Toon posts:

Olympus C-740 of C-730? (of C-750 al ergens te krijgen?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak veel foto's op open dagen van Defensie. Ongeveer 2 jaar geleden heb ik hiervoor een Olympus C-860L gekocht.
Maakte prima foto's, al was de resolutie wat beperkt en vondt ik het irritant dat er een seconde of zo zat tussen het op de knop drukken en het daadwerkelijk maken van de foto en dat het even duurt eerder je weer een foto kon maken.
Het meest storende is dat ie geen zoom had, zonder zoom was datgene wat wat verder weg was nou niet echt goed op de foto (vliegtuigen veranderden in vliegjes).

Nu heb ik een keer een Olympus C3000 (met 3x zoom) kunnen lenen en dat was al wat beter, maar ik wou toch eigenlijk meer.

Op de site van Olympus kwam ik dus de UltraZoom serie tegen. Ideaal lijkt me, zo kan ik een demonstratie veraf of een vliegtuig lekker dichtbij halen.

Ik wil mijn nieuwe dig. camera zeker voor 14 juni hebben (liefst wat dagen van te voren zodat ik er alvast mee kan oefenen), want dan zijn de Open Dagen van de Landmacht.

MIjn keuze viel op de C-750, half april heb ik er een besteld, die zouden ze dan eind april binnenkrijgen. Toen kreeg ik op een gegeven moment een mailtje dat de levering (niet hun schuld ze zijn ook maar afhankelijk van de leverancier) was uitgesteld tot eind mei. OK wat krap aan, maar het was niet anders.
Vandaag kreeg ik een mailtje dat de levering is uitgesteld naar de 2de helft van Juni. Dat is voor mij dus te laat.

Ik moet dus op zoek naar een alternatief.
De C-740 bieden ze aan als alternatief (binnen een week krijgen ze een lading).
Bepaalde winkels op het internet verkopen ook nog de C-730.

Ik zit nu met een dilemma, welke moet ik nemen?
De 2 hebben een gelijk aantal megapixels.

C-730

-Duurder
-Minder foto's op een kaartje dan de C-740 (volgens www.olympus-nederland.com, maar klopt dit wel? want hier staat het gelijk: http://www.dcresource.com...c740uz-review/index.shtml).
-Filmpjes met geluid (grote plus, zonder geluid hoeven filmpjes niet van mij)
-128 MB xD beperking?! (Op de website van Olympus staat dat de C-730UZ xD-kaartjes 16, 32, 64 en 128 MB.
Betekent dit dat er geen 256 MB in gebruikt kan worden?
Of is dit omdat de 256 MB xD mogelijk nog niet bestond toen de camera gemaakt werd? Dus dat ie niet staat vermeld maar het wel kan.
-Lens heeft 6 sec nodig om uit te klappen
-Tussen elke foto moet je 3 sec wachten

C-740
-Goedkoper
-Heeft een nieuwere lens, en dus waarschijnlijk betere kwaliteit foto's?
-Geen geluid bij filmpjes (dan hoeven de filmpjes van mij niet meer)
-Kan 256MB xD aan
-Lens klapt uit in minder dan 4 seconden
-1 seconde tussen elke foto

HELP welke moet ik nemen?
Als de 740 nou veel betere foto's maakt dan is die misschien een beter opties en dan laat ik die filmpjes maar voor wat ze zijn.
En het is natuurlijk handig dat je hiermee sneller foto's achter elkaar kan maken.
Maar als de kwaliteit verder gelijk is of de 730 beter is dan ga ik toch liever voor de 730, dan kan ik ook nog filmpjes maken (met geluid, zonder geluid hoeft het niet van mij).

Of ik moet nog snel even (voor 14 juni) een 750 te pakken zien te krijgen (ook al zou dat meer gaan kosten), maar dat lijkt me niet waarschijnlijk omdat elke winkel nou eenmaal afhankelijk is van de leverancier.

HELP! :(

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-02 17:26
Op Tweakers stond gisteren dat ze ook 512mb xD kaartjes gaan leveren, dus dat zit wel goed. Verder heeft de 740 een andere soort lens waardoor er minder last schijnt te zijn bij verkleuring bij ver inzoomen.

