<CD-ROM> Bootprobleem?

Pagina: 1
Acties:

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 10:55
Hallo,

Op dit moment ben ik bezig om een linux-pc te bouwen.
Toen ik net de pc probeerde te booten. (toevallig nog een knoppix cd'ke liggen) startte knoppix alleen tot de eerste tekstregel. ook windows wil niet opstarten, windows geeft de foutmelding dat er iets mis is met NLTDR.

Heb al gezocht en NLTDR heeft iets met het booten te maken. Nu verdenk ik de CD-rom speler ervan dat deze op de 1 of andere manier niet goed werkt. Het is al een oud beestje namelijk een vertos 300HPD.

Kan het zijn dat een oude (2 speed) CD-ROM speler niet geschikt is om mee te booten?
Heb al combinaties met 3 HDD geprobeerd, het mobo is een Tekram p6b40-a4x de videokaart is een oude S3-virge 2 Mb.

En wat heeft NLTDR precies te betekenen? (hoort eigelijk niet op dit forum thuis)

mcb1

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je niet weet wat NTLDR is, dan is dit wellicht interessant leesvoer ;)
http://www.tburke.net/info/ntldr/ntldr_hacking_guide.htm

Maar zo te horen zit er nergens in je PC een geactiveerde bootsector. Dus je hebt geen bootable CDROM (wat dus eigenlijk niet zo is .. ) en/of geen bootable Harddisk.

Een Harddisk is pas bootable wanneer er een primaire partitie op zit dat ook nog geactiveerd is. Je weet vast wel dat je partities kunt aanmaken met FDISK, GFDISK (Linux), PartitionMagic, etc.. Met deze tooltjes kun je de partities ook activeren :) Tot slot moet je opstartbestanden erop zetten: voor DOS/9X zijn dat dus IO.SYS en MSDOS.SYS en voor WinNT/2K/XP zijn dat NTLDR en NTDETECT.COM B)

[ Voor 69% gewijzigd door BalusC op 27-05-2003 22:51 ]

• mcb1
Heb effe heel snel door deze link gekeken http://www.tburke.net/info/ntldr/ntldr_hacking_guide.htm
(voor de NTLDR)

dus als ik het verhaal van balusc begrijp kun je NIET via een cd-rom drive booten als je GEEN bootpartitie op je harddisk hebt staan? Raar het zijn al oude schijven, die altijd goed gewerkt hebben. i.c.m. een andere cd-rom speler werkte het wel om de windows installatie cd-rom met een "lege" schijf te starten.
Dit begrijp ik dus niet helemaal?

mcb1

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mcb1 schreef op 27 May 2003 @ 23:10:
dus als ik het verhaal van balusc begrijp kun je NIET via een cd-rom drive booten als je GEEN bootpartitie op je harddisk hebt staan?
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik lichtte slechts toe dat je niet kunt booten als je nergens een geactiveerde bootsector hebt :) Dus of de HDD heeft geen bootsector, of de CDROM is brak, of de CDROM lezer is inderdaad gaar.
i.c.m. een andere cd-rom speler werkte het wel om de windows installatie cd-rom met een "lege" schijf te starten.
Het probleem is dus opgelost?

• mcb1
Nog niet opgelost!

Cd-rom speler ondersteund geen Boot op de 1 of ander manier. (denk dat het een te oud beestje is. Haal van de week wel een moderner exemplaar uit een ander PC)

van de drie HDD zijn er twee brak, ga ze Low-level-formatteren en nieuwe partitie aanmaken.

Toch heb ik het vermoeden dat er meer aan de hand is, maar eerst maar ens kijken wat bovenstaand opleverd.

mcb1