DLT tapes demagnetiseren: waar kan ik dat laten doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 02:22
Onlangs hebben we een Compaq DLT VS80 tapestreamer gekocht. Onze
hoeveelheid te bewaren data is namelijk te groot voor de oude DLT streamer.
We hebben weer voor een DLT streamer gekozen omdat we de oude banden willen
blijven gebruiken. Die oude banden zijn overigens nog geen jaar oud, dus
die gaan nog wel een poos mee. De tapes zijn het gebruikelijke DLT IV formaat.

Maar nu blijkt dat de nieuwe DLT streamer niets kan met onze banden. Als ik
een nieuwe band neem (ongebruikt), dan gaat het goed. Neem ik echter een
band die ooit al eens in een andere streamer gebruikt is, dan beweert de
streamer dat het een 'write protected' tape zou zijn. Ik kan hem dan niet
wissen, niet formatteren en niet overschrijven, kortom, ik kan er niets mee
(alleen Eject werkt). Dit ligt niet aan instellingen van de backup software die ook nog wel eens tapes wil beveiligen tegen overschrijven.

Bladerend in de handleiding kom ik tegen (pag. 5-5) "De DLT VS 40/80 kan
eerder beschreven media gebruiken die zijn gedemagnetiseerd. [...] De DLT
VS 40/80 kan lezen van (maar niet schrijven naar) DLTtape IV-cartridges die
zijn beschreven met een DLT 20/40-tapedrive."

Mijn opties zijn dus a) nieuwe tapes kopen, of b) mijn tapes (laten)
demagnetiseren. Een vervelende situatie, want voor mijn backup-cyclus heb
ik 25 tapes nodig (en voor mijn goede gevoel ook nog graag twee reserve),
dat is een beetje duur. Maar ik weet niet bij wie ik moet zijn om mijn
tapes te demagnetiseren. Heeft er iemand enige tips waar ik dit gedaan kan krijgen tegen een normale prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 20:22
Ik kan er helemaal niks over vinden. Is het niet mogelijk om met het oude loopwerk de banden te wissen ?. anders even compaq (hp) een mailtje sturen.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tslh
KaMiKaZe schreef op 28 mei 2003 @ 13:09:
Ik kan er helemaal niks over vinden. Is het niet mogelijk om met het oude loopwerk de banden te wissen ?. anders even compaq (hp) een mailtje sturen.
Nee, het gaat erom dat als de banden eenmaal beschreven zijn ze dan niets meer kunnen in een DLT VS-80. Dus wissen helpt ook niet want dan overschrijf je alleen maar met een leeg spoor. Zoals ik in mijn eerste mail al aangeef zegt HP/Compaq in de handleiding dat de tapes gedemagnetiseerd moeten worden. Ze vertellen helaas niet waar en hoe :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 23:29

RammY

Dát!

tslh schreef op 28 May 2003 @ 13:06:
Die oude banden zijn overigens nog geen jaar oud, dus
die gaan nog wel een poos mee.
Ooit gehoord van een residu dat achterblijft op je tape? Dus tapes zijn niet eindeloos te gebruiken, en naar een jaartje mag je ivm fault tolerance toch echt wel een keer nieuwe tapies gaan gebruiken... Ok het kost wel wat maar dan heb je geen probs bij het terugzetten van je backupje.
Maar ik weet niet bij wie ik moet zijn om mijn
tapes te demagnetiseren. Heeft er iemand enige tips waar ik dit gedaan kan krijgen tegen een normale prijs?
Normale prijs?? Nou het is niet goedkoop hoor.. dit moei met gigantische magneet doen. En aangezien bijna niemand zoiets heeft word het vrij duur en lastig om te doen.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeger had je demagnetiseer apparaten voor taperecoder tapes.
Deze bieden misschien een oplossing al denk ik dat het te zwak is.

Een magneet van een bass speaker lijkt me ook te weinig.
Es kijken, je neem een stofzuiger (1000 watt), aansluiten via een
lang verlengsnoer, dit snoer met zoveel mogelijk windingen om de tapes
doen. En dan regelmatig de stofzuiger aan/uit.

Maar nog steeds te zwak vrees ik.

Op de autsloop hebben ze een apparaat (kraan) om met een electrische
magneet dingen op te pakken.
Tja nu wordt het wel een erg apart verhaal.

