Toon posts:

[kopen] digitale vidcamera

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allow,

Ik wil graag een digitale videocamera kopen, momenteel heb ik er 2 op het oog, aangezien ik hier zelf niet (veel) verstand van heb hoop ik dat iemand anders me hier nog een aantal nuttige dingen over kan vertellen. (waar op te letten, welke specs belangrijk zijn, enz)

De 2 die mij wel wat lijken:

JVC GR-D20 High-Band digitale videocamera
Afbeeldingslocatie: http://193.121.210.231/JvcCons/products/images/gr-d20e.jpg

BELANGRIJKSTE FEATURES

1/6 inch 800.000 pixel CCD
16x optische zoom
520 lijnen oplossend vermogen met Super High-Band Processor
Digital Colour NightScope
DV uitgang (i.Link, IEEE 1394)
2,5" Amorphous Silicon LCD kleurenmonitor
Power-Linked Operation

ANDERE FEATURES

Uitstekend beeld en geluid

MiniDV systeem met PCM Stereo Sound
Picture Stabiliser

Professionele creativiteit

700x Super Digital Zoom met Spline Interpolation
Digitale effecten en scène overgangen
Digitale zoom bij weergave

Gebruiksgemak

Power-Linked Operation
Afstandsbediening meegeleverd
S-Video en AV uitgangen
LP stand voor 120 minuten opnemen op een cassette

en de

SAMSUNG VP-L800

Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.nl/upload/product/images/VP-L800%20lr.jpg

Specificaties

Easy-Q, Custom-Q
Gevoeligheid: 0.3 Lux
Optische Zoom: 22X
Digitale Zoom: 880x
Automatische witbalans
Handmatige witbalans
Program AE: Auto, Sporta, Portrait, Spotlight, Sand/Snow en High Speed
8 special effecten
Back Light Compensation
Auto Focus
Manual Focus

Audio
System: Hi-Fi Mono
Speaker
Ingebouwde Microfoon: Mono

Algemeen
Afmetingen net (bxhxd): 101x174x104 mm
Gewicht (net): 780g

• boekenbon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-08-2023
Hahahah, ben sinds maandag met precies dezelfde afweging bezig :). Of die JVC of die Samsung. Ben een totale leek op het gebied van camcorders.

Heb besloten toch te gaan voor de JVC omdat die meer mogelijkheden heeft zoals een AB en omdat de JVC veel beter in de hand ligt (model is ook mooier :) ). Op internet kon ik trouwens erg weinig (eigenlijk geen) reviews vinden van onafhankelijke gebruikers.

Wat neem jij eigenlijk als beoordeling mee voordat je er een gaat aanschaffen?

[ Voor 4% gewijzigd door boekenbon op 29-05-2003 13:24 ]

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik ben het met boekenbon eens, je kan het beste gaan voor JVC.
Omdat die meer opties hebben zoals firewire,etc.

Mijn ouders hebben zelf een JVC, en ze zijn er erg tevreden over.

persoonlijk zou ik gaan voor een jvc.

8-)

workstation server laptop

Verwijderd

Die Samsung is geen digitale camera maar een (analoge) Hi8. Dus als je een digitale videocamera wilt valt die af. Bovendien heeft die maar 320.000 pixels, wat niet genoeg is voor full-PAL. Bovendien zou ik samsung sowieso niet vertrouwen als het om digitale camcorders gaat. Het zijn toch gewoon Koreaanse allesbouwers zonder camera-traditie.
Die JVC is denk ik niet slecht maar een 1/6" CCD is best klein. Wat de lichtgevoeligheid vermindert.

• boekenbon
Varis: betekent dat je tijdens avonduren niet kunt filmen met die JVC?

Verwijderd

boekenbon schreef op 29 mei 2003 @ 20:29:
Varis: betekent dat je tijdens avonduren niet kunt filmen met die JVC?
Binnen met goede belichting wel. Als je 's zomers tussen 9 en 12 een feestje in je tuin wilt filmen zou ik een paar goede bouwlampen bij de gamma kopen en die in je tuin zetten.

