Toon posts:

Hoe te beginnen met overclocken?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog erg nieuw op het gebied van overclocken en het veranderen van de voltage en heb dan ook wat vraagjes hier over. Ik heb de FaQ's al doorgespit, maar ik kon niet echt eruit halen wat ik wou weten. Mocht ik het helemaal fout hebben dan mijn excuses hiervoor.

Specs:
-MSI KT4 Ultra MS-6590
-AMD Athlon XP 2400+
-2x 256MB PC2700 DDR SDRAM (TwinMos)
-Club3d radeon 9700pro

Ik wou ik toch eens kijken wat ik met het bijgeleverde programma fuzzy logic 4 kon doen. Het enige wat ik aan kan passen is de FSB. Deze staat standaard op 133 en ik kan hem stabiel krijgen tot 140. Het rare is (in mijn ogen) dat de rest van de opties als de multiplier, voltage en het geheugen niet benaderbaar zijn. Wanneer ik deze wil verhogen of verlagen zie ik staan N/A wat neem ik aan "not available " is. Hoe krijg ik deze opties aan??

Mijn CPU is 42 graden stressed en kan dus echt wel nog wat hebben .

Als ik kijk bij alle overclockingsresultatentopics (leuk scrabble woordje) dan is het overgrote deel hardwarematig aangepast. Dat is voor mij een volgende stap, maar tot die tijd wil ik het software matig proberen vandaar mijn noob topic :) .

Kan ik mijn geheugen eigenlijk ook overclocken of is deze daar niet geschikt voor?

Ik heb een aangepaste vorm dit topic als reply toegevoegd in het grote MSI KT4 topic aangezien ik niet wist waar dit nou eigenlijk thuis hoorde.

offtopic:
Ik wil naast mijn 2 x 256 Pc2700 nog een latje erbij prikken en wel een 512 mb PC3100. Kan dit bij elkaar of gaat het dan fout??

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 22:09 . Reden: Khad een verkeerde cpu ingevuld. Is nu aangepast. ]

Verwijderd

Kijk eens in de BIOS, staan vaak meer opties in!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:27

rimpeldinky

nani?

Het rare is (in mijn ogen) dat de rest van de opties als de multiplier, voltage en het geheugen niet benaderbaar zijn. Wanneer ik deze wil verhogen of verlagen zie ik staan N/A wat neem ik aan "not available " is. Hoe krijg ik deze opties aan??
niet, ik denk dat je moederboard dit niet understeund of anders herkent fuzzy dit niet en moet je dit in je bios doen
Kan ik mijn geheugen eigenlijk ook overclocken of is deze daar niet geschikt voor?
dit doe je al met je fsb

offtopic:
Ik wil naast mijn 2 x 256 Pc2700 nog een latje erbij prikken en wel een 512 mb PC3100. Kan dit bij elkaar of gaat het dan fout??

dit ligt er aan of je al 2 reepjes double sided geheugen hebt, in totaal kan je mobo 4 kanten aan dus 2*double sided of 4*single of 2*single en 1*double

*burp*

• justanotheruser
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

justanotheruser

#hashtag

een athlon XP 2300+ ?

To Tweak Or Not To Tweak

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 21:53:
-MSI KT4 Ultra MS-6590
-AMD Athlon XP 2300+
-2x 256MB PC2700 DDR SDRAM (TwinMos)
-Club3d radeon 9700pro
een 2300+ ? :S

Burp

Verwijderd

Topicstarter
In de bios staan inderdaad meer opties. Neem de opties voor het geheugen. Hoe moet ik deze instellen (ik doel dan op welke instellingen zijn het beste)? De handleiding van mijn mobo is niet echt duidelijk hierover :(.

• Neowam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 01:00

Neowam

[Booting...]

