Toon posts:

welke tv kaart? digital video recorder?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He allemaal,

ik heb sinds afgelopen week de nec dvd brander (1100a) en die bevalt prima. wat ik nu graag zou willen is het omtoveren van mijn pc naar een videorecorder. dus tv programma's ed opnemen en als het ff kan direct wegschrijven naar dvd.

nu zou ik graag willen weten welke kaarten daar het best geschikt voor zijn, Ik had namelijk wel intresse in de Hauppauge PVR 250 omdat die een hardwarematige mpeg2 decoder heeft, alleen ben ik benieuwd of ik dat echt nodig heb en of er nog andere alternatieven zijn? de tv kaart van leadtek (winfast tv xp 2000 ofzo iets) lijkt me ook wel wat omdat die veel goedkoper is.

ik heb trouwens het volgende systeem:

Amd athlon XP 1800+
MSI k7t Pro2 (via 266a)
1024 MB ddr ram (266)
1x wd hd 80 gb 7200 rpm (8mb)
1x maxtor 40 gb 7200 rpm
leadtek winfast (geforce 4 ti 4200, 64mb)
sb audigy
lite-on 24x10x40
nec dvd+r+rw 1100a

alvast bedankt

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
Hier zullen wel weer totaal verschillende meningen over komen maar ik ben zelf wel een fan van de pvr 250.
Het nadeel van die leadtek kaart (of andere met software encoding) is dat het erg moeilijk is om on te fly full D1 mpeg te encoden. Er zullen gegarandeerd mensen zijn die het wel lukt, maar het is mij met een xp1600 niet echt bevallen, cpu zit snel aardig tegen het max aan (je kunt dan ook niks meer anders doen) en het ging bij mij dan ook met meerdere opnamen fout.
Met de pvr250 kun je met een freeware progje op de achtergrond opnemen, werkt perfect (4%cpu)
Meer info en links naar software kun je anders wel vinden op de links in mijn sig
(oftewel : http://www.cask-of-amontillado.com), en een andere bron voor info over de 250 is het nederlandse hauppauge forum http://www.hauppauge.tv/hcwforum

[ Voor 9% gewijzigd door amontillado op 03-11-2003 09:00 . Reden: iets vergeten ]

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

De PVR 250 heeft een hardware MPEG2 encoder, iets dat erg makkeljik is als je er DVD's van wilt gaan maken. Ik kan je deze kaart aanraden.

Zo'n simpel kaartje captured op ene veel lagere kwaliteit en doet zelf niet aan compressie, waardoor heel veel harddiskruimte nodig hebt als je iets wilt opnemen.

Murphy was an optimist

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 11:57
Met een simpel kaartje doet je CPU de compressie. Op mijn XP1800 met ATI All in Wonder gaat dat prima. Wat wel waar is dat de CPU belasting bij MPEG2 codering op 720x576 resolutie hoog is maar op mijn PC, die ik alleen voor dit soort dingen gebruik, werkt dat prima. Bij mijn ATI kaart kan ik bij MPEG2 kiezen hoe dit gekodeerd wordt. Door alleen I-frames te koderen gaat de CPU belasting omlaag maar wordt de kwaliteit / bestandsgrootte slechter.

Het ligt er ook nog aan waar je de DVD's op af wilt spelen. Voor normale TV opname kun je ook prima SVCD resoluties gebruiken zoals bijvoorbeeld 480 x 576 waarbij beeldkwaliteit nog steeds erg goed kan zijn.

Ik heb behalve de ATI ook een LeadTek MyViVo in mijn normale PC. Die captured met een slechtere kwaliteit doordat de video-in veel slechter is. Wanneer een willekeurige TV kaart een goed beeld op je PC kan geven is naar mijn idee capturen met softwarematige MPEG2 kompressie mogelijk. Bedenk wel dadt wanneer je full PAL resolutie wilt capturen je PC behoorlijk belast wordt tijdens opname.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44

Smarron

The bend

Ik zit een klein beetje met hetzelfde probleem. Ik ben bezig een PC aan het samen te stellen voor mijn broer die puur bedoeld is voor video-editing. Mijn oog viel op die Leadtek, omdat in principe alles erop zit wat nodig is en vooral de lage prijs. Nu lees ik dat er geen hardwarematige encoder op zit, twijfel ik toch wel. Er komt zowieso wel een goede cpu in (XP2500+/XP2800+) dus wellicht dekt dat de traagheid van het systeem wel.

Tevens las ik in de PCM van afgelopen maand dat de Leadtek niet erg stabiel was, wat zijn jullie ervaringen daarin?

De kwaliteit moet wel perfect zijn, hoe groot de bestanden zijn maakt niet uit. Dus liefst weinig tot geen zelfgemaakte compressie tijdens het encoden (Ik heb er geen verstand verder van, dus ik weet niet of de kwaliteit alleen zelf in te stellen is, of dat de kaart zelf maar wat doet).