Verwijderd

Ik zou eerst is ff kijken wat voor jou belangrijk is... Wil jij namelijk goeie kwaliteit filmpjes dan zul je sowieso een MiniDV camera moeten hebben met minimaal een pixeltje of 800.000 (liefst meer natuurlijk).

En dan pas merken en prijs gaan vergelijken...

Verwijderd

http://www.kieskeurig.nl/...f/product/videocamera.htm

Ter vergelijking even: 1 lux ~ 1 candela, het licht dat van 1 kaars afkomt.
Ik denk dat het met de meerdere >500Watt bouwlampen dus wel meevalt.

Bovendien zullen onder die lichtomstandigheden geen autoraces gehouden worden die jij wilt filmen - of je moet van illegale straatraces houden, maar dan zijn die snelheids/sluitertijd zwemen juist een mooi effect.
Digital Colour NightScope

Verhoogt de lichtgevoeligheid voor een helder beeld, zelfs bij minimale verlichting*. In tegenstelling tot infraroodsystemen met een zwart/wit-beeld en afstandsbeperkingen zorgt Digital Colour NightScope altijd voor een kleurenbeeld, zowel nabij als veraf. Met Digital Colour NightScope ‘ontwaken’ de kleuren zonder het onderwerp te verstoren.

* Digital Colour NightScope gebruikt een combinatie van een lange belichtingstijd en beeldbewerking. Snelbewegende objecten kunnen komeetstaarten krijgen.

http://193.121.210.231/Jv...'&Country='Nld'&Lang='Nl'
Je zou natuurlijk in een winkel kunnen vragen of je er even mee naar de donkere kamer mag...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ik zou voor de JVC gaan maar dan de GR D30 vanwege de DV in/out. De GR D20 heeft alleen DV out. Dus als je wil editen en weer terugschrijven naar tape dan moet je de GR D30 hebben.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 mei 2003 @ 00:08:
Ik zou eerst is ff kijken wat voor jou belangrijk is... Wil jij namelijk goeie kwaliteit filmpjes dan zul je sowieso een MiniDV camera moeten hebben met minimaal een pixeltje of 800.000 (liefst meer natuurlijk).

En dan pas merken en prijs gaan vergelijken...
Dit is niet waar, PAL heeft een resolutie van 720x625 = 450.000 pixels. Meer pixels worden alleen maar gebruikt voor de fotofunctionaliteit, wat voor een videocamera in principe een overbodige luxe is en zeker niets te maken heeft met de beeldkwaliteit van de films die je ermee maakt.

Bovendien is het zo dat naarmate er meer pixels op de CCD zitten, de camera steeds minder lichtgevoelig wordt. Voor een goede lichtgevoeligheid moet de CCD zo groot mogelijk zijn en het aantal pixels daarop beperkt.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:33
De Samsung heeft in ieder geval een CCD met een véél lagere resolutie CCD 0.32Mpixels). Is ook niet nodig omdat het Hi8 systeem met die resolutie werkt. De Samsung is wel in het voordeel qua zoomen 22x tegenover 16x kun je wel merken. Verder was het al opgemerkt, dat alleen de JVC een MiniDV camera is, dus FireWire- aansluitingen zul je tevergeefs vinden op die andere camera.

Ik moet wel zeggen dat de prijs van die camera wel lekker laag ligt.

Hoe ben je eigenlijk tot je keuze gekomen tussen deze 2 camera's? Komt het naar voren uit een review, heb je gekeken naar de prijzen?

http://www.kieskeurig.nl/...733CEC1256CF2002ED11A.htm

Ik lees dat ze daar een klein ontwerpfoutje hebben. Mijn opa's oude Canon (Video8) nam ook al zijn eigen motorgeruis op. En nu weer de JVC. Nóg een reden om hem even te bekijken/ uit te proberen als je de mogelijkheid hebt.
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 08:50:
[...]

Dit is niet waar, PAL heeft een resolutie van 720x625 = 450.000 pixels. Meer pixels worden alleen maar gebruikt voor de fotofunctionaliteit, wat voor een videocamera in principe een overbodige luxe is en zeker niets te maken heeft met de beeldkwaliteit van de films die je ermee maakt.
Het klopt wel wat je zegt, maar van die 625 beeldlijnen worden er slechts 576 weegeven op TV. de andere 50 beeldlijnen worden gebruikt voor teletekst. En dan is de resolutie 720x576= 414.720 pixels.

