Sinds ik een nieuwe Western Digital 40 Gb harde schijf in mijn computer heb geïnstalleerd, gebeurt het regelmatig dat Windows een "apparaatfout" constateerd en dat "de computer opnieuw opgestart moet worden om de fout te verhelpen". Vlak voor deze foutmelding blijft de computer een paar seconden hangen en vervolgens wordt het scherm 640x480x16 en verschijnt de melding.
Tijdens mijn zoektocht naar de oorzaak, viel me op dat iedere keer dat deze fout voorkomt er in de logboeken de volgende foutmelding verschijnt:
"Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking"
Deze melding staat overigens vaker vermeld (alleen vandaag al 3 keer), echter is de computer op die tijden niet blijven hangen en heb ik geen foutmelding ontvangen.
Mijn conclusie: harddisk is de veroorzaker van het probleem. Inmiddels heb ik de schijf gecontroleerd met schijfcontrole en met Data Lifeguard (tool van Western Digital): volgens beide is de schijf in orde. Ook een volledige format mocht niet baten.
Uit een zoektocht op GoT kwamen slechts 10 topics; het enige nuttige wat ik daaruit gevonden heb is dat het probleem samenhing met de Via chipset en dat een setje nieuwe drivers oplossing bood. Voor de Intel Chipset die ik gebruik zijn echter geen updates.
Relevate specs:
Western Digital WD400JB (40.0 Gb, 7200rpm, 8Mb cache) als Master.
Asus P4B533 met Intel 845E chipset
80polige rounded kabel (ook getest met normale 80 kabel)
Zaken als UDMA en Ulta-ATA staan goed (UDMA 5 en Ultra-ATA 100)
Windows XP pro met SP1
Intel chipset driver 4.00.1009
Intel application accelerator 2.2.0.2126
Een beetje lang verhaal; hopelijk is alles duidelijk en is er iemand die een oplossing heeft.
Tijdens mijn zoektocht naar de oorzaak, viel me op dat iedere keer dat deze fout voorkomt er in de logboeken de volgende foutmelding verschijnt:
"Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking"
Deze melding staat overigens vaker vermeld (alleen vandaag al 3 keer), echter is de computer op die tijden niet blijven hangen en heb ik geen foutmelding ontvangen.
Mijn conclusie: harddisk is de veroorzaker van het probleem. Inmiddels heb ik de schijf gecontroleerd met schijfcontrole en met Data Lifeguard (tool van Western Digital): volgens beide is de schijf in orde. Ook een volledige format mocht niet baten.
Uit een zoektocht op GoT kwamen slechts 10 topics; het enige nuttige wat ik daaruit gevonden heb is dat het probleem samenhing met de Via chipset en dat een setje nieuwe drivers oplossing bood. Voor de Intel Chipset die ik gebruik zijn echter geen updates.
Relevate specs:
Western Digital WD400JB (40.0 Gb, 7200rpm, 8Mb cache) als Master.
Asus P4B533 met Intel 845E chipset
80polige rounded kabel (ook getest met normale 80 kabel)
Zaken als UDMA en Ulta-ATA staan goed (UDMA 5 en Ultra-ATA 100)
Windows XP pro met SP1
Intel chipset driver 4.00.1009
Intel application accelerator 2.2.0.2126
Een beetje lang verhaal; hopelijk is alles duidelijk en is er iemand die een oplossing heeft.
"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham