Zeer zware computercrash

Pagina: 1
Acties:

• snoipoip
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-04-2025
Laatst zat ik lekker achter mijn pc Warcraft III te spelen. Totdat de computer zo ineens helemaal uitging. Op de aan-knop drukken had geen nut meer.

Ik heb hem toen naar een computerzaak gebracht en gezegd hoe het allemaal zat. Na 3 dagen krijg ik m'n pc terug, want die was "gemaakt". Ze hadden de bios gereset. Ze zeiden dat de processor zichzelf had overgeclocked naar 2000 Mhz.

Ik kom dus thuis, sluit m'n computer aan en toen deed de harde schijf het niet meer. Ik weer naar die winkel om een nieuwe harddisk aan te schaffen. Nu dacht ik dat het probleem nu opgelost was met zo'n nieuwe harde schijf.
Nou hij heeft het een maandje gedaan en gisteren kreeg ik dus weer hetzelfde probleem. Alleen was ik nu geen warcraft aan het spelen, maar gewoon aan het surfen.
Hij doet nu dus weer helemaal niks meer als je op de aan-knop drukt. Weet iemand misschien waar dit aan ligt? Ik heb wel aardig verstand van computers, maar alleen als ik een soort van ERROR krijg.

Plz. help me, zodat ik niet hardware hoef aan te schaffen wat eigenlijk niet nodig is.

En ja, m'n stopcontact is geaard. Ik gebruik namelijk al 3 jaar dezelfde, dus lijkt me wel heel vaag als ie ineens gaat flippen.

Het ledje binnenin het moederboard brand groen (het is een asus p4b)

[ Voor 11% gewijzigd door snoipoip op 28-05-2003 20:38 ]

• snoipoip
Ow ja, voordat ik het vergeet: ik heb een : p4 1500 mhz 394 MB RAM GF4ti4200 een 40 gig harddisk en een 300 watt voeding.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:05
Het eerste waar ik dan aan ga denken is: Is je computer wel geaard?
En maakt er nergens een log hangende connecter geen contact met één of ander?

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
snoipoip schreef op 28 May 2003 @ 19:07:
Laatst zat ik lekker achter mijn pc Warcraft III te spelen. Totdat de computer zo ineens helemaal uitging. Op de aan-knop drukken had geen nut meer.

Ik heb hem toen naar een computerzaak gebracht en gezegd hoe het allemaal zat. Na 3 dagen krijg ik m'n pc terug, want die was "gemaakt". Ze hadden de bios gereset. Ze zeiden dat de processor zichzelf had overgeclocked naar 2000 Mhz.

Ik kom dus thuis, sluit m'n computer aan en toen deed de harde schijf het niet meer. Ik weer naar die winkel om een nieuwe harddisk aan te schaffen. Nu dacht ik dat het probleem nu opgelost was met zo'n nieuwe harde schijf.
Nou hij heeft het een maandje gedaan en gisteren kreeg ik dus weer hetzelfde probleem. Alleen was ik nu geen warcraft aan het spelen, maar gewoon aan het surfen.
Hij doet nu dus weer helemaal niks meer als je op de aan-knop drukt. Weet iemand misschien waar dit aan ligt? Ik heb wel aardig verstand van computers, maar alleen als ik een soort van ERROR krijg.

Plz. help me, zodat ik niet hardware hoef aan te schaffen wat eigenlijk niet nodig is.
Aaangezien de computer niet eens meer aangezet kan worden, denk ik in eerste instantie aan een kapotte voeding.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is je voeding nog wel 100% in orde.. als zelfs je aan/uit het niet meer doet, kan of je mobo of je voeding het niet meer jofel doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik denk dat het mobo een beetje gaar is, de voeding kan ook. Ik heb het ook wel eens gehad maar niet na een crash. Gewoon na de laatste keer uitzetten. Mobo is toen vervangen en alles was ok. Misschien dat je een ander mobo/voeding kan regelen en het daarmee uit proberen.

Verwijderd

Het zou aan je voeding kunnen liggen. Ik kan me niet voorstellen dat een pc niet meer aan gaat door een bios-fout.
Wat ook nog wel eens voor rare problemen kan zorgen: is je stopcontact wel geaard.