Overigens vindt ik het gebruiken van een digitale camera voor foto's onzin. Ze zijn niet bruikbaar om uit te printen omdat 0,8Mpixels daar echt te weinig voor is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 30-05-2003 09:18 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Japie_17 schreef op 30 May 2003 @ 09:16:
De Samsung heeft in ieder geval een CCD met een véél lagere resolutie CCD 0.32Mpixels). Is ook niet nodig omdat het Hi8 systeem met die resolutie werkt. De Samsung is wel in het voordeel qua zoomen 22x tegenover 16x kun je wel merken. Verder was het al opgemerkt, dat alleen de JVC een MiniDV camera is, dus FireWire- aansluitingen zul je tevergeefs vinden op die andere camera.

Ik moet wel zeggen dat de prijs van die camera wel lekker laag ligt.

http://www.kieskeurig.nl/...733CEC1256CF2002ED11A.htm

Ik lees dat ze daar een klein ontwerpfoutje hebben. Mijn opa's oude Canon (Video8) nam ook al zijn eigen motorgeruis op. En nu weer de JVC. Nóg een reden om hem even te bekijken/ uit te proberen als je de mogelijkheid hebt.
[...]
Het klopt wel wat je zegt, maar van die 625 beeldlijnen worden er slechts 576 weegeven op TV. de andere 50 beeldlijnen worden gebruikt voor teletekst. En dan is de resolutie 720x576= 414.720 pixels.

Overigens vindt ik het gebruiken van een digitale camera voor foto's onzin. Ze zijn niet bruikbaar om uit te printen omdat 0,8Mpixels daar echt te weinig voor is.
Die Samsung kan door zijn lage resolutie CCD dus geen PAL scherpte weergeven en dat is toch wel het minimum wat je in 2003 moet hebben. Dus die zou ik sowieso niet nemen. Bovendien heb je als doorsnee filmer niet zoveel aan een grote telelens omdat bij maximale zoom het beeld erg schokkerig wordt. Dan moet je dus in de weer met driepoten en ander stabilisatiemateriaal, wat ik een huis-tuin-en-keukenfilmer niet zo snel zie doen.

Wat betreft ruis is het zo dat dat inherent is aan een ingebouwde microfoon. Dat is geen ontwerpfout, het kan gewoon echt niet beter. Vandaar dat filmers die ook maar enigzins serieus aan de slag willen gaan, altijd een externe microfoon monteren.

Over die PAL resolutie, in principe heb je gelijk dat het minimum aantal pixels 414.720 is, maar in de praktijk is er nooit precies een 1 op 1 verhouding tussen de opgenomen resolutie en het aantal pixels van de CCD. Dus als de CCD iets meer pixels heeft dan het theoretisch minimum voor PAL zal hij eerder in staat zijn de volledige PAL resolutie ook inderdaad op te nemen.

Verwijderd

Bovendien heb je als doorsnee filmer niet zoveel aan een grote telelens omdat bij maximale zoom het beeld erg schokkerig wordt.
Vroeger had je zoiets als SteadyShot (digitaal of met prisma's)...

Verwijderd

Een winkel waar ik erg goede ervaringen mee heb.

www.koopdigitaal.nl

maak een afspraak en dan kun je gewoon de camera's die je mooi vind testen.

verder is er zeer behulpzaam personeel dat echt alles over die dingen weet.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:33
@Varis: Dat verhaal over die pixels ben ik met je eens. Onze Canon V40Hi heeft bijvoorbeeld 0.57M waarvan 0.36M effectief. Alleen met het zoomen en onstabiliteit kan ik je geen gelijk geven. Image Stabilizer/ SteadyShot/ Picture Stabilizer zorgt er goed voor dat de camera kleine schokjes uitfiltert. Zonder die techniek krijg je wel kleine schokjes. Heftig bewogen filmpjes komen pas aan de orde als je zo'n beetje de 50x voorbij bent en dus een combi van optisch en digitale zoom gebruik, wat ik zelf nauwelijks doe.