De PVR250 zal heel erg goed zijn, alleen die prijs staat me niet zo aan. Er is een budget en anders moet er in andere onderdelen worden geschrapt. Dilemma!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Ik kan je aanraden om een satellietschotel op te hangen. Dan koop je er een Dreambox bij die je in een netwerk met je PC hangt. Kun je rechstreeks opnemen op de harddisk in je PC vanuit je luie stoel. met de afstandsbediening.

Verder is de beeldkwaliteit dan ook een stuk beter dan wat je via de kabel binnenkrijgt. SOmmige zenders zenden zelfs uit in 5.1!

Verwijderd

Ik gebruik een ATI 9000 Pro all in wonder en ben daar erg tevreden over.
Digitaal opnemen, afstandbediening. en een hele goede TV-out.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-02 08:18

Apie!

Newer, better & confusinger

Bigfoot schreef op 28 May 2003 @ 10:25:
Ik kan je aanraden om een satellietschotel op te hangen. Dan koop je er een Dreambox bij die je in een netwerk met je PC hangt. Kun je rechstreeks opnemen op de harddisk in je PC vanuit je luie stoel. met de afstandsbediening.

Verder is de beeldkwaliteit dan ook een stuk beter dan wat je via de kabel binnenkrijgt. SOmmige zenders zenden zelfs uit in 5.1!
nja, maar dit is waarschijnlijk wel ietsiepietsie duurder is dan een tvkaart

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Bigfoot
  • Laatst online: 20-02 12:29
Apie! schreef op 28 mei 2003 @ 10:33:
[...]

nja, maar dit is waarschijnlijk wel ietsiepietsie duurder is dan een tvkaart
390 euro voor een Dreambox. 50 euro voor schotel en lnb.

En een paar duizend zenders, filmkanalen, sex zoveel om je suf te rukken...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de hauppauge pvr 250 vandaag gekocht, ik zal hem morgen ff inbouwen. ik ben benieuwd.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-03 11:57
[quote]Bigfoot schreef op 28 May 2003 @ 10:55:390 euro voor een Dreambox. 50 euro voor schotel en lnb. [quote]

Als je op een PC wilt opnemen is een Haupauge dvb-s satelliet ontvanger kaart in alle opzichten beter en is nog goedkoper ook (als je toch al een PC hebt).

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Ik heb een WinTV 250 en een 350 en ben uittermate tevreden over de beeldkwaliteit. De software is brak, maar die gebruik ik toch niet. Je kunt opnemen tot 15 Mbps (teveel voor DVD) maar ook in zelf te configureren standaarden. De hardware-encoder is volgens mij van erg goede kwaliteit, zelfs bij snelle scenes.

ja, graag!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb maar een simpele hauppag wintv pci en heb daar wel eens mee geprobeerd op te nemen met powerVCR. Alleen dit liep niet echt lekker op m`n celeron 1000 Mischien op m`n huidige P4 1.8 met 1gb rim wat beter.

Maar waar nemen jullie mee op ?? (welke software) Verder heb ik nogal een brakke beeld kwaliteit bij de meeste kanalen. Dit is trouwens erger geworden sinds dat ik de kaart heb omgezet van m`n celeron 1000 naar m`n p4 1.8 (moederbord proc en mem zijn vervangen ook voeding trouwens van een aopen 300w naar een qtec 300w ATX12 )

Jullie mischien een idee ?

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Ik neem op met WinTVCap. Da's command-line een freeware proggie dat in de systray draait. Ik schedule met de taskmanager op mijn workstation in de scheduled tasks van de server. Daar kijkt hij welke PVR-kaart beschikbaar is en begint op te nemen.

Terugkijken doe ik met mijn XCard op mijn workstation. Beeldkwaliteit is briljant omdat de server zowat naast de kabelaansluiting staat.

ja, graag!

• raymonvdm
Dus jij heb gewoon een video record server ? Netjes :-)

Maar ik heb zojuist all alle coax kabels los getrokken en alleen mijn pc. Op de coax gehad alleen de storing blijft.

Ook de coax eindpunt al aan de aarde gehangen. Maar ook dit helpt niet.

Ik heb geen fbus koppel stukje dus de splitter kan er niet tussen uit. :'(
Maar iemand verder nog een idee ?

• PJKs

PJKs

Young, Free and Single

Als je een TV direct aan dezelfde coax hangt heb je geen storing? Dan zit het inderdaad in je kaart. Misschien brak afgeschermd of een grote stoorzender in je computer.

BTW: Heb je geen kabelmodem aan je kabel hangen zonder retoursperfilter naar je TV?

[ Voor 21% gewijzigd door PJKs op 28-05-2003 23:35 ]

ja, graag!

Verwijderd

Topicstarter
die hauppauge pvr 250 krijg ik niet fatsoendelijk aan de praat, blijf problemen houden ermee, weten jullie ook toevallig of er een andere (goede) tv kaart is met een harwarematige MPEG2 encoder?

• Koffie
  • Laatst online: 20:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 19:58:
ik heb de hauppauge pvr 250 vandaag gekocht, ik zal hem morgen ff inbouwen. ik ben benieuwd.
Zou je eens wat sample caps online kunnen zetten ?

