Toon posts:

Extended BIOS faalt.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal!

Pas geleden heb ik een PC inelkaar gezet, met ondermeer de volgende configuratie:

ASUS P4C800 Deluxe
Saphire Readon 9700 Atlantis Pro
Maxtor 6Y080P0
en verder combinatie met DVD/CDR.
512MB DDR-2.0

Het eerste wat ik wilde doen, was de HDD van Maxtor even checken met Powerdiag. Maar, het gaat al van te voren fout tijdens de POST, het draaien van HIMEM (in CONFIG.SYS) en tenslotte de detectie van de HDD loopt spaak.

Bij het opstarten:

No Drive attached to FastTrack Controller.
The BIOS is not installed.

Bij HIMEM.SYS:
Adresline A20 already Enabled

En met PowerDiag:
Installation Confirmation Code: 04.

Hmmm, wat wel werkt is dat de Maxtor WEL gedetecteerd wordt in de BIOS, maar
NIET in PowerDiag van MAXTOR. Ga ik met PowerDiag verder kijken, dan zie ik:

Power connection...........Passed
Interface connection.......Passed
Master/Slave Jumpers.....Passed
Bios Extension Support...Failed
Partition Information.......Failed

Ik heb vanwege de 9700 Atlantis Pro een BIOS-upgrade uitgevoerd, dat goed ging, namelijk naar versie 6 (06/05/2003).

Er is bij mijn weten een verband tussen de A20-Line en de Extended BIOS-Support.
Als deze om een een of een andere reden niet werkt, dan valt de Extended BIOS-support dus ook weg.

Mijn vraag is:
Wat kan ik hier aan doen? Misschien de mainboard jumpersettings ergens verkeerd?

Alvast Bedankt!

Neomaster.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Het lijkt er op dat je in je bios de settings voor je raidcontroller nog een keertje goed moet langslopen.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Heb je die HD als RAID geinstalleerd?
Neen? En dat klopt ook: No Drive attached to FastTrack Controller
Dan: volgens mij lijkt alles wel ok.... immers als er geen RAID geinstalleerd is hoeft er geen extended bios geinstalleerd te worden...
Mijn Asus PE4PE geeft ook zo'n melding en alles werkt perfekt, ik heb ook geen RAID geinstalleerd.

Bij HIMEM.SYS:
Adresline A20 already Enabled
Heb je soms een parameter erachter staan (want universele startdiskette voor deze tool). Die was voor sommige moederborden met een intel chipset nodig anders kreeg je problemen in dos mode. Dus dit lijkt mij meer een melding dan een foutmelding.

Dus aan het eind van jouw verhaal : "Er is bij mijn weten een verband tussen de A20-Line en de Extended BIOS-Support. Als deze om een een of een andere reden niet werkt, dan valt de Extended BIOS-support dus ook weg."

Dit lijkt me dus geen juiste koppeling. De A20 lijn doet het dus wel (Adresline A20 already Enabled), en de extended bios heb ik het al over gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 09:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Andre en IGG,

Bedankt voor jullie info en tips.
Ik heb de HDD niet als RAID geinstalleerd. Verder staat in de CONFIG.SYS (voor de PowerMax bootable diskette) alleen device=himem.sys.

Ik check de HDD dan maar op een andere computer met PowerMax. Als de "Extended BIOS-Support" en andere foutmeldingen/symptomen er niet zijn, dan is er iets anders loos.

Tussen haakjes, mijn vraag staat ook gepost op de ASUS P4C800 Deluxe-forum. Ik had deze posting op de verkeerde plek gezet, vandaar!

Groetjes.