Gaat de pc echt helemaal niet meer aan? Is er een lampje wat aangeeft of hij stroom heeft (groen) of dat er iets mis is (rood), of heb je bijv. een MSI bord wat d.m.v. een serie leds aangeeft wat er mis is/kan zijn.

Daarvoor zul je toch wat meer info moeten posten.

Bovendien heb je een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif edit knopje om je bericht aan te passen, zo hoef je je topic niet onnodig te kicken :)

Edit, lijkt als spuit 11 maar ik tiepte er wat langer over :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 19:12 ]

Verwijderd

Is het aan/ uit knopje misschien een beetje beklemt?

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 19:12:
Is het aan/ uit knopje misschien een beetje beklemt?
Of hij moet hem +-10seconden ingedrukt houden ;)

Verwijderd

Aarding is wel het laatste waar ik aan zou denken. Is dan ook een redelijk onzin-antwoord, of je computer nu geaard is of niet, hij moet altijd _iets_ doen.

Ik vrees dat wij je niet verder kunnen helpen. De waarheid is nl. dat dit zo ongeveer door elk component in je PC veroorzaakt kan worden, zelfs een kapotte CD-rom zou dit kunnen doen (als hij de 12V kortsluit bv.). De enige manier om er achter te komen waar het aan ligt, is door componenten te wisselen net zo lang tot je de boosdoener geisoleerd hebt.

Het enige wat je kunt proberen is beginnen met het resetten van je CMOS, en daarna je computer zo kaal mogelijk opstarten. Probeer het eerst eens met alleen mobo+geheugen+vga. De schakelaartjes in de kast kun je uitsluiten als boosdoeners door zelf het contact even te maken met een schroevendraaiertje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 19:19:
Aarding is wel het laatste waar ik aan zou denken. Is dan ook een redelijk onzin-antwoord, of je computer nu geaard is of niet, hij moet altijd _iets_ doen.
Ik heb het alleen zelf aan de lijve ondervonden, ik ga niet iets posten als ik het niet kan onderbouwen.
Dus in hoeverre het een ""redelijk onzin-antwoord" is kan jij niet beoordelen maar wel degene die naar eigen ervaring zoiets post om een ander te helpen, want daar zitten we hier toch voor :)

Verwijderd

Denk eens aan je CMOS battery. Mijne was ene keer helemaal kadoek. geen leven er meer in te krijgen. Nieuwe battery erin en hij boote weer als een tiet :)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10
Leen es een andere voeding en probeer dat ff.. Ga niet lukraak HD's vervangen ofzo.. Dat heeft niet zo verschrikkelijk veel zin: Mijn auto rijdt niet meer dus ik ga eens een wiel vervangen. Kijken of het helpt.

UNOX: The worst operating system

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06-2025
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 19:56:
Denk eens aan je CMOS battery. Mijne was ene keer helemaal kadoek. geen leven er meer in te krijgen. Nieuwe battery erin en hij boote weer als een tiet :)
Lijkt me niet, anders kan die winkel niet de bios resetten, en gereset istie al als de batterij op is.

Probeer een andere voeding. :)

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• snoipoip
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 19:19:

Ik vrees dat wij je niet verder kunnen helpen. De waarheid is nl. dat dit zo ongeveer door elk component in je PC veroorzaakt kan worden, zelfs een kapotte CD-rom zou dit kunnen doen (als hij de 12V kortsluit bv.). De enige manier om er achter te komen waar het aan ligt, is door componenten te wisselen net zo lang tot je de boosdoener geisoleerd hebt.

Het enige wat je kunt proberen is beginnen met het resetten van je CMOS, en daarna je computer zo kaal mogelijk opstarten. Probeer het eerst eens met alleen mobo+geheugen+vga. De schakelaartjes in de kast kun je uitsluiten als boosdoeners door zelf het contact even te maken met een schroevendraaiertje.
Ja het probleem is dus alleen dan dat het gebeurd na ongeveer 2 maanden nadat ik de cmos het gereset. Dus dan duurt het een jaar of 2 voordat ik er achter ben :)

