Toon posts:

FSB vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Thuis heb ik een systeem lopen met de volgende specs:

Gigabyte GA-8IHXP
p4 3,06 @ 3,22 GHz
512 PC1066 @ PC1120

Jullie zien het al, met rambus geheugen. Zoals bekend klokt dit geheugen niet zo ver over.
Ik heb nu interesse in een nieuw moederbord in combinatie met pc3200 geheugen ofwel DDR400 geheugen. Nu stel dat ik een moederbord neem zoals de gigabyte GA-8KNXP die processors ondersteunt met 533 (4*133) of 800 (4*200) MHz FSB.
Hoe zit dat dan met de snelheid waarop het gehegen loopt. PC3200 zou op 200MHz DDR moeten kunnen lopen dus effectief op 400MHz.

Maar..... Als ik nu de proccesor die ik al heb gebruik dus die 3,06 met 533 MHz FSB, loopt het geheugen dan op 133 (FSB) MHz DDR? Of heeft het geheugen een eigen FSB en loopt het op 200 MHz DDR omdat het PC3200 geheugen is.

Als het op 133 DDR loopt kan er flink worden overgeklokt. Stel nu dat ik het voor elkaar krijg om die 3,06 te laten lopen op 4,00 GHz dus op een FSB van 174, loopt het geheugen dan op 174 DDR? (348 MHz)

Ik vraag me dus af hoe dit precies zit.

Uitleg of ervaringen en tips van harte welkom

Dank u zeer!!!!!!!!!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het geheugen zal dan als je die 533 Proc gebruikt idd op 133 *4 DDR lopen

met overclocken heb ik totaal geen ervraring, maar wat jij zegt kan idd aardig kloppen

wat ik wel weet is dat als je de FSB opgooit dat het geheugen idd mee gaat (totdat het stuk gaat ;) )

suc6 :)

Verwijderd

je geheugen snelheid wordt door je BIOS bepaald, je dividers... je FSB is de bus snelheid waarmee je CPU met de chipset communiceerd... en je chipset zal dan zelf uitzoeken of je steld het handmatig in hoe snel de frequentie is waarmee met je geheugen wordt gecommuniceerd. over het algemeen is het geheugen harder laten lopen dan je FSB geen voordeel aangezien je PC het toch niet kan gebruiken.

dat je geheugen PC3200 > DDR400 is betekend dat het 200MHz aankan, zonder problemen

en over dat overklok verhaaltje, als je FSB synchroon aan je geheugensnelheid loopt dan loopt het na je OC ook nog synchroon, dus FSB = 174 geheugen = 174 MHz

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29
AMD_er schreef op 28 mei 2003 @ 09:40:
Het geheugen zal dan als je die 533 Proc gebruikt idd op 133 *4 DDR lopen
133*2 bedoel je.. (of eigenlijk zelfs gewoon 133, maar dan double data rate ;))

Maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn.. Indien een chipset een devider kan instellen voor het geheugen, dan is het best mogelijk om het geheugen asynchroon te laten lopen, zodat het geheugen netjes op 200MHz FSB loopt, terwijl de proc maar een fsb van 133 heeft..

• Voutloos
  • Niet online
Het antwoord op al je vragen is JA.
Kwestie van wat meer in jezelf geloven :)
Aleen dat je CPU op 4,0Ghz gaat lopen is natuurlijk niet te garanderen, maar ik hoop het wel voor je.

{signature}

• Maarten
  • Niet online
Twynn schreef op 28 May 2003 @ 09:45:
[...]

133*2 bedoel je.. (of eigenlijk zelfs gewoon 133, maar dan double data rate ;))

Maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn.. Indien een chipset een devider kan instellen voor het geheugen, dan is het best mogelijk om het geheugen asynchroon te laten lopen, zodat het geheugen netjes op 200MHz FSB loopt, terwijl de proc maar een fsb van 133 heeft..
Als ik 133 x 2 doe kom ik op een theoretische snelheid van 266 (dit is dan DDR),
als ik dus aan de theoretische snelheid van 533 wil komen doe ik toch die 133 FSB maal 4 :? dat is dan QDR

of zit ik er nou geweldig naast :?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 13:29
AMD_er schreef op 28 May 2003 @ 09:53:
Als ik 133 x 2 doe kom ik op een theoretische snelheid van 266 (dit is dan DDR),
als ik dus aan de theoretische snelheid van 533 wil komen doe ik toch die 133 FSB maal 4 :? dat is dan QDR

of zit ik er nou geweldig naast :?
Als je het over de proc hebt, dan klopt het..
Maar DDR geheugen zal niet spontaan QDR geheugen worden ;)

De proc loopt netjes op 133 QDR (dus 533)
Als het geheugen synchroon loopt dan zal het netjes 133 DDR doen (dus 266).

• Voutloos
  • Niet online
Het geheugen is DDR en je FSB naar de PIV gaat met QDR. Faqwerk eerlijk gezegd.

BalusC:
Mijn antwoord gaat puur over ed frequentie, jij haalt de bandbreedte erbij. Maar ik vind het niet kloppen als iemand zegt dat zijn geheugen op 533 draait, wanneer hij 133 *DDR*2 memcontrollers heeft. Vergelijk baar als mag wel gezegd worden.