Ikzelf wil namelijk op korte termijn de PVR 350 nemen, daar ik een groot voorstander ben van hardwarematig capturen.

Tot nu toe altijd met de Matrox Marvel G20 gewerkt (hardware MJPEG) , en als alleen al de stabileit bij capturen (lees : geen dropped frames) zo goed is, weet ik zeker dat ik 'm neem.

Verwacht met 3 jaar technische vooruitgang uiteraard wel betere kwaliteit ook :P

Tijd voor een nieuwe sig..

• raymonvdm
Wat kunnen dan stoorzenders zijn in m`n pc ? Heb m`n ventilatoren al losgehaald maar dat is het niet. Maar ben er inmiddels wel achter dat m`n coax installatie ook niet zo best is maar dat komt nog wel.

Kvind zo`n 250/350 kaart ook wel liev maar beetje prijzig maar mischien wat voor na de vakantie / in m`n pc prive project.

Ik heb trouwens ADSL. Dus kabelinet moet niet storen.

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 31-05-2003 20:35 ]

• amontillado
Koffie,
Er staan drie versies van 1 clip gemaakt met een 250 (vcd, svcd, dvd long play) op http://www.cask-of-amontillado.com.
Ze gemaakt met ongeveer de eerste driver, de kwaliteit is met de nieuwere drivers wel iest beter maar de files geven in ieder geval een aardige indruk.

[ Voor 13% gewijzigd door amontillado op 03-11-2003 09:03 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Downloading :Y)

Maareuh , over die DVD file : Bitrate : 4800 Kbit/s, VBR
Nu weet ik wel dat je 'm op LongPlay hebt, maar ik zou toch zeker gewoon voor overkill gaan en op een CBR van 8000 kbit zetten.
Daarna met TMPGEnc oid resizen.

=[EDIT]=
Vind ze een beetje interlaced, maar daar valt een hop aan te doen lijkt mij ;)

offtopic:
Hmm .. skydiver
Heb een staticline cursus gedaan op Cocksdorp

[ Voor 28% gewijzigd door Koffie op 01-06-2003 12:02 ]

Verwijderd

Koffie, als je zo'n hardware G200 (G20 bestaat niet volgens mij. :P) MJPEG ding hebt, dan zou ik die niet inruilen voor de PVR350. De G200 levert veel betere kwaliteit imo. Hardware MPEG zuigt zwaar t.o.v. hardware MJPEG. Met een beetje goede software encoder (kost natuurlijk wel postprocessing tijd) kun je die MJPEG dan naar MPEG omzetten die bij dezelfde bitrate werkelijk 2x of 3x zo goede beelden aflevert.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De nieuwe All-In-Wonder 9700 Pro van ATI heeft btw gedeeltelijke hardware MPEG2 en- en decoding wat ook voor goede prestatiewinsten zorgt, ik zal zo es een stukje van de TV proberen op te nemen (nog niet eens gedaan :P)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 13:22:
Koffie, als je zo'n hardware G200 (G20 bestaat niet volgens mij. :P) MJPEG ding hebt, dan zou ik die niet inruilen voor de PVR350. De G200 levert veel betere kwaliteit imo. Hardware MPEG zuigt zwaar t.o.v. hardware MJPEG. Met een beetje goede software encoder (kost natuurlijk wel postprocessing tijd) kun je die MJPEG dan naar MPEG omzetten die bij dezelfde bitrate werkelijk 2x of 3x zo goede beelden aflevert.
:?
Hoe kan een dik 3 jaar oudere kaart nu een slechtere compressie leveren dan een kaart die onboard hardware MPEG heeft.
Moet er wel bij zeggen dat ik op die PVR alleen maar ga cappen met de hoogste settings. (S)VCD enzo doe ik niet aan.

Voordeel is dat die PVR ook nog eens een tuner onboard heeft ;)

• raymonvdm
Ik zie wel een verschil tussen de 250 en de 350 dat is namelijk dat behalve dat de 350 ook een mpeg2 decoder heeft. Heeft deze ook een FM Radio.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 11:59

Pogostokje

* twiet *

Ik heb een video PC in elkaar geknutselt een tijdje terug. Eerst de PVR-350, maar dat beviel niet goed. De opnames zijn perfect door de hardware encoding maar de kaart is niet compatible met andere software dan die prut die ze er bij leveren. Hauppauge geeft geen specs vrij ofzo en de kaart spuugt alleen maar MPEG2 uit. Dus, je kan niet met VfW enzo aan de gang, ook niet met WDM trouwens. In normala nederlands: ;) je kan niet capturen met programma's die jij kiest, alleen met bijgeleverde prut of speciaal gemaakte tooltjes die ik maar niks vond. ;) De MPEG2 decoder op de 350 is trouwens niet erg nuttig ... die werkt alleen met de SVHS uitgang op die kaart zelf maar daar komt alleen dat beeld en bv. niet je desktop of ander beeld over naar buiten. Zit je als je je PC wilt bedienen nog met 2 schermen te kutten. Er zit gelukkig wel een software decoder bij op CD, die is redelijk processor vriendelijk maar ja, daar wil je de 350 niet voor hebben natuurlijk. Dan kan je net zogoed de 250 kopen.

