Toon posts:

offline applicatie (mysql) c++

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik heb een idee in mijn hoofd maar wil graag weten of dit ook mogelijk is (of moet checken) voordat er ook echt mee aan de slag gaat.

Ik draai een site die extern gehost word met een aantal db's (mysql). Deze draaien allemaal op localhost daar met ook phpmyadmin. Nu zit er op die site een soort "tracker" waarmee mensen een aantal gegevens bij kunnen houden (dvd films).

Dit werkt echter allemaal perfect dus leek het mij een uitdaging om in c++ een applicatie te maken zodat de mensen gewoon lokaal de lijsten kunnen aanvullen verwijderen etc.. en deze weer kunnen synchroniseren met de db online.

Ik vraag me echter af of dit mogelijk is. Ik heb op de mysql site wel een c++ api gezien maar moet de host hier nu nog iets voor "supporten" of moet dit geen probleem opleveren? (bijvoorbeeld het feit dat de db als localhost draait)

En een connectie maken met de db kan dat dan wel veilig? (is het dan niet mogelijk om met een sniffer de passwoorden te filteren om naar de db te connecteren?)

Heb er zeer weinig over kunnen vinden op inet/google/search etc.. wil er alleen zeker van zijn dat het mogelijk is voordat ik veel moeite hier in ga steken.

Alvast bedankt

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MySQL zou je eigenlijk nooit beschikbaar moeten maken van buitenaf. Zeker niet als je een app gaat distribueren. Dit zou betekenen dat mensen rechtstreeks SQL commando's kunnen afvuren op jouw DB (de login gegevens zitten immers in de app)

Wat je veel beter kunt doen is een soort webservice aanbieden. Hierbij maak je een laag tussen de C++ en de DB. Op je site maak je de mogenlijkheid om (bv) xml te genereren, en dit laat je je C++ programma dan weer inlezen. Op deze manier weet je zeker dat de applicaties alleen die informatie op kunnen vragen die je ook wilt dat ze op kunnen vragen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
dat laatste stukje snap ik even niet...

Stel ik hou offline een aantal elementen bij die ik toe wil voegen aan mijn db op de site.
Hoe kan ik dit dan "correct" doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 10:07 ]

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Die zou je ook weer in xml formaat kunnen stoppen een naar een webservice op de site kunnenn posten. Deze kan er dan wat mee. Hier blijf je met het probleem zitten dat er best wel eens wat anders gepost zou kunnen worden dan wat jij verwacht dus je zal veel moeten checken.

Ik weet niets van C++ maar in java is er de mogelijkheid om remote objecten op een server aan te spreken, misschien is dat een alternatief.

Verwijderd

Topicstarter
Maar bedoel je dan daarmee dat de gebruiker altijd nog wat moet "doen" op de site. Met "webservice" neem ik aan dat je een soort "forum" functionaliteit bedoelt? Dus de gegevens die in de db moeten komen "posten" op de site ergens en deze weer inlezen via de site in de db?

Dan moet je altijd toch nog wat "doen" op de site als gebruiker zijnde?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 10:23:
Dan moet je altijd toch nog wat "doen" op de site als gebruiker zijnde?
Nee, dat kan het programma gewoon doen. Hoeft de gebruiker geen vinger extra voor uit te steken.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Een webservice is een stuk software dat op een server draait en waarmee geklets kan worden.
Stel nou dat jij in je applicatie een cd wil opslaan. Dan zou de applicatie een xml string kunnen maken die eruit ziet als:
code:
1
2
3
4
<cd id = "3">
    <artiest>Aapje</arties>
    <naam>Zingt een liedje</naam>
</cd>

Die stuur het naar je webservice en die bekijkt dan of het geldige data is en update de database.

Zo kunnen gebruikers dus niet direct in je database gaan zitten harken maar zit er altijd een controllerende laag tussen die op de server draait. De database server zelf is dan nog steeds ontoegankelijk van buitenaf.

Het hoeft niet met xml natuurlijk. Je kan ook een formulierachtig iets naar een php script posten, dat is maar wat je leuk vindt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar de server is niet in eigen beheer... en daar kan ook niks aan verandert worden.
Pagina: 1