Volwaardige speakers aan goedkoop setje

Pagina: 1
Acties:

• PdeHoog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik, een volledige audio-noob, heb een vraagje waar ik, met de search, niet helemaal uitkom:

Ik heb op dit moment een AIWA-paupersetje wat volgens de specificaties nominaal 8W, Referentie 10W en DIN Muziekvermogen: 26W per speaker kan leveren.

Ik kwam toevallig een reclame tegen van Correct waarin Infinity Reference 31 Mk2 speakers worden aangeboden voor EUR 49 p.s. Deze hebben alleen een belastbaarheid van 10-75W.

Wat gaat er gebeuren als ik deze speakers op dat setje aansluit? Komt daar nog geluid uit of moet het volume zo ver worden opengedraaid dat die versterker gaat vervormen? Jullie advies a.u.b.

Ik heb overigens de FAQ ook gelezen en volgens mij staat hier niets over in.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Je versterker zal idd gaan vervormen omdat ie niet genoeg kan leveren om de speakers goed aan te sturen.

Buiten dat zal het waarschijnlijk niet echt mooi klinken.

Een vriend van me had ook van die Infinity speakers gekocht toen bij Correct, waren denk ik iets andere.
Aangesloten op een cheapo oud JVC versterkertje, klonk niet echt geweldig... slechte bass vooral, gewoon niet mooi.

Later heeft ie een nieuwe versterker gekocht, een of andere Sony. Niet dat ik dat geweldige versterkers vind maar icm. die speakers was het een hele verbetering.

edit: Tweedehands versterker zou een oplossing zijn idd, leuke Technics/Sony/Marquant versterker uit de 70's ofzo B) Zit vaak een mooi warm geluid in :)

Dan sluit je je setje gewoon aan op de tape ingang van die versterker.

[ Voor 18% gewijzigd door dreeke op 28-05-2003 21:59 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Ik denk dat dat best een hele vooruitgang kan zijn. Je moet alleen niet verwachten dat je de buren ermee weg blaast. Maar als je dan nog eens ergens tweede hands een leuke stereo versterker op de kop kan tikken voor weinig is het denk ik een hele verbetering.

specs

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als jouw setje echt 8W sinusvermogen afgeeft dan gaan jouw buren wel klagen denk ik. Elke verdubbeling van het vermogen levert een winst op van 3dB, maar omdat onze oren logaritmisch werken heb je voor een hoorbare verdubbeling van het volume 10x zoveel vermogen. Jouw setje gaat dus half zo hard als een vesterker van 80w.

Daarnaast is de knop op je stereo ook logaritmisch, als je die onder de 50% houdt dan gaat er minder dan 1w naar je speakers.

edit: de mensen hierboven weten niet waar ze het over hebben, ik luister nu muziek met een vermogen van 0,005W.

[ Voor 12% gewijzigd door MM op 28-05-2003 22:02 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• PdeHoog
@m.m - ik tik de specs ff over:

Nominaal: 8W + 8W (6 ohm, T.H.V. 1%, 1kHz/DIN 45500)
Referentie: 10W + 10W (6 ohm, T.H.V. 10%, 1 kHz / Din 45324)
DIN MUZIEKVERMOGEN: 26W+26W
Totale harmonische vervorming: 0.08%(6W, 1kHz, 6 Ohm, DIN AUDIO)

Dit is dus alles wat er over de versterker beschreven staat. Wat je bedoelt met sinusvermogen zegt me echt heel weinig. Ik gok dat dat het signaal is dat van de versterker naar de speaker wordt gestuurd?

Edit: overigens enig idee waar ik een tweedehands versterker op de kop kan tikken? Ik woon hier in Delft, maar ik heb werkelijk geen flauw idee.

[ Voor 15% gewijzigd door PdeHoog op 28-05-2003 22:22 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

dreeke schreef op 28 mei 2003 @ 21:57:
Je versterker zal idd gaan vervormen omdat ie niet genoeg kan leveren om de speakers goed aan te sturen.
Dat is onzin, speakers vervangen van een miniset kan een enorme verbetering zijn. Aansturen kan zo'n versterker het echt wel (zelfs de allergrootste speaker lukt makkelijk, 30 watt vermogen heeft elke miniset tegenwoordig wel, en dat is meer dan zat om alles herrie te laten maken en niet te vervormen door "te weinig vermogen"). 8 Watt is meer dan genoeg om op 'luisterniveau' geluid te geven, alleen moet je niet de versterker heel erg hard extreem gaan zetten. Het gaat in elk geval niet zachter worden dan nu, of hooguit 3db ofzo, als de gevoeligheid van je huidige speakers 3db hoger is :)

Alleen als je miniset een verplichte equalizer heeft, die de nadelen van de bijgeleverde boxen moet wegpoetsen kan dat met "normale" speakers weleens heel erg overdreven basserig gaan klinken enzo.

