Toon posts:

Geen AGP 4x onder winXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een Leadtek winfast A280 (Ti4200 agp 8x) gekocht, maar ik krijg onder WinXP de AGP 4x van m'n TUSL2-C niet aan de praat.
Heb in het BIOS AGP 4x aangezet, in windows de intel-drivers geïnstalleerd, maar nix lijkt te helpen.
Weet iemand hoe ik dit nou toch aan het werk krijg?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarop baseer je dat je géén AGP 4x onder Windows XP hebt?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je een SiS chipset mobo hebt...
Je moet dan AGP-Drivers installeren (GART-Driver)
Omdat de AGP afwijkend is

Verwijderd

Topicstarter
Zowel WinFox (driver van LeadTek), Sisoft Sandra en Powerstrip zeggen dat ik geen AGP 4x ondersteuning heb. Volgens m'n handleiding van m'n mobo is dat er wel. Volgens Intel ook.

Verwijderd

Topicstarter
> ThePerfectCell: TUSL-2C heeft een intel 815EP chipset. Zou dus gewoon AGP4x ondersteuning moeten hebben

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Videoplanken & Beeldkanonnen

Probeer in ieder geval wat Tweaktooltjes :) Zie www.guru3d.com enzo B)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 11:09:
> ThePerfectCell: TUSL-2C heeft een intel 815EP chipset. Zou dus gewoon AGP4x ondersteuning moeten hebben
Dan zou ik kijken naar een BIOS-update

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 11:00:
Ik heb laatst een Leadtek winfast A280 (Ti4200 agp 8x) gekocht, maar ik krijg onder WinXP de AGP 4x van m'n TUSL2-C niet aan de praat.
Heb in het BIOS AGP 4x aangezet, in windows de intel-drivers geïnstalleerd, maar nix lijkt te helpen.
Weet iemand hoe ik dit nou toch aan het werk krijg?
AGP drivers controleren, zonodig opnieuw installen, en met rivatuner je kaart op 4x forceren. zou moeten werken lijkt mij ;)

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

Wat BalusC zegt, probeer even wat overclock tooltjes (voor de Radeon zijn ze er iig) met sommige kun je AGP rates veranderen.

Meer info: FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (01/03/03)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
Banshee79 schreef op 28 May 2003 @ 11:16:
[...]

AGP drivers controleren, zonodig opnieuw installen, en met rivatuner je kaart op 4x forceren. zou moeten werken lijkt mij ;)
Hoe forceer ik met rivatuner m'n kaart naar 4x dan? Heb rivatuner geïnstalleerd, maar snap er nog niet veel van.

Verwijderd

Topicstarter
ThePerfectCell schreef op 28 mei 2003 @ 11:15:
[...]

Dan zou ik kijken naar een BIOS-update
Dat had ik ook al gedaan. Maakte nix uit

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wil je voortaan het edit-knopje gebruiken in plaats van om in korte tijd achter elkaar te posten? Zulke monologen lezen namelijk zeer onprettig :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry. Ben net nieuw op dit forum. Weet alle knopjes nog niet zo te vinden.

Ben er net achter gekomen dat m'n agp 4x uitgeschakeld staat in'. Iemand een idee hoe ik m'n chipset zo gek krijg dat agp4x ingeschakeld wordt? In het bios staat 'ie al aan. Is dat misschien te doen via regedit?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 11:47 ]

• Banshee
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 11:40:
[...]

Hoe forceer ik met rivatuner m'n kaart naar 4x dan? Heb rivatuner geïnstalleerd, maar snap er nog niet veel van.
Klik op het pijltje naast kadertje waar je gpu staat vermeld, klik dan graphics card idcoontje, en dan kan daar je agp settings veranderen.

• Banshee
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 11:45:
Sorry. Ben net nieuw op dit forum. Weet alle knopjes nog niet zo te vinden.

Ben er net achter gekomen dat m'n agp 4x uitgeschakeld staat in'. Iemand een idee hoe ik m'n chipset zo gek krijg dat agp4x ingeschakeld wordt? In het bios staat 'ie al aan. Is dat misschien te doen via regedit?
Je hebt dus een andere videokaart gekocht. (GF4)
Maar dat betekent dus dat je er een oude uit hebt gehaald.
Dat is dan ook een AGP kaart geweest.
Liep die wel op 4X ?

Verwijderd

Topicstarter
Banshee79 schreef op 28 May 2003 @ 11:54:
[...]

