zalman ZM400A-APF of enermax Enermax EG465AX-VE(G) FMA

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthforce
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 10:11

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

Topicstarter
Hallo,

ik heb een aopen hq8 kast met een voeding nu heb ik er vrij veel inzitten maar ik wordt van dat irritante geluid van de voeding nogal moe.
nu heb ik zal veel gezocht hier op de tweakers en bij de enermax en zalman site.
Ik heb een hele positieve review over de zalman gelezen zie:
http://www.casejunkies.co...020001&hl_id=463&page=691

ik wil echt een hele stille voeding, heeft iemand deze zalman of enermax voeding en goede ervaring ermee?

Mijn twijfel is het volgende,d e zalman is erg stil lees ik overal behalve als de temp in je kast hoger wordt, dan heb je dus pech en wordt het geluid harder vanwege de sneller draaiende fan.
maar bij de enermax kun je tenminste zelf de fansnelheid bepalen aan de achterkant van de kast.
wat is wijsheid?

[ Voor 5% gewijzigd door earthforce op 27-05-2003 21:26 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Zalman voeding kopen.

Qua geluid kun je Enermax en Zalman niet vergelijken. Zalman is véél en veel stiller, zowel de 300 als de 400 Watt versie. Ikzelf gebruik de 300 en de 400 watters en ik heb nog nooit gemerkt dat de fan harder gaat draaien, terwijl de belasting hoog is en er geen extra fan's in de kast zitten... afgezien van de fan's die horen bij mijn Zalman cpu koelers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

chieftec is ook heeeeeel stil. Zeker de versie met 1 fan.

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor de Zalman gaan ;)
Ik heb zelf de zalman 400wat vorige week gekocht.
Hij is niet te horen (ik heb mijn casefans op 5 volt en ook cpu koeler van zalman op 5 volt).
Het enige wat ik hoor is mijn wd harddisk en die maakt niet zo heel veel geluid maar alsnog meer dan de rest, de rest hoor ik niet.
De ZM400A-APF is een prima voeding !
Met enermax heb ik geen ervaring dus zal er ook niks over zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 22:18
Die zalman voedingen zijn inderdaad heel goed. Maar spijtig genoeg geen zwaardere versie (500 ~ 550 watt). Maarja, de gemiddelde gebruiker heeft geen zware voeding nodig.

Die zalmans zijn echt muisstil, zelfs stiller dan enermax voedingen (die op hun beurt wel zwaardere versies hebben).

Ik heb zelf zo'n zalman 400 Watt voeding gehad maar ben overgestapt naar een Vantec VAN-520A (520 Watt effectief, 620 Watt peak, tripple fan) aangezien die zalman net iets te zwak was. Het enige dat ik mis is de stilte van de zalman want die Vantec (die momenteel op auto staat) maakt wel redelijk veel geluid.

Ik raad je te zeerste de Zalman aan.

Een beetje verlies heb je altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wil je alleen absolute stilte? Mod dan een Papst 12dBA fan in je voeding i.p.v. de AOpen fan. Dat is véél goedkoper dan een nieuwe voeding, maar dat zal je zelf ook wel snappen :)

Of wil je niet alleen stilte maar ook een sterkere voeding? Dan kan je het best even op THG kijken, ik geloof dat daar een uitgebreide review staat met zowel de zalman (300watt) als een enermax (model unknown :) )

Overigens heb ik mijn AOpen voeding nooit echt gehoord, maar ik heb dan ook een Zalman 92mm fan @ full speed :( Maar goed, ook met die fan en de rest van de casefans UIT hoor ik de voedingsfan niet echt.... Wordt je toevallig niet gek van al die WD-herrieschoppers :?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthforce

earthforce

Topicstarter
ik ben eigenlijk heel tevreden over de harde schijven die hoor ik helemaal niet.
die aopen vind ik nou niet echt low noise terwijl die dat wel moet zijn.
kan natuurlijk ook aan mij liggen.