Daarom heb ik tot die kaart gewoon wel goed ondersteund wordt nu een 'normale' hauppauge in dat ding zitten (Theatre) die ik samen met ShofShifter (www.showshifter.com) nu gebruik. Afstandsbediening erbij en het toetsenbord en muis kunnen de kast in. Let op dat de kaart die ik nu heb geen HW encoding heeft en je dus een forse CPU moet gebruiken om de beelden een beetje toonbaar in real time te encoden. De specs gaan uit van 176x96 ofzo namelijk, en als je normaal PAL signaal wilt opnemen zit je ergens in de 700x500 (iets meer, weet ff niet). Ik gebruik daar nu DivX 4 voor, iets anders gaat gewoon niet realtime in full-size in mijn 2,53GHz P4 als je niet met 20GB per uur wilt eindigen. Dus, als je een XP1600+ hebt dan moet je gewoon niet verwachten dat je met software encoding goeie resultaten haalt. Wat je dan kan doen is eerst RAW opnemen en later encoden als de opnames klaar zijn. Nadeel is dat je dan wel een grote HD moet hebben wil je alles tijdelijk in RAW kunnen opslaan. De GB's vliegen je dan om de oren. ;)

Als je nog vragen hebt, stel gerust, ik ben er lang genoeg mee bezig geweest. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De MPEG2 decoder op de 350 is trouwens niet erg nuttig ... die werkt alleen met de SVHS uitgang op die kaart zelf maar daar komt alleen dat beeld en bv. niet je desktop of ander beeld over naar buiten. Zit je als je je PC wilt bedienen nog met 2 schermen te kutten.
Die decoder is ook puur voor DVD's , logisch dat je dan geen desktop krijgt :P
Wat valt er te decoden aan een desktop ? Nix ?
Vergelijk het met een DVD kaart van Sigma, deze geeft toch ook geen desktop weer ;)

Wat ik bedoel te zeggen ... het zou wel heel raar zijn als je je desktop daarmee wil outputten.
Het is een decoder, geen TV-out ;)

• amontillado
Koffie,

Dat het interlaced is klopt, de encoder kan niet de-interlacen (er zijn voor hoever ik weet geen andere hardware encoders die dat doen).

Overigens ben ik het wel met Beelzububu eens dat je als je toch wil post processen net zo goed die g200 kan houden. MJPEG hoeft niet onder te doen aan kwaliteit, de compressie is alleen wat minder dan bij MPEG.
Het voordeel van een hardware encoder ligt gewoon vooral dat je geen tijd meer kwijt bent aan postprocessen (en dat je met <5% cpu kunt opnemen).

Je kunt met de 350 geen DVD's op de tv -out afspelen, enkel MPEGS (je kunt de vob van een dvd natuurlijk wel eerst even snel omzetten naar een normale mpeg en dan kan het weer wel).

Pogostok,
Ik vraag me af wat jij precies in een capture prog zoekt dat de huidige programma's voor de 250/350 bieden.
Er is een simpel capture only progje (wintvcap), er is een complete mediacenter alternatief (CTpvr), er is een plugin voor MyHTPC, een livetv alternatief (ViewPvr250) en er zijn nog enkele commerciele alternatieven :SageTv, SageRecorder en sinds kort Snapstream 3.

Verder is het allemaal volledig op directshow gebasseerd en is het dus relatief simpel om daar iets voor te schrijven.
Als laatste zal het waarschijnlijk op zeer korte termijn mogelijk zijn ook RAW te capturen, het is al mogelijk via graphedit en de eerste pogingen tot een simpel programma zijn er ook al.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

amontillado schreef op 01 juni 2003 @ 17:46:
Koffie,

Dat het interlaced is klopt, de encoder kan niet de-interlacen (er zijn voor hoever ik weet geen andere hardware encoders die dat doen).
Weer wat geleerd ;)
Overigens ben ik het wel met Beelzububu eens dat je als je toch wil post processen net zo goed die g200 kan houden. MJPEG hoeft niet onder te doen aan kwaliteit, de compressie is alleen wat minder dan bij MPEG.
Is said, verwacht ik ook in de rest van de hardware een kwaliteits vooruitgang.
Meer wat nog wel het meeste telt : De G200 werkt niet onder een OS hoger dan Win98.
Als videokaart wel, maar het capture gedeelte niet.
En dan loop je weer tegen FAT32 aan enzo ;)
Het voordeel van een hardware encoder ligt gewoon vooral dat je geen tijd meer kwijt bent aan postprocessen (en dat je met <5% cpu kunt opnemen).
Het grootste voordeel vindt ik persoonlijk de stabileit.
Ik kan met die G200 zonder enkel probleem op 720*576 capturen met misschien 5 dropped frames in anderhalf uur tijd cappen.
En dat op een P3-450
Dat wil ik iemand zonder hardware compressie nog wel eens zien nadoen ;)
Je kunt met de 350 geen DVD's op de tv -out afspelen, enkel MPEGS (je kunt de vob van een dvd natuurlijk wel eerst even snel omzetten naar een normale mpeg en dan kan het weer wel).
Oh .. ik dacht dattie ook voor DVD was ;)
Ach het prijsverschil is klein, en FM vindt ik wel zo handig :P
Pogostok,
[..]
er is een plugin voor MyHTPC
:9 :9~