Misschien met veel moetje de sterkste magneet pakken die je vindt en
bij een deel van de tape te houden. Ik denk dat het begin van de tape
vernaggeld dient te worden, en dan maakt het niet uit denk ik dat
de resterende 100 meter (whatever) nog v 40 formated is. Als de eerste
20 cm of meter maar vernaggeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 23:29

RammY

Dát!

Toch zou ik gaan voor nieuwe tapes.. weet je zeker dat het goed gaat. Op de hierboven beschreven manier lijkt het nogal een beetje behelpen.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De BOFH oplossing is natuurlijk de "Bulk eraser". Een alternatief zal je in sommige supermarkten of kledingwinkels kunnen vinden, de de-magnetiseer kastjes/platen voor het deactiveren van de anti-diefstal stripjes. Ik weet toevallig een winkel waar ze een ZEER krachtige magneet hiervoor gebruiken; check maar eens www.matrixpc.nl en kijk of je in de buurt woont. Zij zullen het waarschijnlijk geen probleem vinden als je ff met je tapes langskomt om ze over de band te halen. Mijn excuses voor de semi-spam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Je kent http://www.hp.com/cposupp...support_doc/lpg50141.html waarschijnlijk?
Dit probleempje kom ik vaak tegen bij tapes die gebruikt worden in verschillende DLT modellen. Ik doe ze dan in een drive welke handmatig de density kan instellen (een standaard DLT8000), zet 'm op de 40/80 stand en doe een dd'tje van een paar blokken ernaar toe.
Vanaf dat moment zien DLT7000 en DLT4000 de tape als 'nieuw' terwijl de DLT8000 het als een DLT8000 format ziet.

errrrr

Damn, die vs80 heeft geen handmatige density instelling zie ik net op het fotootje (zowel Tandberg als HP). Dat zal waarschijnlijk een dagje lenen of huren worden van zo'n DLT8000.
Mocht je toch op zoek willen naar zo'n bulk eraser, dan kan ik je ook wel helpen overigens. Wij hebben ook zo'n ding staan bij het bedrijf, moet ik wel even zoeken waar - al een hele tijd niet meer gezien.

Overigens, RammY, een DLT tape gaat een heel stuk langer mee dan een DAT tapeje. Zo'n DAT dingetje wordt door HP gegarandeerd voor 100 passes of twee jaar - een DLT type IV gaat worst case 12.000 keer mee. Zie http://www.fujifilmmediasource.com/whitepapers.asp en dan de DLTtape Durability white paper voor meer informatie over de levensduur van DLT.
In de praktijk gaan DLT cartridges inderdaad 'eeuwig' mee is mijn ervaring. De drives gaan hier heel wat minder lang mee :)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zou ook uit een oude tv de degauss schakeling eruit kunnen halen.. dat is die zwarte ring achter om je beeldbuis heen.aan deze zit een blokje met 3 aansluitingen(NTC)(op de print) die ervoor zorgt dat er niet een te grote stroom doorheen gaat.gegarandeerd dat met dat ding de tape leeg is.wordt zo ook vaak gedaan als er magneetvlekken in een tv zit.ik kan evt wel een schemaatje maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tslh
Ik heb inmiddels zelf een bedrijf gevonden dat dit kan doen. Voor tweakers die in de toekomst hetzelfde probleem hebben:

Hiervoor kunnen jullie terecht voor 4.5 euro per tape incl. retourzending bij behandeling van minstens 10 tapes.:
Sprague Magnetics Europe BV.
Bijsterhuizen 21-54
Wijchen, The Netherlands
Zip Code: 6604 LG
Phone: +31 (0)24 3445886
Fax: +31 (0)24 3440953
http://www.sprague-europe.com/

(Bij grotere aantallen kan er nog een extra korting besproken worden.)

Bedankt voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gigantische kick, maar OK.

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Het adres voor het demagnetiseren van tapes was daarom uiterst welkom!!!

Maar nu het echte probleem:

Ik heb dus tapes die beschreven zijn met een HP SureStore DLT 40/80 (extern model). We hebben tegenwoordig een StorageWorks DLT VS80. Na veel zoeken heb ik dat ding op ArcServeIT 6.61 (build 834 op een NT4 server) aan de praat gekregen op een acceptabele snelheid. Ik heb nu alleen data nodig, die nog op een oude tape staat. Die tape is dus niet te lezen in een VS80 en de oude DLT is helaas defect.

