Toon posts:

Lijntjes door het beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus mijn probleem 1/2 dat ik me computer aan zet komen deze lijntjes tevoorschijn.. Omdat het een beetje een vaag probleem is heb ik het nagemaakt met photoshop:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/w.slijm/streepjes.jpg

Het is heel erg vreemd want zodra ik in windows met de resolutie ga spelen ffjes naar '800 600' en terug naar '1280 1024' dan zijn ze weg. of als ik ipv de gebruikelijke 60Hz naar 72Hz ga zijn ze ook weg.. maar steeds komen die lijntjes terug.. ze zijn er niet altijd maar meestal als ik m'n computer aanzet zijn ze er wel..

Ik heb een monitor van Iiyama de AS4314UT
En een videokaart van Asus de Nvidia geforce 4 mx 440

Kan iemand mij mischien advies geven wat het zou zijn.. me monitor of me videokaart want ik kom er echt niet uit... zelf verdenk ik me videokaart.. maar ik heb er niet zo veel verstand van dus vandaar mijn vraag.

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Lijnen op Iiyama tft

:?

Daar kan je verder ?

• Pollewob
  • Niet online
Kna je iets duidelijke uitleggen welke lijntjes je bedoelt? Op de pic zie ik namelijk niets :)

Heeft het iets met moire te maken misschien? Of staan er speakers oid in de buurt van je monitor?

Verwijderd

Topicstarter
neej ik heb alles afgezocht maar dit soort lijnen staan nergens eigelijk...

daarom mijn topic :S

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Pipo dat is is je eigen topic ?

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn de verticale hele dunne lijntjes

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12
Het kan aan mij liggen, maar ik zie eerlijk gezegd geen lijntjes hoor :?
En is het niet gewoon moire oid wat je monitor vertoont? Speel eens met je monitorinstellingen op je monitor zelf.
En heb je dit overal of vooral op lichte of donkere achtergronden?

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
MaRc0 schreef op 27 mei 2003 @ 22:39:
Het kan aan mij liggen, maar ik zie eerlijk gezegd geen lijntjes hoor :?
En is het niet gewoon moire oid wat je monitor vertoont? Speel eens met je monitorinstellingen op je monitor zelf.
En heb je dit overal of vooral op lichte of donkere achtergronden?
op donkerblauw is het goed te zien op wit zie ik geen streepjes

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu op de computer van me pa aangesloten maar ik zie (nog) geen lijntjes
dus ik denk dat het mijn videokaart is

• Rolf_Schootman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 15:09
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 22:51:
Ik heb hem nu op de computer van me pa aangesloten maar ik zie (nog) geen lijntjes
dus ik denk dat het mijn videokaart is
Het lijkt me dat je dat soort zaken eerst uitprobeerd voordat je een (onzinnige) post doet.... 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Nikkezz schreef op 27 mei 2003 @ 22:57:
[...]

Het lijkt me dat je dat soort zaken eerst uitprobeerd voordat je een (onzinnige) post doet.... 8)7
ik zit al een maand met dit probleem en ik kom er niet uit ik dahct mischien kunnen julle me helpen...............................

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Nikkezz schreef op 27 May 2003 @ 22:57:
[...]

Vind ik ook, en als je dan toch bezig ben dan kun je net zo goed even google gebruiken, want daar is het vast wel te vinden. Ik bedoel, waarom zou je hier nog vragen stellen als het ergens anders al te vinden is. Hier mag je alleen vragen stellen waarvan je na minimaal 6 maanden zoeken in alle hoeken van het internet nog steeds het antwoord niet weet; wij weten het namelijk wel altijd alleen dat vertellen we niet.
We zijn hier toch niet om ervaringen te delen en elkaar te helpen? Kom nou !!

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
juist dit forum is er niet om elkaar te helpen :S

• Pollewob
  • Niet online
Het is ook de bedoeling dat je van tevoren het een en ander zelf uitprobeerd, zoals ook in * Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! * aangegeven is.

Maar genoeg hierover, ontopic verder weer. Probeer je videokaart eens in de pc van je vader, dan weet je gelijk of het echt daaraan ligt (en test dan gelijk zijn videokaart in jouw pc).

