Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen waarom voor n>2 de stelling van pythagoras niet meer werkt?

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:22

Pyrus

Hardknock life

Dat is de zogenaamde Laatste Stelling van Fermat. Tenzij je een serieuze wiskundige opleiding en een wiskundeknobbel maatje voetbalveld hebt zou ik hier niet aan beginnen.
De geleerden hebben hier bijna 400 (!!) jaar gedaan om het te bewijzen.
Laatst een werkstuk over gemaakt :P

LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
thx

Verwijderd

Pyrus schreef op 28 mei 2003 @ 11:43:
Dus jij kunt het uitleggen? Mijn interesse is gewekt... :)

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 12:02:
[...]

Dus jij kunt het uitleggen? Mijn interesse is gewekt... :)
Muaha! roflol!
Duidelijk niet in m'n profiel gekeken! ;)
Daar staat 5vwo, en met de wiskunde die je daar krijgt (en mijn ontbrekende wiskunde knobbel) gaat dat niet lukken :P

LinkedIn

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 11:40:
Kan iemand mij uitleggen waarom voor n>2 de stelling van pythagoras niet meer werkt?
Erm... Het gaat over die stelling a2+b2=c2?
Wat is n dan? :?
* anandus is beetje confuus

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Pyrus schreef op 28 mei 2003 @ 11:43:
Dat is de zogenaamde Laatste Stelling van Fermat. Tenzij je een serieuze wiskundige opleiding en een wiskundeknobbel maatje voetbalveld hebt zou ik hier niet aan beginnen.
De geleerden hebben hier bijna 400 (!!) jaar gedaan om het te bewijzen.
Fermat zegt
a^n+b^n<>c^n
voor waardes van n groter dan 2 en a b en c reelle getallen
Heeft dus helemaal niks met pythagoras te maken
BTW dit had je ook zonder problemen kunnen vinden met google
http://teamster.usc.edu/~.../robotics/Pythagoras.html

[ Voor 20% gewijzigd door TrailBlazer op 28-05-2003 12:10 ]

• Pyrus

Pyrus

Hardknock life

TrailBlazer schreef op 28 May 2003 @ 12:08:
[...]

Fermat zegt
a^n+b^n<>c^n
Volgens mij bedoelde de TS dat ook.
* Pyrus ging uit van een duidelijk geval klok en klepel verhaal ;)

LinkedIn

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:12

Hertog

Aut bibat, aut abeat

anandus schreef op 28 May 2003 @ 12:08:
[...]
Erm... Het gaat over die stelling a2+b2=c2?
Wat is n dan? :?
* anandus is beetje confuus
Er wordt bedoeld dat er geen enkele n>2 is waarvoor geldt dat:
an+bn=cn

Het bewijs daarvan gaat met de stelling van Fermat. Dat heb ik nog ergens liggen dus misschien dat ik het binnenkort nog even opzoek. (Ik moet dat vak nog herkansen namelijk... :( )

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Pyrus schreef op 28 May 2003 @ 12:06:
[...]

Muaha! roflol!
Daar staat 5vwo, en met de wiskunde die je daar krijgt (en mijn ontbrekende wiskunde knobbel) gaat dat niet lukken :P
[/laat]
Dat had ik al gezien, maarja, ik heb mezelf afgeleerd om bij voorbaat een oordeel te geven over mensen die ik niet ken :) ! Waar ging je werkstuk dan over? Over de stelling van Pythagoras?

Hmm, die twee hebben niet veel met elkaar uit te staan

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 12:22 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12

Dido

heforshe

Hertog schreef op 28 May 2003 @ 12:12:
Er wordt bedoeld dat er geen enkele n>2 is waarvoor geldt dat:
an+bn=cn

Het bewijs daarvan gaat met de stelling van Fermat. Dat heb ik nog ergens liggen dus misschien dat ik het binnenkort nog even opzoek. (Ik moet dat vak nog herkansen namelijk... :( )
Dat ís toch de stelling van Fermat?

En dat was toch ding dat ze nu "bewezen" hebben middels een bewijs dat dusdanig onleesbaar is dat nauwelijks te controleren valt of het bewijs klopt, terwijl Fermat in de kantlijn had gezet dat ie er een heel elegant bewijs voor had?(maar de l*l ging dood voor ie het opschreef...)

Wat betekent mijn avatar?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dido schreef op 28 May 2003 @ 12:33:
[...]

Dat ís toch de stelling van Fermat?

En dat was toch ding dat ze nu "bewezen" hebben middels een bewijs dat dusdanig onleesbaar is dat nauwelijks te controleren valt of het bewijs klopt, terwijl Fermat in de kantlijn had gezet dat ie er een heel elegant bewijs voor had?(maar de l*l ging dood voor ie het opschreef...)
offtopic:
Geweldig! _/-\o_

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12

Dido

heforshe

TrailBlazer schreef op 28 mei 2003 @ 12:08:
Fermat zegt
a^n+b^n<>c^n
voor a, b, c gehele getallen alsjeblieft. Voor reële getallen gaat het nog wel lukken ben ik bang.
Inderdaad, hoewel het van een afstand op elkaar lijkt.
BTW dit had je ook zonder problemen kunnen vinden met
Dat is dus wel Pythagoras, en heeft dus niets met deze topic of Fermat te maken...