[ Voor 65% gewijzigd door Voutloos op 28-05-2003 10:10 . Reden: Reactie op BalusC ]

{signature}

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Twynn heeft volkomen gelijk :)

Maar er is nog zoiets als Dual Channel DDR: wanneer je twee PC2100 reepjes op dat moederbord in Dual Channel mode laat draaien, dan haal je in theorie de bandbreedte van een PC4200 reepje (4,2GB/s) en dat is precies de bandbreedte van een P4@533 :)

Grofweg gezegd is er één lijn tussen de CPU en het Northbridge dat vier datablokjes per kloktik vervoert (Quad Data Rate, QDR) en zijn er twéé lijnen tussen de geheugenslotjes en de Northbridge die elk twee datablokjes per kloktik vervoeren (Dual Channel Double Data Rate, DC DDR) :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp als ik die processor erin stop met het pc3200 geheugen dan loopt standaard de processor op 133*4 en het geheugen 133*2.

Als de ik de FSB omhoog ga gooien loopt het PC3200 geheugen pas bij 200 MHz FSB op de gecertificeerde snelheid. Dus als ik ga overclocken hoef ik me geen zorgen te maken dat het geheugen die snelle FSB aankan. Want het kan dus 200 MHz aan. Dan kan ik dus kijken hoever die 3,06 (533 FSB) kan komen.

Verwijderd

Topicstarter
Ow ja, en als ik dan later een 800 MHz FSB processor erin stop, dan loopt daarna het geheugen dus ook weer automatisch op 200 MHz en dus ook werkelijk op PC3200

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja en ja :)

Maargoed, begin eens met het aanvullen van jouw basiskennis door het lezen van de handleiding van de moederbord, de FAQ's op de mobosite, hier op PMG en in DOC B)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 28 mei 2003 @ 13:30:
Ja en ja :)

Maargoed, begin eens met het aanvullen van jouw basiskennis door het lezen van de handleiding van de moederbord, de FAQ's op de mobosite, hier op PMG en in DOC B)
Ja dat heb ik gedaan en ik dacht het ook te begrijpen. Door jullie goede en bruikbare info weet ik zeker dat ik het begrijp. Dank u zeer!!! _/-\o_

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 13:11:
Dus als ik het goed begrijp als ik die processor erin stop met het pc3200 geheugen dan loopt standaard de processor op 133*4 en het geheugen 133*2.

Als de ik de FSB omhoog ga gooien loopt het PC3200 geheugen pas bij 200 MHz FSB op de gecertificeerde snelheid. Dus als ik ga overclocken hoef ik me geen zorgen te maken dat het geheugen die snelle FSB aankan. Want het kan dus 200 MHz aan. Dan kan ik dus kijken hoever die 3,06 (533 FSB) kan komen.
Ff voor de duidelijkheid: de term 'FSB' slaat ALLEEN op de bus tussen northbridge en processor. De geheugenbus staat daar (tot op zekere hoogte) los van en heet dan ook gewoon 'geheugenbus' :z

Die twee termen consequent gebruiken maakt het een stuk helderder waar je het over hebt :)

Een '533' FSB P4 draait in-spec op 133MHz. Met quad pumping (wat dus NIET de snelheid verhoogt, maar de bandbreedte :o ) kom je uit op 4200MB/s

PC3200 geheugen is gemaakt om op 200MHz te draaien met dus een doorvoer van 3200MB/s. Als je single-channel draait is dat dan ook de beste instelling, al loopt de FSB van 133MHz behoorlijk asynch tov de geheugenbus met 200MHz (dit brengt latencies met zich mee).

Bij dual channel is het een stuk minder eenduidig. Als je dan ook 133MHz FSB hebt met 4200MB/s doorvoer, kun je met twee kanalen 133MHz, 2100MB/s geheugen synchroon draaien én de FSB qua bandbreedte volledig vullen. Dit is ERG aangenaam voor de latencies. Daarentegen kun je kiezen om de geheugenbus asynch te draaien op 166MHz of zelfs 200MHz, maar vooral bij die laatste stap zal de snelheidwinst verwaarloosbaar zijn.

Ideaal wil je synchroon draaien met bovendien minstens de bandbreedte van de FSB aan geheugenbandbreedte. Dat heb je nu met je RDRAM config bijna, dus 4200MB/s FSB en 2x 2100MB/s geheugen, en een geheugenbus dat exact 4x sneller draait dan de FSB (533MHz geheugen en 133MHz FSB - wat bij benadering ook synchroon beschouwd mag worden omdat het een hele veelvoud is)

Als je een dual channel DDR mobo als de GA-8KNXP neemt icm PC3200, kun je iig wel veel verder OCen omdat dan geheugen en mobo zeker niet de bottleneck gaan vormen. Of synchroon danwel asynchroon RAM sneller is, moet je dan even kijken, maar vooruitgang heb je zeker.
Of het de enorme meerprijs van een nieuwe mobo + RAM waard is durf ik daarentegen redelijk te betwijfelen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1