tja als de voeding een zalman wordt, wat ik wel denk hoor.
dan heb ik natuurlijk ook nog een p4 processor cooler en een vga koeler op de geforce.
nou verwacht ik niet dat de coolermaster op de p4 veel herrie maakt.

trouwens iets zelf modden kan ik niet geloof ik, dus maar niet aan beginnen voordat ik alles sloop :X

[ Voor 12% gewijzigd door earthforce op 27-05-2003 23:07 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die koeler in je voeding blaast toch zohard omdat i dat nodig heeft ?
Als je die fan gaat vervangen door een fan wie minder lucht verplaatst krijg je dan geen probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
earthforce schreef op 27 May 2003 @ 23:06:
ik ben eigenlijk heel tevreden over de harde schijven die hoor ik helemaal niet.
die aopen vind ik nou niet echt low noise terwijl die dat wel moet zijn.
kan natuurlijk ook aan mij liggen.

tja als de voeding een zalman wordt, wat ik wel denk hoor.
dan heb ik natuurlijk ook nog een p4 processor cooler en een vga koeler op de geforce.
nou verwacht ik niet dat de coolermaster op de p4 veel herrie maakt.

trouwens iets zelf modden kan ik niet geloof ik, dus maar niet aan beginnen voordat ik alles sloop :X
Zou je niet eerst eens heel goed gaan kijken (luisteren natuurlijk, duh :P ) waar het echte lawaai vandaan komt. Want als jij je voedingsfan boven ál die HD's + Coolermaster koelertje + Videokaart fannetje uit hoort komen, dan hang je óf met je oor naast je voeding, óf er is iets ernstigs mis met die AOpen fan ;)

Verder is modden niet eens het juiste woord: schroef voeding open --> knip draadjes door --> oude fan er uit --> nieuwe erin --> draadjes verbinden d.m.v. kroonsteentje --> KLAARRRR :D Das toch geen modden te noemen :+

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik mis een voeding die ook in aanmerking komt nl. de NEXUS 3000 of de 4000.

Er zijn shops die bereid zijn de verschillen qua volume te laten horen als je hierom vraagt. Moet je uiteraard niet doen op een drukke dag en ik denk na afspraak. Mij werd zelfs aangeboden om mijn eigen Chieftec voeding ook als vergelijk er naast te laten draaien.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Ik snap niet waarom mensen dure voedingen gaan kopen, hoofdzakelijk voor de stilte :?

Het zijn natuurlijk wel kwaliteitsvoedingen, maar goedkopere modellen kunnen net zo goed zijn. En dan vervang je toch gewoon de fans? Ik heb beide fans van m'n (overigens uitstekende en goedkope) Q-tec 550W aangesloten op m'n baybus, is toch goed gekoeld en ik hoor ze niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Waarom post je dit in DOC, mag ik vragen? Wil je er mee gaan OC'en? Met zo'n Zalman is dat niet aan te raden zegt mijn ervaring. Enermax is veel sterker. Ik heb zelf een Enermax waarvan je de achterste fan kan regelen tot 1500RPM (wat je niet hoort) deo nderste fan is een 9CM 1800RPM fan die je ook niet hoort. Type: EG365P-VE,....deze is er ook in 425Watt versie en zelfs een 500Watt variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 17:12

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb de zalman 400 watt en ik moet zeggen dat hij heerlijk stil is.
Het enige wat ik nog hoor uit mijn kast is de p4-koeler als ik veel cpu gebruik.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Stinger666 schreef op 28 May 2003 @ 14:07:
Waarom post je dit in DOC, mag ik vragen? Wil je er mee gaan OC'en?
De C in DOC staat voor cooling en aangezien het in dit geval over fans gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:49
Je zou opzich ook gewoon je voeding van nu behouden als die genoeg wattage levert en er andere fan's inzetten en die op 5 volt zetten. Heb ik ook gedaan met mijn 430 watt noname die in mijn server zit 2x 80mm sunon op 5 volt geen geluidje te horen omdat de baracudda 4 meer geluid maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
Een goede oplossing zijn idd papst fans in je voeding steken, als je op zen minst het geld aan die papst fans wil geven.