Wat betekent mijn avatar?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[quote]Dido schreef op 28 mei 2003 @ 12:37:
[...]

voor a, b, c gehele getallen alsjeblieft. Voor reële getallen gaat het nog wel lukken ben ik bang.
O ja gehele getallen was ook zo
[...]

Inderdaad, hoewel het van een afstand op elkaar lijkt.

[...]

Dat is dus wel Pythagoras, en heeft dus niets met deze topic of Fermat te maken...
Tja ik begreep het niet dus ik dacht ik help hem wel ff met meerdere dingen :p

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Pyrus schreef op 28 mei 2003 @ 12:06:
[...]

Muaha! roflol!
Wees gerust, zelfs op de universiteit neem je het bewijs van deze stelling niet door. Er wordt wel even wat over gezegd, over fermat en zijn kantlijn, en over de tal van paginas lange "bewijzen" die pas na jaren niet blijken te kloppen.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 11:40:
Nee, maar ik begrijp je vraag niet eens? In de stelling van Pythagoras komt helemaal geen 'n' voor, voor zover mij bekend? Ook zitten er geen variabelen in waar een bovengrens aan zit.

Voor de stelling van Fermat geldt ook niet dat hij niet meer geldt voor n>2, waangezien hij a) klopt, en b) alleen maar gata over n>2.

Het bewijs van die stelling maakt overigens gebruik van zeer veel uiterst obscure wiskunde, en is dan ook nog eens heel erg lang. Hier lijkt een soort introductie te staan.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Andrew Wiles heeft zich 7 jaar afgezonderd en is continue bezig geweest met de laatste stelling van Fermat...dat heet doorzettingsvermogen (of was het nu gek?)
Zodra je over deze stelling begint, kan het niet lang duren voor de woorden "Elliptische krommen" vallen. En laten die elliptische krommen nu eens 1 van de moeilijkste dingen zijn in de wiskunde.
Op google kun je het bewijs wel ergens vinden...als iemand het kan uitleggen in normaal nederlands be my guest 8)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Fermat vraagje: Is het bewijs nou geleverd voor alle n>2, of alleen voor gehele n?

Vb: n=1/2
91/2 + 41/2 = 251/2
maar als n=5/2 ?

En als er nu nog geen bewijs is, moet ik hier dan weer 400 jaar op wachten? :)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

MSalters schreef op 30 May 2003 @ 00:37:
Fermat vraagje: Is het bewijs nou geleverd voor alle n>2, of alleen voor gehele n?

91/2 + 41/2 = 251/2
maar als n=5/2 ?

Huh? Het gaat erover dat er voor geen enkel natuurlijk getal n>2 geldt dat a^n+b^n=c^n. Jij geeft dus zelf al aan dat er in Q wel zoiets bestaat.

Ah ok sorry, snap nu wat je bedoeld. Voor zover ik weet alleen voor gehele n. Dacht dat het in bv R altijd wel ging. Q weet ik niet...lijkt me ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Zoijar op 30-05-2003 00:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 May 2003 @ 12:49:
Andrew Wiles heeft zich 7 jaar afgezonderd en is continue bezig geweest met de laatste stelling van Fermat...dat heet doorzettingsvermogen (of was het nu gek?)
Zodra je over deze stelling begint, kan het niet lang duren voor de woorden "Elliptische krommen" vallen. En laten die elliptische krommen nu eens 1 van de moeilijkste dingen zijn in de wiskunde.
Op google kun je het bewijs wel ergens vinden...als iemand het kan uitleggen in normaal nederlands be my guest 8)
Klik op de link die Lord Daemon hierboven plaatste en neem een kijkje in de wondere wereld van Elliptische Krommen, Modulaire Vormen, Riemann Oppervlakken, Zeta functies, L-series en Galois Theorie. Al deze takken van wiskunde zijn nodig om het bewijs te snappen en ze zijn stuk voor stuk zeer (omvang)rijk. Het zijn allemaal bijzonder mooie stukken wiskunde en die site geeft een mooie vluchtige kijk op al deze takken. Je moet niet denken dat je "even" het bewijs gaat snappen, maar het is echt een mooie inleiding en je kan zelf bepalen hoe ver je gaat. Zeker de moeite waard!

Dus nogmaals de link.

Verwijderd

MSalters schreef op 30 May 2003 @ 00:37:

91/2 + 41/2 = 251/2
maar als n=5/2 ?

jawel...

want: a5*1/2 == a5/2
en aangezien in dit geval a1/2 al een geheel getal moet zijn (a,b,c uit N) heeft wiles dus bewezen dat het niet kan, omdat je dan 3 gehele wortels gaat verheffen tot een macht groter dan 2...

zo ook voor elke andere machtverheffing in de vorm ap/q waar p > 2 en a1/q uit N.

als je begrijpt wat ik bedoel :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2003 00:20 ]

Pagina: 1