@Undertaker2: ik denk niet dat hij camera's van die prijsklasse in gedachten heeft. Die JVC staat in de pricewatch voor EUR. 470,-. Hij heeft geen prijs genoemd en ik kan ook geen prijs vinden van de Samsung, maar ik denk niet dat hij EUR. 1600,- neer wil leggen als hij een camera van die prijsklasse overweegt.

[ Voor 39% gewijzigd door Jaap-Jan op 30-05-2003 14:40 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
De eerste vraag is bij dit soort dingen eigenlijk altijd: Wat is je budget?

*Zoom*
Digitale zoom = bullshit. Optisch is wat telt en daarbij is 10 keer in 99% van de gevallen voldoende.

*CCD*
PAL = 720x576 = 414.000 pixels. Een camera met een 0.4 mpix CCD zal dus geen scherper beeld geven dan eentje met 1.3 mpix. Waar de 'overtollige' pixels wél voor gebruikt kunnen worden zijn:
-Beeldstabilisatie
-Ruisonderdrukking
-Digitale foto's van bijv. 1024x768 enz
-16x9 beeld ZONDER simpelweg de boven- en onderkant van een 4x9 beeld af te knippen

Niet elke camera gebruikt de overtollige pixels ook daadwerkelijk voor alle bovenstaande opties.

Camera's met 3 CCD's geven een iets beter beeld, maar zijn ook duurder. (2000 euro+) Zelfde vraag dus: Wat is je budget? (ik denk eigenlijk geen 2000 euro ;) )

*Geluid*
Als je een beetje goed geluid wil hebben (dus méér dan alleen het geschreeuw van je kleine neefje), dan is een externe (richt)mic een must. Ook deze zijn prijzig. Een goede kost zo 200 euro.

*Beeld*
Voor de mensen die het nog niet weten: Camera's nemen interlaced beeld op. Dwz dat ze met even en oneven lijnen werken. De even en oneven beeldlijnen vormen samen 1 frame. Omdat de even beeldlijnen éérst worden opgenomen waarna de oneven lijnen d'r een fractie van een seconde tussen worden gestopt is er een klein verschil tussen de twee. Vooral bij snelle bewegingen is te zien dat de even beeldlijnen op een iets eerder moment zijn opgenomen... Wanneer je video op je PC captured en terugkijkt zul je dus vreemde karteltjes/haakjes/muizentandjes zien bij snelle bewegingen.

Er zijn twee manieren om dit op te lossen
-1-Een poetsdoekje in de vorm van een de-interlacer die achteraf de oneven beeldlijnen terug gaat plaatsen (bijv. met Adobe Premiere). Dit is CPU intensief en kost veel tijd. Bovendien verlies een een klein beetje beeldkwaliteit.

-2-Het beeld in eerste instantie plaatje voor plaatje opnemen ipv in even en oneven lijnen. Dit heet ook wel progressieve mode. (plaatje voor plaatje) Net als bij film. Dit hoef je dus niet achteraf op te poetsen met een de-interlacer. Minder tijdrovend en beter beeld dus. Helaas zijn er weinig camera's die het zonder kwaliteitsverlies tov interlaced beeld kunnen.

*Format'*
MiniDV is de meestgebruikte standaard en zie je in bijna alle camera's terug. Hi8 is verouderd. Digital8 is simpelweg een Hi8 bandje waar digitaal op wordt opgenomen. Digital8 is van vergelijkbare kwaliteit met MiniDV, maar de bandjes zijn groter. Hi8 zou ik maar vast vergeten...

*Lens*
Misschien wel het belangrijkste van de camera is de lens. Een goede lens maakt niet van elke camera een goede cam, maar een slechte lens maakt van elke camera een slechte ;)

Lenzen van Carl Zeiss zullen zeker niet teleurstellen net als alle lenzen die volgens de Leica Dicomar standaard gefabriceerd zijn. Overige lenzen weet ik niet, maar check altijd ff de cam op een tv-scherm om evt rare lensafwijkingen op te merken.

