Toon posts:

Mono uit naar stereo zodat beide kanten blijven

Pagina: 1
Acties:
  • 943 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, simpel vraagje, hoop ik.

Ik heb hier een laptop met mono geluid uit. Nu wil ik dit aansluiten op een stereotoren, dus met stereo tulp.

Om te voorkomen dat er dan maar geluid uit één box komt, moet die mono dus gesplit worden. Maar als je dit op de 'simpele' manier doet, dus zeg maar links doorlussen naar rechts, krijg je ook daadwerkelijk alleen het linkse geluid, dus als in het muziekje alleen even geluid van rechts komt, valt de output stil.

Is er een manier om dit te voorkomen en te zorgen dat in de laptop links en rechts worden samengevoegd tot één geluid?

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:10
mono jackplug gebruiken op de uitgang van de laptop... die gooit signaal van links en rechts op 1 uh raakvlakje :P

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:12

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 21:48:
Om te voorkomen dat er dan maar geluid uit één box komt, moet die mono dus gesplit worden. Maar als je dit op de 'simpele' manier doet, dus zeg maar links doorlussen naar rechts, krijg je ook daadwerkelijk alleen het linkse geluid, dus als in het muziekje alleen even geluid van rechts komt, valt de output stil.
Wat is het nu? mono of stereo uit die laptop? Je beschrijft het alsof het stereo is...

Gewoon links en rechts parallel schakelen in die monoplug, dan is er nix aan het handje.

[ Voor 12% gewijzigd door DaRoot op 27-05-2003 21:52 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een mono plug er in zou doen zou ik alleen de linkerkant van de muziek uit bijvoorbeeld winamp horen, ik krijg het dan wel in stereo, maar het is dan de linkerkant van het geluid verdeeld over de twee boxen.

Muziek progje is stereo, line out is mono

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mono line out? Zelfs m'n 1e pc(7 jaar terug) had al een soundblaster kaartje met stereo line out...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Als de line-out mono is, en je stopt er een mono-plug in, waarbij de L+ en de R+ van de tulpstekkers parallel gezet zijn, en aan de enigste + in de mono-plug gemaakt zijn, komt er mono over 2 speakers uit je stereo.

Als je laptop een mono-uitgang heeft, pakt ie links en rechts bij elkaar. Zoniet, inruilen die laptop...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat klinkt toch echt naar een stereo lineout zoals jij dat beschrijft. Van wanneer is die laptop? 1992? :+

Aannames zijn fataal.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 21:55:
Als ik een mono plug er in zou doen zou ik alleen de linkerkant van de muziek uit bijvoorbeeld winamp horen, ik krijg het dan wel in stereo, maar het is dan de linkerkant van het geluid verdeeld over de twee boxen.
de line out is dan wel degelijk stereo.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ook zijn dat het een stereo out is met de rechter out stuk, maar dat verandert niks aan de vraag :P

Als ik een gewone stereo jack er helemaal in druk krijg ik alleen links geluid, en dat heeft niks met instellingen op de comp te maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 22:12 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 22:10:
Kan ook zijn dat het een stereo out is met de rechter out stuk, maar dat verandert niks aan de vraag :P

Als ik een gewone stereo jack er helemaal in druk krijg ik alleen links geluid, en dat heeft niks met instellingen op de comp te maken.
Dan heb je denk ik inderdaad de rechteraansluiting stuk, of in de connector is de pen die tegen het contact voor rechts moet aandrukken, stuk. Als je een stereoplug hebt, zijn de aansluitingen vanaf de pen naar de kabel toe, in volgorde: +links, +rechts, massa.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, 1 mysterie opgelost, iemand misschien een idee voor de oorspronkelijke vraag?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 22:26:
Okee, 1 mysterie opgelost, iemand misschien een idee voor de oorspronkelijke vraag?
Zie mijn 2e post. Volgens mij zo de enigste oplossing.

Verwijderd

Je hebt je eigen antwoord al gegeven, als er 1 kanaal stuk is kun je hem er niet meer bij maken, wanneer je dat kan kun je geld verdienen :9

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Misschien kun je de laptop openhalen en kijken of de connector een los contact heeft.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
Hardwarematig denk ik ook dat het niet mogelijk is, maar misschien is er een progje dat de geluidsstromen kan samenvoegen naar mono?

En nog een poging om het duidelijker te maken:
Stel je voor je hebt een mp3tje waar 2 mensen op zingen, normaal hoor je ze allebei door een andere box, maar als je volgens de tweede post van TDI (dus een mono plug) het bij mij aansluit hoor je 1 persoon wel zingen maar de andere niet

Dus in een plaatje

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 22:42 ]

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 22:40:
Hardwarematig denk ik ook dat het niet mogelijk is, maar misschien is er een progje dat de geluidsstromen kan samenvoegen naar mono?

En nog een poging om het duidelijker te maken:
Stel je voor je hebt een mp3tje waar 2 mensen op zingen, normaal hoor je ze allebei door een andere box, maar als je volgens de tweede post van TDI (dus een mono plug) het bij mij aansluit hoor je 1 persoon wel zingen maar de andere niet

Dus in een plaatje
Dan hoor je inderdaad de een niet, maar zoals al gezegd, dan heb je zeer waarschijnlijk wel een stereo uitgang op die flaptop, maar met een defect rechterkanaal. Als het echt mono is, zou je beide stemmen moeten horen, er vanuitgaande dat de fabrikant stereo netjes naar mono mixt.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

in winamp kun je MP3-decoder op mono zetten.

kijk ff bij de preferences en dan de plugins.

(maar probeer het ook eens met een koptelefoon, misschien is je kabeltje wel gewoon kapot)

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op 27 mei 2003 @ 22:52:
in winamp kun je MP3-decoder op mono zetten.
Kijk, dit was het antwoord dat ik zocht :) thanks!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 23:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
negeer dit :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hmm.. mijn versterker heeft gewoon een knopje: stereo/mono. Als ik die op 'mono' zet, dan mag het geluid uit alleen links of alleen rechts komen, het wordt altijd gelijk over beide speakers verdeeld.

Toch handig hoor, zo'n 'ouderwetse' versterker met van die instellingen.

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1