Toon posts:

2003 server problemen met NAT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis 2003 Server draaien (ja.. ik heb een licentie) nou willen de werkstations niet naar buiten qua internet over mijn zyxel 650 richting Demon.

NAT heb ik Draaien Via RRAS

Ben al druk bezig geweest met Nat enzo; maar als ik NAT uitschakel houdt ik gewoon internet; dus het lijkt erop dat alle lan verkeer naar buiten gestop wordt door mijn NAT.

en dat ik vanaf mijn server wel kan I-netten vind ik gek.

Iemand met suggesties?

Bats!

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid:
ZYLEX 650 is een modem en/of router ??? naar je internet ???

en je server kan wel internetten ??

kan je op de workstations dan niet gewoon als gateway pgeven dat je ze naar je router moeten ???

Verwijderd

Topicstarter
zyxel is standaard ingesteld; dus neem ik aan dat hij alleen als modem is ingesteld.

Server kan wel internetten

Server is als router ingesteld middels rras configuratie en werkstations hebben als gateway de server zelf.

Tevens is in RRAS een Wan en een LAN adapter aangewezen ('k heb 2 netwerk kaarten in m'n server

Verwijderd

dus je hebt als gateway op de stations aangegeven dat ze het lan adres toe gaan ???

EDIT:

Dat je kan internetten op je server komt door die WAN netwerk adapter dus is niet zo gek

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja.. de standaard gateway is de server.

als de server dan een request krijgd die hij niet terug kan zoeken dan gaat hij(hoop ik dan) naar de wan adapter -> zyxel -> internet

jij suggereerd dat ik dan de Wan kant moet gebruiken ?

Verwijderd

nee dat niet maar je wan adapter heeft een extern adres..........

dus die kan je niet opgeven als gateway want bv een 192 adres kan geen 213 adres vinden voor het internet als je hem vat.

Hoe heb je die RAS opgezet ??? ik zal even mijn 2003 server opstarten

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

mij lijkt een server met nat en een router wat overkill.
Wat zijn de ip adressen van je server nic's?
Waarschijnlijk werk je met twee private adressen en werkt de nat routing daarom niet.

Verwijderd

Topicstarter
de ene adapter; die heb ik aan me Lan hangen; heeft 192.168.0.1
de andere heb ik aan m'n zyxel hangen; en die krijgd via Demon een IP-adres..

RRAS met NAT ingeschakeld moet toch fungeren als Translator; tussen de 2 netwerken; in dit geval Internet en mijn LAN ?

Verwijderd

Topicstarter
weet je wat het gekke is namelijk; ik had m'n 2000 server namelijk wel zover dat dit werkte; nu heb ik dezelfde handelingen uitgevoerd; en.. het werkt niet..
kan ik niet bij; ik heb alle instellingen wel 5x nagelopen; maar het ding verdomd het gewoon...

ik zit net te denken; die gebruikers die dan inloggen op mijn lan; moet ik die rechten geven om rras te gebruiken soms ?

hmmm..

(zit nu op m'n werk; dus kan het niet meteen uitproberen)

Verwijderd

Ja die gebruikers moeten o.a. lid zijn van de groep va nRAS zal zo effe voor je nakijken

Verwijderd

Als je de RAS op start en dan zie j ook dat ie draait door dat groene play knopje..... vervolgens klik je op IP-ROUTING en dan NAT en dan doe je aan de rechterknat eens klikken op rechtermuisknop en dan NIEUW interface

selecteer dan een LAN en dan instellen dat het public is

misschien dat het helpt

Verwijderd

Topicstarter
aaahhh.. o.k.

zal het dat zijn misschien...

ja ik moet vanavond ook ff kijken hoor..

vind het alleen gek dat als ik RRAS uitschakel dat ik vanaf me server gewoon kan blijven internetten.

Verwijderd

je server heeft 2 netwerkkaarten dus die denkt als ik over de ene niet kan dan de andere maar

Verwijderd

Topicstarter
ja.. groen pijltje beteken UP!; dat was me bekend.

jij bedoelt de Public en Local omdraaien ?

Verwijderd

nee voor beide interfaces moet je het public hebbe nstaan naar mijn mening

Verwijderd

Topicstarter
tja.. dan ben ik natuurlijk wel vulnerable..

da's ook weer niet de bedoeling..

mijn netwerk is nu zo:

Werkstation -> Hub -> Netwerkkaart LAN -> Server -> Netwerkkaart ADSL -> Zyxel -> Internet

hmm....

Verwijderd

Topicstarter
ik zal vanavond nog eens even kijken; ik heb op technet ook al gezocht; heb precies de instructies gevolgd; maarja.. niet werken..
Pagina: 1