10 watt voor je voltageregulatoren bij op.....zit je op 6 Ampere.gebruik je de aux dan word deze stroom verdeeld over 3 gele draden.Je cpu zal er ook blij mee zijn.Het systeem zal er stabieller door worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeneralNL schreef op 28 May 2003 @ 22:40:
[...]

Je kan wel eens gelijk hebben, op de voeding staat dat er 10 A door loopt...

Gelukkig was het niet een rode draad want volgens de voeding loopt daar 25 A door >:)
Die ampères lopen er echt niet door als het niet gevraagd wordt, maar HedKandi heeft het juiste antwoord al gegeven. Er is niks wat heter wordt dan wanneer iets gaat vonken, gaat op het laatst gewoon gloeien dus je hebt nog geluk gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
Ik denk dat het idd verstandig is om dan maar een nieuwe voeding aan te schaffen. Maakt het kwa kwaliteid (Geluid niet meegerekend) nog veel uit als ik een goedkope (Sweex 350 W) voeding van ongeveer 30 Euro koop of een duurdere (B.V. Enermax 350 W) voeding van ongeveer 80 Euro koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Op een voeding moet je niet teveel besparen. Je kan er namelijk lang mee doen (ook als je gaat upgraden) als je een goede (lees: kwalitatief goed + veel watts) uitkiest. Ik zou dus voor een Enermax/Zalman/Vantec/CWT of andere kwalitatief hoogwaardige voeding gaan :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
Hij hoefd niet zo super lang mee te gaan... Een paar jaar is genoeg. Dan wordt het systeem naar alle waarschijnlijkheid toch weer verkocht. Als ie maar de juiste stroom levert die hij hoort te leveren is het ons wel goed.

Ik denk overigens dat ik deze voeding bij ons in de buurt ga halen: "SWEEX Voeding ATX 350W P4/AMD PFC" voor 30 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door GeneralNL op 29-05-2003 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Je moet het zelf weten hoor, maar ik zou toch echt voor een kwalitatief iets betere voeding gaan; je hebt niet echt veel in je systeem hangen en bent zo te zien geen overklokker dus aan 300watt heb je wel genoeg. En een 300watt voeding van bovengenoemde merken hoeft toch niet echt zo duur te zijn.... :)

EDIT: ff gekeken in de pricewatch:

- Enermax Silent 300 (EG301P-VE[FM]) = €49,- : lijkt me het wel waard.... ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Tweeke op 29-05-2003 14:18 . Reden: pricewatch doorgezoekt :P ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij komt dit probleem door een minder goeie voeding voor of je hebt je voeding's connector niet helemaal goed in de mobo gezet. Als je een nieuwe voeding wilt dan raad ik je aan Enermax,Antec true power(hele goeie voeding),zalman,vantec,levicom.hier heb je een voorbeeld van de levicom silent 350 watt die je kan kopen bij xxlcases voor 49 euro niet duur toch. pricewatch: Klax / Levicom, 350W (Silent)
En wat Tweeke zegt is waar aan 300 watt heb je genoeg aan, maar ik zou liever een 350 watt kopen dan zit je altijd goed. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 00:24
Je oude voeding is krachtig genoeg voor dit systeem. Als je oude voeding nog werkt kan je ook een verloop stekker voor dat 4punts contact kopen.
Ze zijn lastig te krijgen maar ik weet dat tcw.biz ze verkoopt. Ze verkopen geloof ik alleen aan bedrijven, mar je kan het proberen. Anders even verder zoeken. Kost rond een eurotje of 4-5.
Toch een stuk goedkoper dan een nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
Ik heb er nu een Sweex 350 W voeding in gedaan en de voedings connector ontdaan van het ingsmolten plastic. Nu er op deze voeding wel zo'n extra 4 pins voedingsconnector zit heb ik deze nu wel aangesloten en het systeem werkt nu goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Bespaar jezelf een hoop ellende en vervang dat ding zo snel mogelijk .... en dat is echt geen geintje :o

Ik heb ze een tijdje verkocht :X en veel slechter kun je het niet krijgen.
Het zijn de enige pc's die we terugkrijgen en iedere keer krijg ik al een naar voorgevoel aangezien meestal niet _alleen_ de voeding kapot gaat...

Toevallig vandaag nog een meevaller: Alleen de HDD had een opdonder gekregen (van de mooie JNC voeding).

Deze maand 2 systemen waarbij alles behalve de FDD stuk was. Bedankt voeding.

Heb hier ook nog een Jetway 694AS liggen met een Celeron 500. Geheugen dat er op zat was doorgebrand. Videokaart idem. Bedankt JNC voeding....

Mobo gaat overigens nog wel aan maar doet voor de rest niks meer.
Als ik je een advies mag geven is het wel die voeding zo snel mogelijk bij het grof vuil te dumpen.

Mijn vader bleek er ook eentje te hebben (kwam ie laatst pas mee, en zich maar afvragen waarom z'n systeem zo onstabiel was).
Moest toevallig het systeem upgraden dus heb er maar meteen een betere voeding in geplaatst.
Die JNC voeding van hem kreeg het ook voor elkaar om om de zoveel tijd de aardlek schakelaar om te zetten.

Hulde aan JNC voedingen :r

edit: Ik lees weer eens niet goed |:( je hebt hem al vervangen .. nu zou Sweex ook niet mijn eerste keus zijn maar hij werkt dus iig weer :)

[ Voor 6% gewijzigd door dreeke op 30-05-2003 22:22 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralNL
Ja, er zit nu een Sweex 350 W in en tot nu toe is het systeem nog geen enkele keer vastgelopen. Ik denk dat dat nu komt omdat het systeem (CPU) wel altijd voldoende stroom kan krijgen. Het enige onderdeel wat het waarschijnlijk begeven heeft is een Creative PCI 64 V geluidskaart. Hij word wel netjes herkent door XP maar geluid ho maar. Nu maar de onboard ingeschakelt en gaan met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hulde aan JNC voedingen
het is een ramp idd. o.a. te vinden in de ecl rainbow kasten en in de nokia 8850 look-a-like kasten. en als er nou nog een zekering in zat ofzo, maar nee, voeding stuk is vaak halve systeem opgeblazen.
Pagina: 1