• Rolf_Schootman
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 23:05:
[...]

ik zit al een maand met dit probleem en ik kom er niet uit ik dahct mischien kunnen julle me helpen...............................
Ik moet zeggen dat je wel heel erg snel eigen initiatieven toont door na een maand al eens een andere pc aan de monitor te hangen. Ik zou daar nooit opgekomen zijn, echt... _/-\o_

• Chemist
Nikkezz schreef op 27 mei 2003 @ 23:15:
[...]
Ik moet zeggen dat je wel heel erg snel eigen initiatieven toont door na een maand al eens een andere pc aan de monitor te hangen. Ik zou daar nooit opgekomen zijn, echt... _/-\o_
Ach, en jij weet precies hoe zijn thuissituatie is en dat ie eigenlijk (net als wij allemaal) 6 reserve PC's heeft en dus gewoon lui is. Het is natuurlijk absoluut niet mogelijk dat de jongen pas na een maand de mogelijkheid heeft een andere PC te proberen, laat staan dat ie nu pas mag proberen (we zijn tenslotte allemaal systeembeheerder in huis en niemand vertelt ons wat we mogen en wat niet)

(even ter verduidelijking voor de echt dommen onder ons: het is makkelijk te oordelen vanuit je eigen situatie; heb ook eens begrip voor anderen ....)

• Rolf_Schootman
Chemist schreef op 27 May 2003 @ 23:24:
[...]

Ach, en jij weet precies hoe zijn thuissituatie is en dat ie eigenlijk (net als wij allemaal) 6 reserve PC's heeft en dus gewoon lui is. Het is natuurlijk absoluut niet mogelijk dat de jongen pas na een maand de mogelijkheid heeft een andere PC te proberen, laat staan dat ie nu pas mag proberen (we zijn tenslotte allemaal systeembeheerder in huis en niemand vertelt ons wat we mogen en wat niet)

(even ter verduidelijking voor de echt dommen onder ons: het is makkelijk te oordelen vanuit je eigen situatie; heb ook eens begrip voor anderen ....)
Als je dan ook even zo vriendelijk wilt zijn om al zijn bovenstaande reacties te lezen dan kun je daaruit concluderen dat hij blijkbaar meer dan 1 pc thuis heeft.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb idd 2 pc's thuis 1 van mij zelf die ik gebruik voor school en 1 staat benede en die is van me vader en moeder en me zusjes.. en daar mag ik niet aan zitten kwa hardware wat er allemaal op zit..

maar ik heb dus echt serieus een probleem want is het mogelijk dat de videokaart kapot is en dat dit lijnen veroorzaakt?

ps: thnx voor je begrip

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 23:30 ]

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 23:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Je zou eens kunnen proberen om de refreshrate & resolutie op een VESA rate te zetten, meestal bij lijntjes is het probleem dat de refreshrate te hoog is.

Probeer eens 800*600@72Hz, of 1024*768@75Hz, die zijn conform VESA standaard...

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Pollewob
  • Niet online
Hou eens op met dat offtopic gebeuren, dat is nu wel afgehandeld. Ga verder in op het probleem of zeg helemaal niets. Alsjeblieft dankjewel.

• Chemist
Nikkezz schreef op 27 May 2003 @ 23:26:
[...]
Als je dan ook even zo vriendelijk wilt zijn om al zijn bovenstaande reacties te lezen dan kun je daaruit concluderen dat hij blijkbaar meer dan 1 pc thuis heeft.
Het enige dat ik lees is dat ie de monitor op de PC van zijn pa heeft aangesloten, verder niet ...
Dat houdt dus de volgende opties nog steeds open:

1) hij mag niet aan de PC van zijn vader komen
2) hij kan niet altijd bij de PC van zijn vader terecht
3) zijn pa heeft pas een PC gekocht
4) etc etc

• Rolf_Schootman
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 23:29:
ik heb idd 2 pc's thuis 1 van mij zelf die ik gebruik voor school en 1 staat benede en die is van me vader en moeder en me zusjes.. en daar mag ik niet aan zitten kwa hardware wat er allemaal op zit..

maar ik heb dus echt serieus een probleem want is het mogelijk dat de videokaart kapot is en dat dit lijnen veroorzaakt?
Well, ok! ;)
Dat zou inderdaad kunnen, het kan ook zijn dat je VGA kabel geknikt zit (en bij je vader's pc dus niet), of dat de kabel(of connector) gewoon slecht is. Probeer 's een andere monitor op je eigen PC, en als dat goed gaat een andere kabel op je nieuwe monitor. Welke refeshrate gebruik je? probeer 's 60Hz

Verwijderd

Topicstarter
DynaMikeY schreef op 27 May 2003 @ 23:30:
Je zou eens kunnen proberen om de refreshrate & resolutie op een VESA rate te zetten, meestal bij lijntjes is het probleem dat de refreshrate te hoog is.