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Koffie schreef op 01 June 2003 @ 14:24:
[...]
Die decoder is ook puur voor DVD's , logisch dat je dan geen desktop krijgt :P
Wat valt er te decoden aan een desktop ? Nix ?
Coden/decoden van video streams heeft niks met DVD's te maken hoor. ;) Maar ik begrijp wat je bedoelt. Echter, je hebt het mis.
Wat ik bedoel is dat die video-out niet ook gebruikt kan worden als een soort monitor uitgang waar je bv je desktop ook op kan zien op de momenten dat je niet een (opgenomen) film aan het kijken bent.

Ik begrijp uit je opmerking dat jij het principe van een home cinema set/PVR niet kent. :)
Kijk, het idee is dus dat je die kaart aansluit op je TV, plasma of beamer en dat je dus lekker TV en dergelijke kan kijken, time-shiften en veel meer. De bediening van je programma's doe je natuurlijk op die PC. Je sluit gewoon een afstandsbediening aan op je PC en je kan vanaf de bank je PC als het ware bedienen alsof het een hele luxe videorecorder is (en veel meer, zie die URL die ik in mijn vorige posting plaatste als voorbeeld). Die beelden die je daar bij hebt wil je natuurlijk ook op je TV zien. Dat kan dus niet met de PVR. Je zal dus altijd een extra video-output moeten hebben om je programma te kunnen zien draaien, en daar dan ook een extra monitor ofzo op aansluiten. Dat is dus echt heel onhandig ... en dat bedoelde ik.
Wat ik bedoel te zeggen ... het zou wel heel raar zijn als je je desktop daarmee wil outputten. het is een decoder, geen TV-out ;)
Het hele principe van zo'n ding is dus dat dat wel kan. Het is tenslotte wel een TV-out, hij laat namelijk in het geval van de PVR-350 het beeld zien via een SVHS aansluiting die je rechtstreeks in je TV kan prikken. Sterker nog, de hardwaredecoder van de PVR-350 KAN je niet eens via een (normale) monitor bekijken ... die werkt ALLEEN maar via die SVHS output en NIET via je normale videokaart in overlay modus ofzo.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

amontillado schreef op 01 juni 2003 @ 17:46:
Ik vraag me af wat jij precies in een capture prog zoekt dat de huidige programma's voor de 250/350 bieden.
Er is een simpel capture only progje (wintvcap), er is een complete mediacenter alternatief (CTpvr), er is een plugin voor MyHTPC, een livetv alternatief (ViewPvr250) en er zijn nog enkele commerciele alternatieven :SageTv, SageRecorder en sinds kort Snapstream 3.
Wat ik wil is een all-in-one oplossing. Ik heb een dedicated PC en wil dus niet met allemaal losse programma's aan de gang. Wat ik al zei, er zijn programma's die kunnen captureren ... dat doen zelfs de bijgeleverde programma's al. Maar dat wil ik niet, want dan heb ik uiteindelijk het ene nodig om te capturen, het andere om te schedulen, weer een ander om de mp3 en avi bestanden af te spelen, nog een ander om een DVD af te spelen of om een audio-cd te luisteren, enzovoorts ... Dat vind ik geen totaaloplossing voor een dedicated PC. Voor mensen die het 'erbij' doen op een PC is dat wat overkomelijker misschien maar ik zoek iets wat met 1 interface alles combineert en ook eenduidig met een inra-rood afstandsbediening te bedienen is. En de vrouw in huis moet het ook nog snappen. En dan kom je dus op een moeilijk punt. :)
De Sage-serie is goed op weg maar kan erg weinig. De MyHTPC is een goed idee en de ontwikkeling gaat bijna per week, maar ook daarvoor geldt dat het nog niet kan tippen aan bv. Showshifter al hou ik dit scherp in de gaten. Snapstream wordt gezien samen met Showshifter als de leading programma's op Personal Video Recorder gebied maar showshifter kan 'meer' ook op andere gebieden. Snapstream is meer echt gericht op video en schedulen, en doet minder met audio, dvd, pictures enz...
Verder is het allemaal volledig op directshow gebasseerd en is het dus relatief simpel om daar iets voor te schrijven. Als laatste zal het waarschijnlijk op zeer korte termijn mogelijk zijn ook RAW te capturen, het is al mogelijk via graphedit en de eerste pogingen tot een simpel programma zijn er ook al.
Je zegt het, het komt er aan. Maar het is er nog niet. Capturen van een directshow beeld daar heb je op zich niet bijster veel aan, dan moet je het nog steeds zelfs weer encoden. Je zou de MPEG2 stream kunnen willen begrijpen, eventueel live tonen (maar hoeft niet) en dat opslaan. En die combinatie is er dus nog niet. Het zal komen, maar het schijnt lastig te zijn.
Je kan bv. ook niet in Adobe Premiere ofzo je PVR kaart capturen. Die MPEG2 stream daar kunnen ze gewoon niks mee. Dat driver model voor de juiste hooks schijnt Haupauge dus niet vrij te geven en is een kwestie van uitproberen.