Ikzelf heb het ook gedaan met men Q-Tec 400 Watt Dual Fan Gold (die wel het voordeel heeft dat hij 2 pins connectors heeft dus kan je makkelijk een fan met 3 pins connector op steken):

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/psykoman/q-tecpapst.jpg

Als je goed kijkt, zie je op de labeltjes op de fans "papst" staan.
Het resultaat is wel enorm goed.

2 papst fans zijn namelijk een pak goedkoper dan een nieuwe voeding.

[ Voor 9% gewijzigd door PeGys op 28-05-2003 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvaruni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 15:45
Speciaal geregistreerd om hier toch eens op te antwoorden :)

Persoonlijk zou ik zeer sterk kiezen om voor die Enermax te gaan. Dat deze voedingen luidruchtiger zijn is een absolute fout. Ik heb zelf deze Enermax zitten, mijn beeldkaart wordt gekoeld door een HP80, mijn CPU door een CNPS7000 en mijn HDs zijn alletwee Seagate Barracuda IV's.

Het "luidruchtigste" onderdeel in deze configuratie is..... die CNPS7000 die op low speed draait (volgens Zalman is dat dan 20dB, klopt, want als ie op 20dB werkt hoor ik mijn HDs werken, en die zijn 22dB :)). Wel, zelfs als die HDs niet aan het werken zijn, hoor ik die Enermax voeding nog niet. Daarbij is de kwaliteit van die voedingen ook wel superieur.

Zou ik toch wel snel voor een Enermax kiezen indien in absoluut stille PC wil hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
kvaruni schreef op 28 May 2003 @ 18:40:
Speciaal geregistreerd om hier toch eens op te antwoorden :)

Persoonlijk zou ik zeer sterk kiezen om voor die Enermax te gaan. Dat deze voedingen luidruchtiger zijn is een absolute fout. Ik heb zelf deze Enermax zitten, mijn beeldkaart wordt gekoeld door een HP80, mijn CPU door een CNPS7000 en mijn HDs zijn alletwee Seagate Barracuda IV's.

Het "luidruchtigste" onderdeel in deze configuratie is..... die CNPS7000 die op low speed draait (volgens Zalman is dat dan 20dB, klopt, want als ie op 20dB werkt hoor ik mijn HDs werken, en die zijn 22dB :)). Wel, zelfs als die HDs niet aan het werken zijn, hoor ik die Enermax voeding nog niet. Daarbij is de kwaliteit van die voedingen ook wel superieur.

Zou ik toch wel snel voor een Enermax kiezen indien in absoluut stille PC wil hebben :)
Als je echt stille pc wil, neem dan meteen en passief gekoelde voeding... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthforce

earthforce

Topicstarter
PeGys schreef op 28 May 2003 @ 18:30:
Een goede oplossing zijn idd papst fans in je voeding steken, als je op zen minst het geld aan die papst fans wil geven.

Ikzelf heb het ook gedaan met men Q-Tec 400 Watt Dual Fan Gold (die wel het voordeel heeft dat hij 2 pins connectors heeft dus kan je makkelijk een fan met 3 pins connector op steken):

[afbeelding]

Als je goed kijkt, zie je op de labeltjes op de fans "papst" staan.
Het resultaat is wel enorm goed.

