[transcode] traag...

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:06

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb het idee dat transcode erg traag is...

Ik heb dus met dvgrab raw dv-data van de videocamera naar de hd geript. Nu wil ik er met transcode vob's van maken. Daarvoor heb ik ff de examples op de transcode site bekeken en zelf een passende command line samengesteld:

transcode exampes:
- http://www.theorie.physik...~ostreich/transcode/html/

mijn command line:
- transcode -i test00x.dv -x dv -I 3 -u 10,2 -V -y mpeg -F d -E 44100 -b 224 -o test003
- en dan nog ff alle losse m2v en mpa (heb allemaal .dv input files van 1 GB) naar een twee grote m2v en mpa files samenvoegen (neem aan dat dat met een "cat" wel gaat lukken)
- dan van de m2v en mpa files een vob maken (ook geen probleem met "tcmplex")

Transcode zelf lijkt dus het probleem. Prosessorgebruik is steeds net boven de 50% (hoewel ik met "-u 10,2" 2 threads heb aangegeven) en ik haal maar een framerate van rond de 3 fps :'( , en dat is wel erg weinig... Met dvd::rip haal ik bij het DVD backuppen rond de 50~75 fps :Y) (naar xvid of divx). MPEG2 encoding is toch niet zo traag, dat kan bijna niet lijkt mij. En niet zeggen dat mijn systeem taag is... check anders mijn specs maar eens...

Dus, wat doe ik fout ...? _/-\o_

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Niemand :'( ?

Verwijderd

transcode gebruikt voor MPEG-encoden mpeg2enc van de mjpegtools. En die... Tsja... Die is nou eenmaal super-super-super-traag. Sorry. Ik kan het dus slechts bevestigen en heb geen verdere oplossing voor je...

Overigens kun je volgens mij niet per definitie m2v files aan elkaar cat'en. Wat ik voor bovenstaande altijd aanraadt is om smilutils en mjpegtools samen te installeren, en dan via de smilutils een DV editlist samenstellen en die dan via smil2yuv naar de commandline decoden en via mpeg2enc + pipe encoden. De output van mpeg2enc kan je dan via een FIFO direct naar mplex doorsluizen, die er een MPEG/vob van maakt, dus:

code:
1
2
3
4
5
6
mkfifo /tmp/video.m2v
mkfifo /tmp/audio.mpa
smil2yuv [options] editlist | mpeg2enc [options] -o /tmp/video.m2v &
smil2wav [options] editlist | mp2enc [options] -o /tmp/audio.mpa &
mplex /tmp/video.m2v audio.mpa -o file.mpg
rm -f video.m2v audio.mpa

mp2enc kun je vervangen door ffmpeg, toolane of lame om andere output te krijgen (toolame doet ook mp2; lame doet mp3; ffmpeg kan ac3 encoden).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd ging het catten van de m2v en mpa files niet helemaal goed (audio niet in sync), ik heb dus de .dv files ge"cat" en dat ging wel een stuk beter. Trouwens gebruikt transcode niet alleen mpeg2enc maar ook nog een andere encoder (geen idee welke, ffmpeg??). anyway, ze zijn beiden traag... Weet niemand een optie om wat beter van SMP bebruik te maken, of een snellere mpeg encoder?

Verwijderd

Mpeg2enc is de enige fatsoenlijke MPEG-2 encoder voor Linux. FFMpeg, mpeg2enc, fame (erg snel!) zijn enkele MPEG-1 varianten. Mpeg2enc kan SMP doen, zie de -M optie (voor 2 CPUs: -M 2).