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 22:03:
In de bios staan inderdaad meer opties. Neem de opties voor het geheugen. Hoe moet ik deze instellen (ik doel dan op welke instellingen zijn het beste)? De handleiding van mijn mobo is niet echt duidelijk hierover :(.
Kom op man, zoek ff, dit is al duizend keer verteld, "hoe je moet overclocken"
Simpel uitgelegd: Gooi de FSB omhoog, kijk of ie ut trekt, zo niet voltage omhoog.
Basis principes van overclocken, ohhja wel goed op koeling letten uiteraard :Z

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

probeer eerst maar eens je fsb omhoog te zetten in de bios.. voordat je je mem over gaat clocken..

je fsb verhogen heb je veel meer aan. gooi heb niet in 1 keer naar de 180, maar doe het in stapjes van 1 a 2 mhz...

daarna ff een test draaien of alles nog stabiel loopt.. met 3dmark oid...

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
hoe wou je op een KT400 wel je FSB overclocken en niet je memory ? :S

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

ik nam aan dat hij z'n timings bedoelde ... dat zijn namelijk de instellingen van je geheugen....

die kan je nog maar beter niet aanpassen.... want dan kom je met je fsb nooit zo hoog...
tenzij je dividers in gaat stellen.. maar zo ver is Samtax nog niet denk ik :p

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hoe beginnen met overclocken? De DOC FAQ lezen!!! :+ )

Yes, it's that simple.... :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Topicstarter
rimpeldinky schreef op 28 May 2003 @ 21:59:
[...]

niet, ik denk dat je moederboard dit niet understeund of anders herkent fuzzy dit niet en moet je dit in je bios doen

[...]

dit doe je al met je fsb

offtopic:

dit ligt er aan of je al 2 reepjes double sided geheugen hebt, in totaal kan je mobo 4 kanten aan dus 2*double sided of 4*single of 2*single en 1*double
Ik heb single sided, maar kan er naast 2 single sided PC2700 wel een 512 PC3100??
Bedankt voor deze tip :? . Ik stel hier een vraag en jij verwijst me naar een ander forum.
caspergt schreef op 28 mei 2003 @ 22:10:
[...]

Kom op man, zoek ff, dit is al duizend keer verteld, "hoe je moet overclocken"
Simpel uitgelegd: Gooi de FSB omhoog, kijk of ie ut trekt, zo niet voltage omhoog.
Basis principes van overclocken, ohhja wel goed op koeling letten uiteraard :Z
Ondanks dat je me hier laat merken dat ik niet goed gezocht heb geef je me toch een aanwijzing hoe ik moet overclocken _/-\o_ .
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 22:21:
ik nam aan dat hij z'n timings bedoelde ... dat zijn namelijk de instellingen van je geheugen....

die kan je nog maar beter niet aanpassen.... want dan kom je met je fsb nooit zo hoog...
tenzij je dividers in gaat stellen.. maar zo ver is Samtax nog niet denk ik :p
Ik denk het ook nog niet :)

Ik ga nogmaals de FaQ's na lezen en nou maar hopen dat ik het wel door krijg. :?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Je hebt inderdaad duidelijk de FAQ niet (goed) gelezen.. Het is misschien licht verouderd, maar alle info die erin staat is perfect bruikbaar voor jou.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 10:10

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik ben begonnen met de FSB 1 mhz omhoog te gooien en vervolgens in stapjes van 2 te werken. Uiteindelijk bootte Windows bij 145 FSB niet meer en bij 144 crashte spellen enz.. toen heb ik de Vcore op 1,8 gezet en toen draaide hij weer lekker stabiel :Y)

Het is dus gewoon een kwestie van zelf kijken hoever je komt. :)

Twitter

Verwijderd

Topicstarter
BrEeZeR schreef op 28 May 2003 @ 22:37:
Ik ben begonnen met de FSB 1 mhz omhoog te gooien en vervolgens in stapjes van 2 te werken. Uiteindelijk bootte Windows bij 145 FSB niet meer en bij 144 crashte spellen enz.. toen heb ik de Vcore op 1,8 gezet en toen draaide hij weer lekker stabiel :Y)

Het is dus gewoon een kwestie van zelf kijken hoever je komt. :)
Dankje. Hier heb ik wat aan :). Je kan je de Vcore aanpassen in je bios toch??