• amontillado
Pogostokje schreef op 01 June 2003 @ 21:51:
[...]

Wat ik wil is een all-in-one oplossing. Ik heb een dedicated PC en wil dus niet met allemaal losse programma's aan de gang. Wat ik al zei, er zijn programma's die kunnen captureren ... dat doen zelfs de bijgeleverde programma's al. Maar dat wil ik niet, want dan heb ik uiteindelijk het ene nodig om te capturen, het andere om te schedulen, weer een ander om de mp3 en avi bestanden af te spelen, nog een ander om een DVD af te spelen of om een audio-cd te luisteren, enzovoorts ..
Dat het makkelijker is een all-in-one programma voor pvr/htpc gebruik te hebben ben ik helemaal met je eens, jij stelt echter dat de pvr 350/250 niet te gebruiken is voor een dergelijk gebruik omdat er geen dergelijke software voor is.
Dit is dus volgens mij absoluut niet waar omdat de reeds eerder genoemde opties zoals, sageTV en myHtpc allemaal deze functionaliteit bieden en werken met de 250/350.
Ook het door jou als "leading programma" bestempelde snapstream heeft sinds kort support voor de 250/350.
Het enige programma dat dus niet werkt is showshifter en om een kaart ongeschikt te verklaren omdat het niet met showshifter werkt vind ik wel erg ver gaan.

Sterker nog, ik denk dat de pvr250 door de hardware encoder iets heeft dat juist essentieel is voor een goede pvr/htpc machine.
Je kunt er mee opnemen in full pal met vrijwel geen cpu belasting en daardoor tegelijkertijd een eerder opgenomen programma moeiteloos terugkijken, en dat allemaal al met een pak en beet , duron 700 tje (had ik er namelijk eerst in).
Verder is een hele leuke bijkomstigheid (mits je genoeg geld hebt) dat je er meerder kaarten in kunt stoppen en daarmee meerder programma's kunt opnemen of een programma opnemen en tegelijktijd op een andere zender time shiften.

Wat betreft dit tv out van de 350 ben ik het met je eens, dat is in de praktijk voor een pvr/htpc niet erg nodig. Het geswitch tussen beide tvouts is onhandig en het argument dat je de cpu ontlast gaat eigenlijk vrijwel nooit op omdat de meesten al een behoorlijke cpu hebben , om bijv divx te kunnen afspelen en dan kun je ook prima mpeg software matig decoden.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

amontillado schreef op 01 June 2003 @ 23:27:
jij stelt echter dat de pvr 350/250 niet te gebruiken is voor een dergelijk gebruik omdat er geen dergelijke software voor is.
Dit is dus volgens mij absoluut niet waar omdat de reeds eerder genoemde opties zoals, sageTV en myHtpc allemaal deze functionaliteit bieden en werken met de 250/350.
Dat stelde ik niet precies. Ik zei dat Sage en MyHTPC beperkt waren in de mogelijkheden. Die kunnen gewoon niet alles wat ik wil. Ik heb gigabytes aan mp3'tjes die ik ook wil kunnen afspelen hier in de huiskamer. Als vervanging van een CD speler, zeg maar. Ik wil ook mijn DVD's via de dat ding kunnen afspelen ... ik wil alles in 1. De programma's die jij noemt zijn slechts een PVR (opnemen, afspelen van video) en missen gewoon een hoop andere opties. Tot daar een oplossing voor is gekomen zijn er geen programma's die doen wat IK wil en daarom bestempel ik de PVR250/350 op dit moment ongeschikt voor waar ik het voor wil gebruiken. Ik begrijp wel dat dat niet aan de kaart ligt, maar aan (gebrek aan) de software ... neemt niet weg dat ik MET die kaart momenteel niet kan doen wat ik wil.
Ook het door jou als "leading programma" bestempelde snapstream heeft sinds kort support voor de 250/350. Het enige programma dat dus niet werkt is showshifter en om een kaart ongeschikt te verklaren omdat het niet met showshifter werkt vind ik wel erg ver gaan.
Ik hoop dat je na bovenstaande uitleg begrijpt dat dit dus niet het punt is. Ik wil niet alleen TV opnemen/afspelen. Ik wil een media center hebben met alles er op en er aan. En met het huidige software aanbod kan dat dus niet met een PVR250/350. De kaart zelf past daar bij, maar er is geen goede software voor te krijgen op dit moment. Simpel. ;)

Misschien dat iemand die wel nog met muis en toetsenbord op zijn bank wil zitten er geen moeite mee heeft om met meerdere programma's te werken. Dan gaat mijn verhaal niet op. Dat is een persoonlijke keuze natuurlijk. Die PC staat hier bij mij gewoon onder de TV en laat zich bedienen via een afstandsbediening als een videorecorder of cd-speler. Dat was mijn doel. Zodra er goeie programma's zijn die de PVR gaan ondersteunen ben ik de eerste die de PVR weer terugplaatst. ;)

edit: voor de meelezers, check http://www.myhtpc.net/ voor MyHTPC. Dat is de gratis omgeving die ik zelf de meeste kans geef snel met een gedegen totaal-oplossing te komen. De updates en bugfixes vliegen je om de oren en het is heel erg configureerbaar. De maker is erg enthousiast ook en in het forum heb je grote inspraak over wat er gemaakt moet worden. Het is allemaal nog in ontwikkeling maar over een paar maanden is dit denk ik het beste wat er is.