• snoipoip
Sjoko schreef op 28 May 2003 @ 20:07:
Leen es een andere voeding en probeer dat ff.. Ga niet lukraak HD's vervangen ofzo.. Dat heeft niet zo verschrikkelijk veel zin: Mijn auto rijdt niet meer dus ik ga eens een wiel vervangen. Kijken of het helpt.
Nou kijk het zat zo: Ik had de pc (2 maanden terug) dus naar een zaak gebracht. Hij deed toen hetzelfde als nu (niet meer opstarten dus) en toen hebben ze m'n cmos gereset. Enfin, toen wilde ik hem dus thuis opstarten en toen kreeg ik een Boot Failure. De harddisk heb ik in 2 andere pc's geprobeerd, maar ie was helemaal kaduuk. Dus toen heb ik een nieuwe aangeschaft. Verder heeft het nix met de HDD te maken.
Uit alle reacties maak ik op dat het dus van alles kan zijn en dat ik mooi KL*TE. :(

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:10
snoipoip schreef op 28 mei 2003 @ 20:43:
[...]
De harddisk heb ik in 2 andere pc's geprobeerd, maar ie was helemaal kaduuk. Dus toen heb ik een nieuwe aangeschaft. Verder heeft het nix met de HDD te maken.
ik wil toch nog ff doorzeuren over die schijf hoor :P Heb je die getest met het tooltje van de fabrikant? (zoals drive fitness test van IBM). Ik vind het namelijk een tikje te toevallig dat zo'n ding ineens stuk zou zijn.
Kan btw ook met de voeding te maken hebben. Als je geen garantie meer hebt: schroef de voeding eens open en check op ontplofte danwel bolstaande condensatoren.
En leen nog steeds eerst even een andere voeding :)

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Dus in hoeverre het een ""redelijk onzin-antwoord" is kan jij niet beoordelen
En of ik dat kan beoordelen. Als je op de power knop drukt, en er gebeurt niets, is aarding wel het laatste waar je aan moet denken. Dat jij dit extreem zeldzame geval (blijkbaar) een keer hebt meegemaakt, doet daar niets aan af.

Als je in Nederland hoefgetrappel hoort, moet je aan paarden denken, niet aan zebra's.
Ja het probleem is dus alleen dan dat het gebeurd na ongeveer 2 maanden nadat ik de cmos het gereset. Dus dan duurt het een jaar of 2 voordat ik er achter ben
begrijp ik hier uit dat het probleem opgelost is zodra je het CMOS reset?

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 10:53
snoipoip schreef op 28 May 2003 @ 19:07:

Ze zeiden dat de processor zichzelf had overgeclocked naar 2000 Mhz.
Dat lijkt me sterk, iemand heeft de FSB op 133 gezet ipv 100 :X

• snoipoip
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 21:18:
[...]

En of ik dat kan beoordelen. Als je op de power knop drukt, en er gebeurt niets, is aarding wel het laatste waar je aan moet denken. Dat jij dit extreem zeldzame geval (blijkbaar) een keer hebt meegemaakt, doet daar niets aan af.

Als je in Nederland hoefgetrappel hoort, moet je aan paarden denken, niet aan zebra's.

[...]

begrijp ik hier uit dat het probleem opgelost is zodra je het CMOS reset?
Ja dat klopt, maar ik denk dat ie het dan over een maandje ofzo weer niet meer doet. Hij werd trouwens ook met de week langzamer. :(

Verwijderd

Installeer eens een motherboard-monitor tool, en check het voltage van het batterijtje. Het zou kunnen dat de batterij leeg is.. Het feit dat een CMOS reset het probleem oplost, sluit wel gelijk zo ongeveer al het andere uit. Hooguit zou je voeding dan nog een kandidaat kunnen zijn.

• snoipoip
Kan ik er nu vanuit gaan dat het een kapotte voeding is?? Samengevat: Ledje op asus p4b moederboard brand groen. Stopcontact is geaard.

Weet iemand ook toevallig hoe je de CMOS reset op een ASUS P4B?

Verwijderd

Ik denk niet dat je er van uit kunt gaan dat de voeding kapot is. Het kan je voeding zijn, maar ook het batterijtje van het CMOS zelf, of het mobo.

Je kunt al een hoop wijzer worden door MBM (motherboard monitor) te downloaden en eens te kijken wat die van de voltages zegt.

