• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
tijdens een communicatie training is mij het H-model uit gelegd, binnen dit model wordt communiceren tussen twee mensen weer gegeven.

Binnen dat model heb je 3 niveau`s, nl; Ouder, volwassene en kind. Deze niveaus zijn verdeeld over de verticale poten van de H. Wil je met iemand communiceren moet je de weg langs de H volgen. Sta je als twee volwassenen tegenover elkaar dan is de weg het kortst, en communicatie het meest efficient..

Is 1 van beide partijen in de ouder (heel dominant) of kind (afhankelijk) rol.. dan wordt communicatie een stuk minder efficient.

Weet iemand van wie dit model is en waar ik er meer over kan vinden?

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
schopje.. ik ben nog steeds onwetend.

Verwijderd

Kun je iets meer aanwijzingen geven? Hoe kom je aan deze informatie?

Ik heb vorige week de theorie van een lararenopleiding afgerond maar ben dit nog nooit tegengekomen. Heb nog ff de registers van mijn boeken doorgekeken, maar kan er niets van vinden.

Verwijderd

Dat lijkt me ook wel nuttig... Als je bijvoorbeeld weet wanneer het bedacht is, en een context geeft waarbinnen het gebruikt wordt, heb je al een grotere kans om het te vinden. En wat wil je nu precies? Dat wij voor je gaan zoeken?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 23:03 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46

The Third Man

The Third Jellyfish

Ff een mening erover: ik zie er niet veel in. Kijk maar bijvoorbeeld de goede verhouding tussen veel opa's en oma's en hun kleinkinderen. Ik heb met mijn grootvader ook een superleuke verhouding gehad icm modeltreinen e.d. Ik kon nou niet bepaald spreken van een verstoorde communicatie door het grote leeftijdsverschil.

Verwijderd

Lekkere Kwal: Het gaat ook niet om leeftijdsverschil, of om de status van personen. Het is mogelijk dat twee volwassenen met elkaar praten, terwijl toch één persoon zich in de positie van Ouder bevindt, terwijl de andere zich in de Kind-positie bevindt.

Het gaat hier eigenlijk om macht. De verhouding Ouder <-> Kind kan bijvoorbeeld ontstaan tussen een Directeur <-> Werknemer. Daarbij kan de Directeur best 10 jaar jonger zijn dan de werknemer, maar vanwege zijn (veel hogere) positie domineert de Directeur waarschijnlijk de Werknemer. De Werknemer gedraagt zich tegenover de Directeur zoals een klein kind zich tegenover zijn ouders gedraagt. (Ja meneer, goed meneer....)

Een kind van 12 en zijn vader kunnen ook op het niveau Volwassen <-> Volwassen praten. Neem hier bijvoorbeeld het volgende: het kind wil tot 20:00 buiten spelen, de vader zegt 18:00. Nu kun je ruzie krijgen en de vader domineert uiteindelijk (Je bent om 18:00 binnen, punt!), en dan zit je op Ouder <-> Kind niveau.

Ze kunnen er ook over praten, en dan krijg je een onderhandeling. Vader: 18:00. Kind: 20:00. Vader: 18:15. Kind: 19:45 ----> Uiteindelijke uitkomst is de afspraak dat het kind om 19:00 binnen moet zijn, en dan hebben ze op het niveau Volwassene <-> Volwassene gepraat.

Ik heb dit ook allemaal gehad op school in de psychologie & communicatie onderdelen van mijn studie, maar ik ben vergeten van wie dit model is. Ik zal morgen eens zien of ik het boek nog heb, dan kan ik het waarschijnlijk opzoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 21:50 ]

Pagina: 1