*Camera?*
Na bovenstaande punten is natuurlijk de grote vraag welke camera je wilt?
Wat was je budget ook alweer? ;)

Wat mij betreft staat op nr 1 de Sony TRV-60 (1400 euro) en wel om te volgende redenen:
-MiniDV, dus compact en compatible
-Handmatige goed bereikbare focusring
-Steadyshot
-Goed bij weinig licht (vergeleken met z'n concurrentie)
-Mogelijkheid tot echt breedbeeld en dus echt een wider view itt tot het simpelweg afknippen van 4x3
-Mogelijkheid tot opnemen in progressieve mode ipv interlaced waardoor scherper beeld wat niet ge-deinterlaced hoeft te worden met alle gedoe van dien
-Carl Zeiss T lens
-2.11 mpix CCD --> Goede digitale foto's van 1600x1200 waar mijn FinePix 1400z net niet tegenop kan

Nadelen:
-Bijna alle opties via het touchscreen. Sommige opties had ik ook wel als knopje gewild
-Geen handmatige audiolevels/bediening

Op nummer 2 de Panasonic MX500 (1800 euro)Deze heeft al het bovenstaande behalve de progressive mode. Bovendien heeft deze cam optische beeldstabilisatie en beschikt hij over 3 CCD's wat de beeldkwaliteit ietsje beter maakt

Het vervelende is dat deze cam zéér veel licht nodig heeft. Eén lamp van 100 watt is het absolute minimum. (dit is een niet te onderschatten nadeel van deze cam!)

Persoonlijk vindt ik de progressieve mode van de TRV-60 (die ik zelf heb) toch wel erg handig wanneer je veel op de pc werkt. Elke keer de-interlaced is nml geen pretje.

Voor 2100 euro heb je de Sony TRV-950 die alles van de MX500 heeft behalve het echte breedbeeld (De TRV-950 knip de boven- onderkant van het 4x3 formaat af)

De TRV-950 heeft niet zoveel licht nodig als de MX500, maar kost weer een stukkie meer.

Hoe het met de camera's van minder dan 1000 euro zit weet ik niet. Misschien dat je daarvoor de consumentengids kan gebruiken ;) Als je interesse hebt heb ik nog wel een camcorder PDF-document van een duits blad waarin zo ongeveer alle camcorders worden vergeleken. Als je interesse hebt moet je me maar ff mailen op bram.corstjens@planet.nl en dan reply ik wel met dat PDF ding.

/edit
Er zijn meer camera's die een frame/progressive mode hebben dan alleen de TRV-60, maar deze gebruiken een methode die de beeldscherpte drastisch verlaagt. Alleen de Canon's doen 't nog wel aardig. Dat de TRV-60 het kan terwijl de beeldscherpte zelfs nog iets verbeterd komt door z'n 2.11 mpix CCD chip.

De eerstvolgende camera die *zonder kwaliteitsverlies* frame/progressieve mode kan opnemen is de Panasonic DVX100 van ruim 4000 euro ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Undertaker2 op 30-05-2003 14:40 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Ik ben het wel met het verhaal van Undertaker eens. Alleen kan de TRV-950 geen progressive scan op 24 of 25 fps, maar alleen 15 fps. Dat schiet, behalve voor webfilmpjes, natuurlijk niet zo op.

• Arie26
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:50
Ik heb zelfs sinds een paar maandjes die JVC GR-DCX707 en die bevalt perfect je kan er ook foto's mee maken al valt de kwaliteit van de foto's wel tegen, maar de beeld kwaliteit is wel perfect te noemen hoor.

Dus als je nog iets wilt weten over deze DV-camera moet je het maar effe vragen hoor.

Dus mijn tips is ga voor een JVC
- veel instellingen
- goede kwaliteit
- klein formaat
- makkelijk te bedienen (zelfs mijn vriendin kan het ;) )

Teteringen

• boekenbon
Heb net GR-D20 voor 520 euro gekocht bij de Combi. Ben er nu mee aan het spelen en ik moet zeggen dat de resultaten schitterend zijn. Erg fijn cameraatje. Dat probleempje van het geluid ben ik niet tegengekomen, dus geen achtergrond gebrom op de opname. Toestel is heerlijk compact, het lcdschermpje is goed leesbaar en op de tv zien de filmpjes er werkelijk schitterend uit. Ben erghhh blij :) :)
Pagina: 1