2 papst fans zijn namelijk een pak goedkoper dan een nieuwe voeding.
oke maatr welke moet ik dan hebben uit de pricewatch voor mij aopen en mijn noname voeding? en welke andere materialen heb ik nodig om deze fans aan te sluiten.

passieve voeding zou helemaal fantastisch zijn maar 220 euro is belachelijk voor 350watt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
earthforce schreef op 28 mei 2003 @ 18:55:
[...]

oke maatr welke moet ik dan hebben uit de pricewatch voor mij aopen en mijn noname voeding? en welke andere materialen heb ik nodig om deze fans aan te sluiten.

passieve voeding zou helemaal fantastisch zijn maar 220 euro is belachelijk voor 350watt.
Ofwel kan je je Aopen voeding "modden" met andere fans, weet echter niet hoe je ze bij Aopen moet aansluiten. Ik denk dat je de draden er gewoon moet aan solderen. Een soldeerbout en wat soldeersel dus. En een knip en striptang om de kabeltjes door te snijden en af te strippen.

Je kan anders (als je liever niet aan je voeidng begint te prutsen) in de pricewatch een voeding zoeken van minstens 300 watt die in je budget past (Antec ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
earthforce schreef op 28 mei 2003 @ 18:55:
[...]

Ofwel kan je je Aopen voeding "modden" met andere fans, weet echter niet hoe je ze bij Aopen moet aansluiten. Ik denk dat je de draden er gewoon moet aan solderen. Een soldeerbout en wat soldeersel dus. En een knip en striptang om de kabeltjes door te snijden en af te strippen.

De fannetjes die je wil gebruiken moet je echter zelf bepalen. Papst zijn zeer stil maar daar betaal je wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De stilste zijn de 8412NGL en 8412N/2GL. Kun je eventueel ook nog op 5 V laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthforce

earthforce

Topicstarter
zeker nu ik een nieuwe hd erbij geplaatst heb maakt de pc nog meer herrie.
dankzij alle positieve verhalen heb ik mijn portomonnee maar opengetrokken en de zalman voeding besteld.
ik hoop dat hij zal bevallen

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Heb zelf ook een Zalman :) en die is toppie :9~
Zal je geen spijt van krijgen ;)

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat je ons wel nog even je bevindingen weten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthforce

earthforce

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 21:14:
Laat je ons wel nog even je bevindingen weten?!
uiteraard zakl hem over 1 weekje wel hebben denk ik

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 23-09 06:48
K, ik heb een el-cheapo voeding van 20€, ik heb in het ding een enermax 80mm op bijna laagtse stand, ONHOORBAAR ... Ik snap echt niet hoe je dan 80€ uitgeeft aan een 'stille' voeding... Als je hem voor de performance koopt, ok, maar enkel voor de stilte? Het kan goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeGys
jvvv schreef op 30 mei 2003 @ 23:29:
K, ik heb een el-cheapo voeding van 20€, ik heb in het ding een enermax 80mm op bijna laagtse stand, ONHOORBAAR ... Ik snap echt niet hoe je dan 80€ uitgeeft aan een 'stille' voeding... Als je hem voor de performance koopt, ok, maar enkel voor de stilte? Het kan goedkoper!
Dan verklaar jij me gek. Ik heb een voeding van 199 euro en ze is niet echt stil.
Vantec Stealth VAN-520A (520 Watt effectief, 620 Watt peak, tripple fan, verschillende protections, Auto/soft/medium standen, meshed ATX cable, 10 molex, 2x 3.5", zwarte aluminium behuizing,...).

Heb ook nog een el-cheapo Q-Tec 400 Watt Dual Fan gold (gekocht voor 15 euro) met 2 papst fans in die ik voor men 2e pc ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvvv schreef op 30 May 2003 @ 23:29:
Je kunt me veel vertellen, maar niet dat een Enermax fan STIL is. Misschien dat íe niet opvalt als íe 4 meter van je af staat en je generals ligt te spelen, oké, maar om nou te zeggen stil... no way.