Je hebt dus een andere videokaart gekocht. (GF4)
Maar dat betekent dus dat je er een oude uit hebt gehaald.
Dat is dan ook een AGP kaart geweest.
Liep die wel op 4X ?
Had een GF2MX400. Is inderdaad een agp 4x kaart, maar heb eigenlijk nooit gecheckt of die ook op 4x liep. Gaan we eens proberen. Mocht die nou ook op 2x lopen, enig idee wat er dan aan de hand is?

> Banshee79: Krijg 'm op die manier ook niet op 4x. Gaat gewoon niet verder dan 2x. Op de een of andere manier is de 4x uitgeschakeld op m'n mobo.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 12:02 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Intel Chipset drivers al geinstalled ?

http://www.tweakers.net/meuktracker?CatID=79&Query=intel

ftp://aiedownload.intel.c...811/a08/infinst_autol.exe

[ Voor 63% gewijzigd door KaMiKaZe op 28-05-2003 12:10 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:47
Wie zegt dat het op je mobo zit?
Ik had een Viper2 kaart met agp4x
Daar moest ik een jumper instellen om deze te wijzigen van 2x naar 4x
Waar wordt er verteld dat je kaart op 2x staat? Volgens mij kunnen die agp8x kaarten niet eens op 2x draaien.

• KaMiKaZe
NielsOveres schreef op 28 May 2003 @ 12:19:
Wie zegt dat het op je mobo zit?
Ik had een Viper2 kaart met agp4x
Daar moest ik een jumper instellen om deze te wijzigen van 2x naar 4x
Waar wordt er verteld dat je kaart op 2x staat? Volgens mij kunnen die agp8x kaarten niet eens op 2x draaien.
Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 11:08:
Zowel WinFox (driver van LeadTek), Sisoft Sandra en Powerstrip zeggen dat ik geen AGP 4x ondersteuning heb. Volgens m'n handleiding van m'n mobo is dat er wel. Volgens Intel ook.
en de leadtek heeft geen jumpers om AGP modus in te stellen

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt niet aan de kaart, want m'n vorige agp 4x kaart deed het ook al niet op 4x (zit er nu ff in om te checken). Weet iemand hoe ik anders de chipset om de tuin kan leiden door 4x toch aan te kunnen zetten (via het register of system.ini of iets dergelijks)
Heb de intel drivers ook geïnstalleerd staan en bios is de nieuwste versie.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 12:29 ]

• KaMiKaZe
Heb je nou die nieuwe intel chipset drivers al geinstalleerd ?

Verwijderd

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op 28 May 2003 @ 12:29:
Heb je nou die nieuwe intel chipset drivers al geinstalleerd ?
Yep. 5.00.nog wat

• Banshee
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 12:00:
[...]

Had een GF2MX400. Is inderdaad een agp 4x kaart, maar heb eigenlijk nooit gecheckt of die ook op 4x liep. Gaan we eens proberen. Mocht die nou ook op 2x lopen, enig idee wat er dan aan de hand is?

> Banshee79: Krijg 'm op die manier ook niet op 4x. Gaat gewoon niet verder dan 2x. Op de een of andere manier is de 4x uitgeschakeld op m'n mobo.
Staat ie niet vast op 2x middels een jumpertje op je bord? een gf2 loopt default 4x(mits het bord het ondersteund) het feit dat elke kaart bij jou op een 2x rate komt te staan, ook verander je het in het bios, dan heb ik toch zo´n vermoeden dat je :
1) of een jumpertje moet verzetten om 4x te krijgen
2) misschie moet je het voltage van je agp bus een controleren, moet minimaal 3,3 zijn, en max 3,5. Zit je hieronder dan kan je ook probs krijgen
3) misschien is je voeding te zwak om een goed voltage naar je systeembussen te krijgen (agp4x vraagt wat meer stroom) misschien dat ie daarom die functie uitschakeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Banshee op 28-05-2003 13:32 ]

• Banshee
Als je 3d mark draait, komen je scores dan wel een beetje overeen met wat een gf4 hoort te halen in een soort gelijk systeem?

Want windows kan idd wel leuk vertellen dat ie 2x loopt (ook al zegt het bios dat ook), maar windows gaf bij mij wel eens aan de mijn cpu op 2.10 volt liep (=1.8)
Als dat idd zo was geweest, dan was mijn porcessor allang dood geweest.

