disks van raid array testen met smart

Pagina: 1
Acties:

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
ik heb een kt7a-raid
heb er 2 maxtor 20gb op in stripe-mode
nou vraag ik me langzamerhand af of mijn schijven nog wel lekker zijn..de kt7a heeft geen smart
heb voor mn vriendin onlangs een systeem in elkaar gezet met een mobo welke wel smart kan

kan ik de schijven een voor even uit de raid halen (systeem blijft uit) en in haar systeem smart testen, of herkent de raid array na plaatsen in ander systeem de schijven niet meer :?

haar mobo is een as--rock k7-vt2

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dat kun je gewoon doen :) Zolang je maar niks aan de data van de schijven verandert (formatteren etc :P )

• Losha

Losha

Topicstarter
waar staan de gegevens van een raid array dan eigenlijk :?
je kunt wel wisselen tussen controllers..tus moet de raid info op de schijf staan...vraag me DAAROM af of een andere (single) controller deze info niet verpest...

[edit] we gaan ff smarten dan ..hoop dat het goed blijft ..anders losha erg sip wordt :'(

[ Voor 18% gewijzigd door Losha op 28-05-2003 20:11 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Je kt7a ondersteunt ook smart. Doet elk moederbord van de laatste tig (in ieder geval 4) jaar Alleen je RAID-controller niet. dus als je hem aan je gewone aansluiting hangt, dan werkt het ook wel.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Inderdaad zoals je zelf zegt wordt RAID array gegevens op disk weggeschreven. Dat is logisch ook want waar zouden deze anders bewaard moeten blijven, In het geheugen van de RAID kaart??? Als dat het geval zou zijn, dan heb je bij het wisselen van bv een defecte controller dus een probleem hebben.

Ik heb zelf ook een aantal disks in RAID draaien en bij het vermoeden dat een disk stuk is, koppel ik deze even aan de IDE poort van het moederbord, en boot met een test floppy waarop een test programmaatje staat om de disk te testen. Het wisselen van de disks wel even je PC van de stroom afhalen.

Iedere Disk fabrikant heeft wel een tooltje op hun site staan om de disks te testen. Dus even downloaden en op diskette zetten. Wat BalusC zegt je moet geen data gaan schrijven op de disks, dus ook met de disk testtool oppassen dat je geen lowlevel format doet.

SuCCes ErmEE

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Losha schreef op 28 May 2003 @ 20:10:
waar staan de gegevens van een raid array dan eigenlijk :?
Op de MBR van de schijven dus :)
je kunt wel wisselen tussen controllers..tus moet de raid info op de schijf staan...vraag me DAAROM af of een andere (single) controller deze info niet verpest...
De data is totaal onherkenbaar. Je verlies de data alleen als je opnieuw partitioneert en formatteert :)

• Losha

Losha

Topicstarter
ok..schijven gechecked..zijn nog ok maar seek en calibration staan er aan te komen ..ooit
evengoed heb ik nog nooit iets van smart gevonden op de kt7a...maar kan aan mij liggen
heb ook nooit echt schijven op de gewone ide..hehe voor de grap us proberen met een oude schijf
Pagina: 1