[ Voor 11% gewijzigd door Pogostokje op 02-06-2003 00:22 ]

• amontillado
We verschillen vrees ik van mening over de functionaliteit van zowel sagetv als myHtpc.
Je kunt volgens mij namelijk met beide programma's die muziek collectie van je beheren alsmede andere media afspelen.
Zeker niet alleen pvr software dus (misschien haal je sagerecorder en sagetv door elkaar want sagerecorder is wel alleen pvr software).

Maar goed, het is denk ik niet de bedoeling om hier over door te zeuren, ieder zijn eigen voorkeur, ik wilde voornamelijk even aangeven dat er dus mensen zijn die anders denken over de software voor de pvr250/350.

(Overigens, geheel terzijde :
We hebben hetzelfde doel voor ogen, ik heb namelijk ook een standalone media pc die met een enkele afstandsbediening te bedienen is, en die zelfs mijn vriendin begrijpt :-) .
ik gebruik allee juist weer een combinatie van software omdat ik de kwaliteit van de losse programma's vaak beter vind dan die je vindt in een all in one oplossing, en met wat macro's lukt het ook prima deze programma's aan elkaar te koppelen)

Nog even wat voor de linux fans onder jullie ,
Er is een linux driver voor de 250/350 : http://ivtv.sourceforge.net/.
werkt ook met mythtv : http://www.mythtv.org/
en freevo : http://freevo.sourceforge.net/

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

amontillado schreef op 02 June 2003 @ 00:49:
We verschillen vrees ik van mening over de functionaliteit van zowel sagetv als myHtpc.
Hm, mja, dat denk ik ook. :) Gebruikt myHTPC niet ook gewoon Sage die met een macro aangeroepen wordt? Zoiets zag ik net?

We zijn het er in ieder geval wel over eens dat de PVR-serie goeie kaarten zijn. :)
Voor de TV-out gebruik ik trouwens een Hercules kaart met TV-out. Daar ben ik erg tevreden over.
Voor de TS ... vergeet niet dat je naast je grabber kaartje ook nog een normale videokaart nodig hebt met TV-out als je het op je TV wilt bekijken allemaal. De verschillen in kwaliteit van TV-out schijnen best groot te zijn. Ik heb dat niet allemaal uitgetest, ik hoorde goeie dingen over de Hercules kaartjes en die heb ik toen maar aangeschaft. Omdat ik de 3D rekenkracht niet gebruik ook de onboard fan daarvan meteen maar losgetrokken, dat scheelde weer een aantal dB's. :*) Zorg wel voor goeie casekoeling.
We hebben hetzelfde doel voor ogen, ik heb namelijk ook een standalone media pc die met een enkele afstandsbediening te bedienen is, en die zelfs mijn vriendin begrijpt :-) .
Dan heb jij zeker Girlfriend v2.0 want die van mij zit toch een partij te klooien ... |:(
Welke afstandsbediening gebruik jij? Bij die Hauppauge TV en PVR kaarten zit een afstandsbediening die ik nu gebruik maar ik mis wel toesten eigenlijk voor comfortabel gebruik. Ik zat naar die ATI Remote te kijken samen met een programma als http://www.girder.nl/ voor de aansturing van de tunerkaart en andere programma's ... maar ik sta nog heel erg open voor goeie ideeen op dit gebied. :7

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Toch nog even inhaken; ik weet wel wat een HTPC is, alleen gebrui ik het niet als zodanig.
Ik heb speciaal voor HTPC een Shuttle SN41G2 aangeshaft, welke netjes onder de TV staat.
Met MyHTPC speel ik vervolgens mijn (voornamelijk) filmpjes af op de TV out.

Afbeeldingslocatie: http://foto.oostindie.com/test/thumbs/thmb_M4100029.JPG Afbeeldingslocatie: http://foto.oostindie.com/test/thumbs/thmb_M4100030.JPG

Ik begrijp wat je bedoelt en dat je dus de 'echte' TV-Out functie mist van die PVR (iets wat de G200 overigens wel kan, daar kun je middels de driver je complete desktop op de Line out knallen).

Waar ik persoonlijk een PVR voor koop , is voor het cappen van TV en VHS (en ander analoog) materiaal.
Hierdoor stel je al meteen hele andere eissen aan een product, ten opzicht van iemand die een andere functie voor de kaart in ogen heeft.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Ik wil even reageren op de poster hierboven die het heeft over storing op zijn kaart. Met een WinTV-Go kaart van Hauppauge ben ik dit ook eens tegengekomen. De TV geeft perfect beeld, maar de TV-kaart ruist, met exact hetzelfde signaal. Het blijkt dat de televisie met een stuk lagere signaalsterkte genoegen nam dan de TV-kaart.