En inderdaad, je zegt het zelf al. Een Zalman voeding koop je niet alleen omdat ze hartstikke stil zijn, maar ook omdat het kwalitatief top is en je een geweldige garantie op alle Zalman apparatuur hebt, al zul je daar niet snel van gebruik hoeven te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Is het misschien, heel misschien, mogelijk dat die Enermax regelbaar is? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jupiler schreef op 31 May 2003 @ 01:10:
Is het misschien, heel misschien, mogelijk dat die Enermax regelbaar is? :o
Zelfs in de laagste stand vind ik die enermax fan's niks. Ze blijven gewoon die hoge 'pitch' houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy-Amd_Freak
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09-2021
Vreemd, ik heb zelf de Enermax 365P-VE (350W) en ben er ERG tevreden mee. Ik zelf vind hem ook erg stil :? . Als ik mijn zalman CNPS6000 op silent zet dan hoor ik alleen mijn hdd nog maar lichtelijk zoemen, verder heb ik aboluut geen last van mijn voeding.

P.S. @ videokaart zit een ZM80-HP

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthforce

earthforce

Topicstarter
voeding is binnen, bevindingen volgen later vandaag

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Ik heb zo'n Enermax en bij bij hoor je de FAN niet (en ik heb een zeer goed gehoor :o hoor ;) ). Ik hoor nu hoofdzakelijk mijn 2 WD Rappies van ieder 10k rpm per stuk :P . Ik zou voor de Enermax gaan cker omdat je dan een goede voeding heb die zeer stil is.

[ Voor 22% gewijzigd door XoReP op 07-06-2003 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:27
Er staat een test in het blad "hardware info" en daarbij kwam de zalman 400 watt er als tweede uit.
Het is een perfecte voeding vooral qua geluid en stabiliteit, alleen wordt er aangeraden om er een geschakelde verdeeldoos tussen te doen omdat de voeding een lekstroom heeft van 44 watt.
Dit betekend dat als je je computer uit hebt staan hij nog voldoende stroom verbruikt om een kleine gloeilamp te laten branden.
Dit kan over een jaar gezien nog wel wat kosten terwijl je er niets voor terug krijgt.
Dus een extra schakelaar ertussen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthforce

earthforce

Topicstarter
jenk schreef op 07 June 2003 @ 22:05:
Er staat een test in het blad "hardware info" en daarbij kwam de zalman 400 watt er als tweede uit.
Het is een perfecte voeding vooral qua geluid en stabiliteit, alleen wordt er aangeraden om er een geschakelde verdeeldoos tussen te doen omdat de voeding een lekstroom heeft van 44 watt.
Dit betekend dat als je je computer uit hebt staan hij nog voldoende stroom verbruikt om een kleine gloeilamp te laten branden.
Dit kan over een jaar gezien nog wel wat kosten terwijl je er niets voor terug krijgt.
Dus een extra schakelaar ertussen!!
ja dit had ik gelezen van die 44 watt, ik heb de zalman gekocht en hij is wel lekker rustig hoor beter dan die low noise aopen voeding.

volgende onderdeel dat vervangen moet worden is de cpu cooler heb ik al gemerkt.
al is die coolermaster in principe niet eens zo luiduchtig.
Maarja als je er 's nachts naast slaapt is rust lekker.
het voordeel van de zalmna is natuurlijk ook de stabiele waarden en een jaar garantie.

arjan out.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
het voordeel van de zalmna is natuurlijk ook de stabiele waarden
Dat is het GROTE voordeel :)

Je kunt trouwens pas zeggen dat de EG465 stil is als je hem hebt vergeleken met de Zalman voeding :Z Het is namelijk maar wat je gewend bent en onder stil verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook een enermax 350 watt 365P-VE ben ok wel tervreden mee maar, als ik de mogelijkheid had om te wisselen voor een Antec true power 350 watt zou ik het gelijk doen. omdat antec een hele goeie stille voeding is en die ok nog goed betrouwbaar is dat vind ik belangrijk :). maar jah met die enermax kan ik wel mee leven :P
Pagina: 1