• Tweeke
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 22:42:
[...]

Ik vind je een beetje vreemd replyen in dit topic. Naar mijn mening zijn de vragen die je stelt zoekertjes die je met de FAQ bij de hand zó hebt opgelost. Een beetje zelf proberen kan trouwens ook geen kwaad :z

Iedereen die je geen tip geeft, maar je wijst op het bestaan van de FAQ/search is naar jouw mening dan niet behulpzaam genoeg ofzo :? :X

Het zou toch zo moeten zijn dat je die users bedankt voor hun suggestie, maar dat je al vreselijk veel hebt gezocht en alle beschikbare lectuur al hebt doorgespit en dat je er desondanks toch niet uit komt.... :) Ik kan me echter niet onttrekken aan het idee dat je nog helemaal niet zoveel zélf hebt uitgezocht :| :)

[ Voor 14% gewijzigd door Tweeke op 28-05-2003 22:54 . Reden: verduidelijkt ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 10:10

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 22:42:
[...]

Klopt, bij mij staat het bij Frequency and Voltage control (o.i.d). Werk hier ook in kleine stapjes en let vooral op de temperatuur nadat je dit aangepast hebt!

Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al aangegeven dat ik inderdaad beter ging kijken naar de FaQ's. Dat daarna alsnog iemand komt met een tip kon ik niet weten. Ik heb deze persoon dan ook netjes bedankt.
Iedereen die je geen tip geeft, maar je wijst op het bestaan van de FAQ/search naar jouw mening dan fout bezig
Ik heb nergens kritiek op iemand gehad in dit topic. Het enige waar ik een b-tje bot op reageerde was het feit dat ik naar www.overclocking.com werd door verwezen.Ik heb aangegeven dat ik misschien niet goed genoeg heb gezocht.

• Tweeke
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 22:57:
Ik had al aangegeven dat ik inderdaad beter ging kijken naar de FaQ's. Dat daarna alsnog iemand komt met een tip kon ik niet weten. Ik heb deze persoon dan ook netjes bedankt.

[...]

Ik heb nergens kritiek op iemand gehad in dit topic. Het enige waar ik een b-tje bot op reageerde was het feit dat ik naar www.overclocking.com werd door verwezen.Ik heb aangegeven dat ik misschien niet goed genoeg heb gezocht.
Ja, prima dat je nog ff naar die FAQ´s gaat kijken hoor, maar ben je het met me eens dat je dat misschien beter had kunnen doen voordat je dit topic opende? :)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Let idd goed op je temps bij het omhoog schroeven van je FSB en zeker de Vcore voltage. Als je stressed temps (bij 100% processor belasting, kzeg het er maar even bij :p) boven de 60 graden dreigt uit te komen is het niet meer aan te raden verder te gaan.

En ach, het is nooit slecht om mensen te helpen he? ;) Even wat globale (faq) info:

Om je temps weer een beetje normaal te krijgen moet je er een betere koeler op zetten. Het eenvoudigste is je strd koeler te vervangen door een koperen exemplaar, deze geleiden de warmte veel beter en koelen dus efficienter.
Ander punt waar je op moet letten om het maximale rendement uit je koeler te krijgen is het gebruiken van goede koelpasta/thermalpastoid/greese. Dit zit tussen je processor en koeler in en vult alle miliscule putjes en groefjes op zodat de warmte overdracht optimaal is. Artic Silver III kan ik je erg aanraden omdat er simpelweg geen beter product beschikbaar is: bij mij daalde me temps gemiddeld 3 graden, met strd koeler!

De rest vind je wel in de Faqs. :) Suc6!

Use the Search Luke...

Verwijderd

Woei aankomend tweak talent! :P

Het is al vaak gezegd..de FAQ idd.. Gaat helemaal goedkomen denk ik ;) Voortaan eventjes de FAQ lezen voordat je een draadje opent. Tnx ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.