[ Voor 1% gewijzigd door Banshee op 28-05-2003 13:35 . Reden: Typo´s ]

Verwijderd

Topicstarter
Specs: TUSL2-c, Celeron 1300@1560, GF4TI4200agp8x, 512MB SDRAM (133) Maxtor 15+20GB.
3dmark2001: +- 7700. Lijkt mij wat aan de lage kant. had rond de 9000 verwacht. Ook 3dmark zegt dat m'n "AGP Rates (Current/Available) 2x / 1x 2x zijn.

• Banshee
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 11:08:
Heb je trouwens al een detonator driver van nvidia geprobeerd ipv die standaard meuk die fabrikanten leveren?
Het wil namelijk niet zeggen dat die goed zijn.

Pak een een detonator van nvidia zelf (wel eerst de oude uninstallen)
probeer hier maar eens wat

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=winxp-2k_40.72

40.72 is volgens mij de laatste officiele driver van nvidia. let er wel op dat je de xp versie pakt, en niet voor 2000.

• Arunia
Volgens de handleiding van dat mobo, als je em op 4x zet en je kaart is 2x dan gaat deze gewoon op 2x. Als je em op 2x zet en je kaart is 4x dan draait deze ook op 2x.
Dus de instellingen als deze op 4x staan is gewoon goed, maar volgens mij is het probleem dat je kaart 8x is en dat je mobo hier gaan raad mee weet.

Verwijderd

Topicstarter
NielsOveres schreef op 28 May 2003 @ 14:13:
Volgens de handleiding van dat mobo, als je em op 4x zet en je kaart is 2x dan gaat deze gewoon op 2x. Als je em op 2x zet en je kaart is 4x dan draait deze ook op 2x.
Dus de instellingen als deze op 4x staan is gewoon goed, maar volgens mij is het probleem dat je kaart 8x is en dat je mobo hier gaan raad mee weet.
OK, dus ik heb gewoon pech?
Het rare is dat het lijkt of het mobo gewoon 4x niet ondersteund, maar wel hoort te doen. M'n vorige kaart draaide ook continu op 2x, terwijl het een 4x is.

• Arunia
Denk het, het moet niet kunnen, maar ik denk het wel. Heb je agp drivers al geinstalleerd? Dit schijnt best een probleem te zijn bij niet Intell chipsets. Ik blijf ook iedere keer die via agp drivers installeren.
Je kunt wat ik over het mobo zei ook vinden in de handleiding op pagina 62 onderaan staat dat deze het wel ondersteund en hoe.
Ik quote:
AGP Capability [4x Mode]
This motherboard supports the AGP 4x interface, which transfers video data at 1066MB/s. Since AGP 4x is backward-compatible. You may leave this on the default setting of [4x Mode] even when you are using an AGP 2x video card. When set to [2x Mode]. the AGP interface will only provide a peak data throughput of 533MB/s even if you are using an AGP 4x card. Configuration options: [2x Mode] [4x Mode]

Verwijderd

Topicstarter
NielsOveres schreef op 28 May 2003 @ 14:30:
Denk het, het moet niet kunnen, maar ik denk het wel. Heb je agp drivers al geinstalleerd? Dit schijnt best een probleem te zijn bij niet Intell chipsets. Ik blijf ook iedere keer die via agp drivers installeren.
Je kunt wat ik over het mobo zei ook vinden in de handleiding op pagina 62 onderaan staat dat deze het wel ondersteund en hoe.
Ik quote:
AGP Capability [4x Mode]
This motherboard supports the AGP 4x interface, which transfers video data at 1066MB/s. Since AGP 4x is backward-compatible. You may leave this on the default setting of [4x Mode] even when you are using an AGP 2x video card. When set to [2x Mode]. the AGP interface will only provide a peak data throughput of 533MB/s even if you are using an AGP 4x card. Configuration options: [2x Mode] [4x Mode]
Bedoel je dat ik die via agp-drivers ook moet installeren, ook al heb ik een intel-chipset? Begin toch een beetje radeloos te worden.....

• Arunia
Nee, dat bedoel ik niet. Ik dacht dat jij geen intel chipset op dat mobo had?
Sorry mijn fout. Intel zou in principe wel moeten werken. Maar ja.
Het is een moeilijk probleem. bij mij werkt het op m'n a7v266 gewoon prima.
Misschien is er toch iets mis met je voeding zoals al eerder werd gezegd.
Het is een idee namelijk.
AGP 8x is compatible met 4x maar volgens mij niet meer met 2x en 1x. Hier kan ik me wel in vergissen.
Heeft deze videokaart geen aparte aansluiting voor de voeding?