Probeer eens 800*600@72Hz, of 1024*768@75Hz, die zijn conform VESA standaard...
dat heb ik gedaan en dan zijn de lijtjes ook weg alleen als ik hem op 1280 1024 60Hz zet komen de lijntjes terug.. en omdat ik nog gewoon garantie heb op al me spullen ruil ik het gene wat kapot is ook liever direct ipv me er op aan te passen op een andere resolutie of op een andere refresh....

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je ooit toen de TFT bij je eigen PC stond en het probleem bij booten al aanwezig was op de 'auto'knop geramd? Dan past hij de synchronisatie aan en heb je een prachtig beeld. Dan 2 opties:
Prachtig beeld: Mooi zo.
Zelfde beeld: Het probleem ligt niet bij de monitor. (die doet het immers goed bij Paps)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
de autoknop heb ik al menig maal geprobeerd maar dat helpt niet.. bij m'n vader doet het hij totnogtoe prima

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 00:05 ]

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
* sjoerdb2 is noob op dit gebied
maar is er niet iets als een native-resolutie?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jouw PC op de plek van paps neerzetten. Je bent nu toch goed bezig met klooien. Dan weet je zeker dat het niet aan groepen/randaarde ligt.

Ik ben er nu 95% van zeker dat je videokaart niet OK is.

Als je ouders weg zijn, kan je een keer zijn videokaart in jouw pc zetten (en je pc en TFT op de normale plek). Zolang je paps pc inet aan doet voordat je de videokaart terug hebt gestopt kan er niets fout zijn/veranderd zijn. En dan heb jij zekerheid. Mag ook wel want in principe heb je een mooi TFTje. (ik heb hem ook, nooit probs gehad trouwens)

EDIT: Info voor Sjoerd:
1280*1024 is de native resolutie van dit scherm (net als dat van vele andere 17" TFT's)

[ Voor 10% gewijzigd door Voutloos op 28-05-2003 00:11 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Nah ik denk ook dat het me videokaart is die lcs id in pressiepe prima en bij me pa doetie het ook goed... wat ik nu ook merk met die monitor van me pa op die videokaart is dat er een lichte ruis over het beeld zit knipperende pikkels zeg maar en een soort van storing doior het beeld..

dus ik laat die monitor nog fftjes bij me pa staan en als hij het daar goed blijft doen ga ik terug met mijn videokaart naar informatique.

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:34
Iiyama handleiding:

Normale verschijnselen bij monitors van het type diamondtron:

Dempingsdraden:

Twee zwakke horizontale strepen die op het scherm zichtbaar zijn, zijn in feite de schaduwen van stalen draden die dempingsdraden genoemd worden. Al deze monitors hebben dit in verband met hun constructie.

Indien er verticale lijnen zijn, zou het in (zeldzame) gevallen kunnen zijn dat het Openingsrooster van de diamondtron beeldbuis verkeerd afgesteld staat, misschien als gevolg van een schok of trilling tijdens transport. Als zo'n verticale lijn in uw beeld verschijnt, moet u met uw hand een lichte klap (staat er echt :)) op de zijkant van de monitor geven.

Als de lijnen blijven: geeft een volledig wit beeld weer en kijk waar de lijnen zich bevinden, en probeer daarna een sterk wit beeld op het probleemgebied te projecteren, zodat een sterke elektronenstraal wordt gevormd. Laat de monitor enige tijd zo staan totdat de lijnen verdwijnen.

Hopelijk ben je hiermee geholpen?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Simpele manier om uit te vinden of het je videokaart is of niet:

Maak een screenshot van je desktop (printscreen) in een situatie waar de lijnen zichtbaar zijn. Paste in bv photoshop en save hem. Bekijk daarna de jpg/bmp/whatever op een andere computer, welke geen last heeft van de lijntjes. Zie je de lijntjes in de screenshot? Dan ligt het aan je videokaart... Zie je ze niet? Monitor of monitor kabel?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Volgens mij gaat dat zo niet werken, als dit bijvoorbeeld veroorzaakt wordt door een kapot uitgangsfilter o.i.d. dan zie je dit echt niet in je screenshot.
Pagina: 1