740 en 750 zijn de opvolgers van de 730 en hebben betere kwaliteit lenzen en dacht ik ook meer instelmogelijkheden.

Zelf zit ik te wachten op de 750, maar daar zijn nog geen voorbeeldfoto's van beschikbaar. Van de 740 wel, zie http://www.imaging-resource.com/PRODS/C740/C74A.HTM

Verwijderd

Topicstarter
Expecho schreef op 28 mei 2003 @ 19:54:
Op Tweakers stond gisteren dat ze ook 512mb xD kaartjes gaan leveren, dus dat zit wel goed.
Ja OK, maar mijn vraag was, kan de 730 ze dan ook lezen?
Mijn huidige C860L camera heeft met smartmedia namelijk een limiet van 64MB.

Ik wou eigenlijk een 128 MB kopen (een jaar geleden) en in de handleiding stond maar aangegeven tot 64. Ik vroeg dus in een fotozaak of er ook 128 MB in kan maar ze zeiden dat dat niet kon, dus toen heb ik maar 2 64jes gekocht.

Maar mogelijk ligt dat bij xD anders, ik heb wel gehoord dat xD veel minder beperkt is, dat de kaartjes wel tot meerdere GBs kunnen, wat bij SmartMedia niet kon.
Verder heeft de 740 een andere soort lens waardoor er minder last schijnt te zijn bij verkleuring bij ver inzoomen.
Dus de foto's met de 740 zouden mooier moeten zijn als van de 730?
Toch best gek, want de 730 is 50 Euro duurder. Of zou dat alleen zijn omdat ie geluid heeft bij filmpjes?

Je zou zeggen dat een duurdere UZ van Olympus toch beter zijn zijn als een goedkopere.
Ook wel gek is dat ik de 740 aangeduid zie als 3.0 megapixel en de 730 als 3.2 megapixel.
Als de 720 inderdaad beter is in foto's dan is dat best een dilemma voor me, kiezen voor filmpjes (filmpjes zonder geluid is wat mij betreft zinloos) of betere fotokwaliteit.
Nou ja welke is ook kies het is in ieder geval veel beter dan mijn huidige 860L ;)
Op zich was ik best tevreden over de 860L, alleen is de resolutie wat laag (1280 x 960) en heeft ie geen zoom.
740 en 750 zijn de opvolgers van de 730 en hebben betere kwaliteit lenzen
Is het eigenlijk niet zo dat de 750 de opvolger is van de 730 en de 740 de opvolger van de 420?
en dacht ik ook meer instelmogelijkheden
Instelmogelijkheden geef ik eigenlijk niet zo om (de meeste zal ik toch niet gebruiken). Het belangrijkste voor mij is mooie scherpe foto's maken in hoge resolutie (2048) met een flinke zoom.
En als ik filmpjes maak (wat ik denk ik niet al te vaak zal doen) dan wil ik daar wel geluid bij hebben.
Zelf zit ik te wachten op de 750, maar daar zijn nog geen voorbeeldfoto's van beschikbaar. Van de 740 wel, zie http://www.imaging-resource.com/PRODS/C740/C74A.HTM
Die wou ik dus ook graag, maar ja ik heb mijn nieuwe camera al over 2 weken nodig :(

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-02 17:26
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 23:28:
[...]

Ja OK, maar mijn vraag was, kan de 730 ze dan ook lezen?
Mijn huidige C860L camera heeft met smartmedia namelijk een limiet van 64MB.

Ik wou eigenlijk een 128 MB kopen (een jaar geleden) en in de handleiding stond maar aangegeven tot 64. Ik vroeg dus in een fotozaak of er ook 128 MB in kan maar ze zeiden dat dat niet kon, dus toen heb ik maar 2 64jes gekocht.

Maar mogelijk ligt dat bij xD anders, ik heb wel gehoord dat xD veel minder beperkt is, dat de kaartjes wel tot meerdere GBs kunnen, wat bij SmartMedia niet kon.
Volgens Olympus http://cf.olympus-europa....?id=XD%2DPICTURE%20CARDS# komen er ook 1 ~ 8 GB xD kaarten uit in de toekomst. Over compatibiliteit wordt niets gezegd, dus daar weet ik verder weinig van af. Misschien moet je ze even een mailtje sturen.
[...]