Hoe dit op te lossen? Zijn er bedrijven die die dingen verhuren, bij voorkeur hier in Amersfoort? Ik ben nu naar wat andere instellingen aan het mailen, met de vraag of zij toevallig ook DLT gebruik(t)en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Je bent inderdaad aangewezen op een (niet-VS) DLT streamer. VS-DLT tapes zijn per definitie niet te lezen in een gewone (duurdere) DLT streamer.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-09 08:30

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Verwijderd schreef op 29 mei 2003 @ 22:49:
je zou ook uit een oude tv de degauss schakeling eruit kunnen halen.. dat is die zwarte ring achter om je beeldbuis heen.aan deze zit een blokje met 3 aansluitingen(NTC)(op de print) die ervoor zorgt dat er niet een te grote stroom doorheen gaat.gegarandeerd dat met dat ding de tape leeg is.wordt zo ook vaak gedaan als er magneetvlekken in een tv zit.ik kan evt wel een schemaatje maken..
* soepkip zegt ga naar de HEMA, leg ze in de bak bij de kassa en druk op het zwarte knopje

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soepkip schreef op 20 april 2004 @ 17:16:
[...]

* soepkip zegt ga naar de HEMA, leg ze in de bak bij de kassa en druk op het zwarte knopje
Die bak kan de ArcServeIT backups teruglezen terwijl de VS80 het niet lukt?

Demagnetiseren is niet zo'n probleem, al denk ik niet dat ik aan mijn baas kan verkopen dat ik even bij de HEMA zijn backup-tapes ga demagnetiseren..... Dan laat ik ze liever demagnetiseren door dat bedrijf in Wijchen, scheelt me nog een retourtje HEMA ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 14:55:
Ik heb dus tapes die beschreven zijn met een HP SureStore DLT 40/80 (extern model). We hebben tegenwoordig een StorageWorks DLT VS80. Na veel zoeken heb ik dat ding op ArcServeIT 6.61 (build 834 op een NT4 server) aan de praat gekregen op een acceptabele snelheid. Ik heb nu alleen data nodig, die nog op een oude tape staat. Die tape is dus niet te lezen in een VS80 en de oude DLT is helaas defect.
Een VS80 is zeg maar de El Cheapo uitvoering van de 'normale' DLT drives en heeft daarom een lagere performance dan de standaard serie. Ze zijn ook niet voor niets een stuk goedkoper :)
HP doet dezelfde stomme truc met de LTO drives, hetzelfde model drive onder twee namen uitbrengen met een langzamere interface (Ultrium 215 en 230) waardoor de goedkopere versie nauwelijks in staat is in streaming mode te komen.

Enfin, die oude cartridges, gebruikt in een DLT8000, kun je alleen lezen in een DLT8000 of een SDLT drive. Als je in de tussentijd nog geen mogelijkheid hebt gevonden kun je mij een mailt sturen, ik werk bij een recovery bedrijf en afhankelijk van wat je precies wilt kunnen we de mogelijkheden doornemen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeBolle schreef op 02 mei 2004 @ 20:05:
[...]

Een VS80 is zeg maar de El Cheapo uitvoering van de 'normale' DLT drives en heeft daarom een lagere performance dan de standaard serie. Ze zijn ook niet voor niets een stuk goedkoper :)
HP doet dezelfde stomme truc met de LTO drives, hetzelfde model drive onder twee namen uitbrengen met een langzamere interface (Ultrium 215 en 230) waardoor de goedkopere versie nauwelijks in staat is in streaming mode te komen.

Enfin, die oude cartridges, gebruikt in een DLT8000, kun je alleen lezen in een DLT8000 of een SDLT drive. Als je in de tussentijd nog geen mogelijkheid hebt gevonden kun je mij een mailt sturen, ik werk bij een recovery bedrijf en afhankelijk van wat je precies wilt kunnen we de mogelijkheden doornemen.
Bedankt voor het aanbod. Maar de leverancier van de nieuwe tapedrive was ook wel bereid om mee te werken. De data heb ik inmiddels op CD's, morgen ga ik een afspraak maken voor het demagnetiseren van de oude tapes. Dan ben ik er weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hej hej, Ik werk bij sprague Magnetics Europe. En zie hier allemaal bekende termen rond komen. We kunnen idd tapes demagnetiseren.
Pagina: 1