Maar over het algemeen is het een enorme verbetering, het is zowiezo een eerste stap in de richting van echt hifi en ik heb het met mijn (door mezelf nieuw gekochte :P) akai miniset uit 1992 ook zo gedaaan. Een losse versterker daarna was overigens ook een duidelijke vooruitgang en daarna ben ik door gaan bouwen :).

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 28-05-2003 22:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:21

Stewie!

Keen must die!

dreeke schreef op 28 mei 2003 @ 21:57:
Een vriend van me had ook van die Infinity speakers gekocht toen bij Correct, waren denk ik iets andere.
wat is de website van correct?

Koop gewoon een 2de hands marantz idd erbij. Altijd goed die dingen B)

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

dreeke schreef op 28 May 2003 @ 21:57:

edit: Tweedehands versterker zou een oplossing zijn idd, leuke Technics/Sony/Marquant versterker uit de 70's ofzo B) Zit vaak een mooi warm geluid in :)
Ik hoop dat je Marantz bedoelt? :D

Anders kan hij beter zijn Aiwa blijven gebruiken, daar heb ik dan meer vertrouwen in.

Aan TS: Die Infinity's zijn niet van die zware Speakers, die kan je Aiwa makkelijk aansturen. Het klinkt geheid beter dan wat je nu hebt.

Echter kun je er nog meer uithalen (meer controle/strakker laag) door er een beetje fatsoenlijke versterker aan te hangen.

In het kader van "Ik begin met Upgraden" is dit een eerste goede stap, de tweede is dan een leuke versterker/receiver. (Desnoods wat leuks tweedehands scoren zoals Dreeke al zegt.)

edit:

Damn, zit ik beknopt JvS zijn verhaal over te typen. :P

PdeHoog schreef op 28 May 2003 @ 22:21:
@m.m - ik tik de specs ff over:

Nominaal: 8W + 8W (6 ohm, T.H.V. 1%, 1kHz/DIN 45500)
Referentie: 10W + 10W (6 ohm, T.H.V. 10%, 1 kHz / Din 45324)
DIN MUZIEKVERMOGEN: 26W+26W
Totale harmonische vervorming: 0.08%(6W, 1kHz, 6 Ohm, DIN AUDIO)
Dat zijn geen denderende specs, maar het is dan ook een minisetje. Alsnog kun je die Infinity's er wel aan hangen.
Dit is dus alles wat er over de versterker beschreven staat. Wat je bedoelt met sinusvermogen zegt me echt heel weinig. Ik gok dat dat het signaal is dat van de versterker naar de speaker wordt gestuurd?
Nah, dat is het continue vermogen wat je Amp kan leveren, in jouw geval noemen ze dat "nominaal" echter is dat al een tamelijk optimistische meting met 1% vervorming. Laat dat de pret niet drukken. ;) (Vaak wordt gemeten in de vorm van "80Watt per channel, 8 Ohm (er is meer vermogen op 6 Ohm, naarmate de weerstand daalt, stijgt het vermogen) 20-20000Khz, (frequentiebereik) 0.002% THD (vervorming) )
Edit: overigens enig idee waar ik een tweedehands versterker op de kop kan tikken? Ik woon hier in Delft, maar ik heb werkelijk geen flauw idee.
www.marktplaats.nl is een goed punt om te beginnen denk ik. :) De ViaVia is ook een idee. :)

[ Voor 50% gewijzigd door GaMeOvEr op 28-05-2003 22:42 . Reden: Aanvulling. ]

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

DaMorpheus schreef op 28 May 2003 @ 22:34:
wat is de website van correct?
Raar maar waar: Die hebben ze niet....

Aannames zijn fataal.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:21

Stewie!

Keen must die!

