[Director] vertaling naar Chinees

Pagina: 1
Acties:

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:58
Tsja, eigenlijk wel een groot probleem waar ik niet uitkom.

Probleem is als volgt:
Ik heb een Cd gemaakt in Director die prima loopt. De taal van deze cd is engels. Op de site wordt zoveel mogelijk gewerkt met beelden en geluidsfragementen maar er zitten gewoon een aantal stukken tekst in.
Nu moet deze cd worden vertaald naar het chinees.... en daar begint de ellende. De fonts zijn natuurlijk geen probleem, plaatjes maken met de chinese teksten ook niet, die krijg ik allemaal uit china.
Het probleem is dat ik geregeld stukken tekst vanuit Lingo op het scherm toon. Bijvoorbeeld bij een mouseover.

Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
on mouseEnter me
  cursor 280
  put "Main help menu" into field "textbox_top"
end

Dit script zorgt ervoor dat " Main help menu" verschijnt in het textfield. Maar hoe moet ik dat doen als de tekst Chinees moet zijn???????????????

Moet ik een chinese versie van Director hebben? of moet ik dan maar met plaatjes werken??????

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort problemen? Ik zou totaal niet weten in welke richting ik het zou moeten zoeken....

Please help! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

als je de plaatjes toch al aangeleverd krijgt zou ik werken met het aangeleverde materiaal.
en zeker niet moeilijk gaan doen met teksten.
Natuurlijk als je vanuit een database gegenereerde tekstvelden gaat werken is het een ander verhaal en kun je niet met plaatjes werken.(IMHO)

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
wordt dat sowieso niet heel erg pittig ivm het feit dat director geen UTF-16 ondersteunt?

Verwijderd

ik heb geen verstand van director maar...
in flash kan je een font opgeven voor een tekstvak misschien kan dit bij director ook?

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025

• Folkert
Hm, ga zo ff kijken, maar ik heb begrepen dat Director dus geen Unicode ondersteunt. En dan nog zou ik een groot probleem hebben denk ik. Werken in flash, tsja, dan zou ik alles moeten convertenen en dat ik eigenlijk geen optie. Dat wordt dan denk ik maar bepaalde modules schrappen en waar mogelijk met bitmaps werken.....

Wel bedankt voor de response!

Verwijderd

ik bedoelde ook niet dat je het om moet gaan zetten in flash maar als flash het ondersteund zal director het ook wel hebben...

• Folkert
Oh, sorry, had al gekeken op de link van Hobbit_be:

Director MX does not support Unicode. However, Macromedia Flash Player 6 is Unicode compliant and can display any language available on a users system. Director developers that need to incorporate Unicode support in their projects can do so via the Flash Asset Xtra. Director MX supports Flash MX sprites that use Unicode. The Flash MX sprites imported into Director MX must follow the guidelines listed in the TechNotes below.

De enige methode is dus flash gebruiken om gebruik te kunnen maken van Unicode..aaargh

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

kun je in dat textvak geen ander font kiezen :?
anders gewoon met chinees font erin zetten

• Folkert
En dan de computer de engelse teksten 'on the fly' vanuit het engels laten vertalen naar het chinees....
engelse tekst + chinees font = chinese tekst???
Hm, lijkt me een beetje moeilijk.

• hobbit_be
eghie: euh geen Unicode = geen Chinees. (nou ja) de tip is om met embedded flash te werken iets dat ik ook al aanraad voor video. ie klein flash filmpje met 1 dynamic textfield erin (kun je ineens copy/pasten en met een beetje werk ook resizeable) helaas zul je tekst niet vanuit Director kunnen zetten. Daarvoor raad ik je aan een UTF-8 file met ID's te werken die flash dan correct inlaad (kun je met die id ook ineens alle andere talen supporten)...

• Barracuda_82
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Folkert schreef op 28 May 2003 @ 10:01:

code:
1
2
3
4
on mouseEnter me
  cursor 280
end
Programmeer jij zo? Is het niet makkelijker om de dot-syntax te gebruiken:

word dan:

member("textbox_top").text = "Main help menu"

Niet dat dit verder iets te doen heeft met jouw probleem (waar ik verder ook geen raad mee weet) maar ik vind het zelf een fijnere manier van werken. In dit geval scheelt het niet zo veel getyp, maar soms kan het wel veel schelen en het maakt de code nog overzichtelijker ook nog.

[ Voor 14% gewijzigd door Barracuda_82 op 28-05-2003 18:33 ]

• Folkert
Ja, ach, ik moet zeggen dat ik het geregeld afwissel, hoe slordig van mij. Ben de 'oude' manier eigenlijk meer gewend...

• hobbit_be
De oude manier is trouwens sneller (performance wise) - niet dat ik die gebruik ofzo :) maar tis een feit (net zoals in FlashMX de oude syntax soms VEEL sneller is).

Wat ga je nou doen overigens? Gewoon bitmapjes maken - ik heb trouwens nog een goedkope trick - (nou ja) je kunt de glyphs van je text (zelfs met alpha) in Director steken en zo de strings terug opbouwen (en zodoende je footprint te verminderen) maar dit involved wel Imaging lingo en een manier om chinese unicode -> eigen 'integer' te mappen.

Anders worden het screenshots zeker? :)

• Folkert
Ik denk dat ik gewoon met images ga werken en ga werken met:

.visible = true lingo...

Niet zo mooi als de lingo code zelf maarja, ik denk het minste werk....
De manier die je verder aandraagt lijkt me wel heel erg mooi, en leuk te ontwikkelen maar er gaat denk ik veel tijd inzitten. Maarja, op de lange termijn wel efficient...
Wel bedankt voor je tip, ik ga het zeker onderzoeken in hoeverre het haalbaar is in de gestelde tijd...

• hobbit_be
ik zou met images werken hoor :) zeker met een deadline...

• Folkert
so be it!
Thanx!
Close topic
Pagina: 1