Dus de foto's met de 740 zouden mooier moeten zijn als van de 730?
Toch best gek, want de 730 is 50 Euro duurder. Of zou dat alleen zijn omdat ie geluid heeft bij filmpjes?

Je zou zeggen dat een duurdere UZ van Olympus toch beter zijn zijn als een goedkopere.
Ook wel gek is dat ik de 740 aangeduid zie als 3.0 megapixel en de 730 als 3.2 megapixel.
Als de 720 inderdaad beter is in foto's dan is dat best een dilemma voor me, kiezen voor filmpjes (filmpjes zonder geluid is wat mij betreft zinloos) of betere fotokwaliteit.
Nou ja welke is ook kies het is in ieder geval veel beter dan mijn huidige 860L ;)
Op zich was ik best tevreden over de 860L, alleen is de resolutie wat laag (1280 x 960) en heeft ie geen zoom.
Tjsa, volgens Olympus maakt de cam gebruik van 3,18 pixels effectief.
DPreview toont wat anders, zodra je ze naast elkaar legt: de 730 2.95 million en de 740 3.14 million pixels effectief.

Wat die filmpjes betreft, daar heb ik nooit zo zwaar aan getilt, was toch niet van plan er filmpjes mee te maken.
[...]

Is het eigenlijk niet zo dat de 750 de opvolger is van de 730 en de 740 de opvolger van de 420?

[...]

Instelmogelijkheden geef ik eigenlijk niet zo om (de meeste zal ik toch niet gebruiken). Het belangrijkste voor mij is mooie scherpe foto's maken in hoge resolutie (2048) met een flinke zoom.
En als ik filmpjes maak (wat ik denk ik niet al te vaak zal doen) dan wil ik daar wel geluid bij hebben.
Wat mij meer de doorslag gaf is dat er gebruik wordt gemaakt van andere lenzen zodat de afwijkingen stukken minder is (althans, als ik de reviews op DPreview mag geloven).

De filmpjes maken mij dus niet uit, te meer omdat ik toch niet inzie wat ik met een 320x240 filmpje moet beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens Olympus http://cf.olympus-europa....?id=XD%2DPICTURE%20CARDS# komen er ook 1 ~ 8 GB xD kaarten uit in de toekomst. Over compatibiliteit wordt niets gezegd, dus daar weet ik verder weinig van af. Misschien moet je ze even een mailtje sturen.
Lijkt me eigenlijk sterk dat ze van die kaartjes uit zouden brengen als deze niet gebruikt kunnen worden door bestaande camera's.
Ik heb gemailt naar een winkel waar ze de 730 nog op voorraad hebben en volgens hun kan er gewoon een 256 in.
Tjsa, volgens Olympus maakt de cam gebruik van 3,18 pixels effectief.
DPreview toont wat anders, zodra je ze naast elkaar legt: de 730 2.95 million en de 740 3.14 million pixels effectief.
Vrij vreemd. Waarom zou Olympus er om liegen?
En hoe testen ze zoiets? Zou het niet kunnen dat het een typefoutje is op Dpreview?

Op Dprieview heb ik de reacties over de 730 eens bekeken, daar stond o.a. deze:
I spent quite a bit of time checking out options for solid cameras under $1000 Canadian. C-730UZ is where I have ended, after eliminating few other contenders, especially Canon G2 and Nikon Coolpix 4500 and Olympus 4040. I like especially the fabulous 10x optical zoom, video with sound and memory media flexibility (xD & SmartMedia). Cool stuff indeed !

Someone was asking around about the difference between the 730 and the just released 740. I was curious as well, this is the feedback I got from Olympus support guy:

"The C-740 is a stripped down 730. It is purposely missing features and as a result is $100 cheaper. The C-750 is the 'new C-730' it has all the old features plus the new body styling and in addition has a hotshoe flash connection and is 4 Megapixels"
De camera wordt voornamelijk voor persoonlijk gebruik (hobby o.a.), foto's van open dagen vooral. Dat ging met mijn 860L ook nog wel, alleen dan geen zoom.
Ik ga er met de 730 toch flink op vooruit.
Het lijkt me af en toe wel leuk om filmpjes te maken, bijvoorbeeld op de vlootdagen van Lynx helicopter, en dan is dat toch wat nep zonder geluid van rotorbladen :)
Ook al is de 720 misschien wat beter in fotokwaliteit. Ik ga er in ieder geval toch wel enorm op vooruit ten opzichte wat ik nu heb.

