i am the lizardking, I can do anything
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Verwijderd
Aantal Mbits delen door 8 is bruto, terwijl je het zelf netto moet delen door 10.
Lijkt me dat ze zoiets bedoelen.
Dus wat je daadwerkelijk haalt is altijd minder dan de specificaties ivm verlies e.d.
Netto lijkt mij eerder de "inhoud" van je IP pakketjes.
Dus een "ping" kost niks
[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 27-05-2003 21:59 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Verwijderd
Netto bandbreedte is wat jij effectief aan data binnenkrijgt (dus zonder ACK-pakketjes en verdere overhead)
Bruto brandbreedte is 't totale dataverkeer, dus met handshakes ed, en alles wat 't netwerk protocol (TCP/IP in dit geval) en de verbinding (VPN toevallig) allemaal aan extra informatie toevoegen om 't transport in goede banen te leiden.
Maar eerlijk? Had je dit niet zelf kunnen bedenken?
[ Voor 5% gewijzigd door [BoSS] op 27-05-2003 22:01 ]
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Verwijderd
lijkt me sterk dat een provider zou gaan uitzoeken welke dat sturings info is en wat fysiek transport is zoals B_O_S_S (en enkele voorgangers) suggereert. Sterker nog, het lijkt vrijwel onmogelijk voor een provider dit exact te bepalen per afnemer

eerste optie vind ik persoonlijk de meest waarschijnlijke..
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 01:13 ]
Ten eerste zijn IP headers (relatief) vaak een "standaard" grootte, ten tweede is er zat hardware die dat "bij houdt" en ten derde is het dus helemaal niet zo moeilijk onderscheid daar tussen te maken...Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 01:12:
Waarschijnlijk zal het zoals eerder genoemd met de oversubscriptie van de verbiding te maken hebben (heb je geen link met stukkie tekst waar dit bruto/netto in staat (te laat om nog te zoeken) .
lijkt me sterk dat een provider zou gaan uitzoeken welke dat sturings info is en wat fysiek transport is zoals B_O_S_S (en enkele voorgangers) suggereert. Sterker nog, het lijkt vrijwel onmogelijk voor een provider dit exact te bepalen per afnemer. Wat wel zou kunnen is dat ze er een percentage op los laten....
eerste optie vind ik persoonlijk de meest waarschijnlijke..
Maar: * RobIII heeft ook alleen maar de klepel zien hangen en horen dingdongen in beieren...
Dus ik kan me vergissen
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Verwijderd
kort samengevat, bruto is theoretisch en netto is reeel.
denk ik dat we kunnen concluderen dat beiden antwoorden gecombineerd de oplossing is.
1 Oversubscribtie -> meer gebruikers -> lagere reeele snelheid.
2 Overhead -> geen userdata, maar wel 'zinnige onzin' -> minder bitjes voor de afnemer
Volgens dit bruto/netto principe haal ik zelf met m'n 'goedkope' ADSL lijntje 92% van de opgegeven bruto bandbreedte van 256kbs (als ik download kan ik dit dag-en-nacht met ongeveer 29,5 kB doen).
i am the lizardking, I can do anything
Ieder datapakket wordt ingepakt (block-nummer, CRC, uistaande (non-ACKed) blokken, etc).
Vervolgens stuurt de ontvanger een ACK, en de server gaat verder. De overhead bedraagt de framelengte minus de packet-headers, trailer en CRC. Zeg dat een frame een lengte heeft van 125 bytes, waarvan 100 bytes data (niet realistisch, maar okay), dan bedraagt de netto overdracht (100/125)*100 = 80pct.
Zeg dat jij een 768K ADSL hebt, die je 100pct benut, kom je bij bovenstaande imaginaire FTP-sessie op 0.8*768 = 614.4Kb/S ofwel 76.8KB/S. Da's dus je NETTO bandbreedte.
Je kunt natuurlijk ook even de RFC's bekijken van de verschillende protocollen.
Kijk dan even naar: TCP/IP, FTP, ATM en MPLS. Dan krijg je een idee hoeveel bandbreedte er verloren gaat tussen jezelf en je provider, alsook op de internet backbone (ATM & MPLS, voornamelijk).
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...