[RAID-5/LINUX] Extra schijf

Pagina: 1
Acties:

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 20:20
Weet iemand of het mogelijk is om bij een SOFTWAREMATIGE RAID-5 array
(onder linux) een extra schijf te plaatsen, MET behoud van data?

b.v.
1ste situatie = 3 HDD in RAID-5
2d situatie = 4 HDD in RAID-5

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-03 10:09
kan volgens mij niet,bij hardwarematig kan het zowiezo niet,softwarematig in winnt/2k/xp kan het ook niet dus ik zou ervan uitgaan dat het niet gaat.
een schijf toevoegen kan volgens mij alleen als je jbod (just a bunch of drives) draait.
voorzover ik weet moet je dus je hele array opnieuw aanmaken.

• ArchRAIDen
Hardware matig niet?

artikel door Femme:
reviews: Hardware en software RAID 5 performance in Windows XP

in de conclusie noemen ze o.a. features van hardware RAID-5 controllers....
online capacity expansion.

OK, ik kan me voorstellen dat dat veel tijd in beslag gaat nemen omdat hij z'n data dan over een extra disk moet verdelen / RAID array opnieuw opbouwen.
Ik ben al druk aan het zoeken, maar kan nog niet iets concreets vinden.
Er is natuurlijk de mogelijkheid van HOT spares in je array
die bij het array genomen worden zodra een schijf uit de bestaande array wegvalt.
Dus vraag ik me af hoe het dan zit met die online capacity expansion.

Oh ja,

http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-4.html#ss4.6

Software RAID howto voor linux

Er wordt hier alleen niet gesproken als je er later nog een disk bij wilt plaatsen,
dat je dan bijvoorbeeld die config zou kunnen aanpassen met een extra disc
en dan je array opnieuw builden.

[ Voor 20% gewijzigd door ArchRAIDen op 28-05-2003 22:19 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40

The Third Man

The Third Jellyfish

Hmm, slecht nieuws:
Note that for a RAID 5 array all data on the virtual disk
it creates is spread out over all three drives at a rather fine grained
level and stored redundantly on all three drives such that it can
be recovered if only two of the drives are working. Adding a single
drive to this sort of a configuration breaks all the redundancy and
would require that it be redistributed so that any three drives working
will allow the data to come off properly. I would be surprised if there
are controllers allowing this on RAID 5.
Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar ik gok zo dat het waarschijnlijk minder werk kost om alles te backuppen en een nieuwe array te maken.

EDIT
Nog meer:
RAID 5 is created with a number of chunks like in RAID 0, but part of these chunks consist of odd data blocks uniformly on all of the existing partition of the array. In the case some disk crashes, the array continue to work, however with less speed. And information from the broken disk will be restored according of contents of odd blocks. By adding a spare disk, information can be reconstructed and the workability of the array will be fully restored. It goes without saying that there is a way to do all that "on the fly" without turning off system. However, because it is necessary to reorganize all odd data blocks, it's impossible to change the size of an existing RAID 5 array without removing all data on it.

[ Voor 35% gewijzigd door The Third Man op 28-05-2003 22:52 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
ik heb wel eens een experimenteel progsel ergens gezien die dat zou kunnen.
Ik zat net ff zelf op mijn fileserver te kijken wat voor tootljes er standaard op staan, maar meneer RedHat vond het blijkbaar niet nodig om er een man-page bij te leveren :(
Mischien dat je online wat zou kunnen vinden.

Met Raidhotadd kun je dus een defecte drive vervangen en rebuilden (weet ik nog uit recent verleden)
Blijft eigenlijk over raidreconf (in /sbin/)

edit: de manpage van raidreconf
Is dus het tooltje wat je zoekt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door TD-er op 28-05-2003 23:06 . Reden: man-page toegevoegd ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-03 10:32
eppo666 schreef op 28 mei 2003 @ 20:46:
kan volgens mij niet,bij hardwarematig kan het zowiezo niet,softwarematig in winnt/2k/xp kan het ook niet...
Het kan zowel hardwarematig als softwarematig. Je moet er wel de juiste hardware (goede controller) en software (goede volume manager) voor hebben :)

Ik weet niet wat Linux allemaal te bieden heeft op dit gebied maar als het met software onder UNIX en zelfs Windows kan, dan moet het ook mogelijk zijn onder Linux.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• ArchRAIDen
eej, die raidreconf tool lijkt me idd wel wat :)
data 'schijnt' behouden te blijven als je je array natuurlijk groter maakt.
zal alleen wel een tijd in beslag nemen neem ik aan.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Zoals al anderen hebben gezegd, het kan best met een goede RAID controller. Alleen de partitie zal niet meegaan in formaat, dus dat moet aangepast worden.

Ik weet niet genoeg van Linux om suggesties te geven hoe je dit zou kunnen doen in Linux, maar partitie managers kunnen het in Windows, dus misschien is er zo iets dergelijks ook voor Linux (of heeft Linux dit zelf).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
ArchRAIDen schreef op 28 May 2003 @ 23:15:
eej, die raidreconf tool lijkt me idd wel wat :)
data 'schijnt' behouden te blijven als je je array natuurlijk groter maakt.
zal alleen wel een tijd in beslag nemen neem ik aan.
Ik denk dat die reconf operatie even lang er over doet, als een complete rebuild, wanneer je een schijf vervangen hebt of een crash gehad hebt.
Op mijn 4-disc-RAID-5 kost dit ongeveer 3 uur (80GB 5400 rpm schijven, VIA-chipset)
Ik denk dat het sneller en veiliger is om de alle data naar een andere plaats te kopieren en het dan opnieuw op te bouwen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1