Mijn foto's van militair materieel zijn vooral voor persoonlijk gebruik, al wil ik ze in de toekomst op het internet zetten. Ik denk dat de kwaliteit van de 730 dan ook wel genoeg is.

Ik neig dus momenteel wat meer naar de 730.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-02 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 29 May 2003 @ 14:01:

Vrij vreemd. Waarom zou Olympus er om liegen?
En hoe testen ze zoiets? Zou het niet kunnen dat het een typefoutje is op Dpreview?
Zowel camera en opslagfabrikanten kunnen niet rekenen.
Olympus telt het aantal pixels op de CCD, DPreview telt het aantal pixels dat op de uiteindelijke foto komt, het aantal effectieve pixels dus. Zoiets testen doe je heel makkelijk, je opent een foto en ziet welke resolutie hij heeft.

Bij geheugenkaarten en harde schijven heb je ook zoiets, een fabrikant rekent 1000 bytes per kilobyte terwijl het eigenlijk 1024 moet zijn, daardoor is een 256 MB geheugenkaartje eigenlijk maar 243 MB...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 29 mei 2003 @ 14:10:
[...]

Zowel camera en opslagfabrikanten kunnen niet rekenen.
Olympus telt het aantal pixels op de CCD, DPreview telt het aantal pixels dat op de uiteindelijke foto komt, het aantal effectieve pixels dus. Zoiets testen doe je heel makkelijk, je opent een foto en ziet welke resolutie hij heeft.
Ze hebben beiden dezelfde resolutie: 2048 (breedte in pixels) x 1536 (hoogte in pixels) = 3.145.728 (totaal aantal pixels).
Het kan dus niet zo zijn dat de 720 een hoger aantal effectieve pixels heeft dan de 730 (of andersom).
2.95 zou dan een lagere resolutie zijn.

De 720 heeft 1984 x 1488, deze resolutie komt wel overeen met 2.95.
1984 x 1488 = 2.952.192.
Ze hebben op Dpreview dus waarschijnlijk per ongelijk het aantal effectieve pixels van de 720 bij de730 neergezet, aangezien 2,95 niet overeenkomt met de resoluties van de camera (1984 x 1488 is niet aanwezig op de 730).
Afgerond naar boven is de 720 dus een 3 megapixel, de 730 / 740 beide 3,2 megapixel en de 750 4 megapixel.
Bij geheugenkaarten en harde schijven heb je ook zoiets, een fabrikant rekent 1000 bytes per kilobyte terwijl het eigenlijk 1024 moet zijn, daardoor is een 256 MB geheugenkaartje eigenlijk maar 243 MB...
Naar boven afronden in feite.

Al is het hier dus wel een verschil van 13 MB (dus enkele foto's).

Maar aan de andere kant is het aantal foto's wat ze aangeven ook niet altijd juist, meestal in het voordeel van de gebruiker.

Zo kan ik met mijn huidige camera in 1280 x 960 SHQ 146 foto's maken volgens de handleiding (en teller op de camera), maar in werkelijkheid zijn dat er meer.
Zo heb ik er een keer 173 gemaakt (toen was ie echt helemaal vol) en een keer 153 (ik weet niet of ie toen ook echt helemaal vol was).
De ene foto neemt nou eenmaal meer ruimte in als de ander, bij het aangeven van hoeveel foto's je kan maken geeft Olympus waarschijnlijk het minimale aantal foto's aan die je kan maken.
In werkelijkheid zijn niet alle foto's maximale grootte en kan je dus meer foto's maken. Als ik naar mijn foto's kijk variëren ze in grootte, ze zitten allemaal tussen 250 en 400 kb. Een van de kleinste is 251 en een van de grootste is 381.
Dus dat maakt het wel weer goed :)
Pagina: 1