Er zijn naast srvinfo natuurlijk hele simpele methoden als je gewoon toegang hebt tot de schijf; c:\boot.ini, het feit of c:\windows of c:\winnt bestaat, de namen van bepaalde systeembestanden etc etc. (kijk in de verkenner naar verschillende OSsen en je ziet de verschillen wel terugkomen). Ik zou zeggen: kijk goed naar die verschillen & probeer aan de hand daarvan een script te maken.
En als je geen leestoegang zou hebben: ik kom vrij veel (lees: genoeg) tegen als ik op Google zoek naar tools/scripts hiertoe. Maar omdat dat vrijwel allemaal nogal dubieuze sites zijn (
de reden om het OS op deze manier te weten te komen is niet echt netjes namelijk) geef ik die zoektermen niet (

) , en omdat je in P&W al dezelfde vraag gesteld hebt gooi ik je vraag hier dicht.
[rml]curry684 in "[ Windows] Hoe bepaal ik OS versie van re"[/rml] geeft een mooiere oplossing, maar dan kom je aan wat uitgebreider scriptingwerk in P&W, het lijkt me handig als je daar zelf eerst een omzet voor maakt, er is heel veel op internet te vinden over WSH/VBScript/WMI.
Hoe dan ook: twee topics over een onderwerp is niet nodig en deze is eeuh vrij offtopic gegaan.
Als je topicstart in P&W ook te kort was (zie het policy aldaar 'bovenaan de topiclijst', net als bij WOS), kan je wel een nieuw topic openen, maar kom dan alvast wel met een opzetje aub - zie dus de policy
offtopic:
Groeten / bedanken in de begin- en sluitpost kan ik me totaal niet aan storen. Dat wordt IMHO pas vervelend als het onder elke post komt, dus wat dat betreft is er niets aan de hand

Edit:
Oeh, dat is inderdaad aan te raden

Zo kom je er wel uit geloof ik, en anders horen wel het wel
[
Voor 12% gewijzigd door
F_J_K op 28-05-2003 18:57
. Reden: www.typo's.nl :+ ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)