Een telefoontje met UPC bood uitkomst (verbazend genoeg). Er hadden (Amsterdam Centrum, Jordaan) al meer mensen over geklaagd. Enkele dagen later was het beeld perfect.

Overigens zou je ook nog na kunnen denken over Digitenne met de bijbehorende capture-kaart (DVB, dacht ik, maar weet ik niet zeker). Hier loopt ook een topic over.

• amontillado
Even een paar opmerkingen over de tv-out.

Als je opnamen van de tv captured zijn die vrijwel altijd interlaced. Het afspelen van een interlaced opname via een tv out is alleen vaak erg lastig. De tv-out's krijgen het meestal niet voor elkaar exact de 576 lijnen precies zo door te sturen. Hierdoor heb je zelfs op een interlaced medium nog steeds last van interlace effecten.
Vooral de nvidia kaarten hebben hier heel veel last van, eigenlijk ongeacht welke videochip erop zit (en of je al dan niet tv tool gebuikt) Ook de ati kaarten lukt het vaak niet, houden zelf meestal nog een kleine zwarte balk onderop over.
Een oplossing is te deinterlacen, dit kunnen de meeste mpeg programma's wel.
Je verliest hier alleen kwaliteit mee.

Ik ben van mening dat voor het afspelen van interlaced beelden alleen de matrox kaarten geschikt zijn, met name de 450 en 550 (andere heb ik zelf niet kunnen testen). Die kunnen een interlaced signaal perfect weergeven en het lukt hiermee dan ook (in combi met een goede tv kaart) een beeld neer te zetten dat niet onderdoet dan wat de interne tv tuner van de tv produceert.
Pogostokje schreef op 02 juni 2003 @ 08:42:
[...]
Dan heb jij zeker Girlfriend v2.0 want die van mij zit toch een partij te klooien ... |:(
Welke afstandsbediening gebruik jij? Bij die Hauppauge TV en PVR kaarten zit een afstandsbediening die ik nu gebruik maar ik mis wel toesten eigenlijk voor comfortabel gebruik. Ik zat naar die ATI Remote te kijken samen met een programma als http://www.girder.nl/ voor de aansturing van de tunerkaart en andere programma's ... maar ik sta nog heel erg open voor goeie ideeen op dit gebied. :7
Ik gebruik de marmitek MouseRemote. Dat is oa een universele afstandsbediening zodat ik ook de tv en stereo ermee kan bedienen. Verder is het een RF ding en kan dus door de muren heen. Dit is ook nodig omdat ik van mijn vriendin de pc niet in de woonkamer mag hebben :'( .
Software die ik gebruik is max10, freeware progrje. Die activeert per toets een hotkey dat een macro start (en die kijkt weer wat ik aan het doen ben, mp3 tje luisteren, dvdtje etc etc.) Dit is ook de reden dat mijn girlfriend het snapt (het is namelijk eerder een modelletje 0.001 alpha ;) ). Voor haar blijft het simpel want pause is altijd pause, ongeacht of ze live tv pauseerd of een divx filmpje.

[ Voor 38% gewijzigd door amontillado op 02-06-2003 09:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
de strepen door dit beeld, is dat een defect in de kaart of is het een softwarematig probleem?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=138941

alvast bedankt

• amontillado
Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 12:42:
de strepen door dit beeld, is dat een defect in de kaart of is het een softwarematig probleem?
[..image..]

alvast bedankt
Een serie vragen :

Hoe vaak gebeurt dit ?

Welke driver en wintv2k versie gebruik je?

Wanneer krijg je dit ?
-Als je kijkt via wintv2k, of als je het afspeelt met een andere mediaplayer.

In geval van met een andere mediaplayer:
Speel de file eens af in wintv2k, daar geen probleem -> software

Waar heb je het mee opgenomen ?
-Wintv2k, wintvcap of sagerecorder ?

In geval van geen wintv2k :
Heb je dan ook problemen met opnamen van wintv2k ?

Heb je het nimo code pack oid geinstaleerd, of het reclock filter ?
Nimo zorgt vaker voor problemen, sommige van de direcshow filters conflicteren.
Reclock zorgt ervoor dat ipc de standaard directsound filter het reclock filter wordt gebruikt, resulteerd soms in crashes en andere keren in vage problemen.

Overigens raad ik je aan dit screenshot en de vraag even te plaatsen op het hauppauge nederland forum : www.hauppauge.tv/hcwforum . De admi daar kan vaak (met behulp van de technicie) snel uitsluitsel hierover geven, en daarmee kun je dan evt snel een vervangende kaart krijgen.

Edit : En dat had je dus al gedaan zie ik :)

offtopic:
Ut-er ??

[ Voor 6% gewijzigd door amontillado op 04-06-2003 13:44 . Reden: iets vergeten ]

Pagina: 1