Welke Winfast heb je?
Er zijn namelijk de volgende kaarten te vinden:
WinFast A280 LE TD
WinFast A280 LE TDH
WinFast A280 LE TD MyVIVO
WinFast A280 LE TDH MyVIVO

Dit zijn dan degene met de Ti4200 chipset van Nvidia.

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 28-05-2003 14:45 ]

• Banshee
Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 13:52:
Specs: TUSL2-c, Celeron 1300@1560, GF4TI4200agp8x, 512MB SDRAM (133) Maxtor 15+20GB.
3dmark2001: +- 7700. Lijkt mij wat aan de lage kant. had rond de 9000 verwacht. Ook 3dmark zegt dat m'n "AGP Rates (Current/Available) 2x / 1x 2x zijn.
Die score zou best wel eens kunnen kloppen hoor.

1) je hebt een Celeron, die mist een beetje cache, dat scheelt al iets
2) je hebt Sdrams dat kan een bottleneck zijn
3) je Celeron loopt geoc-ed, hoe haal je die snelheid (100 of 133 bus) want dat
scheelde bij mij enorm.
4) Je harddisk, is dat een udma5 (udma100) dat zijn de snellere
5) Wat is het toerental van je hd 5400/7200
6) Misschien is er een snellere driver voor je kaart, zul je moeten testen, de 1 is de
andere niet

Tot slot, laat je niet verleiden door die mooie hoge scores die anderen met hun GF4 halen (want : snellere cpu/DDR ipv SDram/frontsidebus misschien een stuk hoger/videokaart zelf ook nog eens flink overgeclockt/juiste drivers voor je mobo, vooral borden met een via chipset kunnen hier voordeel mee hebben)

Dit zijn allemaal punten waardoor jij misschien net iets lager uitkomt als een ander

Maar ik snap idd nog steeds je agp rate niet.

Probeer anders eens te zoeken op google ofzo, of via www.tomshardware.com , daar staat ook nog wel eens iets over.

Suc6

• Banshee
NielsOveres schreef op 28 May 2003 @ 14:13:
Dat idee had ik idd ook al in me hoofd, maar je was me voor.
Maar het gekke is dan dat zijn oude GF2MX ook op 2x bleef staan :?
En die is toch echt 4x compatible.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx iedereen! Heb 'm eindelijk op 4x draaien. Met wat gekut met drivers en instellingen is het me gelukt. Iedereen bedankt voor alle ideeën!

• Banshee
over fronsidebus gesproken, heb je die toevallig hoger staan als 105 mhz?
Want dan schijnt je mobo van 4 naar 2x agp modus terug te springen.

Zie dit draadje

"Upgrade" met TUSL2-C

Kwam hem net ineens tegen leek wel een beetje op jouw probleem d8 ik zo >:)

• Banshee
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 15:39:
Thnx iedereen! Heb 'm eindelijk op 4x draaien. Met wat gekut met drivers en instellingen is het me gelukt. Iedereen bedankt voor alle ideeën!
Heej, congratsssssssss

Maar eh, wat was het nou ?

Verwijderd

Topicstarter
Banshee79 schreef op 28 mei 2003 @ 15:51:
[...]

Heej, congratsssssssss

Maar eh, wat was het nou ?
Heb gewoon weer de WinXP SP1 drivers voor de agp-bus gepakt. Verder de detonator 40.71. Met nvhardpage wat extra opties in het instellingen-menu van de videokaart tevoorschijn gehaald. O.A. hardware-opties en agp-settings. Kon in die laatste echter nix veranderen, al stond er nu wel dat ik agp 4x had. Alleen stond ie nog niet aan. Met nvhardpage weer de agp-settings uitgezet en nu kon ik in de hardware-opties wel de agp-rate naar 4x zetten. Na een reboot stond ie dan ook echt op 4x.
Beetje van mezelf, een beetje van windows en een laatste beetje van nvidia dus.
Scheelt volgens mij toch ook nog wel iets, dat 4x, in 3dmark. Heb 'm vanwege wat tijdgebrek (tentamens) nog niet opnieuw getest, maar het moet vast wel beter worden.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:17
op deze site kun je aangepaste biossen vinden voor de tusl2-c
http://www.x86-secret.com

deze lost het agp4x en memory timings probleem op
(agp4x word agp2x, en cl2 word cl3 als je je fsb gaat overclocken)

dit werkte hier perfect, zonder inlevering van stabiliteit

een oud tusl2-m gebruiker ;)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Pagina: 1