Voor het resetten moet je even in je manual kijken, of deze even downloaden van www.asus.com.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe weten ze nou of hij is geoverclocked als ze het bios moeten resetten voordatie weer werkt? Zou voeding kunnen zijn, of een of andere apraratuur dat niet fijn meewerkt. Als je je pc aan zet, gaan dan nog wel de fans draaien?

• snoipoip
frim schreef op 30 May 2003 @ 18:59:
Hoe weten ze nou of hij is geoverclocked als ze het bios moeten resetten voordatie weer werkt? Zou voeding kunnen zijn, of een of andere apraratuur dat niet fijn meewerkt. Als je je pc aan zet, gaan dan nog wel de fans draaien?
Nope, het blijft gewoon helemaal stil, er brand maar 1 lampje en dat is degene van het moederboard.

• snoipoip
Ik heb nu geprobeerd de bios te resetten , maar hij doet nog steeds niks.

Ik was ook nog wat vergeten te melden, misschien is dat van toepassing: Toen de pc de eerste keer kapot ging heb ik de hele voeding uit elkaar geschoeft, daarna weer in elkaar gezet. Toen ik hem toen aanzette deed de pc het weer. Maar toen ik hem daarna rebootte deed ie weer helemaal niks meer.

Misschien worden jullie hier wijzer uit dan ik

Verwijderd

Zou je mss eens de voltages kunnen geven van de 12 en 5 volt lijnen? Kun je zien of als er veel afwijking inzit, ik denk eigenlijk ook aan een rotte voeding.

Draait de koeler van de voeding wel nog deftelijk?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 19:22 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Die HDD kan ook puur toeval geweest zijn of door het vervoeren.
Je kan er vanuit gaan dat die het daar (bij de winkel) nog wel gedaan heeft, anders geven ze hem niet terug :)

Wat eerste bij mij opkomt is slechte voeding, onstabiel moederbord, of onstabiel geheugen. Stof kan ook een oorzaak zijn maar dan had je het vast wel gezien.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:47
Als je die PC aandoet, gaan de fans dan allemaal draaien, of blijft het allemaal stil?

Als alles stil blijft: pak die voedingstekker uit het moederbord, zoek pin 14 op (die is altijd grijs of groen) en verbind dat ding met een paperclip met een willekeurige zwarte draad, zoals degene die ernaast zit. Als de voeding nu niet begint, is die voeding gewoon gestorven.

Opgeblazen voedingen komen tegenwoordig steeds meer voor, vaak zijn het van die goedkope rotdingetjes waar spontaan elco's uitknallen. had laatst ook nog zo'n ding, vond het vreemd dat er twee stokjes met een stukje tape eromheen op de print stonden. Toen ik even later het elco-kapje in de fan terugvond, wist ik wat dat tapeje om die twee stokjes heen geweest was :P

Verwijderd

snoipoip schreef op 30 May 2003 @ 19:37:
[...]

Nope, het blijft gewoon helemaal stil, er brand maar 1 lampje en dat is degene van het moederboard.
Ik verdenk toch de voeding hoor. De PC van m'n pa heeft heel zelden ook af en toe van die kuren. Echt van die gruwelijk irritante klachten zijn dit. Het is me dus een keer overkomen, dat ik wel 6x die aan- en uitknop moest indrukken, voordat hij het deed. Op het moment dat je de knop indrukte flitsten de ledjes (power en hdd-act.) even aan, om meteen weer te doven. En nu doet hij het alweer maanden zonder problemen. :?

De volgende keer, dat hij echt moeilijk gaat doen, komt er een nieuwe voeding in.

• OverSoft
  • Laatst online: 06-08 11:46
Vooral target voedingen willen het nogal eens begeven, omdat ze er maar 200volt condensators in hebben gedaan... hoe DOM... (in theorie willen ze wel werken, maar int echt blijkt dat toch niet te kunnen... denk aan een piekje in de netspanning, BAF, condensators kaduuk)

Ik verdenk iig de voeding, weet het bijna 100% zeker. Hoewel het wel wazig is dat als je de cmos reset dat ie het dan wel doet. Dus de voeding is brak, of het mobo, of JIJ, met bios instellingen kloten.

