De vraag is dus, hoe zie ik de code van een executable? Het .exe bestand is gemaakt in Visual Basic, ik weet dat je alleen projecten kunt openen in VB maar is het ook mogelijk om de code te zien en te bewerken? Zijn hiervoor speciale programma's?
Er bestaan decompilers. Maar naar mijn weten zijn links daarnaar hier niet toegelaten. Omdat je in principe iemand anders z'n code pikt.
Die decompilers werken ook niet altijd zo goed, toch niet bij wat uitgebreiddere programma's
Die decompilers werken ook niet altijd zo goed, toch niet bij wat uitgebreiddere programma's
[ Voor 28% gewijzigd door DinX op 28-05-2003 11:46 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Anoniem: 84650
Nope. Je kunt proberen het .exe bestand te decompileren, hier heb ik verder geen verstand van. Denk ook aan copyrightbepalingen en auteursrechten...
Het bestand is een bestand van school, dus een bestand dat ik vrij mag bewerken. Hoe decompileer ik een .exe bestand? welk programma moet ik hiervoor gebruiken?Anoniem: 84650 schreef op 28 May 2003 @ 11:46:
Nope. Je kunt proberen het .exe bestand te decompileren, hier heb ik verder geen verstand van. Denk ook aan copyrightbepalingen en auteursrechten...
Onzin: in principe is decompilatie een volledig legaal iets.DinX: Er bestaan decompilers. Maar naar mijn weten zijn links daarnaar hier niet toegelaten.
Als dat je niet verboden wordt, is er daar niets mis mee.Omdat je in principe iemand anders z'n code pikt.
Dat hangt nogal af van de gebruikte compiler, het gebruikte binary formaat en de gebruikte programmeertaal. Decompilere van Java en .NET IL levert bijvoorbeeld prachtige code op als die niet bewust in de war is geschopt door een obfuscator.Die decompilers werken ook niet altijd zo goed, toch niet bij wat uitgebreiddere programma's
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Moet je eerst weten welke VB versie het is
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Mja, ik heb altijd geweten dat topics waar m'n vroeg naar decompilers op slot gingen.mbravenboer schreef op 28 mei 2003 @ 11:48:
[...]
Onzin: in principe is decompilatie een volledig legaal iets.
[...]
Als dat je niet verboden wordt, is er daar niets mis mee.
[...]
Dat hangt nogal af van de gebruikte compiler, het gebruikte binary formaat en de gebruikte programmeertaal. Decompilere van Java en .NET IL levert bijvoorbeeld prachtige code op als die niet bewust in de war is geschopt door een obfuscator.
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Het is een simpel programma van 76kilobyte. Dus niet echt wat je zegt een groot programma.
daar gaat het niet om. je moet weten met welke versie van VB het is gecompiled. Als je daar al een decompiler voor kan vinden, moet je ook niet verwachten dat je de code ervan ziet zoals 't in oorspronkelijk gemaakt is.
use google zou ik zeggen...
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Omdat vragen naar tools en code sowieso niet gewenst is. Het onderwerp op zich is niet verkeerd. Start maar eens een interessant discussie topic over decompilatie als je een decompilatie topic wilt dat open blijft.DinX: Mja, ik heb altijd geweten dat topics waar m'n vroeg naar decompilers op slot gingen.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Anoniem: 18218
je kan ook de exe disassembleren met bv. W32dasm en IDA of een debugger zoals Softice , maar die laatste is vrij ingewikkeld. Maar dan zie je dus alleen de Assembler code en kun je de VB Code niet bewerken
Het programmatje is gemaakt met VB 6.0
Wil dus alleen de code weten, zodat ik die kan overnemen en in een nieuw project kan gebruiken.
Wil dus alleen de code weten, zodat ik die kan overnemen en in een nieuw project kan gebruiken.
[ Voor 57% gewijzigd door lpetersen op 28-05-2003 11:59 ]
Uitbreiding: het probleem zit 'm er in dat de meeste "zinvolle" informatie, zoals namen van variabelen, commentaren, overzichtelijke programmeerconstructies, etc., door de compiler worden weggemikt om er efficiente assembler van te maken. Bij het decompilen is er, als er geen debug-informatie met het liefst een link naar de originele source is, te weinig bekend om je de oorspronkelijke code terug te geven.Apie! schreef op 28 mei 2003 @ 11:52:
daar gaat het niet om. je moet weten met welke versie van VB het is gecompiled. Als je daar al een decompiler voor kan vinden, moet je ook niet verwachten dat je de code ervan ziet zoals 't in oorspronkelijk gemaakt is.
En dan gaat zo'n progsel je variabelen nummeren van a1 t/m a10000, je procedures van b1 to/m b1000 etc. Het kan wel, maar of je er mee kan vinden wat je zoekt, is een tweede...
Wat wil je er eigenlijk mee bereiken? Misschien dat er voor dat doel ook een ander middel is.
Zo scherp als een voetbal!
Zoals reeds gezegd: dmv decompilers.lpetersen schreef op 28 mei 2003 @ 11:59:
Het programmatje is gemaakt met VB 6.0
Echter, reverse engineering is in de meeste gevallen illegaal.
https://fgheysels.github.io/
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.