GaMeOvEr schreef op 28 May 2003 @ 22:36:
[...]

Raar maar waar: Die hebben ze niet....
:(

En marquant is iid brak :r

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• PdeHoog
Iemand enig idee of Correct morgen open is :)? Ik denk dat ik het maar ga doen als ik jullie verhalen zo lees. Ben benieuwd......

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Sorry, ik bedoelde natuurlijk Marantz en niet Marquant :o :o :o

Ik heb een Aiwa AV-X100 versterker die volgens de handleiding 2x 90 watt levert (in stereo mode), en hoe dat gemeten is of hoe ze er bij komen weet ik verder niet.

De ouders van een vriend van me hadden deze toen nieuw gekocht ter vervanging van een knetteroude loeizware Sony versterker. (type weet ik ook niet, groot grijs ding met grote vu meters en een enorm koelblok achterop)

Hun speakers waren BNS speakers, klonken prima met die oude Sony. Met die Aiwa erop was het een ramp.
Je hield geen bass meer over en als je het een klein beetje harder zette ging alles helemaal vervormen.

Toen heb ik em van ze overgekocht, JBL XL 1000 speakers eraan gehangen en het klinkt goed (iig zoals het zou moeten klinken).
Maar op die BNS speakers kon je er echt niet met plezier naar luisteren gewoon.

Vandaar dat ik de opmering maakte dat het ws. wel zou gaan vervormen. Dat is mijn ervaring, maar verder heb ik er geen overtuigende feiten over enzo 8)7

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Correct zal op Hemelvaart ook wel dicht zijn, net als iedere andere normale zaak. :)

Aannames zijn fataal.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
GaMeOvEr schreef op 28 May 2003 @ 22:43:
Correct zal op Hemelvaart ook wel dicht zijn, net als iedere andere normale zaak. :)
Hier in de buurt zijn iig vlooienmarkten: Genoeg rommel dus, en grote kans om een fatsoenlijke amp te scoren.

Ik heb jaren een Superscope amp gehad. (=Marantz). Dat ding klonk warmer en beter dan een 2-jaar oude amp van toen 500 piek, terwijl die antieke (jaren '70) 10 piek was.

Ouwe shit 0wns, onverwoestbaar :)

(* DJSmiley heeft hier ook nog een Quad 405, ook niet te slopen)

• PdeHoog
GaMeOvEr schreef op 28 mei 2003 @ 22:43:
Ik wed dat als je morgen op Alexandrium (voor degenen die dat niets zegt: een groot woonwinkelcentrum met Media Markt) in Rotterdam-Alexanderpolder gaat kijken, dat ze toch echt open zijn.

Vandaar mijn stille hoop.....

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
m.m schreef op 28 May 2003 @ 22:00:
Als jouw setje echt 8W sinusvermogen afgeeft dan gaan jouw buren wel klagen denk ik. Elke verdubbeling van het vermogen levert een winst op van 3dB, maar omdat onze oren logaritmisch werken heb je voor een hoorbare verdubbeling van het volume 10x zoveel vermogen. Jouw setje gaat dus half zo hard als een vesterker van 80w.

Daarnaast is de knop op je stereo ook logaritmisch, als je die onder de 50% houdt dan gaat er minder dan 1w naar je speakers.

edit: de mensen hierboven weten niet waar ze het over hebben, ik luister nu muziek met een vermogen van 0,005W.
Ik geloof niet dat ik iets gezegd heb dat te maken had met wattages, ik zei alleen dat ik denk dat zijn Aiwa setje niet fatsoenlijk geluid uit die Infinity's krijgt zo hard dat de buren komen klagen. Denk wel dat het een verbetering is.
PdeHoog schreef op 28 May 2003 @ 22:21:

Hmm ik woon ook in Delft en ik weet inderdaad zo snel niet iets. Misschien eens kijken op Marktplaats ofzo. Of post het eens op de prikborden van de verschillende studentencomplexen.

specs

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

PdeHoog schreef op 28 May 2003 @ 22:57:
[...]

Ik wed dat als je morgen op Alexandrium (voor degenen die dat niets zegt: een groot woonwinkelcentrum met Media Markt) in Rotterdam-Alexanderpolder gaat kijken, dat ze toch echt open zijn.

Vandaar mijn stille hoop.....
domper op de hoop: Dat zijn die woonboulevards...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1