• snoipoip
Nou aan mij zal et niet liggen :), ik loop nooit in de bios te kloten.

Maar btw: helemaal nix doet het dus he, alleen een lampje op het MOBO. Ook geen enkel lampje power of hdd-act. Gewoon superstil. En de bios resetten gaat nu dus ook al niet meer dus het lijkt mij dat er gewoon een nieuwe voeding in gaat. Dan maar gelijk zo'n 550 watt.
Trouwens... kan je b.v. wel even testen of de voeding kapot is door b.v. een oudere voeding er even in te zetten? Dat is dus een voeding van een pII 400 mhz. Geen 300 watt, ik zou niet weten hoeveel, want ik heb em niet bij de hand.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:02
Is je reset knop niet blijven hangen? Dat had ik een keer, en daar kwam ik pas heeeeeel laat achter. Computer deed tot die tijd helemaal niets.

No production networks were harmed during this posting

• lastramada
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12-2021
Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad.
PC niet meer aan kunnen zetten en dan weer wel.

Tot vorige week vrijdag, rook en geknetter......
Condensator in de voeding gaan lekken, kortsluiting.

Schade: voeding, mobo, proc, 2 harde schijven en een cd-rom stuk.

Ik vertrouwde de voeding al een tijdje niet.
Had Ik hem nou maar evevn opengemaakt en negekeken.
Maar je, achteraf kijk je een koe in z'n r**t.

Dus wees wijzer als mij en kijk de boel goed na om erger te voorkomen.
En je weet, brand is erger dus...
PC stond ook welleens 's nachts te draaien...., je moet er niet aan denken.

SUCCES ;)

• lastramada
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12-2021
lastramada schreef op 03 juni 2003 @ 20:44:
Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad.
PC niet meer aan kunnen zetten en dan weer wel.

Tot vorige week vrijdag, rook en geknetter......
Condensator in de voeding gaan lekken, kortsluiting.

Schade: voeding, mobo, proc, 2 harde schijven en een cd-rom stuk.

Ik vertrouwde de voeding al een tijdje niet.
Had Ik hem nou maar evevn opengemaakt en nagekeken.
Maar je, achteraf kijk je een koe in z'n r**t.

Dus wees wijzer als mij en kijk de boel goed na om erger te voorkomen.
En je weet, brand is erger dus...
PC stond ook welleens 's nachts te draaien...., je moet er niet aan denken.

SUCCES ;)

• snoipoip
HOI HOI, hij doet het weer, ik heb nu gewoon m'n bios gereset en alles doet het weer. Alleen nu bestaat er een grote kans dat ik over een maandje weer hetzelfde gedoe krijg. Heeft nou iemand een clue wat er eigenlijk aan de hand was.

btw: S3 tnx voor die reply over dat pin14 gedoe. M'n voeding was dus niet verrot.

• snoipoip
Nou hij doet het weer, maar HOE................

Kreeg gister (na een uur of vier de pc aan te hebben laten staan) een partij pieptonen uit de pc speaker. Ik zou niet weten waar dat allemaal vandaan kwam :S

Weet iemand waarop dit duid?

• OverSoft
  • Laatst online: 06-08 11:46
snoipoip schreef op 07 juni 2003 @ 14:36:
Nou hij doet het weer, maar HOE................

Kreeg gister (na een uur of vier de pc aan te hebben laten staan) een partij pieptonen uit de pc speaker. Ik zou niet weten waar dat allemaal vandaan kwam :S

Weet iemand waarop dit duid?
voeding of mobo brak, zoals al 10000x gezegd is...

Verwijderd

meer dan waarschijnlijk sluit ik me aan bij voeding of mobo die brak is.
Tel hoeveel biep geluiden, en dit kun je dan opzoeken welk onderdeel kapot is.
klinkt wel zoiets als voeding die teveel geeft,en overspanning op onderdelen?

Of 2de optie...koop een apple 8) heb je minder last van die dingen
(no flame intended)

• snoipoip
tja, voeding of mobo, dat snap ik. Maar het probleem is dat als ik er straks 1 van de 2 aanschaf het misschien de ander is. :S
Pagina: 1